روماتولوژی

شکستن قولنج و درمان آن با پزشک ارتوپد

شکستن قولنج و درمان آن با پزشک ارتوپد

پزشک ارتوپد

قولنج اصطلاحا تعاریف مختلفی دارد با توجه به اینکه کلمه ای است که در انگلیسی نیز معادل دقیق ندارد ما تلاش می کنیم که تعاریف مهمی که از این کلمه وجود دارد را بیان کنیم .

به طور کلی به صدایی که به هنگام انجام حرکت مشخصی از مفاصل خارج می شود قولنج می گویند و افراد زیادی این کار را انجام می دهند. پزشک ارتوپد با تعداد زیادی از این سوالات روبرو می شود که عوارض شکستن قولنج چیست؟ آیا مشکل خاصی وجود دارد و نیاز به درمان قولنج می باشد یا خیر؟ برای مثال شکستن قولنج انگشتان دست و پا بسیار شایع است و در اغلب موارد مشکل حاد و جدی را ایجاد نمی کند ولی ممکن است برای اطرافیان آزار دهنده باشد و نسبت به تولید این صدا حساس باشند.

در مواقعی که قولنج نواحی مانند گردن یا کمر را میگیرید اگر نوع حرکت خیلی ناگهانی و شدید باشد می تواند به اعصاب مهم این نواحی آسیب وارد شود و به مرور زمان درد های مبهم و گز گز را ایجاد کند. برخی از افراد نیز به علل مسائل روان این کار را انجام می دهند و از صدای قولنج انگشتان حس خوب و آسودگی بدست می آورند. جالب است بدانید که معمولا با افزایش سن تولید این صدا بیشتر می شود. برخی موارد به گرفتگی یا اسپاسم عضلات هم قولنج می گویند .در این مطلب به موارد مفید و کاربردی مرتبط با قولنج می پردازیم.

پیشنهاد مقاله: عوارض روماتیسم مفصلی

 

علت قولنج مفاصل چیست؟

در برخی مقالات که توسط متخصصین این مسئله که توسط همان پزشک ارتوپد است تعریف می شود که فشار روی مفاصل میتواند حباب های کوچکی را در مایع سینوویال مفصل ایجاد کند و به هنگام حرکت سریع مقصل این حباب ها میترکند و احساس خوبی به فرد دست خواهد داد. صدایی که از مفاصل خارج می شود علل  مختلفی می تواند داشته باشد این مسئله بین افراد مختلف شایع بوده و در اکثر موارد علت بیماری یا شرایط خطرناک استخوان نمی باشد.

 

قولنج

قولنج

 

  • حرکت عضلات در برخی افراد و کشش عضلات میتواند موجب ایجاد صدا در مفاصل شود. حرکات جابجایی تاندون ها نیز در موارد ورزش کردن رقصیدن یا حرکت مداوم از دیگر علل ایجاد صدا در مقصل باشد.
  • ضعیف شدن یا از دست دادن سطح مفصلی که معمولا به علت افزایش سن اتفاق می افتد می تواند از دیگر علل قولنج باشد . اگر درد التهاب قرمزی در مفاصل ایجاد شد حتما به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.
  • بیماری آرتریت نیز که به دنبال ضعیف شدن سطح مفصلی ایجاد می شود میتواند منجر به ایجاد صدای اضافه و قولنج مفاصل شود.
  • در مواردی کم آبی بدن نیز می تواند از علل باشد
  • کمبود مواد معدنی مانند منیزیم در بدن که گرفتگی عضلات و به دنبال آن ایجاد صدا در مفاصل را نیز ممکن است به همراه داشته باشد.
  • آسیب های مفصلی و دستکاری هایی مانند تزریق داخل مفصل ،شکستگی های نزدیک به فضای مفصلی نیز می تواند از دیگر علل باشند .

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

مفاصلی که بیشتر درگیر قولنج می شوند

قولنج می تواند در تمامی مفاصل ایجاد شود اما برخی از این مفاصل بیشتر درگیر می شوند که عبارت اند از:

امروزه بسیاری از افراد هستند که در تمامی نقاط جهان با انجام حرکاتی روی فردی که قولنج دارد منجر به اصطلاح گرفتگی قولنج و ایجاد صدای مفصل می شوند. نظرات متخصصین درباره درست یا غلط بودن این حرکت متفاوت است. برای مثال یک پزشک ارتوپد این امر را تایید میکند و پزشکی دیگر تاکید بر عوارض این حرکت دارد.

 

درمان قولنج

درمان قولنج

 

البته میبایست دقت شود که نداشتن آگاهی درباره آناتومی مفاصل ،عضلات،اعصاب بدن میتواند در هنگام شکستن قولنج آسیب وارد کند. در چنین زمانی فرد مدت زمان طولانی را در فیزیوتراپی برای برطرف کردن عارضه پیش آمده می گذراند. بنابراین حتما با پزشک ارتوپد مطرح کنید و متناسب با مشکل خود مشورت بگیرید.

پیشنهاد ویژه: عفونت مفصل چیست؟ تشخیص، علت و درمان

 

چه زمانی به پزشک ارتوپد مراجعه شود

اگر شما در مفاصل خود با گرفتگی قولنج احساس درد، التهاب و تورم دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. تا معاینات لازم و در ادامه بررسی های تصویربرداری مربوط صورت گیرد. در چنین زمان هایی تصاویر X-Ray،MRI،CTScan میتواند کمک کند.

در انتها میبایست ذکر شود که قولنج مفاصل ممکن است در شرایط مختلف کم یا زیاد شود. بنابراین وجود تنها این صدا مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر به همراه صدای مفصل التهاب درد و تورم و قرمزی مشاهده کردید حتما به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/bone-health/why-do-my-bones-crack-so-much#the-mechanics
  2. https://www.spirehealthcare.com/symptoms/crepitus/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.