جنسی

عوارض و خطرات رابطه مقعدی

عوارض و خطرات رابطه مقعدی

رابطه مقعدی

رابطه مقعدی به رابطه از ناحیه ی مقعد و نزدیکی از پشت گفته می شود. وقتی مرد آلت تناسلی خود را داخل مقعد شخص قرار می دهد این رابطه شکل میگیرد. برخی از مردان و زنان رابطه مقعدی را می‌پسندند و برخی دیگر نه. انواع دیگر رابطه جنسی مقعدی شامل لمس مقعد با دست، انگشتان یا دهان است. زوج‌ها برای اینکه رابطه‌شان را پررنگ ‌تر کنند گاهی اوقات  به جای رابطه واژینال گزینه سکس مقعدی را را در نظر میگیرند. برخی از مطالعات نشان می دهند که فعالیت جنسی مقعدی در واقع برای سلامتی مضر است و همچنین می تواند منجر به شرایط سخت و شدید زندگی شود. در ادامه میخواهیم به عوارض و خطرات رابطه مقعدی بپردازیم.

از آنجایی که مقعد زن به دستگاه تناسلی او متصل نیست زن نمی تواند از رابطه مقعدی باردار شود. مانند رابطه جنسی محافظت نشده واژینال سکس مقعدی محافظت نشده در معرض خطر بسیاری از عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال، هپاتیت، انگل های روده ای، HIV، HPV و سیفلیس است.

 

دلایلی که نشان میدهد رابطه مقعدی برای سلامتی مضر است:

شقاق

 بافت های مقعد قابل کشش و انعطاف نیستند و در صورت قرار دادن آلت تناسلی در مقعد می تواند منجر به پارگی مقعد شود که ممکن است شریک جنسی شما را مستعد شقاق مقعد کند. علاوه بر این رابطه جنسی مقعدی می تواند باعث درد شدید در هنگام دفع در روز بعد شود زیرا می تواند ضعف قابل توجهی در عضلات مقعدی ایجاد کند.

 

نزدیکی از پشت

نزدیکی از پشت

 

شانس ابتلا به سرطان مقعد را افزایش می دهد

اگر شما و شریک زندگیتان به طور پی در پی رابطه مقعدی داشته باشید شانس ابتلا شریک زندگیتان به سرطان مقعد افزایش می یابد زیرا این عمل می تواند شروع کننده انتقال ویروس پاپیلوم انسانی (ویروس سرطان مقعد) باشد.

 

پیشنهاد مقاله: راهکارهای طولانی تر کردن رابطه جنسی

عفونت باکتریایی

مقعد برای نگهداری و سهولت در دفع مدفوع طراحی شده است. این بدین معناست که این مکان برای رشد و پرورش و نگهداری باکتری‌ها مناسب می باشد. از این طریق احتمال زیادی دارد که از طریق باکتری شریک زندگی خود آلوده شوید. همچنین اگر مقاربت واژینال بلافاصله پس از نزدیکی از پشت داشته باشید شریک زندگی شما نیز می تواند تحت تاثیر باکتری هایی قرار گیرد که از مقعد به واژن منتقل می شوند. این می تواند حداقل باعث عفونت ادراری یا عفونت های مجاری ادراری و همچنین عفونت های جدی تر شود.

 

بیماری های مقاربتی

داشتن رابطه مقعدی محافظت نشده می تواند شانس ابتلا به HIV و سایر بیماری های مقاربتی کشنده را افزایش دهد. از آنجایی که بافت‌های مقعد بسیار حساس هستند خطر انتقال عفونت‌های مقاربتی در جریان خون برای هر دو طرف بسیار زیاد است. حتی اگر در حین انجام عمل از کاندوم استفاده می‌کنید احتمال اینکه کاندوم‌ها در حین نزدیکی از پشت دچار پارگی شوند و احتمال بیشتر شدن بیماری‌های مقعدی را افزایش می‌دهد.

 

رابطه جنسی دهانی روی مقعد

(معروف به آنالینگوس) نیز می‌تواند منجر به انگل‌های روده و هپاتیت شود. پس مهم است که مقعد خود را قبل از نزدیکی از پشت با آب و صابون بشویید. برای جلوگیری از تماس با پوست و عاملی که می‌توانند بیماری‌های مقاربتی و انگل‌ها را گسترش دهند می‌توانید از یک سد دندانی استفاده کنید.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

پارگی رکتوم

از آنجا که مقعد بر خلاف واژن برای رابطه جنسی ساخته نشده است. پس خاصیت ارتجاعی برای قرار دادن آلت تناسلی ندارد. همچنین برای عبور از یک طرفه و نه برعکس در نظر گرفته شده است. بنابراین هنگامی که در رابطه مقعدی زیاده روی می کنید بافت رکتوم شما در مسیر مقعدی دچار پارگی می شود.

 

بی‌اختیاری مدفوع

زنانی که به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های اتاق خواب خود به طور منظم نزدیکی از پشت داشتند. این رابطه قوام مدفوع آنها را تغییر میدهد. نزدیکی از پشت می تواند باعث بی اختیاری مدفوع و همچنین ادرار شود.

 

خونریزی همراه با درد شدید

از آنجایی که سکس مقعدی طبیعی رابطه جنسی طبیعی نیست درد زیادی وجود دارد و حتی ممکن است خونریزی مقعد را به همراه داشته باشد.

 

نکاتی که باید بدانید:

تا اینجا از عوارض و خطرات نزدیکی از پشت آشنا شدید. اما گاهی افراد با دانستن این عوارض باز هم چه از روی کنجکاوی و چه از روی تجربه رابطه جدید خواهان این رابطه هستند. اگر شما جز این افراد هستید پس بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:

 

رابطه جنسی مقعدی

رابطه جنسی مقعدی

 

استفاده از روغن‌های مبتنی بر آب

مقعد حالت روان کنندگی خود را ندارد پس قبل از انجام رابطه جنسی مقعدی استفاده از روغن‌های مبتنی بر آب مهم تلقی میشود. این عمل باعث کاهش اصطکاک در حین دخول می شود تا از پارگی بافت مقعدی نازک که مانند کاغذ هستند محافظت شود. این به کاهش درد و خونریزی کمک می کند، ماهیچه های مقعدی را حفظ می کند و از بی اختیاری مدفوع جلوگیری می کند و همچنین به جلوگیری از ورود STD از طریق بافت پاره شده کمک می کند.

 

پیشگیری از STD

در مورد پیشگیری از STD عاقلانه است که از همسرتان بخواهید در حین نزدیکی از پشت از کاندوم بسیار روان کننده استفاده کند و هرگز مستقیماً بعد از سکس مقعدی آلت تناسلی خود را وارد واژن یا دهان شما نکند مگر اینکه کاندوم را عوض کرده باشید یا کاملاً آلت تناسلی خود را با آب و صابون تمیز کرده باشد. باکتری‌های خاصی وجود دارند که به طور ایمن در مقعد و روده بزرگ زندگی می‌کنند که وقتی به حفره دیگری منتقل می‌شوند می‌توانند باعث عفونت شوند.

 

پیشنهاد ویژه: 7 پوزیشن رابطه جنسی برای کاهش درد و خونریزی هنگام نزدیکی

نداشتن عجله

گام سوم این است که عجله نداشته باشید و اجازه دهید دخول خیلی ارام اتفاق بیفتد. عجله در این کار باعث پارگی رکتوم میشود.

 

انجام ندادن این عمل به صورت پی در پی

سعی کنید اگر خواهان نزدیکی از پشت هستید این عمل را به صورت دائم و پی در پی انجام ندهید و با فواصل زمانی طولانی تر به انجام آن بپردازید.

 

پیدا کردن پوزیشن مناسب

پوزیشن مناسب این رابطه را پیدا کنید تا بیشتر احساس راحتی و کمتر احساس درد کنید.

و در آخر اگر بعد از سکس مقعدی خونریزی یا درد شدید و غیر معمول داشتید حتما با پزشک خود این مورد را در میان بگذارید.

 

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر زینب طاهری

زینب طاهری

مامایی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر نیره صفری

نیره صفری

مامایی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر غزل هاشمی پور

غزل هاشمی پور

مامایی

تصویر دکتر جابر دریجانی

جابر دریجانی

روانپزشکی

تصویر دکتر پروین رئیسی اردلی

پروین رئیسی اردلی

مامایی

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مسعود ساکی

مسعود ساکی

عمومی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حانیه خوش لهجه ثابت

حانیه خوش لهجه ثابت

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر امین رضایی

امین رضایی

مشاوره توانبخشی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3437385/#
  2. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1001918504344#citeas
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18813143/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.