چشم پزشکی

علت سیاهی رفتن چشم ها

علت سیاهی رفتن چشم ها

سیاهی رفتن چشم ها

سیاهی رفتن چشم ها معمولا با تاری دید و سرگیجه همراه است و ممکن است در شرایط مختلف مانند هنگام بلند شدن احساس شود. سیاهی رفتن چشم ها علت های مختلفی دارد مانند افت قند خون، میگرن، استرس، واکنش دارویی، تروما و ضربه به سر، اختلالات بینایی و … پیدا کردن علت زمینه ای سیاهی رفتن چشم ها برای درمان مهم است. اگر تاری دید و سرگیجه مدت زمان زیادی طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به برخی از علل  سیاهی رفتن چشم ها و درمان آن اشاره میکنیم.

 

علل شایع سیاهی رفتن چشم ها،تاری دید و سرگیجه

افت قند خون

قند خون پایین (هیپوگلیسمی) معمولاً با دیابت مرتبط است. اگرچه شرایط دیگری مانند روزه داری و واکنش به دارو نیز می تواند باعث ایجاد آن شود. قند خون پایین می تواند منجر به احساس سبکی سر، خستگی و گرسنگی و همچنین سرگیجه و تاری دید شود. خوردن یک میان وعده یا نوشیدن کمی آبمیوه می تواند به تسکین علائم خفیف قند خون کمک کند. اما اگر به یک مشکل مکرر تبدیل شد یا علائم دیگری ایجاد شد، به پزشک مراجعه کنید.

 

استرس و اضطراب

هنگامی که دچار اضطراب و استرس بسیار زیاد می شوید، ممکن است دچار حمله اضطراب یا حمله پانیک شوید. در این حالت سطح آدرنالین افزایش می‌یابد، و می‌تواند علائمی مانند سیاهی چشم ،سرگیجه، تاری دید ایجاد کند. مدیریت استرس و اضطراب بهترین راه برای مقابله با اثرات ان می باشد. فعالیت های کاهش استرس، تمرینات تنفسی یا مراجعه به پزشک را برای درمان موارد شدید در نظر بگیرید.

 

سیاهی رفتن چشم ها

سیاهی رفتن چشم ها

 

میگرن

سردردهای میگرنی می توانند باعث درد شدید ضربان دار شوند. تقریباً یک سوم افراد مبتلا به میگرن، اختلالات بینایی مانند سیاهی رفتن چشم ها و تاری دید، حساسیت به نور و از دست دادن کامل یا جزئی موقت بینایی را نیز تجربه می کنند. برخی از راه‌های کمک به تسکین سردرد میگرنی عبارتند از: مصرف مسکن، استراحت در اتاقی تاریک و ساکت، استفاده از کمپرس گرم یا خنک و ماساژ شقیقه‌ها. میگرن بیش از چند بار در ماه رخ دهد یا در مقابل درمان مقاومت کند، میتوانید به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین قرص تقویت چشم برای حفظ سلامت چشم ھا

تروما و آسیب به سر و سیاهی رفتن چشم

آسیب‌ مغزی می‌تواند ناشی از تصادفات ورزشی، تصادفات رانندگی، افتادن و غیره باشد. آسیب های مغزی و سر، بسته به شدت آسیب می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند. تاری دید و سرگیجه از جمله این علائم هستند. هر گونه آسیب به سر که باعث تحریف بینایی شود باید به عنوان یک اورژانس پیگیری و درمان شود.

افزایش یا کاهش فشار خون

نوع خاصی از فشار خون بالا به نام تومور کاذب مغزی یا فشار خون داخل جمجمه ای میتواند باعث سردرد در پشت سر شود که در شب یا پس از بیدار شدن از خواب بدتر می شود. سبکی سر، صدای زنگ در گوش، حالت تهوع و مشکلات بینایی مانند تاری دید، جرقه های نور یا دوره های کوتاه کوری ممکن است ایجاد شود که در صورت عدم درمان میتواند باعث نابینایی کامل و دائمی شود. همچنین فشار خون پایین و عدم تعادل الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم خون نیز می تواند باعث سردرد، تاری دید، خستگی و سیاه رفتن چشم ها شود .بنابراین، اگر تاری دید، سرگیجه و سردرد به یکباره ایجاد شود، یکی از اولین راهکارهایی که باید امتحان کرد، نوشیدن مقادیر زیادی آب است.

 

سیاهی رفتن چشم ها پس از بیدار شدن:

تاری دید در هنگام بیدار شدن به دلایل مختلف برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد. یکی از شایع ترین دلایل خشکی چشم است و این می تواند منجر به تاری دید در یک یا هر دو چشم در صبح شود. علاوه بر این، خوابیدن روی یک طرف صورت، به خصوص اگر فشار بیش از حد روی یک چشم وارد شود، ممکن است تولید اشک را در طول شب مختل کند. بیشتر اوقات این مشکل پس از مالش چشم یا چند ثانیه پلک زدن خود به خود برطرف می شود.

در صورت مزمن شدن به پزشک مراجعه کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تاثیر داروها و الکل در سیاهی رفتن چشم ها

برخی از داروها می توانند عوارض جانبی مانند سرگیجه و تاری دید دهند. مصرف همزمان چندین دارو یا نوشیدن الکل همراه با برخی داروها نیز می تواند علائم را افزایش دهد. مصرف بیش از حد الکل می تواند اثرات زیادی بر بدن داشته باشد، از جمله سرگیجه و تاری دید و سیاهی رفتن چشم ها .هنگام نوشیدن الکل، به یاد داشته باشید که به اندازه کافی غذا بخورید تا بدنتان مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کند، و آب کافی بنوشید تا به هیدراته و متعادل نگه داشتن بدن شما کمک کند.

 

سیاهی رفتن چشم ها

سیاهی رفتن چشم ها

 

سکته مغزی و سیاهی رفتن چشم ها

زمانی رخ می دهد که خون رسانی به مغز قطع شود و میتواند با علائمی مانند مشکل در صحبت کردن، شروع ناگهانی سردرد و بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن یا صورت و تاری دید و سرگیجه همراه باشد. سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است و به محض دیدن علائم یا شک به ان باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

 

فشار چشم و سیاهی رفتن چشم ها

پس از فوکوس طولانی مدت روی یک جسم بدون استراحت ممکن است دچار سیاهی رفتن چشم و تاری دید شوید مانند نگاه طولانی به موبایل ،تبلت، لپ‌تاپ یا تلویزیون که اغلب به عنوان فشار چشم دیجیتال شناخته می‌شود. مطالعه یا رانندگی طولانی مدت، به ویژه در شب و همچنین انجام برخی فعالیت ها در مناطقی که نور خیلی روشن یا خیلی کم است ممکن است باعث خستگی چشم و تاری دید و سردرد شود. با استراحت  مرطوب نگه داشتن چشم ها با استفاده از قطره های چشمی و تغییر سبک زندگی می توانید از بروز تاری دید و سردرد ناشی از فشار چشم جلوگیری کند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان خانگی سوزش چشم با ویزیت آنلاین چشم پزشکی

بیماری های چشمی و اختلالات بینایی:

برخی از اختلالات بینایی وبیماری های چشمی در سیاهی رفتن چشم ها ،سرگیجه و تاری دید نقش دارند. مانند: کاتاراکت یا آب مروارید ، خشکی چشم ،رتینوپاتی ناشی از دیابت، گلوکوم یا آب سیاه، التهاب اعصاب چشم، عفونت و آلرژی چشمی و غیره. در صورت وجود هر کدام از علائم فوق به پزشک مراجعه کنید. تطبیق با یک عینک جدید نیز می تواند باعث سرگیجه و تاری خفیف شود، اما این حالت باید ظرف یک یا دو هفته پس از استفاده از بین برود.

 

سخن آخر

شروع ناگهانی سیاهی رفتن چشم و تاری دید که با علائم تکان دهنده دیگری مانند سردرد شدید و کوبنده، سبکی سر ،خستگی، یا غش همراه است، باید توسط پزشک ویزیت و به موقع درمان شود. شروع ناگهانی تاری دید و سرگیجه ممکن است کاملاً ترسناک باشد، اما با تشخیص و درمان علت زمینه ای آن ممکن است از عوارض عمده جلوگیری شود. در صورت تداوم تاری دید، سرگیجه، سردرد یا علائم اضافی، با یک متخصص مشورت کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.allaboutvision.com/symptoms/blurry-vision/dizziness-blurred-vision/
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324742
  3. https://www.fyzical.com/blog/Sudden-Blurred-Vision-and-Dizziness

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.