روانشناسی

علائم فرد هیستریک چیست + درمان

علائم فرد هیستریک چیست + درمان

علائم فرد هیستریک

اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD) یک وضعیت سلامت روانی است که از علائم فرد هیستریک میتوان به: احساسات شدید، ناپایدار و یک تصویر مخدوش از خود اشاره کرد. کلمه «هیستریونیک» به معنای «دراماتیک یا نمایشی» است. برای افراد مبتلا به اختلال هیستری عزت نفس آنها به تایید دیگران بستگی دارد و از احساس واقعی خود ارزشمندی ناشی نمی شود. آنها تمایل زیادی برای جلب توجه دارند و اغلب برای جلب توجه رفتاری چشمگیر یا نامناسب دارند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک اغلب متوجه نمی شوند که رفتار و طرز تفکر آنها ممکن است مشکل ساز باشد.

شما میتوانید در ادامه با علائم فرد هیستریک چیست + درمان این اختلال آشنا شوید.

 

معنی هستری در روانشناسی

هیستری اصطلاحی است که اغلب برای توصیف رفتارهای دارای بار عاطفی استفاده می شود که بیش از حد و خارج از کنترل به نظر می رسد. وقتی کسی به گونه‌ای پاسخ می‌دهد که نسبت به موقعیت احساسی نامتناسب به نظر می‌رسد، اغلب به عنوان «هیستریک» توصیف می‌شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

معنی هستریک در پزشکی

در دوران ویکتوریا، اصطلاح هیستری یک تشخیص پزشکی رایج بود به ویژه برای زنان.تا سال 1980 از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) حذف نشد . امروزه افرادی که علائم هیستریک را نشان می‌دهند ممکن است با اختلال تجزیه‌ای یا جسمی تشخیص داده شوند. در علم پزشکی هیستری را می توان به عنوان یکی از ویژگی های برخی از شرایط تعریف کرد که شامل افرادی می شود که علائم فیزیکی را تجربه می کنند که علت روانی دارند.

 

اختلال هیستری

اختلال هیستری

 

علائم فرد هیستریک چیست؟

علائم فرد هیستریک عبارتند از:

  • نابینایی
  • طغیان های عاطفی
  • توهمات
  • رفتار هیستریونیک (بیش از حد نمایشی یا هیجان انگیز بودن).
  • افزایش پیشنهاد پذیری
  • از دست دادن حس

 

پیشنهاد مقاله: بیماری شیزوفرنی چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری هیستری در زنان

هیستری به عنوان یک اختلال روانی در سال 1900 قبل از میلاد تلقی می شد. زمانی بود که مصریان باستان برای اولین بار این بیماری را توصیف کردند و اضافه کردند که این وضعیت ناشی از “حرکت خود به خود رحم” است. گاهی اوقات از آن به عنوان داشتن رحم سرگردان نیز یاد می شد. چون داشتن رحم مختص زنان است این بیماری را فقط برای زنان می‌دانستند. کلمه هیستریا از کلمه یونانی hystera گرفته شده است که به معنای “رحم” است.

این تصور که این وضعیت فقط زنان را تحت تاثیر قرار می دهد برای مدتی باقی ماند. در اوایل دهه 1600 بود که تمرکز تغییر کرد، مانند زمانی که آناتومیست توماس ویلیس به این نتیجه رسید که هیستری از رحم منشا نمی گیرد بلکه از مغز منشا می گیرد. درک این احتمال را ایجاد کرد که هیستری بر مردان نیز تأثیر بگذارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

رفتار هیستریک چیست؟

یک فرد مبتلا به هیستری می تواند با طیف گسترده ای از علائم تظاهر کند زیرا اضطراب و افسردگی زمینه ای باعث علائم فیزیکی می شود. در زیر نشانه های بالینی رایج و علائم فرد هیستریک در رفتار ارائه داده شده است:

  • اختلالات حسی: این اختلالات شامل پارستزی، حساسیت مفرط و از دست دادن کامل یا جزئی حس است. در موارد شدید، هیستری ممکن است باعث آسیب به سایر اندام های حسی و کوری، کاهش شنوایی و از دست دادن چشایی یا بویایی شود.
  • علائم حرکتی: علائم حرکتی شامل فلج کامل، لرزش یا تشنج است. هنگامی که بیماری پیشرفت می کند حتی ممکن است باعث از دست دادن تکلم، استفراغ، سکسکه و غیره شود. با این حال این افراد هنگام معاینه دستگاه عصبی عضلانی را با فعالیت الکتریکی، پاسخ و تحریک طبیعی نشان می دهند.
  • علائم روانی: این علائم فرد هیستریک عموماً واکنش‌های تجزیه‌ای نامیده می‌شوند که در آن فرد با حملات فراموشی و راه رفتن در خواب مراجعه می‌کند و همچنین می‌تواند با شخصیت‌های متعدد ظاهر شود. به عنوان مثال، فردی که دارای واکنش تجزیه ای است، گاهی اوقات نام یا آدرس خانه خود را فراموش می کند یا دارای شخصیت دوگانه است. زنان با رفتارهای هیستریک می توانند از نظر احساسی و خارج از کنترل رفتار کنند.

 

حمله هیستریک چیست؟

هیستری یک اصطلاح پزشکی است. حمله هیستریک اصطلاحی است که برای توصیف افرادی استفاده می شود که احساساتشان به نوعی باعث از دست دادن کنترل آنها شده است. اغلب ایده “هیستری” این است که احساسات آنقدر قدرتمند هستند که طاقت فرسا می شوند. معمولاً احساسات شدیدتر از آن چیزی است که شرایط اقتضا می کند. بر اساس این تعریف بسیاری از چیزها می تواند منجر به حمله هیستری شود.

اختلالات اضطرابی به طور مطلق منجر به هیستری می شود و اگرچه اغلب به عنوان هیستری «واقعی» در نظر گرفته نمی شود اما کاملاً باعث ایجاد حمله و احساسات شدید می شود که می تواند باعث ناراحتی، خجالت و ترس قابل توجهی برای شما شود.

 

رفتار هیستریک

رفتار هیستریک

 

تست هیستریک

تشخیص اختلالات شخصیت از جمله اختلال شخصیت هیستریونیک می تواند دشوار باشد زیرا اکثر افراد مبتلا به اختلال شخصیت فکر نمی کنند مشکلی در رفتار یا طرز تفکر آنها وجود داشته باشد. هنگامی که یک متخصص بهداشت روان مانند یک روانشناس یا روانپزشک احتمال می‌دهد که فردی ممکن است به اختلال شخصیت هیستریونیک مبتلا باشد اغلب سوالاتی می‌پرسند که این سوالات بخشی از تست هیستری است. این سوالات شامل:

  1. گذشته فرد
  2. روابط
  3. سابقه کار قبلی
  4. تست واقعیت
  5. کنترل ضربه

ارائه دهندگان سلامت روان تشخیص اختلال هیستریونیک را بر اساس معیارهای این بیماری در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا قرار می دهند. معیارهای تشخیص و علائم فرد هیستریک مستلزم رعایت پنج (یا بیشتر) از رفتارهای مداوم زیر است:

  • وقتی در مرکز توجه نیست ناراحت است.
  • رفتار اغوا کننده یا تحریک آمیز
  • احساسات متحرک و کم عمق
  • از ظاهر برای جلب توجه استفاده می کند.
  • گفتار امپرسیونیستی و مبهم
  • احساسات دراماتیک یا اغراق آمیز
  • قابل پیشنهاد (به راحتی تحت تاثیر دیگران)
  • روابط را صمیمانه تر از آنچه هستند می داند.

 

داروهای هیستری

گاهی اوقات می توان از درمان دارویی برای کنترل علائم جسمی این اختلال استفاده کرد. برخی از داروهای رایج مورد استفاده در درمان هیستری عبارتند از آمی تریپتیلین و مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتونین. در دوران باستان، از ویبره های پزشکی برای ماساژ لگن برای درمان هیستری زنان استفاده می شد.

 

پیشنهاد ویژه: درمان اختلال دیسلکسیا (اختلال خواندن)

 

سخن پایانی

هیستری که اختلال تجزیه ای نیز نامیده می شود یک اختلال روانی و عاطفی است که معمولاً در زنان به دلیل حرکات رحم رخ می دهد. تصور می شد که با فعالیت جنسی یک زن ارتباط دارد. اما در زمان های اخیر بر اساس علائم ارائه شده با سایر اختلالات روانی همراه شده است. علائم فرد هیستریک شامل: فوران عاطفی، توهم ، کوری، کاهش آستانه درد، غش کردن و غیره ظاهر می شوند. این اختلال در صورتی ایجاد می شود که فرد آزار و اذیت را تجربه کرده باشد یا دوران کودکی یا گذشته آسیب زا داشته باشد.

هدف درمان این بیماری عمدتاً درمان و کنترل علائم از طریق روان درمانی های مختلف است. برخی از داروها مانند آمی تریپتیلین نیز می توانند برای به حداقل رساندن علائم استفاده شوند. به فرد توصیه می شود برای حفظ تعادل بدنی، کنترل فروپاشی های عاطفی و مقابله با این اختلال، تغییراتی در زندگی انجام دهد و ورزش، مدیتیشن و غیره را تمرین کند. اعضای خانواده افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک اغلب استرس، افسردگی، اندوه و انزوا را تجربه می کنند. مهم است که از سلامت روان خود مراقبت کنید و در صورت مشاهده این علائم به دنبال کمک باشید.

 

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر حانیه خوش لهجه ثابت

حانیه خوش لهجه ثابت

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25273487/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8578149/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7352840/
  4. https://dictionary.apa.org/hysterical-disorder

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.