مادر و کودک

علت تغییر رنگ چشم کودک چیست؟

علت تغییر رنگ چشم کودک چیست؟

تغییر رنگ چشم کودک

نوزادان از بدو تولد دچار تغییراتی میشوند که تقریباً روزانه اتفاق می‌افتند، از ژست‌هایشان گرفته تا نحوه عملکرد بدنشان، و حتی رنگ چشم‌ ها. در هنگام تولد، بیشتر نوزادان چشم ‌های خاکستری یا با رنگ‌های خاکستری دارند، بسیاری از والدین تعجب می‌کنند که چرا این رنگ چشم در طول زمان حفظ نمی‌ شود. محققان همچنین دریافتند که نوزادان سفیدپوست/ قفقازی به طور قابل توجهی بیشتر با چشمان آبی متولد می شوند و نوزادان آسیایی، بومی هاوایی/جزایر اقیانوس آرام و سیاهپوستان/آفریقایی آمریکایی معمولا با چشمان قهوه ای هستند. در این مقاله بررسی می کنیم که در این پدیده چه اتفاقی می افتد و علت تغییر رنگ چشم کودک چیست.

به طور خاص، یک مطالعه در سال 2016 که شامل 192 نوزاد تازه متولد شده بود، نشان داد که شیوع رنگ عنبیه هنگام تولد عبارت است از:

  • 63 درصد قهوه ای
  • 8 درصد آبی
  • 7 درصد سبز/فندقی
  • 9 درصد نامشخص
  • 5٪ هتروکرومی جزئی (تغییر در رنگ)

 

تغییر رنگ چشم کودک چه زمانی اتفاق می افتد؟

چشمگیرترین تغییر رنگ چشم کودک زمانی رخ می دهد که کودک شما بین شش تا نه ماهگی سن دارد. در آن مرحله، عنبیه رنگدانه کافی برای این که بتوانید بهتر پیش بینی کنید که رنگ نهایی چشم چیست را دارد.

 

تغییر رنگ چشم نوزاد

تغییر رنگ چشم نوزاد

 

رنگ چشم چیست؟

رنگ چشم به ظاهر عنبیه ما (حلقه ای عضلانی که مردمک های ما را احاطه کرده است) اشاره دارد. این عنبیه است که به کنترل میزان نوری که وارد چشم ما می شود کمک می کند. عنبیه در رنگ های متنوعی از سبز تا آبی، فندقی تا قهوه ای تیره موجود است. مردمک چشم نوزادان نیز مانند بزرگسالان، همیشه سیاه خواهد بود، درست مانند صلبیه که همیشه سفید خواهد بود. البته اگر کودک شما از علائم یرقان رنج می برد، این سفیدی می تواند به زردی متمایل شود. در ادامه با علل تغییر رنگ چشم کودک همراه ما باشید.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین قرص تقویت چشم برای حفظ سلامت چشم ھا

عوامل تعیین کننده رنگ چشم

دانستن فیزیک پشت آنچه که رنگ چشم را تعیین می کند بسیار جذاب است. همه اینها به چیزی به نام “اثر تیندال” مربوط می شود که در مورد پراکندگی نور است و اینکه چگونه چشم های افراد رنگ های متفاوتی دارند. این امر شبیه به چیزی است که به آن «پراکندگی رایلی» می گویند که باعث می شود آسمان آبی به نظر برسد.

رنگ عنبیه کودک شما به چیزی به نام ملانین مربوط می شود، پروتئینی که توسط سلول هایی به نام ملانوسیت ترشح می شود و رنگ پوست شما را نیز تعیین می کند. بنابراین رنگ چشم شما بر اساس میزان ملانین موجود در چشم شما تعیین می شود، به این معنی که آنها قادر به جذب نور کم و بیش هستند. علت تغییر رنگ چشم نوزاد نیز همین ملانین است. یعنی همانطور که ملانوسیت های عنبیه به نور پاسخ می دهند و ملانین ترشح می کنند، رنگ عنبیه نوزاد شروع به تغییر می کند.

به عبارت ساده، هرچه ملانین بیشتری در چشمان خود داشته باشید، چشمان شما تیره تر می شود. کسانی که ملانین بیشتری دارند نمی توانند نور زیادی را جذب کنند و باعث می شود چشمانشان قهوه ای تیره به نظر برسد، در حالی که آنهایی که چشمان آبی روشن دارند مقدار کمی ملانین خواهند داشت، به این معنی که بیشتری نوری که وارد آنها می شود دوباره به جو بازگشت داده می شود. در ایجاد رنگ چشمان سبز یا فندقی مقدار بازتاب نور متوسط خواهد بود. بنابراین با علت علمی تغییر رنگ چشم کودک آشنا شدیم.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

علت تغییر رنگ چشم کودک

این به این دلیل است که نوزادان سطح ملانینی که در نهایت خواهند داشت را ندارند. به عبارت ساده تر، هنوز سطح ملانین در نوزادان به تثبیت نرسیده است. این مقدار با گذشت زمان افزایش می یابد، به همین دلیل است که چشم های نوزدان اغلب آبی رنگ هستند اما در عرض چند ماه به رنگ دیگری تغییر می کنند.

 

تغییر رنگ چشم کودک

تغییر رنگ چشم کودک

 

آیا همه نوزادان چشم آبی دارند؟

خیر. چشمان بسیاری از نوزادان قفقازی به رنگ آبی یا خاکستری به نظر می رسد، این فقط به این دلیل است که آنها نسبت به سایر قومیت ها با رنگدانه کمتری متولد می شوند. به مرور که آنها در معرض نور قرار می گیرند، تغییر رنگ چشم نوزاد اتفاق می افتد. به طور معمول، نوزادان آفریقایی، اسپانیایی و آسیایی با چشمان قهوه ای متولد می شوند.

 

چه زمانی تغییر رنگ چشم کودک متوقف می شود؟

اگرچه کودک شما در حدود سه ماهگی می تواند به وضوح ببیند، چشمان او به احتمال زیاد تا حدود شش تا نه ماهگی تغییر رنگ می دهند. تغییر رنگ چشم نوزاد می تواند حتی تا حدود سه سالگی یعنی قبل از دائمی شدن رنگ، ادامه داشته باشد. این تغییر رنگ چشم کودک کاملا طبیعی است، نیازی به مراجعه به متخصص اطفال یا چشم پزشک نخواهد بود، مگر اینکه مشاهده کنید رنگ چشم کودک شما فقط در یک چشم تغییر می کند، بنابراین متخصص باید هر گونه مشکل بینایی مانند هتروکرومی (غیر یکسان بودن رنگ چشم ها) را تشخیص دهد .

هتروکرومی یک جهش است که در آن عنبیه یک چشم همان مقدار ملانین تولید نمی کند و باعث تغییر ناگهانی رنگ چشم می شود. این امر بی ضرر است و تغییرات عمده ای ایجاد نمی کند. هتروکرومی می تواند باعث شود که یک چشم کودک شما سبز و دیگری آبی، یا یکی قهوه ای و دیگری سبز یا آبی باشد، معمولاً در سایه های روشن رخ می دهد و تنها 0.25٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

پیشنهاد ویژه: از بین بردن پف زیر چشم فوری

چگونه می توان تشخیص داد که رنگ چشم نوزاد واقعا آبی است.

تنها راه آن این است که از کنار به چشمان کودک نگاه کنید تا نورهای جانبی روی دید شما تأثیر نگذارد. اگر رگه هایی از طلایی در عنبیه وجود داشته باشد، به این معنی است که چشمان آنها احتمالاً به مرور زمان قهوه ای یا سبز می شوند. در حالی که اگر چشم ها هنوز خیلی آبی باشند، احتمالاً همینطور آبی باقی می مانند و تغییر رنگ چشم نوزاد بیشتر از این اتفاق نمی افتد.

 

چشمان کودک من چه رنگی خواهند بود؟

یک کروموزوم خاص وجود دارد که بیشتر مسئول تعیین رنگ چشم کودک شما است. این کروموزوم حامل دو ژن است که یکی از آن ها میزان ملانین را در عنبیه کودک شما تعیین می کند و دیگری فعالیت ملانوسیت ها (سلولی که حاوی ملانین است) را کنترل می کند. این ژن ها با هم برای تعیین رنگ چشم نوزاد تاثیر دارند. در نتیجه، این بدان معناست که لزوماً نمی‌توانید رنگ چشم کودکتان را فقط با نگاه کردن به رنگ چشمان خود و همسرتان تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر هر دوی شما رنگ چشم یکسانی دارید، مثلاً سبز، به احتمال زیاد کوچولوی شما هم چشمان سبز خواهد داشت. اما اگر هر دوی شما رنگ چشم‌های متفاوتی دارید، احتمال اینکه کودک شما یکی از این رنگ ها را به ارث ببرد بیشتر است پس باید منتظر تغییر رنگ چشم کودک خود باشید.

 

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر میترا آقاخانی

میترا آقاخانی

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.motherandbaby.com/baby/development/when-do-babies-eyes-change-colour/
  2. https://123babybox.com/blogs/news/when-do-babies-eyes-change-color
  3. https://www.healthline.com/health/baby/when-do-babies-eyes-change-color#melanin
  4. https://jyoko.com/en/blog/why-does-a-baby-s-eye-color-change.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.