دارویی

موارد مصرف آمپول دکسپانتنول و عوارض آن!

موارد مصرف آمپول دکسپانتنول و عوارض آن!

موارد مصرف آمپول دکسپانتنول

دکسپانتنول که با نام ویتامین B5 و اسید پانتوتنیک نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است که متعلق به گروه ویتامین های B است و در منابع گیاهی و حیوانی از جمله گوشت، سبزیجات، غلات، حبوبات، تخم مرغ و شیر یافت می شود. دکسپانتنول نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها برای تولید انرژی در بدن ایفا می کند. از آنجایی که بدن نمی تواند ویتامین B5 را تولید یا ذخیره کند، باید آن را از طریق یک رژیم غذایی سالم یا به صورت مکمل دریافت کنید. در این مطلب به بررسی موارد مصرف آمپول دکسپانتنول می پردازیم.

 

آمپول بیوتین و دکسپانتنول برای مو

آمپول دکسپانتنول حاوی ویتامینB5  می باشد و در کنار آمپول بیوتین که حاوی ویتامین B7‌ می باشد یکی از بهترین داروها برای درمان ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین در بدن محسوب می شوند و برای تقویت فولیکول ها و کمک به جوانه زدن مجدد موها مفید می باشند و باعث تقویت ناخن ها می شوند و از شکنندگی و شکستن ناخن ها با  تامین ویتامین های مورد نیاز بدن جلوگیری می کنند. بیوتین در رشد سلولی استفاده می شود و نقش مهمی در فرآیند متابولیسم دارد.

 

فواید آمپول بیوتین و دکسپانتنول برای مو و‌ناخن

  • درمان ریزش مو و کمک به افزایش تراکم موها
  • کمک به رشد موهای سالم
  • جلوگیری از شکستن و ریزش مو
  • تغذیه مو و تامین ویتامین ها و مواد مهم مورد نیاز برای رشد مو‌‌و ناخن
  • کمک به مراقبت از مو و داشتن موهای سالم تر و شاداب تر
  • مرطوب کردن موها
  • جلوگیری از شکستن و تغییر رنگ ناخن ها

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

موارد مصرف آمپول دکسپانتنول

شاید برای شما سوال باشد آمپول دکسپانتنول چیست؟ آمپول دکسپانتنول 500 میلی گرم اغلب برای درمان کمبود ویتامین B5 در رژیم غذایی تجویز یا توصیه می شود، به ویژه در مواردی که یک رژیم غذایی سالم به تنهایی برای تامین مقدار مورد نیاز کافی نیست. کمبود اسید پانتوتنیک، اگرچه نادر است، اما می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، بی خوابی، افسردگی، تحریک پذیری، استفراغ، درد معده، سوزش پا و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی شود. دکسپانتنول ممکن است به صورت خوراکی یا تزریقی برای حمایت از بهبود عملکرد طبیعی روده پس از جراحی تجویز شود.

یکی از کاربردهای مهم آمپول دکسپانتنول در درمان ریزش مو و داشتن مو و ناخن سالم می باشد.

 

آمپول دکسپانتنول 500 میلی گرم

آمپول دکسپانتنول 500 میلی گرم

 

نحوه تزریق آمپول بیوتین و دکسپانتنول

دوز متوسط ​​ به صورت تزریق عضلانی ۲ بار در هفته به مدت ۶ هفته است. بسته بیوتین حاوی 6 آمپول و بسته دکسپانتنول نیز شامل 6 آمپول است. برای داشتن موهایی سالم، قوی و درخشان، از بیوتین و بپانتن با تزریق عضلانی استفاده کنید. شما باید یک آمپول بیوتین را با یک آمپول دکسپانتنول در یک سوزن مخلوط کنید و سپس آن را به صورت عضلانی به بدن خود تزریق کنید. پس از آماده سازی محل تزریق و استریل کردن ناحیه، درپوش محافظ را از آمپول خارج کرده و از یک سرنگ استریل برای خارج کردن مقدار مناسب دارو استفاده کنید،  سپس تزریق را با استفاده از تکنیک های تزریق مناسب انجام دهید.

 

پیشنهاد مقاله: کاربرد آمپول بیوتین و بپانتین چیست؟ + عوارض

 

عوارض مصرف آمپول دکسپانتنول

از آنجایی که دکسپانتنول جز ویتامین های محلول در آب می باشد و به راحتی از طریق ادرار دفع می شود، منع مصرف شناخته شده ای برای آن وجود ندارد. البته همیشه رعایت اعتدال در داشتن بدنی سالم کمک کننده می باشد. دوز بسیار بالا ممکن است باعث اسهال شود.  افراد باردار یا شیرده باید احتیاط کنند، زیرا مشخص نیست که آیا این دارو ممکن است به جنین یا نوزاد آسیب برساند یا خیر. برخی از بیماران ممکن است واکنش های آلرژیک به دکسپانتنول داشته باشند. علائم واکنش آلرژیک ممکن است شامل موارد زیر باشد که در صورت بروز باید فورا مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید:

  • راش یا کهیر
  • خارش، قرمزی، متورم، تاول یا پوسته پوسته شدن پوست
  • خس خس سینه یا گلو
  • مشکل در تنفس، بلع و صحبت کردن
  • تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • اسهال

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص دکسپانتنول چیست؟

فرم خوراکی دکسپانتنول که با نام قرص پانتنول شناخته می شود، حاوی ویتامین B5 است، یک ویتامین محلول در آب از گروه ویتامین های B است و با تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها به بدن برای تولید انرژی کمک می کند. از مزایای آن می توان به تقویت پوست، مو، چشم و کبد سالم اشاره کرد. کمبود ویتامین B5 در افراد بسیار نادر است زیرا اسید پانتوتنیک تقریباً در همه غذاها یافت می شود. یک رژیم غذایی سالم و متنوع باید به اندازه کافی ‌ویتامین  Bدر اختیار فرد قرار دهد. اما اگر کمبود ویتامین B5 ‌ دارید می‌توانید از قرص دکسپانتنول استفاده کنید .

قرص پانتنول می تواند در بهبود موارد زیر نقش داشته باشد:

  • تبدیل غذا به گلوکز و انرژی مورد نیاز سلول های بدن
  • حفظ سلامت سیستم گوارشی و کمک به بدن در استفاده از سایر ویتامین ها
  • مرطوب کننده پوست و بهبود روند زخم های پوستی
  • کمک به کاهش کلسترول و سطح تری گلیسیرید یا چربی خون

 

آمپول دکسپانتنول 500 میلی گرم

آمپول دکسپانتنول 500 میلی گرم

 

دکسپانتنول پماد

دکسپانتانول به دلیل نفوذ خوب و غلظت بالا در بسیاری از محصولات موضعی مانند پمادها و لوسیون ها برای درمان بیماری های پوستی و تسکین خارش یا بهبودی استفاده می شود. اثرات پوستی استفاده موضعی از دکسپانتنول شامل افزایش تکثیر فیبروبلاست و تسریع بهبود زخم است. علاوه بر این، به عنوان یک محافظ موضعی و مرطوب کننده عمل می کند و دارای خواص ضد التهابی است. پماد دکسپانتنول در موارد زیر کاربرد دارد:

  • نرم کننده و التیام دهنده پوست
  • درمان التهاب پوست
  • رفع خارش پوست
  • رفع گزش و گزیدگی

 

پیشنهاد ویژه: کاربرد آمپول کتورولاک چیست؟

دکسپانتنول و بیوتین

درمان ترکیبی با بیوتین و دکسپانتنول یک روش شناخته شده در پیشگیری و درمان ریزش مو است. بیوتین و بپانتن هر دو ترکیباتی را برای ناخن‌های شما فراهم می‌کنند تا آنها را تقویت کند، بنابراین از شکنندگی ناخن‌ها  جلوگیری می‌کنند. بیوتین و دکسپانتنول در کاهش ریزش موهایی که در اثر کمبود ویتامین ها به وجود می اید موثر هستند . همچنین اگر از موهای آسیب دیده رنج می برید، می توانید از ترکیبات بیوتین و بپانتن برای از بین بردن آسیب مو استفاده کنید. بیوتین و دکسپانتنول، ترمیم سلولی را تسریع می کنند، بافت آسیب دیده را بازسازی می کنند و باعث کراتینه شدن طبیعی پوست و مو می شوند.

مزایای بیوتین و دکسپانتنول عبارتند از:

  • افزایش سطح رطوبت در لایه شاخی پوست و مو
  • کاهش از دست دادن آب از طریق پوست
  • حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست‌ و‌ مو
  • عامل تسکین دهنده و ضد التهاب پوست و مو

 

خلاصه مطالب

 دکسپانتنول یا ویتامین B5 یک ویتامین محلول در آب است و هنگامی که به صورت آمپول استفاده می شود، می تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی مو، حفظ رطوبت و نرمی کلی مو کمک کند. همچنین می تواند به تقویت تارهای مو، کاهش شکستگی و آسیب ناشی از حالت دادن به موها با حرارت یا درمان های شیمیایی کمک کند. دکسپانتنول فواید زیادی برای مراقبت از موهای شما دارد و‌با نفوذ به عمق قشر مو در افزایش تراکم و دادن حجم به مو‌ها موثر است.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://go.drugbank.com/drugs/DB09357
  2. https://www.olympiapharmacy.com/product/dexpanthenol/
  3. https://www.empowerpharma.com/product/dexpanthenol-injection/
  4. https://mrherb.net/ar/product/biotin-bepanthen-ampoules-2/
  5. https://www.medicalnewstoday.com/articles/219601
  6. https://www.linkedin.com/pulse/biotin-bepanthene-ampoules-best-method-hair-growth-paeizan-shop
  7. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-75143/dexpanthenol-topical/details

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.