پوست و مو

علت ترک لب کمبود چه ویتامینی است؟

علت ترک لب کمبود چه ویتامینی است؟

علت ترک لب

لب های ترک خورده نتیجه خشکی پوست لب ها به علت هوای سرد یا خشک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لیس زدن مکرر لب ها یا کم آبی بدن است. برای رفع این مشکل شایع در ارتباط با لبها موارد زیادی در جلوگیری و درمان کمک کننده هستند. کمبود ویتامین B  C و آهن و روی میتواند باعث ترک خوردگی لب ها شود.

 

کمبود کدام ویتامین علت ترک لب ها است؟

کمبود ویتامین B

ویتامین های B عبارتند از B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولات)، و B12 (کوبالامین). کمبود فولات، ریبوفلاوین، پیریدوکسین و کوبالامین به طور خاص با ترک خوردن لب ها مرتبط است. این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، مانند رژیم‌های غذایی بسیار محدود (رژیم‌های گیاه‌خواری) و اختلالات جذب مواد مغذی (مانند گاستریت آتروفیک و بیماری کرون) یا رژیم‌های سخت غذایی..

 

کمبود آهن

آهن یک ماده معدنی حیاتی است که بخشی از هموگلوبین که پروتیین حامل اکسیژن است را تشکیل می دهد. در سایر عملکردهای ضروری از جمله ترمیم سلول و بافت، تشکیل گلبول های قرمز و تنظیم فرایند های التهابی نقش دارد. کمبود آهن می‌تواند باعث خشکی، ترک‌خوردگی وسوزش در لب‌ها شود که معمولاً گوشه‌های دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

علت ترک خوردن گوشه لب

علت ترک خوردن گوشه لب

 

کمبود روی

روی یا زینک نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، هضم، رشد و تکامل دارد. لب های ترک خورده به دلیل کمبود روی ممکن است با علائم دیگری مانند ناراحتی معده، ضعف ایمنی، ریزش مو و التهاب پوست همراه باشد.

 

کمبود ویتامین سی

ویتامین C دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. ویتامین C باعث تحریک ترمیم بافتی می شود و یک عنصر رایج در بالم لب و کرم های پوست است. علاوه بر ایجاد تورم و خونریزی لثه ها، کمبود ویتامین C می تواند منجر به خشکی و ترک لب ها شود.

 

پیشنهاد مقاله: برای کمبود ویتامین ب چه بخوریم؟

به غیر از کمبودهای تغذیه ای، عوامل دیگری که می توانند باعث ترک خوردن لب شوند عبارتند از:

  • هوای سرد
  • هوای گرم یا خشک
  • لیس زدن بیش از حد لب ها
  • آفتاب سوختگی
  • کم آبی بدن
  • آلرژی (از جمله درماتیت تماسی به دلیل استفاده از محصولات پوستی ناسازگار با پوست فرد)
  • اختلالات تیروئید
  • عفونت های قارچی
  • عفونت های باکتریایی
  • بیماری التهابی روده
  • شرایط خودایمنی، مانند سندرم بهجت

برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک های خاص، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و برخی از داروهای موضعی (مانند رتینول، بنزوئیل پراکسید، کافور و اسید سالیسیلیک)

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان ترک خوردگی لب ها

درمان ترک خوردگی لب ها به طور کلی شامل درمان علائم (مانند خشکی، درد، سوزش یا خونریزی) همراه با درمان بیماری زمینه ای (مانند کمبود مواد معدنی یا ویتامین، آلرژی ها و عفونت ها) است:

  • اگر کمبودهای تغذیه ای وجود دارد از مکمل های ویتامین یا مواد معدنی استفاده شود.
  • استفاده از بالم لب حاوی مواد اثر بخش مانند روغن کرچک، شی باتر یا وازلین
  • محافظت از لب ها در برابر نور خورشید (بعضی از بالم لب ها حاوی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند که خاصیت ضدآفتاب دارد.)
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • از لیس زدن و یا گاز گرفتن پوست لب ها خودداری شود.
  • از استفاده از محصولات مراقبت از پوستی ناسازگار و تماس با اشیاء فلزی (مانند سنجاق، گیره کاغذ یا جواهرات) خودداری شود.
  • در صورت وجود عفونت پوستی برای درمان از داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ استفاده شود.

 

پماد ترک لب

پماد ترک لب

 

درمان فوری خشکی لب:

چند بار در روز و قبل از خواب از یک بالم لب مناسب (و مرطوب کننده لب) استفاده کنید. اگر لب های شما خیلی خشک و ترک خورده است، از یک محصول غلیظ مانند وازلین استفاده کنید. پماد در آب طولانی‌تر از موم یا روغن می‌بندد. قبل از رفتن به خارج از منزل، یک بالم لب غیرمحرک با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

 

بهترین پماد ترک لب:

محصولاتی که برای درمان خشکی لب ها و جلوگیری از ترک پوست لبها استفاده میشوند بسیار متنوع هستند. در کل بهتر است از محصولاتی غلیظ حاوی شی باتر ویتامین سی  روغن نارگیل  آلوئه ورا عسل  و وازلین و همچنین دارای اثر خاصیت ضد آفتاب جهت محافظت از لب ها در برابر آفتاب استفاده شود.

 

پیشنهاد ویژه: علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

علت ترک خوردن وسط لب پایین:

مانند سایر قسمت های لب علل گفته شده در بالا از علل ترک خوردگی لب پایین هم هست. لب پایین بیشتر در معرض کندن پوست و آغشته شدن به بزاق دهان است که میتواند خشکی آن را تشدید نماید. محصولات لب غیر محرک برای خشکی را انتخاب کنید. به دنبال بالم لب، رژ لب و سایر محصولات لب باشید که حاوی موادی مانند روغن دانه کرچک، سرامیدها، دایمتیکون یا روغن معدنی هستند. اطمینان حاصل کنید که محصول لب شما دارای برچسب «بدون عطر» و «هیپوآلرژیک» است.

از موادی مانند کافور، منتول یا اکالیپتوس اجتناب کنید، زیرا این مواد می توانند پوست لب های شما را تحریک کنند. اگر پس از استفاده از محصولی لب‌هایتان می‌سوزد یا خشک میشود ، استفاده از آن محصول را متوقف کنید. در طول روز و قبل از رفتن به رختخواب از بالم لب استفاده کنید. اگر لب های شما خیلی خشک و ترک خورده است، از یک محصول غلیظ مانند وازلین استفاده کنید. پماد رطوبت بیشتری نسبت به موم ها یا روغن ها دارد. از لب های خود در فضای باز محافظت کنید.

قبل از رفتن به خارج از منزل، حتی در زمستان، از یک بالم لب استفاده کنید. به دنبال یک بالم لب با دی اکسید تیتانیوم و/یا اکسید روی باشید و هر دو ساعت یک بار در خارج از منزل آن را تجدید کنید. از لیس زدن، گاز گرفتن یا کندن پوست لب های خود دست بردارید. هنگامی که در لب های خود احساس خشکی می کنید، ممکن است خیس کردن آنها با بزاق طبیعی به نظر برسد، اما این می تواند مشکل را بدتر کند. وقتی متوجه خشکی لب ها شدید، به جای آن از یک بالم لب مناسب استفاده کنید. از نگه داشتن وسایل فلزی با لب خودداری کنید.

وسایل روزمره مانند گیره کاغذ، جواهرات و نی های فلزی قابل استفاده مجدد می توانند پوست لب های شما را تحریک کنند. لب‌های ترک خورده معمولاً شایع هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه ای باشد. اگر لب های خشک و ترک خورده شما پس از رعایت این نکات به مدت دو تا سه هفته بهبود نمی یابند، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

خشکی لب و کبد:

خشکی دهان و لبها گاهی میتواند از علایم همراه بیماری های کبدی باشد. البته در کنار سایر علایم بیماری های کبدی شامل زردی، خستگی، اختلالات انعقادی و ….

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicinenet.com/can_vitamin_deficiencies_cause_chapped_lips/article.htm
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/22005-chapped-lips
  3. https://www.aad.org/news/how-to-prevent-and-treat-dry-chapped-lips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.