دارویی

عوارض قرص آسنترا و بهترین زمان مصرف آن!

عوارض قرص آسنترا و بهترین زمان مصرف آن!

عوارض قرص آسنترا

سرترالین یا همان آسنترا یک داروی ضد افسردگی است که متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است. این دارو برای درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال وسواس اجباری (OCD)، اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده می شود. سرترالین همچنین برای درمان اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی استفاده می شود.

در هنگام مصرف این دارو حتما برای شما این سوال که عوارض قرص آسنترا چیست؟ پیش میاید. عوارض داروی اسنترا مانند هر داروی دیگری میتواند در همه افراد ایجاد نشود. ما اینجا هستیم تا در این مقاله به عوارض قرص آسنترا و بهترین زمان مصرف آن! بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

معجزه آسنترا

آسنترا دارویی است که معمولاً برای افرادی که از افسردگی رنج می برند تجویز می شود. شما معمولاً آن را با نام تجاری سرترالین خواهید دید. این یکی از محبوب ترین داروهای ضد افسردگی است. این دارو که تحت گروه داروهای ضد افسردگی مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) طبقه بندی می شود، می تواند برای درمان اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD )، اختلال وسواس فکری-اجباری ( OCD )، اختلال هراس، اختلالات اضطرابی و همچنین اختلالات افسردگی استفاده شود.

افسردگی یک اختلال خلقی است که شامل احساسات مداوم غمگینی، بی ارزشی و اضطراب است. این می تواند ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و محیطی باشد. داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین با هدف قرار دادن انتقال دهنده های عصبی مونوآمین مانند سروتونین و دوپامین که پیام هایی را از مغز به اعصاب اطراف بدن می فرستند کار می کنند. اینها بر احساسات و خلق و خوی تأثیر می گذارند و میتواند باعث معجزه ای در روند درمان افسردگی و بالا آمدن خلق و خوی شما باشد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عوارض قرص آسنترا ۵۰

عوارض قرص آسنترا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوء هاضمه، حالت تهوع، اسهال، از دست دادن اشتها
  • خونریزی بینی
  • افزایش تعریق
  • خستگی، مشکلات خواب، بی خوابی
  • اضطراب
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • لرزش یا بی قراری
  • مشکلات جنسی

 

عوارض قرص آسنترا 50 و 100

عوارض قرص آسنترا 50 و 100

 

عوارض قطع قرص آسنترا چیست؟

حتی اگر از مصرف آسنترا احساس خوبی ندارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی شرایط سلامتی ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. همچنین ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد ، خستگی، تغییرات خواب را تجربه کنید. برای جلوگیری از این علائم در زمانی که درمان با این دارو را متوقف می کنید، پزشک ممکن است دوز داروی شما را به تدریج کاهش دهد. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا به متخصص گزارش دهید.

 

پیشنهاد مقاله: بهترین قرص افزایش دوپامین + راهکارهای افزایش دوپامین

بهترین زمان مصرف آسنترا

این دارو با توجه به سن، شدت بیماری، شرایط جسمانی شما تجویز میشود و میزان دوز آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما میزان مصرف معمولا یک عدد در روز صبح یا عصر می‌باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نکات مهم قبل از مصرف

  1. اگر به این دارو یا هر دارو دیگر حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. به پزشک خود در مورد آلرژی و علائمی که داشتید، مانند: خارش؛ تنگی نفس؛ خس خس سینه؛ سرفه؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو؛ یا هر نشانه دیگری که دارید صحبت کنید.
  3. در صورت مصرف هر یک از این داروها به پزشک خود اطلاع دهید: لینزولید، متیلن بلو، یا پیموزاید
  4. اگر در 14 روز گذشته داروی مصرفی برای افسردگی یا بیماری پارکینسون مصرف کرده اید حتما اطلاع دهید.
  5. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، فکر می کنید ممکن است باردار باشید یا قصد دارید بچه دار شوید، قبل از مصرف آسنترا (سرترالین) از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

 

عوارض داروی آسنترا

عوارض داروی آسنترا

 

عوارض آسنترا در دراز مدت

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جنسی داشته باشند مانند مشکلات نعوظ یا کاهش میل جنسی. در برخی موارد حتی پس از قطع دارو نیز ممکن است ادامه یابد. اگر نگران عوارض قرص آسنترا هستید با پزشک خود صحبت کنید. اگر دیابت دارید این دارو در طولانی مدت می تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد. ممکن است پزشک شما را تحت نظر داشته باشد تا بررسی کند که دوز مناسب داروی دیابت را مصرف می‌کنید

 

عوارض آسنترا و ریزش مو

غیر معمول نیست که برخی  داروها باعث ریزش مو شوند. در کنار سایر عوارض قرص آسنترا مانند حالت تهوع، خشکی دهان و یبوست، این دارو می تواند در برخی موارد باعث ریزش موقت مو شود. این ریزش موی موقت می تواند تا مدت زمانی که بیمار آسنترا مصرف می کند ادامه داشته باشد و به صورت لکه های طاس یا  نازک شدن مو ظاهر شود . به نظر می رسد ریزش موی مرتبط با این دارو بسیار نادر است. تنها تعداد انگشت شماری از گزارش های بالینی ارتباط بین آنها را بررسی کرده اند و هیچ کدام به طور قطعی نشان نداده اند که سرترالین باعث ریزش مو می شود.

 

آیا قرص آسنترا شادی آور است؟

سرترالین با افزایش سطح یک ماده شیمیایی تقویت کننده خلق و خو به نام سروتونین در مغز شما کار می کند. این به بسیاری از افراد کمک می کند تا از افسردگی بهبود یابند و احساس شادی کنند و همچنین عوارض جانبی ناخواسته کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی دارد را تجربه کنند.

 

پیشنهاد ویژه: موارد مصرف قرص آزیترومایسین و عوارض آن!

آسنترا و لاغری

این دارو باعث لاغری در افراد نمیشود اما اگر با کاهش وزن ناگهانی و غیر عادی در زمان مصرف این دارو واجع شدید سریعا پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید. سرترالین می تواند احساس گرسنگی کم و بیش از حد معمول را در شما ایجاد کند بنابراین ممکن است با شروع مصرف آن وزن خود را اضافه یا کاهش دهید.

 

سخن پایانی

معمولاً 4 تا 6 هفته طول می کشد تا سرترالین به طور کامل عمل کند، اگرچه باید بعد از 1 تا 2 هفته احساس بهتری داشته باشید. عوارض قرص آسنترا مانند احساس بیماری، سردرد و مشکلات خواب شایع هستند. آنها معمولاً خفیف هستند و پس از چند هفته از بین می روند. سرترالین می تواند بیشتر یا کمتر از حد معمول احساس گرسنگی در شما ایجاد کند بنابراین ممکن است با شروع مصرف آن وزن کم یا اضافه کنید. اگر شما و پزشکتان تصمیم به مصرف به قطع این دارو دارید، پزشک کاهش تدریجی دوز مصرفی را برای کمک به جلوگیری از عوارض جانبی ترک توصیه می‌کند.

سرترالین شخصیت شما را تغییر نمی دهد فقط به شما کمک می کند دوباره احساس کنید که خودتان هستید. در زمان مصرف این دارو، آب گریپ فروت ننوشید. آب گریپ فروت می تواند میزان سرترالین را در بدن شما افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/sertraline-oral-route/side-effects/drg-20065940?p=1
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8808373/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5527242/

5 دیدگاه در “عوارض قرص آسنترا و بهترین زمان مصرف آن!

  1. دانیال گفت:

    اطلاعات کاملی دادین،مرسی خانم دکتر رویا

  2. فریبا ناطقی گفت:

    سلام بسیار مفید

  3. لیلی گفت:

    باسلام ودرود برشما خانم دکتر توانا،سپاس از مقالات ارزشمند شما

  4. لیلی گفت:

    باسلام ودرود برشما خانم دکتر توانا،سپاس از مقالات ارزشمند شما

  5. Simintalbi گفت:

    با سلام خدمت دکتر رویا قشقاییان تشکر از توضیح در مورد این دارو و رفع ابهامات برای این دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.