پوست و مو

کاربرد آمپول بیوتین و بپانتین چیست؟ + عوارض

کاربرد آمپول بیوتین و بپانتین چیست؟ + عوارض

آمپول بیوتین و بپانتین

آمپول بیوتین و بپانتین جز ویتامین های گروه ب است و ویتامین بی 7 نام دارد و همچنین به ویتامین مو هم معروف است. این ویتامین در حفظ سلامت پوست و مو بسیار موثر است. این ویتامین  محلول در آب است و به علت ماهیت محلول در آب در بدن ذخیره نمیشود پس ضروری هست که این ویتامین از طریق رژیم غذایی جذب شود. میزان مورد نیاز این ویتامین در بزرگسالان و زنان باردار 30 میکروگرم و در حین شیردهی 35 میکروگرم است. معمولا افراد سالم از طریق رژیم غذایی مناسب این ویتامین را دریافت میکنند و نیاز به استفاده از مکمل ها چه به صورت تزریقی چه خوراکی نیست. مگر در مواردی با صلاح دید پزشک متخصص پوست و مو در زمینه درمان های پوست و ریزش مو.

 

علائم کمبود ویتامین ب 7

کمبود این ویتامین شایع نیست، در خانم های باردار و همچنین مصرف کنندگان الکل ممکن است کمبود این ویتامین دیده شود. نکته قابل توجه اینست که  در مصرف کنندگان تخم مرغ خام به صورت مستمر کمبود بیوتین دیده میشود که علت آن وجود پروتیینی به نام آویدین در سفیده تخم مرغ خام است که با بیوتین پیوند شده و منجر به کمبود آن در بدن میشود. پختن تخم مرغ، این پروتیین را غیرفعال می کند. علایم کمبود ب 7 عبارت است از:

  • ریزش مو: علامت بارز کمبود بیوتین ریزش مو یا نازک شدن مو است.
  • شکنندگی ناخنها: کمبود این ویتامین ممکن است باعث شود که ناخن ها ضعیف، شکننده و مستعد ترک خوردن شوند.
  • مشکل پوستی یا درماتیت: برخی از افراد مبتلا به کمبود بیوتین ممکن است دچارضایعات پوستی  قرمز و پوسته پوسته در صورت، اطراف دهان یا سایر نواحی بدن شوند..
  • علائم عصبی: موارد شدید کمبود بیوتین می تواند منجر به علائم عصبی مانند افسردگی، بی حالی، خستگی، درد عضلانی، التهاب مفاصل، احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در اندام ها شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

بپانتین چیست؟

بپانتین هم از دیگر ویتامین های گروه ب است که ب 5 نام دارد این ویتامین هم در حفظ سلامت پوست نقش مهمی داردو هر دو ویتامین در حفظ سلامت و تقویت ناخن ها موثر هستند. و از شکنندگی ناخن ها جلوگیری میکنند. و در صورت ریزش مو و در برخی موارد در کنار دیگر درمان های مو، بیوتین و بپانتن تجویز میشوند. کمبود بپانتین شایع نیست و مبنع این ویتامین تقریباً تمام غذاهای گیاهی و حیوانی هستند. برخی از غنی ترین منابع غذایی عبارتند از گوشت گاو، مرغ، گوشت اندام، غلات کامل و برخی سبزیجات به صورت عضلانی یا به وصورت خوراکی تجویز میشوند.

در برخی کوکتل های مزوتراپی جهت تزریق در موضع هم ممکن است به صورت تزریق موضعی استفاده شوند.

 

ویتامین بیوتین

ویتامین بیوتین

 

فواید آمپول بیوتین و بپانتن

فواید بیوتین شامل:

  • تقویت مو ها و کمک به رشد مجدد موها و تقویت ساقه مو و ضخامت ها و کمک به خاصیت ارتجاعی مو
  • جلوگیری از خشکی و ریزش موها
  • تقویت ناخنها
  • کمک به حفظ سطح قند خون
  • تنظیم کلسترول و وزن

فواید بپانتین:

کمک به تقویت ناخن های دست و پا و رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش مو

 

پیشنهاد مقاله: استفاده از آمپول نوروبیون برای سلامت پوست و مو

علل کمبود بیوتین و بپانتین در بدن

دلایل زیادی برای کمبود بیوتین وجود دارد. مشکلات ژنتیکی در جذب و تولید یک سری آنزیم ها میتواند منجر به کمبود های شدید بیوتین در بدن بشود. بهم ریختن تعادل باکتری های روده به علت استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف یا بیماری التهابی روده می تواند بر تولید بیوتین در روده تأثیر بگذارد و منجر به کمبود بیوتین شود. سطوح پایین بیوتین می تواند در بیمارانی که داروهای ضد صرع مانند کاربامازپین، فنی توئین و فنوباربیتال مصرف می کنند دیده شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک های خوراکی نیز ممکن است منجر به کمبود بیوتین شود. محتمل ترین مکانیسم زمینه ای، مهار فلور روده است که منجر به کاهش تولید بیوتین می شود. توضیح احتمالی دیگر، رشد بیش از حد باکتری های مصرف کننده بیوتین ناشی از آنتی بیوتیک است.

به همین ترتیب، سطوح پایین بیوتین می تواند در بیمارانی که ایزوترتینوئین برای درمان آکنه مصرف می کنند، افراد مسن، افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل و افراد سیگاری (به ویژه زنان) رخ دهد. برخی از مطالعات کمبود بیوتین را در درصد زیادی از زنان باردار و شیرده نشان داده اند. برخی از متخصصان استدلال می کنند که کاهش سطح بیوتین می تواند اثرات تراتوژنیک داشته باشد و مصرف بالاتر بیوتین باید به زنان باردار توصیه شود.

گزارش‌هایی مبنی بر کمبود بیوتین در کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید در کشورهای در حال توسعه و از طریق مصرف شیر اصلاح‌شده بدون مکمل بیوتین وجود دارد. کمبود بیوتین در نوزادانی که شیر خشک های ضد حساسیت مصرف می کنند، مشاهده شده است. مصرف مقادیر زیاد سفیده تخم مرغ خام می تواند منجر به کمبود بیوتین شود. کمبود بپانتین شایع نیست مگر در موراد سوجذب و تغذیه نا مناسب.

 

آمپول بیوتین و بپانتین ایرانی

آمپول بیوتین و بپانتین ایرانی

 

عوارض آمپول بیوتین و بپانتین

عوارض تزریق بیوتین مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال یا کرامپ در معده. که اکثرا خفیف و موقتی هستند. گاهی بعضی افراد در محل تزریق ممکن است واکنش های پوستی مانند قرمزی، تورم یا حساسیت را تجربه کنند. این واکنش ها معمولاً خفیف هستند و خود به خود برطرف می شوند.تزریق بیوتین وقتی که طبق دستورالعمل تجویز می شود، ایمن در نظر گرفته می شود. باید توجه داشت که، مانند هر دارو یا روش پزشکی، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد، اگرچه نسبتاً نادر است. در موارد نادر، افراد ممکن است واکنش آلرژیک به تزریق بیوتین ایجاد کنند.

علائم می تواند شامل بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه یا مشکل تنفسی و تنگی نفس باشد. اگر علائمی از واکنش آلرژیک را تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

عوارض تزریق آمپول بپانتین

تزریق بیش از حد این ویتامین میتواند منجر به اسهال، خونریزی، اختلال ادراری و همچنین عرق بیش از حد شود.

 

طریقه تزریق آمپول بیوتین و بپانتین

معمولا این دارو داروی تزریق در یک سرنگ به صورت ترکیبی به صورت عضلانی تزریق میشوند والبته دستور پزشک معالج مهم است. توصیه میشود از تزریق این مکمل ها به صورت خودسرانه جلوگیری کنید. مدت زمانی که طول میکشد تا اثرات بعد از تزریق بیوتین را مشاهده کنید بسته به فرد و مشکل زمینه ای متفاوت است. برخی افراد سریعتر وبرخی دیرتر. به طور کلی، درک این نکته مهم که تزریق بیوتین یک راه حل آنی نیست و ممکن است زمان بر باشد تا نتایج مشخص شود. مثلا رشد مو و ناخن تدریجی است و ممکن است چند ماه زمان نیاز باشد تا نتیجه قابل مشاهده دیده شود. پس صبور باشید.

اگر برای رفع کمبود یا بیماری خاصی بیوتین تزریق می کنید، توصیه می شود جدول زمانی مورد انتظار برای مشاهده نتایج را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

 

پیشنهاد ویژه: بهترین روش برای درمان شوره سر

قیمت آمپول بیوتین و بپانتین خارجی

بسته به برند و قیمت ارز قیمت ها متفاوت است.

 

قیمت آمپول بیوتین و بپانتین ایرانی

بسته به شرکت دارویی متفاوت است.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35791704/#:~:text=Combination%20therapy%20with%20biotin%20and,it%20is%20not%20well%20studied.
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK547751/
  3. https://aestheticsmedspa.com/health-wellness/biotin-injection/#:~:text=Biotin%20injections%20may%20occasionally%20cause,redness%2C%20swelling%2C%20or%20tenderness.
  4. https://ods.od.nih.gov/factsheets/PantothenicAcid-HealthProfessional/#:~:text=Almost%20all%20plant%2D%20and%20animal,energy%20drinks)%20%5B4%5D.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.