پوست و مو

علت تاول زدن ناگهانی بدن

علت تاول زدن ناگهانی بدن

علت تاول زدن ناگهانی بدن

علت تاول زدن ناگهانی بدن متفاوت است. تاول ضایعه پوستی حباب مانندی روی پوست است که حاوی مایع است. تاول ها معمولا دایره ای شکل هستند. مایعی که در زیر پوست تشکیل می شود می تواند خونی یا شفاف باشد. حباب تاول از اپیدرم، بالاترین لایه پوست تشکیل شده است. هدف آن محافظت و محافظت از لایه های زیر است. تاول ها را می توان با سرم، پلاسما، خون یا چرک بسته به نحوه و محل تشکیل آنها پر کرد. تاول ها با سرم، پلاسما، خون یا چرک پر می شوند. اصطکاک، سوختگی، سرمازدگی و برخی شرایط پزشکی می تواند تاول ایجاد کند.

تاول ها به جلوگیری از آسیب بیشتر به بافت های عمیق تر کمک می کنند. برای محافظت از لایه های زیرین در برابر عفونت، بهتر است تاول ها دست نخورده باقی بمانند. پوشیدن کفش های مناسب و اجتناب از قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی می تواند از بروز تاول جلوگیری کند..

 

چه چیزی باعث ایجاد تاول می شود؟

واکنش های آلرژیک یا عفونت یا یک سری آسیب های پوستی می توانند باعث ایجاد تاول شوند:

  • سوختگی
  • آفتاب سوختگی
  • اصطکاک (برای مثال از یک کفش)
  • درماتیت آتوپیک
  • ایمپتیگو (عفونت مسری پوست)
  • پمفیگوس (یک بیماری پوستی نادر و تاول زا که اغلب در افراد میانسال و مسن رخ می دهد)
  • پمفیگوئید (یک اختلال خودایمنی تاول‌زا که در افراد مسن شایع‌تر است)
  • درماتیت هرپتی فرمیس (یک اختلال خود ایمنی تاول‌زا که معمولاً بزرگسالان بین 20 تا 60 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد)
  • عفونت های ویروسی (از جمله آبله مرغان و هرپس زوستر)

 تاول های ناشی از آسیب یا اصطکاک به صورت یک حباب موضعی پر از مایع شفاف یا خونی ظاهر می شوند. تاول هایی که در نتیجه بیماری دیگری هستند ممکن است در یک ناحیه از بدن شما ظاهر شوند یا ممکن است در سراسر بدن باشند. تاول ها ممکن است دردناک یا خارش دار باشند. اگر یک علت سیستمیک مانند عفونت وجود داشته باشد، ممکن است علائم کل بدن مانند تب، درد یا خستگی را نیز داشته باشید. علائم تاول ممکن است شبیه سایر بیماری های پوستی باشد. همیشه برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

 

تاول های پوستی

تاول های پوستی

 

درمان تاول های پوستی خارش دار:

بسته به علت ایجاد درمان متفاوت است. همچنین سن بیمار هم مهم است.معمولا برای کودکان زیر 12 سال بیماری آبله مرغان به درمانی نیاز ندارد و با علامت درمانی بهبود می یابد مگر در موراد سن بالای 12 سال یا سابقه نقص ایمنی که ممکن است داروی ضد ویروس شروع شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علت تاول زدن ناگهانی بدن سالمندان:

علل ویروسی که در بالا ذکر شد.همچنین سوختگی ها و تروماهای پوستی. گاهی اوقات در سالمندانی که در بستر هستند.زخم بستر نیز میتواند به شکل بثورات تاولی ظاهر گردند. که مهمترین اصل جلوگیری از ایجاد زخم بستر است و در صورت ایحجاد تا حد ممکن بهتر است بهداشت رعایت گردد و زخم تمییز باشد تا منجر به عفونت ثانویه روی زخم نشود.

 

پیشنهاد مقاله: لکه های قهوه ای کشاله ران

تاول چگونه تشخیص داده می شود؟

  • پزشکان معمولاً با نگاه کردن به پوست شما می توانند تاول ها را تشخیص دهند.
  • تاول ها اغلب خود به خود و بدون درمان بهبود می یابند. در صورت نیاز، بسته به علت، درمان متفاوت خواهد بود. برخی از دستورات کلی برای کمک های اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • محل را با آب و صابون بشویید.
  • کیسه یخ ممکن است به کاهش تورم و ناراحتی کمک کند البته نه تماس مستقیم..
  • ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. تاول را نترکانید یا سوراخ نکنید.
  • اگر تاول ترکید، یک باند یا پانسمان روی آن ناحیه قرار دهید تا تمیز بماند.
  • برای مشاهده علائم عفونت مانند افزایش گرما، تورم، قرمزی، تشکیل چرک یا درد، به آن ناحیه توجه کنید. در صورت مشاهده علائم عفونت به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

 

علت تاول زدن بدن و خارش:

علل مختلفی مثل بیماری های عفونی مانند:

 

آبله مرغان

بثورات خارش دار است که توسط ویروس واریسلا ایجاد می شود. واکسن آبله مرغان آن را بسیار کمتر از گذشته رایج کرده است. ویروس آبله مرغان به راحتی از طریق سرفه، عطسه یا تماس با تاول های پاره شده پخش می شود. هرکسی که در معرض آن قرار گیرد بعداً در معرض خطر ابتلا به زونا است. تاول کلاسیک آبله مرغان شبیه قطره شبنم است. شما می توانید بین 100 تا 300 مورد از آنها را در طول عفونت آبله مرغان داشته باشید. آنها در سراسر بدن، به ویژه در تنه، صورت و پوست سر ایجاد می شوند.

آنها همچنین می توانند روی غشاهای مخاطی گلو، چشم ها، مقعد و اندام تناسلی ظاهر شوند. بثورات بین 10 تا 21 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. علائم دیگر معمولاً یک یا دو روز زودتر شروع می شود. دیگر علایم شامل:

  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها

در طی 8 تا 12 ساعت آینده، تاول های پر از مایع کدر شده و می ترکند. که پوسته ای زرد رنگ به جا می گذارد

تاول های جدید می توانند در جایی که تاول های قدیمی بهبود یافته اند تشکیل شوند. آنها ممکن است یک اسکار دائمی به جای بگذارند

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

زونا

زونا (هرپس زوستر) یک بثورات دردناک است. این بیماری در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. علائم اولیه خستگی و سوزش، خارش یا درد پوست است. پس از عفونت اولیه آبله مرغان، ویروس خود را در سلول های عصبی جاسازی می کند. سال ها بعد، بثورات می تواند در امتداد درماتوم (مسیر عصب) ایجاد شود. هر درماتوم عملکرد عصبی را در ناحیه خاصی از پوست در یک طرف بدن شما فراهم می کند. بنابراین بثورات زونا معمولاً به صورت نوار یا نوار در سراسر پوست ظاهر می شود.

تاول ها هنگام پاره شدن باعث درد مداوم و اغلب شدید می شوند. آنها طی هفت تا 10 روز بهبود می یابند. یک عارضه نادر، نورالژی پس از تبخال، می تواند باعث درد مداوم شود که هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. مایع وزیکول می تواند ویروس را به دیگرانی که آبله مرغان یا واکسن آبله مرغان نداشته اند منتقل کند. فردی که توسط فردی مبتلا به زونا آلوده شود، به جای زونا، به آبله مرغان مبتلا می شود. این امر به ویژه برای نوزادان جوان یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک است.

 

درمان زونا

داروهای ضد ویروسی می‌توانند زونا را خفیف‌تر و سریع‌تر از بین ببرند.

 

انواع تاول پوستی

انواع تاول پوستی

 

حساسیت پوستی شبیه تاول:

نوعی درماتیت یا حساسیت در اثر تماس با یک ماده شیمیایی روغنی به نام اوروشیول ایجاد می شود. در برخی از گیاهان یافت می شود، از جمله:

  • پیچک سمی
  • سماق سمی
  • سماق سمی

اگر به اوروشیول حساس هستید (و اکثر مردم حساس هستند)، جوش های خارش دار و تاول زا در هر جایی که روغن ها با پوست شما تماس دارند ایجاد می شود. مایعات حاصل از تاول ها نمی تواند بثورات را به افراد دیگر منتقل کند. اما تماس با روغن های روی پوست یا لباس شما می تواند. برخی از محصولات، از جمله لاک‌های رایج در آسیا، مربوط به گیاهان حاوی اوروشیول هستند و می‌توانند باعث ایجاد تاول و بثورات در برخی افراد شوند.

درماتیت درماتیت تماسی آلرژیک است. با استروئیدهای موضعی درمان می شود. لوسیون کالامین بدون نسخه (OTC) می تواند به تسکین علائم کمک کند. بثورات در حدود سه هفته خود به خود بهبود می یابند و به ندرت زخم می شوند.

 

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی اغلب توسط ویروس هرپس سیمپلکس 2ایجاد می شود. علائم معمولاً با سوزن سوزن شدن یا سوزش شروع می شود. سپس، تاول های تبخال ایجاد می شوند و به زخم های دردناک تبدیل می شوند. تاول ها در واژن به سختی دیده می شوند و گاهی اوقات تبخال تناسلی می تواند به اشتباه به عنوان عفونت مثانه یا قارچی تشخیص داده شود. مایع موجود در وزیکول های تبخال می تواند ویروس را در طول رابطه جنسی منتقل کند. داروهای ضد ویروسی می توانند شیوع را کوتاه کنند. اما هیچ چیز نمی تواند ویروس را به طور کامل از بدن حذف کند

 

پیشنهاد ویژه: علت لکه های قرمز روی زبان

تبخال

تبخال به عنوان تاول تب یا تبخال دهان نیز شناخته می شود. آنها معمولاً توسط ویروس هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1) ایجاد می شوند. هنگامی که در معرض قرار گرفتید، ویروس برای همیشه در بدن شما باقی می ماند. گهگاه دوباره فعال می شود و تاول ایجاد می کند. محرک های شیوع تبخال عبارتند از:

  • لبهای خشکیده و ترک خورده
  • فشار
  • خستگی
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • تب

تبخال می تواند دردناک باشد. ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا بهبود یابد. داروهای ضد ویروسی می توانند علائم را تسکین داده و شیوع را کوتاه کنند. داروهای موضعی نیز موجود است. مایع موجود در تاول‌های تبخال می‌تواند ویروس را از طریق بوسیدن، رابطه جنسی دهانی، یا اشتراک فنجان، ظروف یا وسایل مراقبت شخصی به دیگران منتقل کند

 

اگزمای دیسیدروتیک یا پومفولیکس

یک بثورات خارش دار است. عمدتاً روی دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود و مسری نیست. در صورت ابتلا به درماتیت آتوپیک ممکن است احتمال ابتلا به آن بیشتر باشد. علت ناشناخته است و اعتقاد بر این است که با عملکرد غیر طبیعی سیستم ایمنی مرتبط است. بثورات وزیکولارممکن است تا سه هفته طول بکشد تا برجستگی های سفید خارش دار بهبود یابد. بثورات ممکن است پوسته های قرمز، خشک و ترک خورده را پشت سر بگذارند. تاول های بزرگ و دردناک می توانند ایجاد شوند. اگر روی پای شما باشند، ممکن است راه رفتن سخت باشد. راش اغلب با استروئیدهای موضعی درمان می شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/blisters#:~:text=Blisters%20are%20caused%20by%20injury,often%20heal%20on%20their%20own.
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/264783#:~:text=The%20most%20common%20causes%20are,a%20symptom%20of%20some%20diseases.
  3. https://www.verywellhealth.com/rashes-with-blisters-1069592#:~:text=A%20rash%20with%20fluid%2Dfilled,Impetigo%20is%20a%20bacterial%20infection.
  4. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-blisters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.