دارویی

آیا شیاف دیکلوفناک برای تب‌ موثر است؟

آیا شیاف دیکلوفناک برای تب‌ موثر است؟

شیاف دیکلوفناک برای تب‌

شیاف دیکلوفناک برای تسکین درد، تورم (التهاب) و سفتی مفاصل ناشی از آرتریت استفاده می شود. دیکلوفناک آرتروز را درمان نمی کند، اما در کاهش علائم به شما کمک می کند تا بیشتر فعالیت های عادی روزانه خود را انجام دهید. این دارو در دسته داروهای  ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) طبقه بندی میشود.

در مورد کارآمد بودن شیاف دیکلوفناک برای تب‌، این دارو کارآزمایی بر روی ۹۰ کودک انجام گرفت که نتیجه این‌ مقاله را برایتان ذکر میکنیم: 90 کودک در دو گروه 45 نفری مورد مطالعه قرار گرفتند. تغییرات دما در گروه دیکلوفناک به طور معنی داری بیشتر از گروه استامینوفن بود، بنابراین از صفر تا 3 ساعت پس از تجویز دیکلوفناک، دما به 95/0±76/1 درجه سانتی گراد کاهش یافت. این کاهش در گروه استامینوفن کمتر بود (0.49±1.26 درجه سانتیگراد، P=0.019). به طور کلی برای کاهش یافتن درجه تب بدن به خصوص در کودکان از روش های زیر میتوان استفاده نمود.

 

شیاف دیکلوفناک برای تب‌ و لرز کودکان

فرمولاسیون حاوی 50 میلی گرم و 100 میلی گرم دیکلوفناک برای کودکان زیر 12 سال مناسب نیست. به طور کلی استامینوفن داروی امن تر و رایج تری برای تب کودکان میباشد و شیاف دیکلوفناک برای تب‌ های بالا و مقاوم به درمان استفاده میشود آن هم با نسخه پزشک. باید بدانید که مصرف برای آرتریت مزمن نوجوانان (فقط شیاف های 12.5 و 25 میلی گرمی) است. به صورت خلاصه دوزهای رایج برای بیماری ها و هر رده سنی را در متن زیر آورده ایم:

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

کودکان 1 تا 12 سال

mg/kg 1 تا 3 mg/kg در روز، در دوزهای منقسم داده می‌شود. حداکثر دوز روزانه در مصرف این دارو ۱۵۰ میلی گرم است. برای تسکین درد حاد بعد از عمل (فقط شیاف های 12.5 و 25 میلی گرمی)

 

کودکان 6 تا 12 سال

mg/kg 1 تا 2mg/kg در روز، در دوزهای منقسم داده می شود. مدت درمان نباید بیش از 4 روز باشد.

 

کودکان 6 ماهه تا 12 ساله (بدون مجوز)

برای این طیف سنی این دارو پیشنهاد نمیشود.

 

کودکان 6 ماهه تا 18 ساله

0.3mg/kg تا 1mg/kg، سه بار در روز تجویز می شود. حداکثر دوز دیکلوفناک 50 میلی گرم سه بار در روز.

 

وزن بدن 8 تا 12 کیلوگرم

12.5 میلی گرم دو بار در روز. مدت درمان نباید بیش از 4 روز باشد.

 

وزن بالای 12 کیلوگرم

1 میلی گرم بر کیلوگرم، سه بار در روز تجویز می شود. حداکثر 50 میلی گرم دیکلوفناک سه بار در روز. مدت درمان نباید بیش از 4 روز باشد.

 

درد و التهاب خفیف تا متوسط

بهتر است برای دردهای خفیف و متوسط از این شیاف استفاده نشود.

 

درمان تب با شیاف دیکلوفناک

درمان تب با شیاف دیکلوفناک

 

شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ برای چیست؟

موارد مورد استفاده شیاف دیکلوفناک شامل:

  • اختلالات اسکلتی عضلانی حاد
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • نقرس – حاد
  • آرتریت مزمن نوجوانان
  • تسکین درد و التهاب ناشی از ضربه
  • تسکین درد و التهاب در آرتروز
  • تسکین درد و التهاب در آرتریت روماتوئید
  • درمان درد بعد از عمل

 

پیشنهاد مقاله: طریقه مصرف قرص آتورواستاتین و عوارض آن!

داروهای تب بر

پاراستامول(استامینوفن)

خط اول دارویی که باید استفاده شود، می تواند هر 4-6 ساعت تجویز شود. اگر دمای بالاتر از 39 درجه سانتیگراد باشد، هر 4 ساعت. اگر دما کمتر از 39 درجه سانتیگراد باشد، هر 6 ساعت. در نوزادان کمتر از 3 ماه استفاده نشود.

 

ایبوپروفن

فقط زمانی که تب به طور مداوم بالای 39 درجه سانتیگراد است، 1 تا 2 ساعت پس از پاراستامول استفاده شود. هر 6 ساعت داده می شود. در نوزادان کمتر از 1 سال استفاده نشود، مگر اینکه پزشکتان توصیه کند.

 

دیکلوفناک Na (شیاف ولتارن)

فقط زمانی که تب به طور مداوم بالای 39 درجه سانتیگراد است، 1 تا 2 ساعت پس از پاراستامول استفاده شود. هر 12 ساعت داده می شود. این شیاف نیز در کودکان زیر یک سال مصرف نشود مگر با توصیه پزشک.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

شیاف دیکلوفناک ۵۰ برای تب کودکان

به کودکان یک سال یا بیشتر و نوجوانان باید روزانه 0.5 تا 2 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در 2 تا 3 دوز منقسم، بسته به شدت اختلال داده شود. برای درمان آرتریت روماتوئید نوجوانان، دوز را می توان تا حداکثر 3 میلی گرم بر کیلوگرم در روز، در دوزهای منقسم افزایش داد. حداکثر دوز روزانه 150 میلی گرم نباید بیشتر شود. شیاف های ولتارن 12.5 میلی گرم یا 25 میلی گرم برای استفاده در کودکان و نوجوانان زیر 14 سال توصیه می شود. شیاف های Voltaren 50 میلی گرمی به دلیل قدرت دوزشان برای کودکان و نوجوانان زیر 14 سال توصیه نمی شود.

شیاف ولتارن 100 میلی گرمی برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.

 

شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ برای کودکان

شیاف های دیکلوفناک ۱۲.۵ و ۲۵ دوزهای مناسب برای اطفال و کودکان میباشند. شیاف های ۵۰ و ۱۰۰ به دلیل قوی تر بودن و عوارض جانبی بیشتر به علت قدرت بیشترشان برای کودکان توصیه نمیشوند مگر به صلاحدید پزشک اطفال.

 

شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ برای چه سنی است؟

شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ به دلیل قدرت و دوز بالایی که دارد برای افراد زیر ۱۴ سال و کودکان و نوجوانان مناسب نیستند و این دارو‌ را میتوان برای افراد بالای ۱۴ سال و‌ با توصیه پزشک مصرف نمود. 75 تا 150 میلی گرم در روز، در دوزهای منقسم تجویز می شود. شیاف های 100 میلی گرمی را می توان یک بار در روز و در شب استفاده کرد. حداکثر دوز 150 میلی گرم در روز برای دیکلوفناک سدیم است.

 

تاثیر دیکلوفناک بر کاهش تب

تاثیر دیکلوفناک بر کاهش تب

 

عوارض شیاف دیکلوفناک در بزرگسالان

مانند همه داروها، دیکلوفناک نیز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه همه افراد دچار آن نمی شوند. عوارض جانبی شایع قرص، کپسول و شیاف دیکلوفناک در بیش از 1 نفر از هر 100 نفر رخ می دهد.

عوارض جانبی که رایج تر و شایع هستند:

  • احساس بیماری (تهوع)
  • استفراغ یا اسهال
  • سرگیجه
  • سردرد
  • معده درد، نفخ و یا از دست دادن اشتها
  • راش خفیف

 

ژل یا گچ دیکلوفناک

در ژل یا گچ دیکلوفناک احتمال بروز عوارض جانبی کمتر است زیرا داروی کمتری وارد بدن شما می شود. اما ممکن است همچنان همان عوارض جانبی را داشته باشید، به خصوص اگر در ناحیه وسیعی از پوست زیاد استفاده کنید.

استفاده از ژل یا گچ دیکلوفناک می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. می تواند پوست شما را بسازد:

  • نسبت به نور خورشید حساس تر از حد معمول است.
  • در جایی که از ژل یا گچ استفاده کردید، جوش ایجاد شود.
  • اگزما
  • خارش یا التهاب پوست (درماتیت)

 

عوارض جانبی جدی و خطرناک

این عوارض جانبی جدی نادر هستند و در کمتر از 1 نفر از هر 1000 نفر اتفاق می افتد.

  • شما خون در استفراغ یا مدفوع سیاه دارید – اینها می تواند نشانه های خونریزی در معده یا روده شما باشد.
  • شما دچار سوء هاضمه شدید، سوزش سر دل یا درد معده، استفراغ یا اسهال هستید – اینها می تواند نشانه زخم یا التهاب در معده یا روده شما باشد.
  • سفیدی چشم یا پوست شما زرد می شود، اگرچه این ممکن است در پوست قهوه ای یا سیاه کمتر آشکار باشد – این می تواند نشانه مشکلات کبدی باشد.
  • بثورات برجسته، خارش دار، یا پوست متورم یا پف کرده دارید – اینها می توانند نشانه هایی از کهیر (کهیر) یا ادم (تورم) باشند.
  • شما دچار تنگی نفس، خستگی و تورم پاها یا مچ پا هستید – اینها می توانند نشانه های نارسایی قلبی باشند.

 

پیشنهاد ویژه: موارد استفاده قرص آسپرین و عوارض آن!

شیاف دیکلوفناک برای تب‌ بزرگسالان

دیکلوفناک دارویی است که تورم (التهاب) و درد را کاهش می دهد. در خصوص درمان تب با شیاف دیکلوفناک میتوان گفت این دارو معمولا کاربردهای دیگر و مهم تری دارد و از خاصیت ضد تب بودن آن کمتر استفاده میشود. برای درمان دردها و همچنین مشکلات روماتولوژی مانند مفاصل، ماهیچه ها و استخوان ها استفاده می شود. این موارد شامل:

  • آرتریت روماتوئید و آرتروز
  • رگ به رگ شدن عضلات و  کشیدگی رباط ها
  • کمر درد
  • دندان درد
  • میگرن
  • نقرس
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان – این امر باعث التهاب ستون فقرات و سایر قسمت های بدن می شود.

دیکلوفناک به صورت قرص و کپسول، از جمله قرص ها و کپسول های آهسته رهش و شیاف ها عرضه می شود. اینها فقط با نسخه در دسترس هستند. ژل دیکلوفناک با قدرت بالا (حاوی 3٪ دیکلوفناک) برای درمان کراتوزهای اکتینیک (لکه های پوسته پوسته و خشک پوست ناشی از آسیب نور خورشید) استفاده می شود. این درمان پس از ارزیابی ها توسط متخصص پوست تجویز میگردد.

در ادامه به نتیجه مقاله ای میپردازیم که در آن مقایسه ای بر تاثیردیکلوفناک برکاهش تب و مقایسه آن با پاراستامول(استامینوفن) صورت گرفته است: میانگین دمای رکتوم در گروه پاراستامول 13/1 ± 6/39 درجه سانتی گراد و در گروه دیکلوفناک 07/1 ± 82/39 درجه سانتی گراد بود (37/0 = P). میانگین دمای مقعدی یک ساعت پس از مداخله در گروه پاراستامول و دیکلوفناک به ترتیب 89/0 ± 39/38 درجه سانتی گراد و 09/1 ± 95/38 درجه سانتی گراد بود (02/0 = P). میانگین تغییرات دما در گروه پاراستامول 0.65 ± 0.17 درجه سانتیگراد و در گروه دیکلوفناک 1.73 ± 0.69 درجه سانتیگراد بود (P <0.001).

 

خلاصه

در نگاه کلی به این مقاله متوجه شدیم شیاف دیکلوفناک برای تب‌ و کاهش آن کاربرد دارد اما گزینه های بهتر و ایمن تری مانند استامینوفن برای این کار وجود دارد و دیکلوفناک در تب های بالا و‌ مقاوم استفاده شده و بیشتر برای تسکین دردهای ناشی از عمل و درد های بیماری های روماتولوژی کاربرد دارد.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.