دارویی

روش مصرف پماد ترتینوئین و عوارض آن

روش مصرف پماد ترتینوئین و عوارض آن

روش مصرف پماد ترتینوئین

ترتینوئین برای درمان آکنه یا سایر بیماری های پوستی طبق تجویز پزشک معالج استفاده می شود. مکانیسم آن لایه برداری و کمک به جایگزینی پوست جدید است. ترتینوئین برای درمان چین و چروک های ریز، لکه های تیره یا زبری پوست صورت ناشی از اشعه های مضر خورشید استفاده می شود. و با روشن کردن پوست، جایگزینی پوست با پوست جدیدتر عمل میکند. ترتینوئین زمانی که در یک برنامه مراقبت از پوست که توسط پزشک تجویز شده، استفاده شود، بهترین عملکرد را دارد. در این مقاله به بررسی روش مصرف پماد ترتینوئین و عوارض آن می پردازیم.

باید بدانید، مشکلات پوستی را به طور کامل یا برای همیشه از بین نمی برد یا تغییرات آشکارتر پوست، مانند چین و چروک های عمیق ناشی از نور خورشید یا روند طبیعی پیری را تا حد زیادی بهبود نمی بخشد. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

 

پماد ترتینوئین چیست؟

داروی ترتینوئین به نام اسید رتینوئیک هم شهرت دارد. (همان ویتامین آ ساخته شده) در واقع از مشتقات ویتامین آ میباشد. ترتینوئین به فرم موضعی به شکل کرم و ژل تولید میشودو دوز 0.025 و 0.05 را دارند و در درمان چین و چروک های ریز و لک و جوش کاربرد دارد. با تسریع فرآیند تحریک پوست منجر به لایه برداری و جایگیزین لایه جدید در پوست به رفع یک سری عوارض پوستی کمک میکند. برای همین حتما تحت نظر پزشک درمان با این دارو شروع شود و درمان سپری گردد. معمولا نحوه استفاده در شب ها قبل از خواب است.

 

اشکال مختلف ترتینوئین

این محصول در اشکال دارویی زیر موجود است:

  • ژل
  • کرم
  • لوسیون

قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خودسرانه خودداری کنید. درصورت وجود هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری ، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به پزشک خود اطلاع دهید. وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است بر استفاده از این دارو تأثیر بگذارد. در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی دیگر، به خصوص:

  • درماتیت، سبورئیک (شوره سر)
  • اگزما (مشکل پوستی)
  • آلرژی به ماهی
  • آفتاب سوختگی – با احتیاط استفاده کنید. ممکن است باعث تحریک پوست، خارش یا سایر مشکلات پوستی شود.

از این دارو فقط طبق دستور پزشک استفاده کنید. از آن بیشتر استفاده نکنید، مدت زمان بیشتری نسبت به دستور پزشک مصرف نکنید. این دارو را روی پوست دچار سرمازدگی یا آفتاب سوخته یا روی زخم های باز استفاده نکنید. این دارو را در داخل یا اطراف چشم ها یا لب ها یا داخل بینی استفاده نکنید. هنگام استفاده دارو را دور از این نواحی استعمال کنید. اگر به طور تصادفی روی این نواحی قرار گرفت، فوراً با آب بشویید.

قبل از استفاده از ترتینوئین، پوست را با یک صابون ملایم یا پاک کننده و آب گرم با استفاده از نوک انگشتان خود بشویید. سپس به آرامی خشک کنید. صورت خود را با اسفنج یا دستمال شستشو ندهید. 20 تا 30 دقیقه قبل از استفاده از این دارو صبر کنید تا مطمئن شوید که پوست کاملا خشک شده است. استفاده از ترتینوئین روی پوست مرطوب می تواند آن را تحریک کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

نکات لازم برای استفاده از کرم، لوسیون یا ژل ترتینوئین

دارو را به اندازه ای روی پوست بزنید که به آرامی نواحی آسیب دیده را بپوشاند و به آرامی اما خوب مالش دهید. به اندازه یک نخود برای پوشاندن کل صورت کافی است. هنگام استفاده از لوسیون ممکن است نیاز به استفاده از مرطوب کننده داشته باشید.

 

کرم ترتینوئین

کرم ترتینوئین

 

روش مصرف پماد ترتینوئین به شکل مایع

با استفاده از نوک انگشتان، پد گاز یا سواب پنبه ای، محلول ترتینوئین را به اندازه کافی بمالید تا نواحی آسیب دیده را بپوشاند. اگر برای استفاده از دارو از گاز یا سواب پنبه ای استفاده می کنید، از خیس شدن بیش از حد آن خودداری کنید. این به جلوگیری از ورود دارو به مناطقی که برای درمان در نظر گرفته نشده اند کمک می کند. پس از استفاده از دارو، دست‌های خود را بشویید تا هر دارویی که ممکن است روی آن‌ها باقی بماند از بین ببرید.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر آلودگی هوا بر سلامت پوست

عوارض پماد ترتینوئین

یک دارو در کنار اثرات سودمند ممکن است عوارض ناخواسته ای هم ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر فوراً با پزشک خود مشورت کنید:

  • رایج ترها: سوزش، لایه برداری، قرمزی یا خشکی غیر معمول پوست (شدید).
  • کمتر رایج: خشکی، درد، قرمزی، تحریک یا لایه برداری در محل استفاده.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض جانبی کرم ترتینوئین

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند زیرا بدن شما با دارو سازگار می شود. همچنین، متخصص شما می تواند راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی را به شما بگوید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر ادامه دارد یا آزاردهنده است یا اگر در مورد آنها سوالی دارید، با متخصص خود مشورت کنید:

  • خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن یا قرمزی پوست
  • ترک خوردن یا لایه برداری خفیف پوست (خفیف)
  • تیره شدن پوست
  • روشن شدن رنگ پوست معمولی
  • روشن کردن نواحی درمان شده پوست تیره
  • قرمزی پوست (خفیف)
  • خشکی غیر معمول پوست (خفیف)
  • گرمی غیر معمول پوست (خفیف)

در هفته های اول مصرف ممکن است قرمزی و پوسته ریزی بروز کند که به تدریج بهتر شده و کمتر میشود. همچنین در درمان جوش و آکنه ممکن است باعث بدتر شدن جوش ها شود و هشت الی 12 هفته زمان نیاز است تا نتیجه نهایی دیده شود.

 

ژل ترتینوئین

ژل ترتینوئین

 

پماد ترتینوئین برای لک

در درمان لک توسط پزشک گاهی تجویز میگردد.

 

قیمت پماد ترتینوئین برای لک

بسته به برند و داروخانه قیمتها متفاوت است. قیمت پماد ترتینوئین 0.05 % نیز به همین صورت است.

 

پیشنهاد ویژه: ترفند های خانگی برای سفت شدن پوست صورت

پماد ترتینوئین 5 درصد

جهت درمان آکنه ولگاریس(البته به همراه درمان آنتی بیوتیک) به صورت موضعی کاربرد دارد همچنین در مواردی در درمان اختلالات کراتین سازی استفاده میشود. همچنین برای کمک به درمان هیپرپیگمنتاسیون (لک)، چین و چروک و زبری پوست تجویز میگردد. درصد این دارو توسط پزشک تجویز میگردد.

 

جمع بندی

ترتینوئین از داروهای موضعی پوست است که در درمان لک و جوش و زبری و چین و چروک های پوستی استفاده میشود. فرم کرم و لوسیون و ژل دارد. تجویز و دستور مصرف حتما توسط پزشک تعیین گردد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/tretinoin-topical-route/side-effects/drg-20066521?p=1#:~:text=Applying%20tretinoin%20to%20wet%20skin,to%20cover%20the%20whole%20face.
  2. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-3956/tretinoin-topical/details#:~:text=This%20medication%20is%20used%20to,the%20growth%20of%20skin%20cells..
  3. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682437.html#:~:text=Tretinoin%20(Altreno%2C%20Atralin%2C%20Avita,care%20and%20sunlight%20avoidance%20programs.
  4. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-3956/tretinoin-topical/details

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.