دارویی

موارد استفاده قرص آسپرین و عوارض آن!

موارد استفاده قرص آسپرین و عوارض آن!

موارد استفاده قرص آسپرین

داروی آسپرین یا ASA نوعی دارو با اثرات مسکن است که در دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) قرار می‌گیرد. دارویی که در کنار کاهش درد می‌تواند باعث جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی شود. قرص آسپرین یکی از قدیمی‌ترین داروهای تولیدشده در دنیا است که باتوجه به اعلام سازمان جهانی بهداشت در گروه داروهای ضروری قرار می‌گیرد. برای شناخت بهتر این دارو و موارد استفاده قرص آسپرین با این‌مطلب همراه شوید.

 

قرص آسپرین برای چیست؟

قرص آسپرین (آ اس آ) یا استیل سالیسیلیک اسید نوعی داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که برای کاهش درد و درمان تب خفیف استفاده می‌شود. خواص ضدالتهابی این دارو باعث می‌شود گاهی از آن به‌عنوان دارویی برای بهبود فرآیند درمان دردهای استخوانی و مفصلی مانند آرتروز، روماتیسم مفصلی و کاهش تورم بدن هم استفاده شود. در کنار کاهش درد، یکی از رایج‌ترین موارد استفاده قرص آسپرین به‌عنوان داروی رقیق‌کننده خون است. معمولا برای بیمارانی که به‌تازگی جراحی قلب را پشت‌سر گذاشته‌اند یا سالمندانی که در سنین بالا و در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی یل مغزی هستند هم مصرف آسپرین با تجویز پزشک توصیه می‌شود.

 

چه کسانی باید آسپرین بخورند؟

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده قرص آسپرین (آ اس آ) درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. کسانی که تجربه حملات قلبی، سکته مغزی و گرفتگی عروق کرونر داشته‌اند، می‌توانند با تجویز پزشک این دارو را مصرف کنند. داروی آسپرین برای افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا هم به‌منظور کاهش تب و دردهای بدن استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که مصرف آسپرین در این موارد برای کودکان زیر 18 سال توصیه نمی شود. از آسپرین به‌صورت موضعی برای رفع سیاهی زیر چشم هم استفاده می‌شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عوارض مصرف قرص آسپرین

داروهای آسپرین هم مانند بسیاری از داروهای درمانی ممکن است در بعضی از مصرف‌کنندگان عوارضی را ایجاد کنند. به‌همین علت پیش از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید. عوارض احتمالی این دارو که در صورت بروز هریک از آن‌ها باید سریعا به پزشک مراجعه شود، به‌شرح زیر هستند:

  • واکنش‌های آلرژیکی مانند خارش، کهیر، تورم لب‌ها، صورت، زبان، گلو و قرمزی پوست
  • رقیق‌شدن خون و خون‌ریزی مانند وجود خون در استفراغ، مدفوع، ادرار خونی، کبودی، لکه‌های قرمزی بر روی پوست
  • اختلال در قدرت شنوایی و زنگ‌زدن گوش
  • آسیب کلیه‌ها با ظاهرشدن علائمی مانند کاهش مقدار ادرار، تورم دست‌ها و مچ پا
  • آسیب‌های کبدی باوجود علائمی مانند درد بالای شکم، کاهش اشتها، حالت تهوع، مدفوع با رنگ روشن، ادرار زردرنگ یا قهوه‌ای تیره، زردی پوست و چشم‌ها، ضعف و خستگی بدن
  • تشنج
  • تب، تورم غدد لنفاوی

برخی علائم دیگری هم ممکن است با مصرف آسپرین نمایان شود که معمولا نیازی به‌ درمان پزشکی ندارد و موقت است. این علائم عبارت‌انداز:

  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و مشکلات گوارشی
  • مشکلات معده

در صورت وجود این علائم برای مدتی طولانی، به پزشک مراجعه کنید.

 

داروی آسپرین

داروی آسپرین

 

آسپرین برای غلظت خون

داروی آسپرین به‌عنوان رقیق‌کننده خون استفاده می‌شود؛ چراکه می‌تواند مانع از چسبیدن پلاکت‌های خون در رگ‌های خونی شود. لخته‌شدن و افزایش غلظت خون یکی از عوامل مهم در ابتلا به سکته‌های مغزی و حملات قلبی است. به‌همین‌منظور، برای بیماران در معرض خطر، مصرف آسپرین با داشتن اثرات ضدانعقادی خون توصیه می‌شود.

 

پیشنهاد مقاله: موارد مصرف قرص آزیترومایسین و عوارض آن!

بهترین زمان مصرف آسپرین

آسپرین ازجمله داروهایی است که زمان خاصی برای مصرف آن وجود ندارد و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توان آن را مصرف کرد؛ ازاین‌رو، باید به دستورات پزشک خود توجه کنید. با‌این‌حال، گفته می‌شود مصرف این دارو در عصر و شب به‌منظور کاهش خطر لختگی خون توصیه می‌شود. به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های معده، قرص آسپرین را همراه با یک تا دو لیوان آب مصرف کنید.

اما نکته‌ای که باید به‌یاد داشته‌باشید، تداخلات دارویی آسپرین است. این قرص را هرگز به‌صورت همزمان با داروهای سیدوفوویر، کتورولاک و پروبنسید مصرف نکنید؛ همچنین سایر داروهای ضدانعقاد خون، نوشیدنی‌های الکلی، مکمل‌های گیاهی مانند فلفل، سیر و زنجبیل، داروهای نقرس و داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هم ممکن است با آسپرین تداخل دارویی ایجاد کنند.

 

مصرف آسپرین برای افراد سالم

مصرف قرص آسپرین در دوزهای کم برای افراد سالم به‌منظور جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و لخته‌شدن خون مگر در موارد خاص که خطر بروز حادثه قلبی زیاد باشد، توصیه نمی شود. این دارو هم مانند سایر داروها عوارضی به‌همراه دارد. از این رو، پیش از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص آسپرین ۸۰

داروهای آسپرین در دوزهای مختلفی تولید می‌شوند. قرص آسپرین ۸۰ دوز کم آسپرین است که معمولا به‌منظور پیشگیری از لخته‌شدن خون، بروز بیماری‌های قلبی و سکته استفاده می‌شود. به‌علت دوز پایین، این نوع آسپرین برای مصرف روزانه گزینه مناسبی است.

 

تفاوت آسپرین 80 و 100

قرص آسپرین ۱۰۰ هم فرمولاسیونی مشابه با آسپرین ۸۰ دارد؛ با‌ این‌تفاوت که قرص آسپرین ۱۰۰ دوز بالاتر و قوی‌تری است و برای بیمارانی توصیه می‌شود که دوز ۸۰ اثربخشی مطلوبی برای آن‌ها ندارد. بااین‌حال برای تعیین دقیق دوز مصرفی و مقدار مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

قرص آسپرین (آ اس آ)

قرص آسپرین (آ اس آ)

 

قرص آسپرین بچه

آسپرین بچه هم نوع دیگری از قرص‌های آسپرین است که با ترکیباتی مشابه با سایر داروهای آسپرین، دوز پایینی مانند قرص آسپرین ۸۰ دارد. از مهم‌ترین موارد استفاده قرص آسپرین بچه، رقیق‌کننده و جلوگیری از لختگی خون است که می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سکته تاثیرگذار باشد.

 

چه کسانی نباید قرص آسپرین مصرف کنند؟

گروه‌های زیر پیش از استفاده از قرص آسپرین (آ اس آ) باید با پزشک خود مشورت کنند:

  • کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۶ سال
  • افراد حساس به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن، دیکلوفناک و ایبوپروفن
  • بیماران با سابقه آسم و مشکلات تنفسی
  • افرادی با سابقه مشکلات گوارشی و زخم معده
  • مبتلایان به بیماری‌های کبدی و کلیوی
  • بیماران با فشارخون بالا
  • مبتلایان به بیماری‌های خونی.

 

مصرف آسپرین در زنان باردار و مادران شیرده

خانم‌های باردار و کسانی که دوران شیردهی را سپری می‌کنند، نباید بدون تجویز پزشک و خودسرانه داروهای آسپرین را مصرف کنند. همان‌طورکه اشاره شد، یکی از مهم‌ترین موارد استفاده قرص آسپرین رقیق شدن خون است. به‌همین‌ علت استفاده از این دارو به‌ویژه در هفته‌های پایان بارداری احتمال بروز خون‌ریزی‌های شدید برای خانم‌ها و خون‌ریزی در زمان زایمان را به‌دنبال دارد. از معدود مواردی که مصرف آسپرین برای خانم باردار، آن هم با تجویز و صلاحدید پزشک توصیه می‌شود، جلوگیری از فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی است.

 

پیشنهاد ویژه: کاربرد آمپول کتورولاک چیست؟

جمع‌بندی

قرص آسپرین یا ASA از گروه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است. از مهم‌ترین موارد استفاده قرص آسپرین، رقیق‌کننده خون، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، کاهش دردهای بدن و درمان تب است. مصرف آسپرین در دوزهای پایین برای افراد سالم مگر در موارد محدود و خاصی توصیه نمی شود توصیه می شود به‌دلیل بروز عوارض احتمالی مانند واکنش‌های آلرژیک، مشکلات گوارشی و خون‌ریزی، پیش از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.