ارولوژی

علت درد بیضه و راه درمان آن

علت درد بیضه و راه درمان آن

درد بیضه

درد بیضه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله آسیب تروماتیک، سنگ کلیه، فتق، عفونت و سایر شرایط سلامتی دیگر. برخی از آنها جزئی هستند، اما برخی دیگر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. درد بیضه ممکن است به دلیل آسیب یا شرایطی باشد که از بیضه یا کشاله ران شروع شده است، اما در بسیاری از موارد، علل دیگری در بدن دارد. همچنین ممکن است فرد به دلایلی مانند فتق، فشار دادن اعصاب یا مشکلات گوارشی درد بیضه را تجربه کند.

 

علت درد بیضه و زیر شکم؟

دلایل شایع زیادی برای درد بیضه وجود دارد. اگر اخیراً در حین ورزش یا ورزش دچار آسیب یا تصادف شده اید، علت ممکن است واضح باشد. اما در موارد دیگر، ممکن است مشخص نباشد که چرا درد دارید.

برخی دیگر از علل شایع درد بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

اورکیت

اورکیت زمانی است که یک عفونت باکتریایی یا ویروسی باعث التهاب در یک یا هر دو بیضه می شود. در کودکان، ویروس اوریون یکی از علل شایع ارکیت است. اگر اوریون باعث اورکیت شود، تورم معمولاً چهار تا شش روز پس از شروع علائم اوریون شما شروع می شود.

 

فتق اینگوینال (کشاله ران)

فتق زمانی رخ می دهد که بخشی از روده شما از طریق قسمت ضعیف عضلات شکم نزدیک کشاله ران شما فشار می آورد. معمولاً خطرناک نیست، اما در موارد نادر ممکن است دردناک باشد و ممکن است نیاز به جراحی فوری داشته باشد.

 

علت درد بیضه در جوانان

علت درد بیضه در جوانان

 

اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت التهابی است که اپیدیدیم شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اپیدیدیم گروهی از لوله‌های نازک پیچیده است که اسپرم را از بیضه‌ها به مجرای اسپرم می‌برد و در نهایت هنگام ارگاسم از بدن شما خارج می‌شود. اگر اپیدیدیمیت دارید، کیسه بیضه شما ممکن است متورم شود و در لمس احساس گرما کنید. عفونت می تواند هفته ها طول بکشد.

 

اسپرماتوسل

اسپرماتوسل یک کیست پر از مایع است که می تواند در داخل اپیدیدیم در نزدیکی بیضه شما ایجاد شود. اسپرماتوسل ها سرطانی نیستند و معمولاً دردناک نیستند، اما می توانند بزرگ شوند و ناراحت کننده شوند.

 

هیدروسل

هیدروسل زمانی است که مایع شکمی در کیسه بیضه شما در اطراف یک یا هر دو بیضه جمع می شود. هیدروسل به خصوص در نوزادان شایع است.

 

هماتوسل

هماتوسل زمانی است که خون در اطراف یک یا هر دو بیضه شما جمع می شود. هماتوسل معمولاً پس از آسیب ایجاد می شود.

 

پیشنهاد مقاله: درمان سوزش و درد آلت تناسلی مردان

واریکوسل

واریکوسل گروهی از سیاهرگ‌های بزرگ غیرطبیعی در کیسه بیضه شما است. واریکوسل ممکن است در حین فعالیت های روزانه درد داشته باشد یا باعث درد شود. درد یا ناراحتی معمولاً زمانی که دراز می کشید بهبود می یابد.

 

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه زمانی است که طناب اسپرماتیک می‌پیچد و جریان خون را به یک بیضه – معمولاً بیضه چپ، قطع می‌کند. باعث درد شدید ناگهانی می شود. در هر زمان ممکن است رخ دهد. پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی است که نیاز به جراحی دارد. پبج خوردگی بیضه از شایع ترین علت درد بیضه در جوانان و نوجوانان است .

 

سنگ کلیه

سنگ کلیه یک توده یا کریستال جامد است که در سیستم ادراری شما ایجاد می شود. سنگ ها می توانند حالب شما را مسدود کرده و باعث درد در بیضه ها، کیسه بیضه، کشاله ران یا کمر شود. ممکن است هنگام ادرار کردن بتوانید سنگ های کوچک را دفع کنید، اما سنگ های بزرگتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

 

سرطان بیضه

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در افراد 15 تا 35 سال است. ممکن است به صورت درد یا درد مبهم در بیضه ها یا کشاله ران ظاهر شود.

 

درد بیضه به دلیل ارضا نشدن

فشار خون اپیدیدیم “توپ های آبی” اصطلاح عامیانه برای فشار خون اپیدیدیم است. این وضعیتی است که در آن بیضه ها پس از یک دوره طولانی برانگیختگی بدون انزال، احساس ناراحتی و حتی درد می کنند.

علائم فشار خون اپیدیدیم عبارتند از:

  • سنگینی در بیضه
  • یک احساس دردناک
  • درد بیضه (معمولاً خفیف)
  • ته رنگ مایل به آبی در بیضه ها

فشار خون اپیدیدیم به ندرت جدی است و اغلب با انزال برطرف می شود. افراد دیگر با استفاده از مانور والسالوا که در آن بینی و لب های خود را نیشگون می گیرید در حالی که هوا را به زور بیرون می دهید، احساس آرامش می کنند. حتی بدون درمان، فشار خون اپیدیدیم معمولاً طی چند ساعت خود به خود برطرف می شود.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

درمان درد بیضه چپ و زیر شکم؟

درمان درد بیضه بسته به علت زمینه ای متفاوت است. همانطور که قبلا ذکر شد، برخی از شرایطی که باعث درد بیضه می شوند، فوریت های پزشکی هستند که نیاز به مداخله جراحی فوری دارند.

 

درمان پیچ خوردگی بیضه

درمان قطعی پیچ خوردگی بیضه نیاز به جراحی توسط متخصص اورولوژی دارد. در حین جراحی، بیضه آسیب دیده پیچ خورده نمی شود و در صورت زنده بودن، بیضه به دیواره کیسه بیضه محکم می شود (اورکیوپکسی). بیضه سالم ممکن است برای جلوگیری از وقوع پیچ خوردگی بیضه محکم شود.

 

درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه به طور کلی به محل سنگ کلیه، اندازه سنگ کلیه و هر گونه عارضه مرتبط مانند عفونت بستگی دارد. سنگ کلیه بدون عارضه معمولاً با اقدامات زیر قابل درمان است:

  • مصرف مایعات کافی
  • داروی ضددرد
  • داروی ضد تهوع
  • در برخی موارد داروهایی مانند تامسولوسین (Flomax) که ممکن است عبور سنگ کلیه را تسهیل کند.

چندین روش مختلف برای درمان سنگ کلیه که خود به خود دفع نمی شوند وجود دارد، مانند سنگ شکنی (استفاده از امواج ضربه ای برای شکستن سنگ کلیه) و سایر روش های جراحی تهاجمی تر.

 

درمان تومور بیضه

 درمان تومور بیضه به عوامل مختلفی بستگی دارد. توده بیضه تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود سرطان محسوب می شود. اگر سرطان بیضه تشخیص داده شود، بیماران به یک متخصص انکولوژی ارجاع داده می شوند که گزینه های مختلف درمانی موجود را مورد بحث قرار می دهد.

 

درمان تروما به بیضه

درمان و مدیریت ضربه بیضه به شدت آسیب بستگی دارد. موارد جزئی ترومای بیضه بدون آسیب جدی زمینه ای بیضه را می توان به صورت سرپایی با اقدامات زیر مدیریت کرد:

  • داروهای ضد درد و ضد التهاب
  • حمایت و بالا بردن اسکروتوم
  • بسته های یخ

با پارگی بیضه، ترمیم فوری جراحی برای حفظ عملکرد و زنده ماندن بیضه ضروری است. سایر شرایطی که نیاز به مدیریت جراحی دارند عبارتند از صدمات ترومای بلانت همراه با جمع آوری خون (هماتوسل)، ترومای نافذ و موارد خاصی از دررفتگی بیضه.

 

درمان فتق کشاله ران

درمان قطعی فتق کشاله ران ترمیم جراحی است، گاهی اوقات به صورت انتخابی به صورت سرپایی، در حالی که برخی دیگر نیاز به مداخله به صورت اورژانسی دارند. گاهی اوقات، فتق اینگوینال ممکن است حتی به صورت انتخابی نیز ترمیم نشود، زیرا بیمار برای انجام عمل جراحی بسیار در معرض خطر است.

 

درد بیضه چپ

درد بیضه چپ

 

برای درد بیضه چه دارویی خوبه؟

آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد عفونت. این داروها می توانند عفونت باکتریایی یا ویروسی را درمان کنند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs): برخی از داروهای ضد افسردگی – از جمله آمی تریپتیلین – می توانند درد عصبی را درمان کنند.

 

درمان اورکیت

 درمان ارکیت به ارگانیسم عفونی مسئول ایجاد التهاب بیضه بستگی دارد. ارکیت ویروسی و باکتریایی را می توان با اقدامات زیر درمان کرد:

  • داروهای ضد درد و ضد التهاب
  • باقی مانده
  • حمایت و بالا بردن اسکروتوم
  • بسته های یخ

ارکیت باکتریایی و اپیدیدیم ارکیت نیاز به آنتی بیوتیک دارند. مواردی که توسط ویروس ایجاد می شوند نیازی به آنتی بیوتیک ندارند.

 

درمان اپیدیدیمیت

درمان اپیدیدیمیت بدون عارضه به طور کلی می تواند به صورت سرپایی مدیریت شود و شامل اقدامات درمانی زیر است:

  • آنتی بیوتیک
  • داروهای ضد درد و عوامل ضد التهابی.
  • حمایت و بالا بردن اسکروتوم
  • بسته های یخ

به طور کلی اپیدیدیمیت حاد که به درستی درمان می شود بدون عارضه برطرف می شود. با این حال، در برخی موارد اپیدیدیمیت، مانند مواردی که با علائم سیستمیک جدی همراه است یا در مواردی که با عوارض مختلف همراه است، ممکن است بستری در بیمارستان ضروری باشد.

 

پیشنهاد ویژه: علت بوی بد آلت تناسلی مردان و راه های درمان آن

درمان خانگی درد بیضه سمت راست

علل غیر فوری درد بیضه، مانند آسیب های جزئی و جمع آوری مایعات، اغلب با مراقبت های خانگی قابل درمان هستند. اقدامات زیر ممکن است ناراحتی و تورم را کاهش دهد:

  • با پوشیدن لباس ورزشی از کیسه بیضه حمایت کنید.
  • یخ (پیچیده شده در پارچه) را روی کیسه بیضه بمالید.
  • در صورت وجود علائم تورم حمام آب گرم بگیرید.
  • در حالی که دراز کشیده اید، حوله ای را زیر کیسه بیضه خود قرار دهید.
  • مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را امتحان کنید. به کودکان آسپرین ندهید.
  • اگر درد ناشی از عفونت باشد، آنتی بیوتیک هایی را که ارائه دهنده به شما می دهد مصرف کنید.

 

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب به بیضه

  • با پوشیدن لباس ورزشی در طول ورزش های تماسی از آسیب جلوگیری کنید.
  • از شیوه های ایمن رابطه جنسی پیروی کنید. اگر به کلامیدیا یا بیماری مقاربتی دیگری تشخیص داده شد، همه شرکای جنسی شما باید بررسی شوند تا ببینند آیا آنها آلوده هستند یا باید تحت درمان قرار گیرند.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان واکسن MMR (اوریون، سرخک و سرخجه) را دریافت کرده اند.

 

عسل برای درد بیضه

طبق تحقیقات انجام شده عسل آسیب سلولی و آپوپتوز را در هنگام آسیب بیضه کاهش می دهد و اثرات محافظتی قابل توجهی بر هورمون تولید مثل دارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/16292-testicular-pain
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/testicular-pain
  3. https://www.mountsinai.org/health-library/symptoms/testicle-pain
  4. https://www.medicinenet.com/testicular_disorders/article.htm
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.