دارویی

طریقه مصرف قرص آتورواستاتین و عوارض آن!

طریقه مصرف قرص آتورواستاتین و عوارض آن!

طریقه مصرف قرص آتورواستاتین

بدون شک کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، جلوگیری از سکته مغزی و بهبود سلامت انسان‌ها یکی از چشم انداز‌های مهم علم پزشکی محسوب می‌شود. در همین‌ راستا دارو‌های آنتی‌کلسترولی موثر، با هدف کاهش سطح کلسترول خون تولید شده که یکی از معروف‌ترین آن‌ها «آتورواستاتین» نام دارد. این دارو همراه با یک رژیم غذایی مناسب برای کمک به کاهش کلسترول بد و چربی‌هایی همچون LDL، تری‌گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون مصرف می‌شود. فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن، کاهش وزن (در صورت اضافه وزن) و ترک سیگار می‌تواند به عملکرد بهتر این دارو کمک کند.

اگر می‌خواهید بدانید که طریقه مصرف قرص آتورواستاتین چگونه است و عوارض آن چیست تا انتهای این متن ما را همراهی کنید.

 

قرص آتورواستاتین برای چیست؟

قبل‌‌از این‌که در مورد طریقه مصرف قرص آتورواستاتین توضیحاتی را ارائه دهیم، بد نیست بدانید که این دارو معمولا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب (HDL) استفاده می‌شود. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و افرادی که عوامل خطرساز بیماری قلبی و عروقی همچون فشار خون بالا، سیگار کشیدن و بعضی از مشکلات کلیوی را دارند، مصرف داروی آتورواستاتین در جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی، نقش مهمی خواهد داشت.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عوارض قطع ناگهانی قرص آتورواستاتین

یکی از مهم‌ترین عوارض قطع ناگهانی قرص آتورواستاتین 20 یا 40 افزایش کلسترول خون است که احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهد. درواقع قطع ناگهانی مصرف این دارو خطرناک بوده و باعث غیرفعال شدن آنزیم‌ها می‌شود که این امر افزایش ناگهانی میزان کلسترول را در خون به همراه دارد. به‌طورکلی طریقه مصرف قرص آتورواستاتین برای طولانی مدت در نظر گرفته شده و نباید بدون مشورت پزشک، مصرف آن قطع شود. توقف ناگهانی درمان با آتورواستاتین، می‌تواند برای افراد خاص، همچون کسانی که سابقه سکته مغزی و حمله قلبی دارند، بسیار خطرناک باشد.

شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که خطر افزایش سکته برای افرادی که مصرف دارو را با دوز کاهش یافته را ادامه می‌دهند، وجود ندارد.

 

طریقه مصرف قرص آتورواستاتین

مهم‌ترین نکته که باید در مورد طریقه مصرف قرص آتورواستاتین بدانید، این است که باید دارو را به صورت منظم مصرف کنید و فقط با دستور پزشک می‌توانید دوز آن را کاهش داده یا قطع کنید. این دارو هم به همراه غذا استفاده می‌شود و هم با معده خالی؛ اما اگر مصرف قرص، معده شما را اذیت می‌کند، بهتر است با غذا بخورید. به ‌خاطر داشته باشید که باید درحین مصرف قرص آتورواستاتین از خوردن گریپ‌فروت یا نوشیدن آب آن خودداری کنید، چون با این کار ممکن است عوارض جانبی دارو افزایش یابد.

درنهایت، پیشنهاد می‌شود این دارو را قبل از خواب بخورید، چراکه کبد در شب کلسترول بیشتری تولید می‌کند، هرچند که مصرف آن در روز نیز منعی ندارد.

 

قرص آتورواستاتین 20

قرص آتورواستاتین 20

 

قرص آتورواستاتین 20 برای چیست؟

اگر سطح کلسترول بد خون شما در آزمایش خیلی بالا نباشد، احتمالا پزشک برای کنترل کلسترول‌تان، در ابتدا قرص آتورواستاتین 20 را تجویز می‌کند. درحقیقت، آتورواستاتین به‌عنوان داروی کمکی همراه با رژیم غذایی سالم برای درمان چربی خون بالا مصرف می‌شود. داروی آتورواستاتین باعث کاهش غلظت تام کلسترول، کلسترول LDL، آپولیپوپروتئین B و‌ تری‌گلیسرید در افراد می‌شود.

 

قرص آتورواستاتین ۴۰ برای چیست؟

داروی آتورواستاتین برای کاهش میزان کلسترول بد و تنظیم آن در بدن است. ازاین‌رو طریقه مصرف قرص آتورواستاتین در بیمارانی که نیاز به کاهش LDL-C بیشتری دارند، به صورت ۴۰میلی‌گرم خوراکی و یک بار در روز است. درحقیقت، آتورواستاتین 40 در دسته دارو‌های کاهنده چربی با شدت بالا قرار می‌گیرد. این دارو به‌ویژه برای بیمارانی که سابقه سکته قلبی یا مغزی دارند و افرادی که دچار بیماری عروق کرونر قلب هستند، تجویز می‌شود؛ همچنین آتورواستاتین 40 برای افرادی با شرایط زیر نیز توصیه می‌شود:

  • بیمارانی که دچار بیماری عروق محیطی (اندام‌ها) هستند؛
  • افرادی با کلسترول LDL بسیار بالا (بیش از 190)؛
  • بیماران دیابتی با دیابت طولانی‌مدت یا افراد دچار عوارض دیابت؛
  • افرادی که در معرض ابتلا به بیماری قلبی در 10 سال آینده خواهند بود.

 

پیشنهاد مقاله: عوارض قرص آسنترا و بهترین زمان مصرف آن!

قرص آتورواستاتین آریا ۲۰ برای چیست؟

چنانچه سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته یا به بیماری‌های مزمنی همچون دیابت نوع 1 یا 2 یا آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، ممکن است پزشک برای شما قرص آتورواستاتین 20 را تجویز کند. طریقه مصرف قرص آتورواستاتین به‌صورت یک بار در روز با دوز مشخص شده، خواهد بود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض آتورواستاتین در زنان

اگر تصمیم دارید در آینده نزدیک باردار شوید یا احتمال می‌دهید که اکنون باردار هستید، حتما با دکتر خود در مورد مصرف داروی آتورواستاتین صحبت کنید. مصرف این قرص در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب بزند؛ از طرفی برای جلوگیری از بارداری در زمان مصرف این دارو، بهتر است، از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید. به‌طورکلی در مورد عوارض مصرف قرص آتورواستاتین 20 یا 40 در دوره شیردهی شواهد کافی وجود ندارد؛ اما برخی از مطالعات روی زنان شیرده، مضرات مصرف این دارو را بر روی نوزادان نشان داده است.

بنابراین، در دوران شیردهی، قبل از مصرف این قرص؛ حتما با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم، طریقه مصرف قرص آتورواستاتین را تغییر داده یا داروی دیگری را جایگزین کند.

 

داروی آتورواستاتین

داروی آتورواستاتین

 

عوارض قرص آتورواستاتین ۱۰ سبحان

درحالت‌کلی پیش از مصرف این دارو بهتر است وضعیت بارداری و سلامتی کبدتان را بررسی کنید؛ همچنین در زمان مصرف قرص آتورواستاتین از رژیم غذایی سالم و ورزش نیز برای کنترل وزن کمک بگیرید. این نکته را هم به‌خاطر داشته باشید که این قرص با بعضی از قرص‌های پیشگیری از بارداری، آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های قلبی تداخل داشته و نباید به صورت هم‌زمان استفاده کنید. شایع‌ترین عوارض قرص آتورواستاتین در زنان و مردان عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع؛
  • سوءهاضمه؛
  • اسهال؛
  • یبوست؛
  • آرترالژی (درد مفاصل)؛
  • احساس درد در بازو‌ها یا پا‌ها؛
  • درد یا ضعف عضلانی؛
  • علائم شبیه به سرماخوردگی؛
  • بی‌خوابی؛
  • راش‌های پوستی؛
  • فراموشی؛
  • برگشت غذا به مری,
  • عفونت دستگاه ادراری (UTI)؛
  • گیجی.

به‌هرحال نوع قرص و دوز مصرفی حتما باید توسط پزشک مشخص شود، ازاین‌رو به‌‌هیچ‌ عنوان به‌صورت خودسرانه آتورواستاتین را استفاده نکرده یا مصرف آن را قطع نکنید.

 

قیمت آتورواستاتین ۲۰ سبحان

به‌طورکلی داروی آتورواستاتین به‌عنوان کاهنده کلسترول، یک داروی ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. قرص آتورواستاتین را به‌راحتی می‌توانید از داروخانه‌های سراسر کشور تهیه کنید. قرص آتورواستاتین 20 تولید شرکت داروسازی سبحان، یک داروی پیشگیرانه عمومی است که در مقایسه با سایر دارو‌های تجاری، قیمت بسیار کمتری دارد.

 

پیشنهاد ویژه: موارد استفاده قرص آسپرین و عوارض آن!

 

سخن آخر

در متن بالا تلاش کردیم مطالب مهمی را در مورد طریقه مصرف قرص آتورواستاتین با شما در میان بگذاریم. به‌طور خلاصه می‌توان گفت، آتورواستاتین (Atorvastatin) که به‌عنوان یک عامل آنتی‌کلسترولی مصرف می‌شود، متعلق به گروهی از دارو‌ها به نام استاتین است. این دارو با کاهش میزان کلسترول ساخته شده توسط کبد، عمل می‌کند. کاهش کلسترول بد، تری‌گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و به جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی کمک خواهد کرد.

درنهایت، اصلاح سبک زندگی از طریق ورزش منظم و پیروی از رژیم غذایی سالم، مهم‌ترین روشی است که برای درمان کلسترول بالا پیشنهاد می‌شود. بااین‌حال چنانچه در کنار این فعالیت‌ها نیاز به مصرف دارو بود، پزشک دارو‌های کاهنده کلسترول از جمله داروی آتورواستاتین را تجویز می‌کند.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.