زنان و زایمان

علت التهاب لابیا و درمان تورم آن

علت التهاب لابیا و درمان تورم آن

علت التهاب لابیا

همانطور که هر خانمی می داند، وقتی چیزی باعث التهاب ناحیه واژن می شود، کارهای روزمره مانند ادرار کردن یا نشستن می تواند در بهترین حالت آزاردهنده و در بدترین حالت دردناک باشد. این تورم لابیا که می تواند به دلایل بسیار متفاوت ایجاد شود، واژینیت نام دارد. انواع مختلف واژینیت ممکن است علائمی مانند خارش واژن، ناراحتی، و ترشحات اغلب همراه واژن داشته باشند. اگرچه علائم واژینیت ممکن است محدود به واژن باشد، اما می ‌تواند بر قسمت‌های خارجی اطراف آن که فرج نامیده می‌ شود نیز تأثیر بگذارد. در داخل یک واژن سالم، جامعه ای از میکروب های باکتریایی و قارچی وظایف حیاتی را انجام می دهند، مانند اسیدی نگه داشتن ناحیه به اندازه کافی برای دفع عفونت ها. اما گاهی اوقات، این منطقه می تواند به محل رشد باکتری ها یا قارچ های “بد” تبدیل شود.

تغییرات هورمونی نیز می تواند علت التهاب لابیا باشد. از آنجایی که سطح استروژن یک زن در طول زندگی اش در نوسان است، سطوح پایین تر می تواند منجر به تحریک و التهاب واژن شود. با توجه به منشأ پیچیده واژینیت، مهم است که در اولین علائم تورم و ناراحتی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در این مقاله با علت و درمان التهاب لابیا بیشتر آشنا می شویم.

 

علت التهاب لابیا

انواع مختلف واژینیت را می توان به دو دسته تقسیم کرد: عفونی و غیر عفونی. انواع عفونی به این معنی است که علت التهاب لابیا را می توان در باکتری ها، قارچ ها یا عفونت های مقاربتی ردیابی کرد. علل غیر عفونی واژینیت شامل کاهش سطح هورمون استروژن یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده یا سبک زندگی است.

 

تورم لابیا

تورم لابیا

 

تشخیص علت التهاب لابیا

پزشک شما تاریخچه پزشکی دقیق را می پرسد، معاینه انجام می دهد و نمونه ای از ترشحات واژن را برای آزمایش جهت تشخیص دقیق به آزمایشگاه ارسال می کند. گزینه های درمانی بسته به علت التهاب لابیا و عفونت یا تحریک متفاوت است. آنتی بیوتیک ها و همچنین کرم ها و قرص های ضد قارچ می توانند به سرعت برخی از انواع واژینیت را برطرف کنند. در موارد دیگر، برای درمان التهاب لابیا ممکن است به قرص های هورمونی نیاز باشد. همچنین ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان اصلاح عادات بهداشتی واژن را توصیه کند تا محرک‌ های احتمالی مانند عطرها، دوش ‌های واژینال یا دئودورانت ‌ها محدود شوند. آسیب شناسان می توانند علل واژینیت را اعم از غیر عفونی و عفونی با بررسی بصری اسلاید تست پاپ زیر میکروسکوپ تشخیص دهند.

در زنان باردار، واژینیت/واژینوز عفونی علامت دار با زایمان زودرس و نوزادان کم وزن همراه است. با شواهد فزاینده ای که واژینیت را با عوارض بارداری مرتبط می کند، تشخیص و درمان دقیق و به موقع بیش از همیشه ضروری است.

 

پیشنهاد مقاله: شایع ترین علت تغییر شکل و بزرگ شدن لابیا

پیشگیری از علت التهاب لابیا 

برای پیشگیری از علت التهاب لابیا و نیز درمان التهاب لابیا، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • اطراف واژن خود را با آب بشویید و کاملا خشک کنید
  • لباس زیر گشاد و نخی بپوشید
  • در زمان پریود به جای تامپون از پد استفاده کنید
  • هنگام رابطه جنسی از کاندوم و لوبریکانت استفاده کنید
  • دوش واژینال استفاده نکنید
  • در وان آب داغ ننشینید
  • از محصولات بهداشتی معطر مانند صابون و دئودورانت در داخل یا اطراف واژن خود استفاده نکنید.

 

انواع واژینیت عفونی عبارتند از:

 

عفونت های مخمری

این بیماری رایج در زنان نیز یکی از شایع ترین علل واژینیت است. عفونت‌ های مخمری زمانی ایجاد می‌ شوند که گونه خاصی از قارچ که همیشه در واژن وجود دارد، رشد کند و از باکتری ‌های سالم و دوستانه بیشتر شود. علامت اولیه ترشحات سفید غلیظ و بی بو است که شبیه پنیر کوتاژ است. عفونت ممکن است باعث خارش شدید شود. اکثر عفونت های قارچی که علت التهاب لابیا هستند، پس از درمان با داروهای ضد قارچ به شکل کرم یا قرص به سرعت برطرف می شوند. زنان زمانی که باردار هستند، دیابت دارند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا آنتی بیوتیک مصرف می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی و در نتیجه تورم لابیا هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

واژینوز باکتریایی (BV)

واژینوز باکتریایی مسئول بیش از نیمی از موارد واژینیت است که توسط رشد بیش از حد باکتری های “بد” در واژن ایجاد می شود و باعث تورم لابیا می گردد (BV یک عفونت مقاربتی نیست). واژن به طور طبیعی دارای سطوح بالایی از باکتری های خوب است که به حفظ یک محیط اسیدی در واژن برای دفع عفونت کمک می کند. انواع مختلف موقعیت ‌ها، مانند بارداری، داشتن شریک جنسی جدید یا چندگانه، یا دوش واژینال و استفاده از صابون معطر، می ‌توانند تعادل ظریف را مختل کنند و به باکتری ‌های بد اجازه تکثیر کنند. علائم واژینوز باکتریایی که یک علت التهاب لابیا به شمار می رود شامل ترشحات سفید، خاکستری یا سبز، خارش، سوزش و بوی قوی ماهی مانند است.

گاهی اوقات زنان ممکن است بدون علامت به این عفونت مبتلا شوند و در برخی موارد ممکن است این بیماری خود به خود برطرف شود. بسته به شدت عفونت، پزشک ممکن است برای درمان التهاب لابیا آنتی بیوتیک تجویز کند.

 

درمان التهاب لابیا

درمان التهاب لابیا

 

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس (گاهی اوقات “تریک” نامیده می شود) یک عفونت مقاربتی است که می تواند باعث واژینیت شود. هر دو شریک جنسی از طریق تماس جنسی به این عفونت آلوده می شوند. اگرچه این عفونت می تواند باعث تورم لابیا شود، حدود 70 درصد از زنان و مردان آلوده هیچ علامتی را نشان نمی دهند. اگر یک زن علائمی را تجربه کند که تردید داشته باشد که آیا علت التهاب لابیا هستند یا نه، باید بداند که علائم تریکومونیازیس می تواند شامل ترشحات واژن با بوی ماهی مانند باشد. این بیماری با آنتی بیوتیک قابل درمان است و هر دو طرف باید تحت درمان قرار گیرند. مردان مبتلا به این بیماری ممکن است ترشح آلت تناسلی، قرمزی و ناراحتی را تجربه کنند.

طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری  (CDC)، شرکای جنسی باید حداقل 7 تا 10 روز پس از اتمام آنتی بیوتیک منتظر بمانند تا دوباره رابطه جنسی داشته باشند.

 

انواع واژینیت غیر عفونی:

 

واژینیت آتروفیک

در مراحل مختلف زندگی، مانند دوران بارداری و یا در دوران شیردهی، سطح هورمون استروژن در زنان دچار نوساناتی می شود. کاهش استروژن به طور طبیعی در طول یائسگی اتفاق می افتد و پس از آن سطح استروژن برای همیشه پایین می ماند. استروژن به حفظ سلامت و روان نگه داشتن دیواره های واژن کمک می کند. با کاهش هورمون، بافت خشک ‌تر و نازک ‌تر می‌شود. علائم واژینیت آتروفیک معمولاً به آرامی در طول زمان ایجاد می شود و شامل تورم لابیا، درد در هنگام رابطه جنسی، خشکی واژن و سوزش در هنگام ادرار می شود. مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن می توانند به درمان التهاب لابیا کمک کنند. بسته به علت التهاب لابیا و شدت آن، پزشک ممکن است استروژن را با دوز پایین تجویز کند.

این دارو می تواند به شکل کرم، قرص خوراکی، چسب پوستی یا قرصی که مستقیماً در واژن قرار داده می شود مصرف شود.

 

پیشنهاد ویژه: کلیتوریس چیست و نقش آن در روابط عاطفی

واژینیت غیر عفونی

این امر در اثر واکنش آلرژیک به یک صابون یا محصول، مانند مواردی که برای دوش واژینال استفاده می شود، ایجاد می شود. پزشکان دوش واژینال (شستشوی داخل واژن با آب و صابون) را توصیه نمی ‌کنند، زیرا با افزایش خطر ابتلا به عفونت ‌های واژن و عفونت‌های مقاربتی (STIs) مرتبط است و می تواند علت التهاب لابیا باشد. آب و صابون ملایم تمام چیزی است که برای تمیز کردن ناحیه واژن نیاز دارید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.yalemedicine.org/conditions/vaginitis
  2. https://patient.info/womens-health/vulval-problems-leaflet/vulvitis
  3. https://www.nhs.uk/conditions/vaginitis/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.