زنان و زایمان

علت درد مثانه در بارداری چیست؟

علت درد مثانه در بارداری چیست؟

علت درد مثانه در بارداری

هدف در این مقاله این است که شما مخاطب عزیز با علت درد مثانه در بارداری و درد زیر شکم در سه ماهه های بارداری و همچنین تاثیراتی که جنین بر مثانه میگذارد بیشتر آشنا شوید.

 

درد زیر شکم و مثانه در بارداری

مجموعه ای از مسائل بهداشتی به طور بالقوه و مسائل پاتولوژیک می تواند مسئول درد لگن و زیرشکم باشد. آنها شامل شرایط حاد مانند عفونت های دستگاه ادراری و سنگ کلیه و مشکلات مزمن مانند اندومتریوز یا فیبروم می شوند. اینها برخی از شایع ترین علل درد لگن و واژن در دوران بارداری هستند. مشکلات و علل جنینی مانند تهدید به سقط جنین نیز میتواند از علل دیگر درد شکم در بارداری باشد.

 

علت درد مثانه در بارداری

علت تیر کشیدن مثانه در بارداری و درد مثانه در دوران بارداری می تواند درنتیجه افزایش تولید ادرار، عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا استاز ادراری باشد. برای به حداقل رساندن تولید ادرار، از نوشیدنی های ادرار آور اجتناب کنید و روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. مثانه خود را به طور کامل خالی کنید و آن را پر نگه ندارید. علائم UTI شامل سوزش یا درد در هنگام ادرار، فوریت، آثار مخاط یا خون در ادرار، گرفتگی عضلات و تب است. درمان شامل آنتی بیوتیک است.

استاز ادرار زمانی رخ می دهد که مثانه نمی تواند به طور کامل تخلیه شود، اغلب به دلیل انسداد است. علائم شامل ادرار دردناک، درد شکم و نفخ است. درمان شامل داروهای ضد باکتری است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درد مثانه در اوایل بارداری

اغلب زنان در دوران بارداری حتی قبل از انجام تست بارداری احساس نیاز به ادرار کردن و اسپاسم مثانه را تجربه می کنند. در طول سه ماهه اول، موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

  • ممکن است تمایل به دفع مکرر ادرار داشته باشید.
  • به محض وقوع لقاح، کلیه های شما پر از هورمون های زیادی می شوند و در نتیجه تولید ادرار افزایش می یابد.
  • علاوه بر این، رحم شروع به بزرگ شدن می‌کند و فشار بیشتری به مثانه وارد می‌کند و باعث درد مثانه در اوایل بارداری می‌شود.
  • افزایش تولید ادرار، عفونت مجاری ادراری، استاز ادراری، سیستیت بینابینی نیز میتواند علت درد مثانه شما در اوایل بارداری باشد.

 

درد مثانه در بارداری

علت تیر کشیدن مثانه در بارداری و درد مثانه  می تواند درنتیجه افزایش تولید ادرار، عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا استاز ادراری باشد. برای به حداقل رساندن تولید ادرار، از نوشیدنی های ادرار آور اجتناب کنید و روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. مثانه خود را به طور کامل خالی کنید و آن را پر نگه ندارید. علائم UTI شامل سوزش یا درد در هنگام ادرار، فوریت، آثار مخاط یا خون در ادرار، گرفتگی عضلات و تب است. درمان شامل آنتی بیوتیک است. استاز ادرار زمانی رخ می دهد که مثانه نمی تواند به طور کامل تخلیه شود، اغلب به دلیل انسداد است. علائم شامل ادرار دردناک، درد شکم و نفخ است. درمان شامل داروهای ضد باکتری است.

 

پیشنهاد مقاله: عفونت در بارداری و خطرات آن

درمان خانگی سوزش ادرار در بارداری

آب

آب بیشتری بنوشید. مصرف بیشتر آب به دفع سموم و همچنین کاهش درد و سوزش کمک می کند.

 

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که نتایج مثبتی برای سلامتی ایجاد می کنند. مصرف پروبیوتیک ها به مبارزه با باکتری ها و قارچ های بد مسبب سوزش ادرار کمک می کند.

 

علت تیر کشیدن مثانه در بارداری

علت تیر کشیدن مثانه در بارداری

 

زنجبیل

زنجبیل خام، چای زنجبیل یا مکمل‌های زنجبیل از سوزش ادرار و سایر عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

 

هل

هل دارای خواص ضد باکتری و ادرارآور طبیعی است. مواد زائد را خارج می کند و آب را حفظ می کند. مصرف هل همچنین به هضم غذا کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

 

ویتامین سی

ویتامین C با تشویق تولید گلبول های سفید (WBC) ایمنی را تقویت می کند. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C به ما کمک می کند تا با شدت بیشتری با عفونت ها مبارزه کنیم.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درد مثانه در ماه چهارم بارداری

سه ماهه دوم زمانی است که می توانید استراحت کنید زیرا در این زمان اوضاع کمی بهتر می شود. تولید ادرار کمتر خواهد بود، بنابراین تغییرات کافی در مثانه در سه ماهه دوم وجود نخواهد داشت. ممکن است در سه ماهه دوم بارداری همچنان درد مثانه را تجربه کنید. افزایش تولید ادرار، عفونت مجاری ادراری، استاز ادراری، سیستیت بینابینی نیز میتواند علت درد مثانه شما در ماه چهارم بارداری باشد.

 

درد مثانه در ماه هفتم بارداری

در طول سه ماهه سوم، احتمال بیشتری وجود دارد که ناراحتی های سه ماهه اول را تجربه کنید. در این ماه ها میل به دفع مکرر ادرار خواهید داشت. در سه ماهه سوم بارداری با رشد کودک، فشار بیشتری بر مثانه شما وارد خواهد شد. افزایش تولید ادرار، عفونت مجاری ادراری، استاز ادراری، سیستیت بینابینی نیز میتواند علت درد مثانه دربارداری در ماه هفتم باشد.

 

فشار جنین به مثانه

همانطور که کودک رشد می کند، رحم در حال گسترش به اندام های اطراف فشار وارد می کند که بر مثانه تأثیر می گذارد. در اوایل سه ماهه اول، بسیاری از زنان ممکن است متوجه افزایش نیاز به ادرار شوند. این فشار می تواند منجر به احساس نیاز به مراجعه مکرر به دستشویی، به ویژه در مراحل بعدی بارداری شود. فشار همچنین می تواند منجر به تخلیه ناقص مثانه شود و به احساس فوریت در ادرار را باعث میشود. در مراحل بعدی بارداری، فشار بر مثانه می تواند حتی بیشتر شود. جنین در حال رشد فضای بیشتری را در حفره شکمی اشغال می کند که میتواند علت احساس فشار در مثانه در بارداری باشد.

این فشار می تواند گسترش کامل مثانه را چالش برانگیز کند و در نتیجه ظرفیت ذخیره سازی کمتر و مراجعه مکرر به دستشویی زا باعث شود.

 

علت احساس فشار در مثانه در بارداری

علت احساس فشار در مثانه در بارداری

 

تاثیر عفونت ادراری در بارداری بر جنین

اگر در دوران بارداری باکتری در ادرار یا عفونت کلیه دارید، کودک شما در معرض خطر بیشتری برای تولد زودرس یا کم وزن به دنیا آمدن است. این خطر با عفونت مثانه اتفاق نمی افتد، تا زمانی که درمان شود. بهترین راه برای جلوگیری از خطر برای نوزادتان این است که تمام قرارهای قبل از زایمان خود را با پزشک، ماما یا کلینیک خود منظم انجام دهید.

 

درد هنگام ادرار در بارداری

وقتی نوبت به ادرار کردن در دوران بارداری می رسد، ادرار مکرر مشکلی نیست – اما درد یک مشکل است. دکتر سارا پراگر، استاد بخش زنان و زایمان در دانشگاه واشنگتن می گوید: «ادرار هرگز نباید دردناک باشد. در حالی که تعدادی از دلایل مربوط به درد هنگام ادرار کردن در دوران بارداری وجود دارد، شایع ترین آنها عفونت دستگاه ادراری (UTI) است. آلن فیشمن، پزشک متخصص طب مادر و جنین از گروه پزشکی زنان و زایمان در سن خوزه می گوید: “UTI در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که باعث شل شدن دستگاه ادراری می شود و همچنین تغییرات مکانیکی ناشی از بزرگ شدن رحم شایع تر است.”

اگر در دوران بارداری ادرار دردناکی دارید، بدانید که شرایط زیر می‌تواند منجر به عفونت ادراری شود یا می‌تواند علت درد مثانه در بارداری و ادرار دردناک باشد.

 

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی یک بیماری شایع است که به دلیل عدم تعادل در باکتری های طبیعی که در واژن زندگی می کنند ایجاد می شود. این می تواند باعث ادرار دردناک به دلیل التهاب در ناحیه نزدیک یا ورود باکتری به داخل دستگاه ادراری شود که می تواند منجر به عفونت ادراری شود.

 

عفونت های مقاربتی

هر گونه عفونت مقاربتی تشخیص داده نشده می تواند باعث ادرار دردناک در دوران بارداری در نتیجه التهاب شود. بیماری‌های مقاربتی می‌توانند باعث درد، معمولاً لگنی، اما گاهی اوقات واژینال، یا حتی ادرار دردناک شوند. فیشمن می گوید به همین دلیل است که زنان باردار در ابتدای بارداری از نظر عفونت های مقاربتی غربالگری می شوند.

 

پیشنهاد ویژه: کاربرد آمپول جنتامایسین برای عفونت رحم

تب خال ناحیه تناسلی

تبخال می تواند باعث ادرار دردناک شود، چه باردار باشید و چه نباشید. اما متأسفانه این وضعیت دردناک می تواند باعث ایجاد عوارض اضافی در دوران بارداری شود. اگر می‌دانید که تبخال دارید، برای جلوگیری از عفونت‌های فعال، به ویژه با نزدیک شدن به موعد زایمان، بسیار مهم است که توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید.

 

انسداد مکانیکی

از آنجایی که رحم شما در طول بارداری چندین برابر اندازه طبیعی خود می‌شود، می‌تواند بر هر چیز دیگری فشار وارد کند. بریتانی روبلز، پزشک متخصص زنان و زایمان می‌گوید: این شامل حالب‌ها می‌شود، که مجاری کلیه به مثانه هستند که ادرار از آن عبور می‌کند. روبلز می‌گوید: وقتی ادرار در حالب‌ها باقی می‌ماند، زیرا تخلیه صحیح آنها از نظر فیزیکی دشوار است، “این باعث ایجاد وضعیتی به نام urostasis می‌شود.” این می تواند منجر به رشد مداوم باکتری و در نهایت عفونت دستگاه ادراری شود.

 

خلاصه

درد مثانه و درد زیر شکم علل متفاوتی میتواند داشته باشد؛ یکی از علل آن تاثیرات و فشاری است که جنین بر مثانه میگذارد.ازعلل دیگر مهم این درد میتوان به عفونت مجاری ادراری، استاز ادراری وسیستیت بینابینی اشاره کرد. توجه داشته باشید تکرر ادار ممکن است به صورت طبیعی در بارداری رخ دهد اما هرموقع احساس سوزش و درد هنگام ادرار را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://flo-health.webpkgcache.com/doc/-/s/flo.health/pregnancy/pregnancy-health/pains-and-discomforts/pelvic-pain-during-pregnancy
  2. https://parenting.firstcry.com/articles/bladder-pain-during-pregnancy-causes-treatment/
  3. https://allianceurology.com/how-does-pregnancy-affect-the-bladder/
  4. https://www.pregnancybirthbaby.org.au/urinary-tract-infections-utis-during-pregnancy
  5. https://www.thebump.com/a/painful-urination-during-pregnancy
  6. https://www.medicoverhospitals.in/symptoms/dysuria

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.