روانشناسی

علت دیر صحبت کردن کودک چیست؟

علت دیر صحبت کردن کودک چیست؟

علت دیر صحبت کردن کودک

مانند سایر مهارت ها و نقاط عطف، سنی که بچه ها زبان یاد می گیرند و شروع به صحبت می کنند می تواند متفاوت باشد. دانستن در مورد رشد گفتار و زبان می تواند به والدین کمک کند تا بفهمند علت دیر صحبت کردن کودک خود چه چیزهایی است؟ و آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر. از هر پنج کودک، یک کودک با سرعتی کندتر از همسالان خود، گفتار و زبان را فرا می گیرد. گاهی اوقات کودکان تا ورود به مهدکودک بر این تاخیر غلبه می کنند. با این حال، تأخیر در گفتار کودک می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی باشد که نیاز به مداخله تخصصی دارد. اگر میخواهید بدانید که علت دیر صحبت کردن کودک چیست؟ تا پایان این مطلب را با دقت بخوانید.

 

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

سنی که در آن بچه ها شروع به صحبت می کنند معمولاً از 6 تا 18 ماهگی متغیر است.  به طور کلی اگر کودک نوپا شما صحبت نمی کند و به نظر می رسد “تمایلی به صحبت” ندارد، جای نگرانی نیست. حتی اگر علت دیر صحبت کردن کودک خود را نمی‌دانید فرزندتان را تشویق کنید تا صداهای ساده را بعد از شما بگوید (مانند «ما»، «دا» و «با»). اگر پیشرفتی در کودک خود نمی‌بینید حتما با یک متخصص در ارتباط باشید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نسخه آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آیا دیر حرف زدن کودک ارثی است؟

شاید می دانید که چشمان قهوه ای تان را از مادرتان گرفته اید و موهای مشکی را از پدرتان. اما بسیاری از مردم نمی دانند که الگوها و توانایی های گفتار و زبان نیز از والدین به ارث رسیده است. تحقیقات علمی و پزشکی نشان داده است که امکان به ارث بردن استعداد ابتلا به اختلالات گفتاری و زبانی نیز وجود دارد. این کار به همان شیوه ای عمل می کند که سایر خطرات جسمی می تواند ارثی باشد. مانند دیابت یا بیماری قلبی. ارتباط بین ژنتیک و علت دیر صحبت کردن کودک و همچنین اختلالات گفتاری و زبانی پیچیده است و می تواند سرنخ هایی را در مورد ساختار ژنتیکی افراد آشکار کند.

همانطور که در مورد سایر شرایط پزشکی و مشکلات سلامتی هرچه اطلاعات بیشتر در مورد ژنتیک فرد شناخته شود فرصت های بیشتری برای پیشگیری و فعالیت پیشگیرانه وجود دارد.

 

تاخیر در گفتار کودک

تاخیر در گفتار کودک

 

حرف نزدن کودک ۴ ساله

در پایان سال چهارم، کودک شما باید سؤالات انتزاعی (چرا؟) بپرسد و مفاهیم مشابه در مقابل متفاوت را درک تسلط داشته باشند. اگر چه کودک شما باید تا سن 4 سالگی واضح صحبت کند ممکن است نیمی از کلمات اصلی خود را اشتباه تلفظ کند. این دلیلی برای نگرانی نیست اما اگر فرزند شما تا این سن کلمات بسیار محدودی فرا گرفته است و یا اصلا کلمه ای برای گفتن ندارد بهتر است به متخصص مراجعه کنید تا علت این تاخیر را بفهمید.

 

پیشنهاد مقاله: ترس های رایج کودکان را بشناسید!

سن حرف زدن کودک پسر

شاید شنیده باشید که پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند. آیا این درست است؟ تحقیقات نشان داده است که دختران اولین کلمات و اولین جملات خود را در سنین پایین تر از پسرها بیان می کنند. آنها همچنین در ارتباطات اولیه خود واژگان بیشتری نسبت به پسران دارند. بنابراین درست است که پسرها دیرتر از دخترها شروع به صحبت می کنند. مطالعات همچنین نشان داده است که پسرها تمایل دارند تا دیرتر از دخترها از حرکات برای برقراری ارتباط استفاده کنند (مانند اشاره کردن).

نکته کلیدی در اینجا این است که فاصله زمانی بین انجام این کارها توسط پسران و دختران معمولاً چند ماه است. این تفاوت زمانی بخشی از محدوده طبیعی است که در آن کودکان به نقاط عطف زبانی خاصی دست می یابند. بنابراین برای مثال، سن معمولی که در آن کودکان شروع به صحبت می کنند 12 ماهگی است اما ممکن است اولین کلمات آنها را کمی قبل از آن یا کمی بعد از آن بشنوید. پسرها معمولا دیرتر از دخترها در این محدوده زمانی صحبت می کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت پزشک آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ویتامین برای حرف زدن کودک

تعدادی از ویتامین ها میتواند روی رشد مغز و تقویت سیستم عصبی کودکان تاثیر بگذارد و باعث جلوگیری از مشکلات تاخیر در گفتار کودکان شود. این ویتامین ها شامل گزینه های زیر است:

  • ویتامین D
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • آهن

 

تاخیر در تکلم کودک

تاخیر در تکلم کودک

 

حرف نزدن کودک ۲.۵ ساله

در این سال کودک نوپای شما باید بتواند جملات دو تا سه کلمه ای صحبت کند. آنها باید بتوانند دستورالعمل های ساده را دنبال کنند و کلمات شنیده شده در مکالمه را تکرار کنند. در پایان این سن کودک شما باید بتواند یک دستورالعمل را با دو یا سه مرحله دنبال کند. تقریباً تمام اشیاء و تصاویر رایج را تشخیص داده و شناسایی کند و بیشتر آنچه را که به آنها گفته می شود درک کند. آنها باید آنقدر خوب صحبت کنند که برای افراد خارج از خانواده قابل درک باشند.

اگر تا این سن کودک شروع به تقلید صداهای گفته شده توسط والدین خود نمی کند یعنی وقتی مادر یا پدر می گوید “مامان” یا “بابا” و کودک از آن تقلید نمی کند این یک علامت هشدار است.

 

علت دیر حرف زدن کودک پسر

مطالعات نشان داده‌اند که رشد زبان بین جنس‌ها متفاوت است و مردان معمولاً مهارت‌های زبانی را با سرعت کمتری به دست می‌آورند. تستوسترون قبل از تولد به عنوان تاثیرگذار بر رشد عصبی جنین شناخته شده است و مطالعات اولیه نشان داده است که این هورمون با تاخیر زبانی مرتبط است. همین امر میتواند علت دیر صحبت کردن کودک پسر نسبت به کودک دختر شود.

 

پیشنهاد ویژه: راه های تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان

آیا دیر صحبت کردن نشانه اتیسم است؟

تأخیر گفتار در بین کودکان اوتیسم بسیار رایج است اما در کودکانی که اتیسم ندارند نیز شایع است. در حالی که تاخیرهای قابل توجه گفتار همیشه باعث نگرانی است اما ذاتاً یک ویژگی اوتیسم نیست و ممکن است به دلیل مسائل دیگری مانند کاهش شنوایی باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب تاخیر در گفتار دارند اما علت دیر صحبت کردن کودک به تنهایی به این معنی نیست که فرزند شما اوتیسم دارد. تأخیر گفتار در اوتیسم معمولاً همراه با سایر مسائل ارتباطی مانند عدم استفاده از حرکات، پاسخ ندادن به نام آنها و عدم علاقه به برقراری ارتباط با افراد رخ می دهد.

 

کمبود چه ویتامینی باعث دیر حرف زدن کودک میشود؟

کمبود آهن میتواند باعث تاخیر در حرف زدن کودکان شود زیرا یک منبع بسیار مهم در رشد سیستم عصبی رشدی افراد است. همچنین کمبود ویتامین D به دلیل نقش مهمی که در رشد مغز کودکان دارد میتواند یکی از گزینه های علت دیر صحبت کردن کودک باشد. کمبود ویتامین B6 وB12 می‌توان منجر به ایجاد مشکلات سیستم عصبی و در نتیجه تاخیر در رشد مهارت گفتار شود.

 

سخن پایانی

علت دیر صحبت کردن کودک می‌تواند متفاوت باشد اما مداخله زود هنگام در این امر و مراجعه به متخصصین میتواند بسیار کمک کننده باشد. در بسیاری از موارد مراجعه به گفتار درمانگر ماهر و با تجربه در صورت رفع مشکلات اولیه کودک بسیار مهم است و تا حد زیادی میتواند مشکلات گفتار فرزند شما را رفع کند. در این شرایط صبور باشید و با آرامش همراه کودکتان پیش بروید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید علیزاده

سعید علیزاده

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC324459/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14751899/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6809181/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.