ارتوپدی

علت قولنج کمر چیست و شکستن قولنج عوارضی دارد؟

علت قولنج کمر چیست و شکستن قولنج عوارضی دارد؟

علت قولنج

شکستن قولنج عملی است که فرد به مفاصل استخوانی خود فشار وارد می‌کند تا صدایی شبیه به شکستگی ایجاد شود. قولنج کمر یک واکنش طبیعی و در اثر حرکت و جابجایی بافت های نرم روی یکدیگر به وجود می آید و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، مگر اینکه قولنج با درد، تورم یا علائم دیگر همراه باشد که در اینصورت به بررسی بیشتر نیاز دارد، برای مثال بیماری های ستون فقرات مانند آرتروز ستون فقرات. اصطلاح پزشکی برای قولنج، کرپیتوس است.

 

علت قولنج چیست؟

به طور کامل علت قولنج شناخته شده نیست و نظریه های زیادی برای آن وجود دارد. قولنج ممکن است به خاطر حبس شدن حباب های هوا در مایع سینوویال اطراف  مفاصل به وجود بیاید  که با شکستن قولنج این گازها و حباب ها آزاد می شوند و تنش و فشار روی عضله از بین می رود. اگرچه قولنج در اکثر موارد، طبیعی است اما در صورت تکرار زیاد یا همراهی با درد ممکن است نشانه یک بیماری باشد. در این مقاله، مزایا و خطرات قولنج کمر را مورد بحث قرار می‌دهیم و چند روش برای درمان خانگی قولنج پشت ذکر میکنیم.

 

قولنج کمر

 

فواید :

تسکین درد:

اگر فرد احساس درد یا سفتی در کمر داشته باشد، قولنج ستون فقرات ممکن است باعث تسکین آن شود. برای برخی، این تسکین ممکن است فوری باشد. اما برای سایرین مبتلا به کمردرد مزمن، ممکن است به چندین جلسه قولنج ستون فقرات نیاز داشته باشند تا علت اصلی را برطرف کنند.

 

پیشنهاد مقاله: شکستن قولنج و درمان آن با پزشک ارتوپد

احساس رضایت:

افرادی که تجربه شکستن قولنج کمر را دارند آن را رضایت‌بخش می‌دانند.

طرفداران این حرکت بیان می کنند که در درمان شرایط زیر مفید است:

  • گردن درد
  • درد پایین کمر
  • سیاتیک
  • سردرد

 

عوارض و خطرات :

درد:

از آنجایی که شکستن قولنج کمر باعث جابجایی و دستکاری مفاصل می شود، ممکن است باعث درد یا ناراحتی شود.

 

پارگی عضله:

پارگی عضله ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که فرد عضله را بیش از حد کشش دهد. فردی که سعی می کند قولنج کمر خود را بشکند ممکن است در وضعیتی قرار بگیرد که عضلات پشتش بیش از حد کشیده شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سکته مغزی:

شکستن قولنج کمر و دستکاری ستون فقرات خطر بسیار کمی برای سکته دارد. دستکاری ستون فقرات که روی گردن متمرکز می شود ممکن است باعث پارگی ناگهانی و خطرناک در شریان های گردن شود.

 

تحت فشار قرار گرفتن عصب :

اگر فرد سریع و با فشار زیاد قولنج کمر خود را بشکند ممکن است عصب فشرده شود که می‌تواند دردناک باشد.

 

درمان خانگی قولنج پشت

درمان خانگی قولنج پشت

 

در موارد زیر از انجام این کار خودداری کنید :

  • سرطان ستون فقرات
  • پوکی استخوان شدید
  • خطر سکته مغزی بالا
  • دیسک کمر و گردن
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن یا از دست دادن توان عضلانی در بازو و پاها

 

درمان خانگی قولنج پشت:

 ایمن ترین راه برای شکستن قوانج کمر در خانه ، حرکات کششی عضلات کمر است. علاوه بر آن مایع درمانی و نوشیدن آب کافی در کاهش قولنج کمر موثر است. ماساژ درمانی با روغن های اکالیپتوس، زنجبیل، و فلفل سیاه در رفع گرفتگی عضلات و قولنج وسط پشت، تاثیر گذار است. برخی از تمرینات زیرهمچنین می توانند به کاهش کمردرد مزمن یا افزایش دامنه حرکتی شما کمک کنند.

 

روش اول: رساندن زانو تا سینه

به پشت دراز بکشید و از دستان خود برای کشیدن زانو به سمت قفسه سینه استفاده کنید، در حالی که با بازوهای خود، زانوهایتان را می کشید ،کمر و گردن خود را در حالت کشش شل کنید. این حرکت را 2-3 بار تکرار کنید و  دو بار در روز امتحان کنید.

 

روش دوم: چرخش کمر خوابیده

 به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را جمع کنید تا خم شوند. در حالی که شانه های خود را ثابت نگه داشته اید، باسن خود را به یک سمت حرکت دهید تا زانوهایتان با زمین تماس داشته باشند. این وضعیت را به مدت 10 ثانیه یا 2 نفس عمیق به داخل و خارج نگه دارید. به آرامی زانوهای خود را به حالت قبلی برگردانید و در جهت دیگر این کار را تکرار کنید. این کار را 2 تا 3 بار، حداقل دو بار در روز انجام دهید.

 

پیشنهاد ویژه: انواع کمردرد و علل مختلف آن

روش سوم: ایجاد پل کششی

روبروی دیوار به پشت دراز بکشید و کف پاهای خود را بالا بیاورید و به دیوار تکیه دهید و سپس با فشار کمر خود را از زمین جدا کنید  و به سمت بالا حرکت دهید تا یک قوس پل مانند در کمر ایجاد شود. چندین بار این حرکت را تکرار کنید.

 

روش چهارم: چرخش کمر نشسته

در حالی که نشسته اید، پای چپ خود را روی پای راست بیاورید. آرنج راست خود را روی زانوی چپ خود قرار دهید، سپس بالاتنه خود را به سمت چپ بچرخانید. این وضعیت را به مدت 10 ثانیه یا 3 نفس نگه دارید، سپس به حالت عادی خود بازگردید. این کار را در طرف مقابل با پای راست روی پای چپ و چرخش به سمت راست تکرار کنید.

 

*فیلم های انجام تمرینات در سایت*

https://www.healthline.com/health/back-cracking

 

خلاصه :

شکستن قولنج کمر اگر به صورت اصولی‌ انجام شود مشکلی برای سلامتی شما نخواهد داشت اما از شکستن بیش از حد قولنج کمر و وارد کردن فشار زیاد به کمرخود خودداری کنید. حرکات کششی و ورزش هایی را انجام دهید که باعث سلامت ستون فقرات می شود و در صورت نیاز یخ و گرما را روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. از مصرف آب و مایعات زیاد و ماساژ درمانی غافل نشوید. اگر علائم طولانی مدت یا شدید دارید، به پزشک‌ مراجعه کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/back-cracking
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/back-cracking

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.