دارویی

علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

بی حالی بدن

آیا حتی پس از یک خواب کامل شبانه، احساس خستگی می کنید؟ آیا برای فعالیت های عادی روزانه هم به سختی انرژی لازم برای بلند شدن از رختخواب را دارید؟ شما تنها نیستید. خستگی مزمن آنقدر همه گیر است که احساس خستگی دائمی به یک امر عادی تبدیل شده است. با این حال، لازم است بدانید که احساس بی حالی و ضعف دائمی طبیعی نیست. در واقع، اغلب نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامتی است. بی حالی بدن می تواند نشانه بیماری خودایمنی یا سایر مشکلات سلامتی مانند کم خونی، بیماری قلبی، سرطان، آپنه خواب، بیماری لایم و افسردگی باشد.

بسیاری از موارد خستگی ناشی از استرس، کم خوابی، رژیم غذایی نامناسب و سایر عوامل سبک زندگی است. در میان این عوامل، کمبود مواد مغذی معمولا اصلی ترین علت ضعف و بی حالی به شمار می رود. هنگامی که دلایل اصلی این کمبودها را شناختید، می توانید یاد بگیرید که چگونه آنها را اصلاح کنید تا سلامت و شادابی خود را بازیابید.

 

اثر کمبود ویتامین و سایر مواد در بی حالی بدن

پزشک برای علت ضعف و بی حالی در صورت احتمال به کمبود ویتامین یا سایر مواد مغذی، احتمالا دستور بررسی سطح موارد زیر را در بدن شما تجویز می کند:

 

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین

 

ویتامین B12 یا سایر ویتامین های B

بدن برای تبدیل انرژی به ویتامین های گروه B نیاز دارد. اگر کمبود ویتامین B داشته باشید، میتوکندری شما – نیروگاه سلول های شما – نمی تواند به درستی انرژی تولید کند. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به خستگی، ضعف و بی حالی بدن شود. از سوی دیگر B12 برای تولید گلبول های قرمز خون نیز ضروری است، بنابراین سطوح پایین B12 می تواند منجر به کم خونی نیز گردد. اگرچه کمبود B12 در میان گیاهخواران بسیار شایع است، اما به دلیل رژیم غذایی فاقد مواد مغذی، جذب ضعیف (مثلا به دلیل عفونت های روده مانند SIBO) و …، ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

 

پیشنهاد مقاله: فواید ویتامین سی و هرآنچه که باید بدانید!

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان حیاتی است که با استرس اکسیداتیو مقابله می کند. همچنین برای سیستم عصبی مهم است زیرا به تنظیم متابولیسم انرژی در نورون ها کمک می کند. ویتامین C به غدد فوق کلیوی کمک می کند تا عملکرد طبیعی خود را از جمله پاسخ به استرس و تولید کورتیزول، که در مقادیر متعادل برای حفظ سطح انرژی لازم است، حفظ کنند. در برخی از غذاهای گیاهی، آهن هِم که نقش مهمی در رفع بی حالی بدن دارد، جذب ویتامین C را افزایش می دهد. به همین دلیل است که بهتر است غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات را با غذاهای گیاهی غنی از آهن مانند اسفناج ترکیب کنید.

 

ویتامین D

ویتامین D برای حمایت از سیستم ایمنی سالم، رشد استخوان ها و تولید هورمون های تولید مثل ضروری است. تابش اشعه ماوراء بنفش ناشی از نور خورشید به پوست باعث سنتز ویتامین D می شود، اما بسیاری از افراد به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند. بین سطوح پایین ویتامین D و بی حالی بدن ارتباط معناداری وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به خستگی شایع تر است و اصلاح سطح ویتامین D در این افراد از طریق مکمل ویتامین D باعث بهبود سطح انرژی می شود. از پزشک خود بخواهید تا با آزمایش خون مقدار لازم مکمل ویتامین D موردنیاز بدن شما را تعیین کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

منیزیم

منیزیم یکی از فراوان ترین مواد معدنی در بدن است که برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی مختلف از جمله عملکرد ماهیچه ها و اعصاب و تولید انرژی مورد نیاز است. معمولاً در غذاهایی مانند ماهی، بادام و سبزی های دارای برگ تیره یافت می شود. اگر علت ضعف و بی حالی شما ناشی از مشکلات خواب باشد، مکمل منیزیم می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

اگر بیش از حد غذای فرآوری شده، شکر تصفیه شده، نمک، الکل و قهوه مصرف می کنید، با خطر کمبود منیزیم و در نتیجه بی حالی بدن مواجه خواهید شد. علاوه بر این، به دلیل روش‌های کشاورزی شیمیایی، خاک‌ های ما از منیزیم تهی شده ‌اند، که حتی اگر رژیم غذایی کاملی داشته باشید، تقریباً برآوردن نیاز منیزیم را غیرممکن می ‌کند. به همین دلیل، اکثر مردم نیاز به مصرف مکمل منیزیم دارند.

 

علت ضعف و بی حالی

 

آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری است که به گردش اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. همچنین برای عملکرد و رشد مناسب سلول های بدن ضروری است. کمبود آهن علت اصلی کم خونی است که می تواند توانایی های شناختی را مختل کند، ایمنی را کاهش دهد و با ایجاد بی حالی بدن، بر عملکرد کاری تأثیر منفی بگذارد. کمبود آهن در بین کسانی که عادت ماهانه دارند شایع است و با بارداری نیز نیاز به آهن افزایش می یابد. گوشت و غذاهای دریایی منابع عالی آهن در رژیم غذایی هستند. اگر گیاه خوار هستید، می توانید از آجیل، لوبیا، عدس، اسفناج و محصولات غلات غنی شده استفاده کنید.

در صورتی که علت ضعف و بی حالی کمبود آهن تشخیص داده شود، مکمل ‌های آهن به حفظ سطح مناسب آهن کمک می‌کنند، اما توجه داشته باشید که مکمل‌های آهن در صورت مصرف بیش از حد می‌ توانند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کنند. قبل از مصرف مکمل آهن حتما با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: ویتامین e برای از بین بردن جای زخم

ملاتونین

ملاتونین به وضوح با سطح انرژی مرتبط است، زیرا به عنوان هورمونی شناخته می شود که به ما کمک می کند به خواب برویم. این هورمون در غده صنوبری در مغز در پاسخ به تاریکی ساخته می شود و در واقع نور تولید ملاتونین را مختل می کند. تحقیقات نشان می دهد که ملاتونین محافظت عصبی را ارائه می دهد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. مکمل‌های ملاتونین برای بی حالی بدن ناشی از خواب ناکافی ایده آل هستند، زیرا باعث اعتیاد یا وابستگی نمی‌شوند و تولید طبیعی بدن یا حساسیت به هورمون را کاهش نمی‌دهند.

 

کراتین

به دلیل تواناییش در افزایش سطح انرژی در طول فعالیت بدنی شدید، یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران است. کراتین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن تولید شده و در ماهیچه ها ذخیره می شود و نقش مهمی در تولید ATP دارد که منبع اصلی انرژی برای عضلات است. مصرف مکمل کراتین می تواند منجر به بهبود عملکرد و استقامت، افزایش سطح انرژی و ریکاوری بهتر بعد از تمرین شود. ورزشکارانی که از مکمل های حاوی کراتین استفاده می کنند، کمتر دچار بی حالی بدن بعد از تمرین می شوند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.takecareof.com/articles/best-vitamins-for-energy
  2. https://moxie-lifestyle.com/blog/6-nutrient-deficiencies-linked-to-fatigue-from-amy-myers-md/
  3. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15050-vitamin-d-vitamin-d-deficiency

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.