روانشناسی

خودشیفتگی چیست و شخص خودشیفته کیست؟

خودشیفتگی چیست و شخص خودشیفته کیست؟

خودشیفتگی

حتما تا کنون شما هم در برخورد با یک تعداد از انسانها و دیدن رفتار آنها از خود سوال کردید خودشیفتگی چیست و شخص خودشیفته کیست؟ توصیف کسی که زمان زیادی را صرف صحبت کردن در مورد حرفه و یا ویژگی های خوب خود می کند یا به نظر می رسد هرگز به خودش به عنوان یک خودشیفته شک نمی کند آسان است اما این ویژگی پیچیده تر از این است. خودشیفتگی لزوماً نشان دهنده مازاد عزت نفس یا ناامنی نیست. به ‌طور دقیق‌تر شامل ولع برای قدردانی یا تحسین، میل به مرکز توجه بودن و انتظار رفتار ویژه است که منعکس کننده موقعیت بالاتر درک شده است. جالب است که تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد بسیار خودشیفته اغلب به راحتی به آگاهی خود اعتراف می‌کنند که بیشتر خود محور هستند. تعجب آور نیست که سطح بالای این اخلاق یا شاید اختلال می تواند در روابط عاشقانه، خانوادگی یا حرفه ای مضر باشد.

در ادامه با ما باشید تا به جواب سوالتان و همچنین علائم خودشیفتگی و اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج با آنان بپردازیم و در کل با این اختلال شخصیتی بیشتر آشنا شویم و این افراد را بهتر شناسایی کنیم.

 

خود شیفته به چه معناست و فرد خودشیفته کیست!

خودشیفتگی درگیری افراطی در خود است به حدی که باعث می شود فرد نیازهای اطرافیان خود را نادیده بگیرد. در حالی که همه ممکن است گهگاهی رفتار خودشیفته از خود نشان دهند، خودشیفتگان واقعی اغلب به دیگران یا احساسات آنها بی توجهی می کنند. آنها همچنین تاثیری را که رفتارشان بر دیگران می گذارد را درک نمی کنند. توجه به این نکته مهم است که خود شیفتگی یک ویژگی است اما می تواند بخشی از یک اختلال شخصیت بزرگتر نیز باشد. هر خودشیفته ای دارای اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) نیست زیرا این مشکل یک طیف است. افرادی که در بالاترین نقطه این طیف قرار دارند افرادی هستند که به عنوان NPD طبقه بندی می شوند اما سایرین که هنوز دارای ویژگی های خودشیفته هستند، ممکن است در انتهای پایین طیف آن قرار گیرند.

 

علائم خودشیفتگی

علائم خودشیفتگی

 

علت چیست؟

علت خود شیفتگی دقیقا مشخص نیست. اما می توان چند عامل را دخیل دانست:

  • محیط: ممکن است والدین شما یا بیش از حد شما را مورد تحسین قرار داده باشند یا از شما انتقاد کرده باشند که با تجربیات و دستاوردهای واقعی شما مطابقت نداشته باشد.
  • ژنتیک: این امر ممکن است با ویژگی های ارثی شما از جمله ویژگی های شخصیتی خاص مرتبط باشد.
  • نوروبیولوژی: این گزینه ارتباط بین مغز، رفتار و تفکر شماست.

افرادی که علائم خودشیفتگی را نشان می دهند اغلب می توانند بسیار جذاب و کاریزماتیک باشند. آنها معمولاً بلافاصله رفتار منفی نشان نمی دهند به خصوص در روابطشان . این افراد اغلب دوست دارند اطراف خود را با کسانی احاطه کنند که از او تعریف و تمجید کنند. آنها برای تقویت ایده های خود در مورد خودشان روابطی ایجاد می کنند حتی اگر این روابط سطحی و مبتدی باشند.

 

پیشنهاد مقاله: خودشیفتگی و راه های مقابله با آن 

علائم خودشیفتگی و نقطه ضعف افراد خودشیفته

احساس حق به جانب بودن

یکی از نشانه های رایج افراد مبتلا به این اختلال این باور است که آنها نسبت به دیگران برتری دارند و مستحق برخورد ویژه هستند. آنها معتقدند که دیگران باید مطیع خواسته های آنها باشند و قوانین در مورد آنها صدق نمی کند.

 

کنترل دیگران

یکی دیگر از ویژگی ها، رفتار دستکاری یا کنترلی است . یک خودشیفته در ابتدا سعی می کند شما را راضی کند و شما را تحت تاثیر قرار دهد اما در نهایت نیازهای خودش همیشه در اولویت قرار می گیرد. این افراد هنگام ارتباط با دیگران سعی می کنند افراد را در فاصله مشخصی نگه دارند تا کنترل خود را حفظ کنند. آنها حتی ممکن است از دیگران برای به دست آوردن چیزی برای خود سوء استفاده کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نیاز به تحسین

یکی از رایج ترین نشانه های یک خودشیفته نیاز دائمی به تمجید یا تحسین است. افرادی که این رفتار را دارند نیاز دارند تا اعتبار دیگران را احساس کنند و اغلب برای به رسمیت شناختن دستاوردهای خود اغراق می کنند. آنها همچنین دوست دارند برای تقویت نفس خود احساس قدردانی کنند.

 

اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج

اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج

 

عدم همدلی

عدم همدلی یکی دیگر از نشانه های این اختلال است. این بدان معناست که فرد خودشیفته تمایلی ندارد یا نمی تواند با نیازها، خواسته ها یا احساسات دیگران همدلی کند. همچنین مسئولیت پذیری رفتار خود را برای دیگران مشکل می کند.

 

پیشنهاد ویژه: بیماری بوردرلاین یا اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج

اگر با یک خودشیفته رابطه دارید و یا قصد ازدواج دارید ممکن است بتوانید پویایی خود را در رابطه تغییر دهید . ممکن است این امکان وجود داشته باشد که نگاه شریکتان به شما را تغییر دهید تا به کاهش اثرات رفتار خودشیفته او کمک کنید.

اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج یک مسئله مهم است و اگر قصد ازدواج با فردی که دارای چنین ویژگی است را دارید به موارد زیر توجه کنید:

  • آگاهی خودت را بالا ببر:در مورد این اختلال بیشتر بدانید. این می تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف فرد خودشیفته را درک کنید و یاد بگیرید که چگونه آنها را بهتر مدیریت کنید.
    ایجاد مرزها: در مورد مرزهای خود شفاف باشید. ممکن است فرد خودشیفته را ناراحت یا ناامید کند اما اشکالی ندارد.
  • مراقب جمله بندی خود باشید:خودشیفته ها انتقاد سازنده را خوب قبول نمی کنند. سعی کنید نظرات خود را با دقت و روش های مثبت بیان کنید.
  • آرام و خونسرد برخورد کنید: سعی کنید اگر آنها سعی می کنند دعوا کنند واکنش نشان ندهید. اگر آنها سرزنش می کنند آنها را به عنوان یک کودک 3 ساله در نظر بگیرید و آرام بمانید.
  • انتظار ارتباطات عمیق و معنادار را نداشته باشید. خودشیفته ها همدلی بسیار کمی دارند بنابراین ارتباط صادقانه و صمیمانه اغلب انجام نمی شود و حتی می تواند یک طغیان خشمگین یا واکنش خاموش ایجاد کند.

 

سخن پایانی:

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفتگی معمولاً تغییر نمی کنند پس این را در نظر داشته باشید. حتی اگر یاد بگیرید که رابطه خود را بهتر مدیریت کنید احتمالا هرگز رابطه سالمی نخواهید داشت.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

آیا خودشیفتگی مزایایی دارد؟

در افراد خودشیفته رفتارهایی مانند افزایش سرسختی ذهنی (عملکرد خوب در موقعیت‌های پرفشار) و موفقیت بالاتر در مدرسه و محل کار. افزایش احساس عزت نفس نیز ممکن است باعث شود که فرد نسبت به دیگران با انگیزه تر و قاطع تر باشد. تحقیقات دیگر خودشیفتگی را با بروز کمتر افسردگی مرتبط دانسته.

چگونه یک خودشیفته را تشخیص دهم؟

خودشیفتگی با احساس بزرگ خود اهمیتی، عدم همدلی با دیگران، نیاز به تحسین بیش از حد، و این باور که فرد منحصر به فرد است و مستحق برخورد ویژه است، مشخص می شود.

مشخصه یک رییس خودشیفته چیست؟

یک رئیس خودشیفته پیشی گرفتن را بر کنار آمدن ترجیح میدهد، به این معنی که آنها اغلب غیرهمکار، متکبر، و مجادله هستند و نزدیک‌بینانه روی «برنده شدن» تمرکز می‌کنند. رؤسای خودشیفته تمام اعتبار موفقیت ها را می پذیرند و به کسانی که وفاداری نشان نمی دهند حمله می کند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcissistic-personality-disorder/symptoms-causes/syc-20366662
  2. https://www.psychiatry.org/patients-families/personality-disorders/what-are-personality-disorders
  3. https://www.psychologytoday.com/us/conditions/narcissistic-personality-disorder
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.