زنان و زایمان

علت بوی بد در پریود و درمان آن

علت بوی بد در پریود و درمان آن

بوی بد در پریود

اگر عفونت باکتریایی یا عدم تعادل باکتری های “خوب” و “بد” در واژن خود را داشته باشید، ممکن است دچار بوی بد در پریود شوید. ماندن تامپون برای مدت طولانی نیز ممکن است باعث ایجاد بو شود. ممکن است متوجه شوید که خون پریودتان به دلیل وجود عنصر آهن بوی فلز می دهد. محیط اسیدی واژن و وجود انواع مختلف باکتری های سالم نیز ممکن است در بوی ترشحات واژن و خون پریود نقش داشته باشد. pH طبیعی واژن 3.8-4.5 و اسیدی است. وجود خون، مایع منی یا ادرار در واژن می تواند بر pH تأثیر بگذارد و باعث ایجاد بوهای مختلف شود.

همچنین واژن محل زندگی انواع مختلف باکتری های سالم از جمله لاکتوباسیلوس است که اختلال در این محیط می تواند باعث عفونت و سایر مشکلات شود. طبیعی است که دوره های قاعدگی بوی کمی داشته باشند. اما اگر متوجه چیزی غیرعادی شدید، آن را بررسی نمایید. برای جلوگیری از بوی پریود، تمیز و تازه نگه داشتن واژن مهم است. این مقاله را بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث بوی بد در پریود می شود، چگونه آن را به حداقل برسانید و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

 

بوهای طبیعی واژن

بسیاری از بوهای واژن نشان دهنده تغییرات کوتاه مدت در سطح pH هستند و جای نگرانی ندارند. مثلا:

  • کمی بوی ترش یا تند ممکن است نشانه آن باشد که سطح pH در فلور واژن کمی اسیدی تر از حد معمول است. این بو با باکتری های خوب واژن، لاکتوباسیل ها، مرتبط است. برخی از افراد بوی آن را شبیه به خمیر مایه توصیف می کنند.
  • بوی کمی شیرین یا تلخ، مانند ملاس یا نان زنجبیلی، ممکن است نشانه ای از تغییر سطح pH واژن باشد.
  • ترشحات واژن شما ممکن است در زمان قاعدگی کمی بوی فلزی بدهد – مانند سکه‌های مسی. این به این دلیل است که خون پریود حاوی آهن است.
  • واژنی که بوی آمونیاک می دهد ممکن است نشانه ای از وجود باقی مانده ادرار در ناحیه تناسلی یا کم آبی بدن باشد.
  • بویی شبیه بوی بدن ممکن است نشانه این باشد که استرس دارید و غدد عرق ناحیه تناسلی شما بیشتر از معمول کار می‌کنند.

 

بوی بد واژن

بوی بد واژن

 

علت بوی بد خون پریودی

واژینوز باکتریایی

علت بوی بد پریود ممکن است نشانه ای از واژینوز باکتریایی (BV) باشد، عفونتی که در اثر رشد بیش از حد باکتری در واژن ایجاد می شود. BV یکی از شایع ترین بیماری های واژن در زنان 15 تا 44 ساله است.

سایر علائم BV عبارتند از:

واژینوز باکتریایی بوی بد در پریود شبیه بوی ماهی تولید می کند که در دوران قاعدگی بیشتر مشخص می شود، زیرا خون باعث افزایش خاصیت قلیایی واژن می شود. ممکن است فرد در سایر اوقات ترشحات سفید یا خاکستری واژن داشته باشد. پزشکان با استفاده از طیف وسیعی از آزمایشات واژینوز باکتریایی را تشخیص می‌دهند و معمولاً آنتی بیوتیک ها را برای درمان تجویز می‌کنند.

 

پیشنهاد مقاله: چگونه قاعدگی منظم داشته باشیم؟

استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی

باقی ماندن نوار بهداشتی برای مدت طولانی می تواند منجر به سندرم شوک سمی (TSS) شود، عفونتی که توسط انواع خاصی از باکتری های استافیلوکوک تولید کننده سم ایجاد می‌گردد.

علائم TSS به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات قرمزی که شبیه آفتاب سوختگی است
  • احساس گیجی
  • علائم گوارشی (اسهال، تهوع، یا استفراغ)
  • سردرد یا درد عضلانی
  • تب بالا با یا بدون لرز
  • فشار خون پایین
  • احساس کسالت یا بیماری
  • نارسایی کلیه، قلب، …
  • قرمزی چشم، دهان یا گلو
  • تشنج

باقی ماندن طولانی نوار بهداشتی یا تامپون در محیط واژن می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در پریود شود.

 

باکتری واژن

واژن میزبان بسیاری از باکتری‌های مختلف است. خون پریود برای مدت طولانی در واژن مانده، در معرض باکتری های واژن قرار می‌گیرد و سبب ایجاد بوی بد در پریود می‌شود. از آنجا که مقدار باکتری‌های واژن در نوسان است می‌تواند بوی متفاوتی در روزهای مختلف سیکل ماهیانه به وجود آورد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره آنلاین متخصص زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت و مشاوره رایگان دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تریکومونیازیس

عفونت دیگری که در طول دوره قاعدگی سبب ایجاد بوی ماهی می‌شود، تریکومونیازیس است که یک عفونت مقاربتی می‌باشد. Trichomoniasis یک عفونت تک یاخته ای است که می تواند از طریق رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل گردد. فرد مبتلا به تریکومونیازیس ممکن است متوجه بوی بد در پریود یا بوی غیرمعمول ماهی از واژن و تغییر در ترشحات واژن شود. همچنین ممکن است خارش، سوزش یا درد در ناحیه تناسلی داشته باشد.

پزشکان تریکومونیازیس را با آزمایش‌های آزمایشگاهی تشخیص داده و آن را با آنتی‌بیوتیک درمان می‌کنند.

 

به ندرت، بوی واژن نشانه یکی از مشکلات زیر است:

  • فیستول رکتوواژینال: یک وضعیت نادر که در آن شکاف بین راست روده و واژن اجازه می دهد مدفوع به داخل واژن نشت کند. نشت مدفوع باعث ترشحات بدبو می شود.
  • سرطان واژن: علائم شامل ترشحات شدید واژن با بوی بد در پریود است.
  • سرطان دهانه رحم: علائم می تواند شامل ترشحات قوی و بدبو باشد.

 

درمان بوی بد قاعدگی

بهداشت قاعدگی

بوی بد واژن در پریودی، به این معنی است که باید پد یا تامپون خود را عوض کنید. این اساسی ترین و در عین حال حیاتی ترین عامل در مبارزه با بوی بد در پریود است. بنابراین، بهداشت را رعایت کنید:

  • هر 4 تا 5 ساعت یکبار پد یا تامپون خود را عوض کنید، حتی اگر مقدار خونریزی کم باشد.
  • از نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی خودداری کنید
  • هر بار که به دستشویی می روید، اندام تناسلی خود را تمیز بشویید.
  • از پوشیدن دو پد در یک زمان خودداری کنید. زیرا می‌تواند باعث ایجاد بو و عفونت شود. گزینه بهتر این است که یک پد استفاده کرده و آن را بیشتر عوض کنید یا از یک پد بزرگتر استفاده نمایید.
  • برای مدت طولانی در لباس های عرق کرده نمانید.
  • در طول پریود ورزش سنگین نکنید و به اندازه کافی استراحت نمایید.
  • از دوش واژینال پرهیز کنید.
  • از تیغ استفاده نکنید.
  • ناحیه واژن را تمیز و خشک نگه دارید.

 

بوی بد پریودی

بوی بد پریودی

 

روزانه دوش بگیرید

برای حفظ بهداشت پریود و جلوگیری از بوی نامطبوع واژن در دوره قاعدگی، دو بار در روز حمام کنید. همچنین می توانید از آب داغ استفاده کنید زیرا به تسکین گرفتگی و درد پریود نیز کمک می‌نماید. علاوه بر این، در حین حمام کردن، ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب بشویید و نواحی بیرونی واژن را فقط با آب تمیز کنید. تمیز کردن داخل واژن می تواند سطح pH را مختل کرده و خطر عفونت و بوی بد در پریود را افزایش دهد.

 

لباس‌های نخی بپوشید

پوشیدن شلوارهای تنگ یا سایر لباس‌های محدودکننده می‌تواند از رسیدن اکسیژن به واژن جلوگیری کرده و در نتیجه بوی بد در دوران قاعدگی ایجاد نماید. وقتی پریود می‌شوید، از لباس‌های زیر نخی قابل تنفس و لباس‌های مناسب پوست استفاده کنید.

 

از فنجان قاعدگی استفاده کنید

به جای پد و تامپون از فنجان قاعدگی استفاده کنید تا بوی بد در پریود را از بین ببرید. فنجان های قاعدگی را می توان برای مدت طولانی (حداکثر 10-12 ساعت) استفاده کرد. این فنجان‌ها همچنین به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند و در نتیجه خون پریود دچار بوی بد نمی شود.

 

پیشنهاد ویژه: علت درد های قاعدگی بدون خونریزی چیست؟

از محصولات معطر خودداری کنید

از آنجایی که واژن یک ساختار خود تمیز شونده است، استفاده از شوینده های معطر یا سایر محصولات روی آن می تواند باعث تحریک و واکنش های آلرژیک شود. تمیز کردن واژن با آب ساده کافی است.

همراه با این نکات به خوبی هیدراته بمانید و یک رژیم غذایی مغذی مصرف کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که برخی از بوها هنگام پریود کاملا طبیعی هستند، برخی دیگر ممکن است نشانه ای از نیاز به مراجعه به پزشک باشند. این امر به ویژه در صورتی اتفاق می‌افتد که هر گونه بوی بد در پریود همراه با علائم زیر باشد:

  • ترشحات واژن زرد یا سبز
  • خونریزی شدیدتر از حد طبیعی
  • درد شکم یا لگن
  • گرفتگی هایی که بیشتر از حد طبیعی هستند.
  • تب

به عنوان یک قاعده کلی، هر زمان که مشکوک به مشکلات مربوط به سلامت سیستم تناسلی خود باشید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در حالی که بیشتر بوها عادی هستند، برخی ممکن است نشانه عفونت باشند. پزشک همچنین می تواند شرایط جدی تری مانند بیماری التهابی لگن را شناسایی یا رد نماید.

 

کلام پایانی

اقدامات احتیاطی ساده بهداشتی می تواند کمک زیادی به بهبود بوی بد در پریود نماید. اگر بو فروکش نکرد یا خیلی قوی شد، با پزشک خود مشورت کنید. این موضوع می تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی باشد که نیاز به مراقبت تیم متخصص پزشکی زنان و زایمان دارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.health.com/condition/menstruation/period-blood-smell
  2. https://www.healthshots.com/intimate-health/menstruation/how-to-get-rid-of-period-smell-here-are-5-hacks/
  3. https://www.healthline.com/health/why-does-my-period-smell
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325093
  5. https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/17905-vaginal-odor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.