دارویی

درمان کم خونی با قرص خون‌ ساز

درمان کم خونی با قرص خون‌ ساز

قرص خون‌ ساز

درمان کم خونی با قرص خون ساز مطلبیست که خیلی از شما تمایل به دانستن آن دارید .به دو نکته باید توجه داشت اینکه منظور از کم خونی چه نوع کم خونی هست .کم خونی انواع مختلفی دارد که یک نوع آن کم خونی فقر آهن هست و نیاز به قرص خون‌ ساز دارد برای بعضی انواع کم خونی مثل تالاسمی مینور مصرف قرص خون‌ ساز مثل قرص آهن نه تنها مفید نیست که مضر هست و موجب‌ تجمع آهن اضافی در بدن فرد می‌شود. که این یکی از عوارض قرص خون‌ ساز در فردی هست که نیاز به قرص آهن ندارد.

 

انواع قرص خون‌ ساز و عوارض قرص خون‌ ساز

نکته دیگری که باید بدانیم انواع قرص خون ساز هست. و اینکه منظور از قرص خون‌ ساز چیست؟ دارویی که در کم خونی فقر آهن استفاده می‌شود آهن هست که بصورت تزریقی  یعنی آمپول و خوراکی یعنی قرص آن موجود هست که بسته به شدت کم خونی فقر آهن پزشک تعیین می‌کند چند عدد در روز و تا چه زمانی ادامه یابد که البته حداقل زمان آن سه ماه متوالی میباشد. با این وجود اگر دنبال قرص خون ساز قوی خارجی باشید و کم خونی شما به تشخیص پزشک از نوع فقر آهن باشد میتوانید قرص آهن خارجی با نام فروس سولفات خارجی از داروخانه تهیه کنید و به همان روشی که پزشک متخصص داخلی شما دستور داده میل بفرمایید.

 

انواع قرص خون‌ ساز

انواع قرص خون‌ ساز

 

قرص خون ساز قوی خارجی دیگر کپسول هماتینیک هست که البته نوع ایرانی آن هم در بازار موجود هست و حاوی آهن و ویتامین بی ۱۲ و اسید فولیک میباشد. که از عوارض قرص خون‌ساز می‌توان به عارضه یبوست و ناراحتی معده اشاره کرد که عارضه هر دوی قرص فروس سولفات و کپسول هماتینیک میباشد. باز هم تاکید میکنیم اگر تالاسمی مینور دارید قرص آهن را زیر نظر پزشک مصرف کنید چون برای شما می‌تواند مضر باشد. البته افراد مبتلا به تالاسمی مینور که همزمان مبتلا به فقر آهن شده باشند می‌توانند از فرفولیک بعنوان قرص خون‌ساز قوی خارجی استفاده کنند که ترکیب اسید فولیک و آهن میباشد.

چرا آهن؟ آهن داخل ساختمان هموگلوبین که در ساختار گلبول قرمز وجود دارد بکار می‌رود ‌و برای عملکرد گلبول قرمز لازم هست در کمبود ذخائر آهن در مغز استخوان ساخت گلبول های قرمز دچار مشکل می‌شود.

 

چه کسانی دچار کم خونی ناشی از فقر آهن میشوند؟

افرادی که یا مصرف مواد غذایی حاوی آهن ندارند یا به طریقی از راه روده یا دستگاه تناسلی یا خونریزی از جای دیگری خون از دست می‌دهند.اگر سن بالای۵۰ سال دارید و تغذیه خوب و مناسبی داریدو مبتلا به کم خونی فقر آهن شدید حتما از نظر خونریزی مخفی دستگاه گوارش باید بررسی شوید.

 

پیشنهاد مقاله: علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

آهن در چه مواد غذایی وجود دارد؟

گوشت قرمز،حبوبات،سبزیجات برگ سبز،لوبیا،آجیل،دانه ها،غلات کامل و…. در ادامه مطلب انواع قرص خون‌ساز، باید به اسید فولیک اشاره کنیم که در بیماران مبتلا به تالاسمی مینور تجویز می‌شود و همینطور در افرادی که کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک دارند. اسید فولیک در ساختار غشای گلبول های قرمز و همینطور ساختن هسته و در فرآیند بلوغ گلبول‌های قرمز در مغز استخوان لازم میباشد لذا کمبود اسید فولیک ایجاد کم خونی می‌کند که در آن گلبول‌های قرمز بزرگتر از حد طبیعی هستند که اصطلاحا به آن کم خونی مگالوبلاستیک میگویند.

که این برعکس کم خونی فقر آهن هست که گلبول‌های قرمز کوچکتر از حد نرمال هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

چه افرادی دچار کم خونی ناشی از اسید فولیک می‌شوند؟

میوه و سبزیجات تازه منبع غنی از اسید فولیک میباشد.افرادی که مصرف میوه و سبزیجات به حد کافی ندارند یا کسانی که مبتلا به سوجذب و بیماری معده و روده ای هستند که اختلال در جذب مواد غذایی دارند.در معرض ابتلا به این نوع کم خونی می‌باشند. از دیگر انواع قرص خون‌ساز چه قرص خون‌ساز قوی خارجی چه ایرانی می‌توان به ویتامین بی ۱۲ اشاره کرد که هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی در بازار موجود هست .

 

قرص خون ساز قوی خارجی

قرص خون ساز قوی خارجی

 

ویتامین بی ۱۲ برای چه کسانی تجویز میشود؟

کسانی که کم خونی ناشی از کمبود ویتامین بی ۱۲ دارند این دسته بیماران نیز گلبول‌های قرمز با اندازه بزرگتر از حد طبیعی یا همان کم خونی مگالوبلاستیک دارند ولی تفاوت آن با کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک این هست که کم خونی این دسته از بیماران به اسید فولیک پاسخ نمی‌دهد. برعکس این گروه حتما باید ویتامین بی ۱۲ بصورت قرص یا آمپول دریافت کنند.

 

پیشنهاد ویژه: کمبود آهن | دانستن علت و نشانه‌های مربوط به فقر آهن در بدن

چه کسانی مبتلابه کم خونی ناشی از کمبود ویتامین بی ۱۲ میشوند؟

کمبود ویتامین بی ۱۲ بندرت بعلت سوءتغذیه هست بلکه عامل اصلی آن اشکال در روده بصورت سوجذب میباشد (مانند بیماری سلیاک)یا در کسانی که قسمتی از روده را بعلت بیماری‌های مختلف مثل بدخیمی ها برداشته اند ایجاد می‌شود. چون ویتامین بی ۱۲ در حالت طبیعی توسط میکروبهای روده ساخته می‌شود. ویتامین بی ۱۲ یک قرص خون‌ ساز قوی خارجی هست که برای این دسته بیماران استفاده می‌شود.

 

انواع دیگر کم خونی چیست؟

باید توجه داشته باشیم که همه انواع کم خونی نیاز به مصرف دارو ندارند بعضی از کم خونیها مانند آنمی بیماری‌های مزمن یا آنمی آپلاستیک یا کم خونیهای ارثی مانند تالاسمی و هموگلوبین داسی شکل و …. اساسا نیازی به آهن ندارند و باید علت ایجاد کننده بررسی و درمان شود .و بعضا در مواردی مانند لوسمی نیاز به پیوند مغز استخوان پیش می آید. در کم خونی ناشی از بیماری های مزمن، عفونت‌های طولانی مدت و درمان نشده مانند سل ریوی یا خارج ریوی و بروسلوز یا همان تب مالت می‌تواند عامل کم خونی باشد که در اینجا درمان بیماری زمینه ای منجر به بهبود کم خونی می‌شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.stlukes-stl.com/health-content/medicine/33/002374.htm
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33668657/
  3. https://www.uptodate.com/contents/search

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.