دندانپزشکی

ماسک دندان خانگی برای سفید کردن دندان ها

ماسک دندان خانگی برای سفید کردن دندان ها

ماسک دندان خانگی

دندان ها ممکن است به دلایل مختلف زرد به نظر برسند، اما طیف وسیعی از استراتژی ها می توانند روند را کاهش دهند و ممکن است آن را معکوس کنند. نکاتی از پرهیز از برخی غذاها تا ماسک دندان و یا استفاده از مسواک گاه به گاه با جوش شیرین و پراکسید هیدروژن را شامل می شود. در حالی که کیت های سفید کننده دندان به راحتی در اکثر داروخانه ها در دسترس هستند، بسیاری از داروهای طبیعی نیز می توانند به رفع تیرگی دندان و سفید کردن دندان ها و محافظت از مینای دندان کمک کنند.

 

روش های خانگی سفید کردن دندان

استراتژی های زیر ممکن است به سفید کردن دندان ها کمک کند:

 

  1. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی

غذاها و نوشیدنی های حاوی تانن مانند شراب و چای می توانند دندان ها را لکه دار کنند. قهوه، نوشابه های تیره و آبمیوه ها نیز می توانند آنها را لکه دار کنند.

غذاهای اسیدی می توانند با نابودی مینای دندان، دندان ها را زرد نشان دهند. افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند باید از مصرف زیاد مرکبات، قهوه و نوشابه خودداری کنند. از طرف دیگر، آنها باید همیشه دندان های خود را پس از مصرف مسواک بزنند.

دندانپزشکان معمولاً توصیه می کنند حداقل 30 دقیقه بعد از غذا خوردن از مسواک زدن اجتناب کنید. اسیدها می توانند مینای دندان را ضعیف کنند، بنابراین مسواک زدن خیلی زود می تواند باعث آسیب شود.

ترک سیگار یا محصولات تنباکو می تواند خطر لکه های نیکوتین را کاهش دهد و در رفع تیرگی دندان موثر باشد. همچنین می تواند از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند، که هر دو می توانند به مینای دندان آسیب بزنند و باعث مشکلات سلامت دهان و دندان شوند.

 

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان

 

  1. تلاش برای کشیدن روغن

روغن کشی اصطلاحی است برای شستن دهان با روغن برای از بین بردن کثیفی، باکتری ها و زباله ها. این جایگزینی برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن معمولی نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های خاصی ممکن است به سفید کردن دندان ها کمک کند.این کار خود نوعی ماسک دندان است.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) کشیدن روغن را یک دندانپزشکی غیر متعارف می داند و می گوید: “هیچ مطالعه علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد روغن کشیدن حفره ها را کاهش می دهد، دندان ها را سفید می کند یا سلامت و تندرستی دهان را بهبود می بخشد.”

با این حال، برای امتحان این روش، پس از مسواک زدن، حدود 20 دقیقه دهان را با روغن شستشو دهید، سپس آن را تف کنید.

روغن های مناسب برای روغن کشی عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد

 

  1. مسواک با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به آرامی لکه های روی سطح دندان را پاک کند و نوعی ماسک دندان برای سفید کردن باشد. برخی از مردم نگران هستند که جوش شیرین بیش از حد خشن است و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد، اما تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داد که این روشی مطمئن برای از بین بردن لکه ها و رفع تیرگی دندان است.

جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند، که نشان می دهد ممکن است بتواند پلاک را کاهش دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: چگونه دندان قروچه را متوقف کنیم؟

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  1. استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده ملایم است که می تواند به سفید کردن دندان های لکه دار کمک کند. برای سفید کردن بهینه، فرد می‌تواند دو بار در روز به مدت یک هفته به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با مخلوط جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزند. آنها فقط باید گاهی اوقات این کار را انجام دهند.

پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده طولانی مدت یا برای افرادی که قبلاً دندان های حساس دارند مناسب نیست.

 

  1. سفید کردن با میوه

پاپائین و بروملین، که آنزیم هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند، ممکن است به سفید کردن دندان ها کمک کنند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که ژل های سفید کننده دندان حاوی بروملین یا پاپائین پتانسیل بالینی قابل توجهی برای سفید کردن دندان ها دارند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این آنزیم ها موثر هستند یا نه، ضروری است. ADA مالش مستقیم دندان ها به عنوان ماسک دندان را با تکه های میوه توصیه نمی کند، زیرا اسید موجود در میوه در واقع می تواند رنگ دندان ها را بدتر کند.

 

رفع تیرگی دندان با میوه

رفع تیرگی دندان با میوه

 

  1. جویدن غذاهای با فیبر بالا

جویدن برخی از سبزیجات و حبوبات با فیبر بالا می تواند به خنثی کردن اسید موجود در دهان و محافظت از مینای دندان کمک کند.

لوبیا یا سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج باعث تولید بزاق بیشتری در دهان می‌شود که به پاکسازی دهان از اسید کمک می‌کند.

 

چرا دندان ها زرد می شوند

دندان ها به دو دلیل زرد می شوند:

نازک شدن مینا

لایه بیرونی دندان متشکل است از مینای دندان که تقریباً سفید رنگ است و از ساختارهای عمیق تر دندان محافظت می کند. در زیر مینای دندان لایه ای از بافت به نام عاج وجود دارد که به رنگ زرد مایل به قهوه ای است. هنگامی که لایه مینا نازک یا فرسوده می شود، عاج بیشتر نمایان می شود، بنابراین دندان ها تیره تر به نظر می رسند.

غذاهای اسیدی، بیماری لثه و افزایش سن می توانند مینای دندان را از بین ببرند. برخی از افراد مینای دندانی دارند که به طور طبیعی نازک‌تر است.

 

لکه ها

غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه می توانند دندان ها را لکه دار کنند. برخی از غذاهایی که دندان ها را لکه دار می کنند نیز ممکن است مینای دندان را از بین ببرند و زردی را افزایش دهند.

سایر منابع لکه ها شامل مصرف سیگار و محصولات تنباکو و برخی داروها است.

 

روش های سفید کننده که جواب نمی دهد

استراتژی های طبیعی سفید کردن دندان ها که ممکن است به دندان آسیب برساند عبارتند از:

  • لیمو
  • پرتقال ها
  • سرکه سیب
  • زغال چوب فعال

 

چگونه از ایجاد لکه دندان جلوگیری کنیم

رعایت بهداشت عالی دهان و دندان مهمترین کاری است که فرد می تواند برای رفع تیرگی دندان و پیشگیری و کاهش زردی دندان انجام دهد.

استفاده از مسواک به طور منظم و استفاده از نخ دندان از مینای دندان محافظت و از پوسیدگی لثه جلوگیری می کند و به از بین بردن لکه ها کمک کند.

 

بهداشت خوب دهان شامل موارد زیر است:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. فرد باید حتما اطراف لثه و پشت دندان ها را نیز تمیز کند.
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید می تواند با پوسیدگی دندان مبارزه کرده و حتی آن را معکوس کند. اگرچه برخی از افراد با استفاده از فلوراید مخالف هستند، دندانپزشکان معتقدند که فلوراید برای دندان ها بی خطر و مفید است.
  • نخ دندان برای نابودی پلاک بین دندانی.

پیشنهاد ویژه: مطالعه مقاله بلیچینگ دندان چگونه انجام می شود و چقدر دوام دارد؟

 

منابع علمی این مطلب

  1. Six natural ways to whiten teeth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.