دارویی

موارد مصرف قرص آزیترومایسین و عوارض آن!

موارد مصرف قرص آزیترومایسین و عوارض آن!

موارد مصرف قرص آزيترومايسين

آزیترومایسین یکی از رایج‌ترین انواع آنتی‌بیوتیک حال حاضر بازار است که برای درمان انواع بیماری‌ها و عفونت‌های باکتریایی ازجمله گلودرد، التهاب‌های معده، سینه‌پهلو و… استفاده می‌شود. پزشکان پوست نیز آن را برای کاهش التهاب‌های پوستی مانند جوش‌ها تجویز می‌کنند. این دارو در ۲ دوز 250 و 500 به بازار عرضه می‌شود که پزشکان براساس وخامت بیماری و سن بیمار به تجویز آن‌ها می‌پردازند؛ اما موارد مصرف قرص آزیترومایسین چه هستند؟ دوز‌های 250 و 500 برای چه کسانی و کدام بیماری‌ها تجویز می‌شوند؟ در این مقاله، به‌تمامی این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

 

موارد مصرف قرص آزیترومایسین

همان‌طور که در بخش قبلی مقاله نیز اشاره شد، این دارو نوعی آنتی‌بیوتیک متعلق به گروه ماکرولیدها است که برای درمان برخی از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. موارد استفاده از قرص آزیترومایسین عبارت‌اند از:

  • التهاب حلق و دستگاه تنفسی شامل: فارنژیت، سینوزیت و برونشیت
  • التهاب‌های پوست مانند آکنه، سلولیت و زخم‌های عفونی
  • التهاب‌های ادراری مانند عفونت‌های مجاری ادراری (UTI)، پروستاتیت و عفونت پروستات
  • التهاب‌های گوش، حلق و بینی مثل سینوزیت و عفونت‌های گوش
  • التهاب‌های تنفسی مانند عفونت‌های ریه
  • دیگر عفونت‌های باکتریایی: مانند لپروسپیروز، کلامیدیا و مایکوپلاسما
  • وبا
  • تیفوس
  • برونشکتازی
  • التهاب و عفونت‌های رحم مانند سوزاک حاد دهانه رحم و عفونت دهانه رحم
  • بیماری لایم و …

حال که با موارد مصرف قرص آزیترومایسین آشنا شدید، بهتر است درباره تداخلات دارویی آن نیز اطلاعات کافی داشته باشید. استفاده از این دارو به‌همراه داروهایی مانند ضدروان‌پریش‌ها (آنتی سایکوتیک) و ضدآریتمی ممکن است بی‌نظمی ضربان قلب را به‌همراه داشته باشد. همچنین استفاده از آزیترومایسین به‌همراه داروهای رقیق‌کننده خون مانند آپیکسابان، یک‌سری آنتی‌بیوتیک‌های خاص مانند ریفامپین و ریفابوتین و داروهای آنتی‌اسید نیز باید با احتیاط صورت گیرد. استفاده از داروهای ضداسید که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند ممکن است سرعت جذب آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین را کاهش بدهند؛ بنابراین، بهتر است مصرف این دو دارو با فاصله زمانی ۲ ساعت انجام شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

داروهای در تداخل با آزیترومایسین

از دیگر داروهایی که ممکن است آزیترومایسین با آن تداخل داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. آنتی‌بیوتیک‌های دیگر: مانند کلرامفنیکل، لینکومایسین، وانکومایسین و سفتریاکسون
  2. آنتی‌هیستامین‌ها: مانند ستیریزین
  3. آنتی کواگولانت ها: مانند وارفارین
  4. داروهای ضدتشنج: مانند فنیتوئین و کاربامازپین
  5. داروهای ضدافسردگی: مانند سرترالین و فلوکستین
  6. داروهای ضددرد و ضد التهاب: مانند آسپرین و پاراستامول
  7. دیگر داروها: مانند سیموستاتین، کلونازپام، کلرپرومازین و آمیودارون

در ادامه مقاله موارد مصرف قرص آزیترومایسین، به شرح موارد استفاده دوزهای مختلف و عوارض احتمالی این دارو خواهیم پرداخت.

 

داروی آزیترومایسین

داروی آزیترومایسین

 

قرص آزیترومایسین 500 برای چیست؟

قرص آزیترومایسین 500 عموما برای بیماری‌های التهابی شدید در بزرگسالان تجویز می‌شود. موارد مصرف اصلی این دارو عبارت‌اند از:

  • التهاب حلق، بینی، گلو، گوش، تنفسی و پوست
  • برونشیت، سینوزیت، پنومونی، عفونت گلو و دیگر عفونت‌های باکتریایی

همواره به‌خاطر داشته باشید که باید این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. مصرف بی‌رویه این داروها موجب افزایش مقاومت بدن به اثر داروهای آنتی‌بیوتیک می‌شود و هر بار مجبور هستید از دوز‌های قوی‌تر استفاده کنید.

 

پیشنهاد مقاله: نقش آنتی بیوتیک ھا در درمان بیماری ھای عفونی

عوارض قرص آزیترومایسین 500

از مهم‌ترین عوارض قرص آزیترومایسین ۵۰۰ می‌توان به اختلالات گوارشی مانند اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکم، سردرد، خستگی، بی‌خوابی و اضطراب اشاره کرد. همچنین اگر این دارو را به‌همراه دیگر داروهای نام‌برده‌شده در بخش‌های قبلی مقاله مصرف کنید، ریسک بروز تغییر ضربان قلب بالا می‌رود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص آزیترومایسین 250 برای چیست؟

موارد مصرف قرص آزیترومایسین 250 بسیار گسترده‌تر از دوز 500 آن است و عموما آن را برای درمان کودکان و عفونت‌های خفیف‌تر تجویز می‌کنند. از این دارو نیز برای درمان انواع بیماری‌های التهابی ازجمله درمان سوزش واژن، کلامیدیا، عفونت رحم، سوزاک، گلودرد، حملات بیماری انسدادی مزمن ریه، بارتونلا، اسهال، سیاه‌سرفه، فارنژیت و… استفاده می‌شود. نحوه مصرف داروی آزیترومایسین 250 بسته به سن افراد، وزن و وخامت بیماری متفاوت است؛ اما عموما این دارو را می‌توان در رژیم‌های تک‌دوز (یک عدد در طول شبانه‌روز) یا ۱۲ساعته تجویز کرد. همواره تأکید می‌کنیم که برای مصرف این دارو تنها به تجویز پزشک خود توجه کنید و از مصرف خودسرانه آن اجتناب نمایید.

 

عوارض قرص آزیترومایسین 250

عوارض قرص آزیترومایسین 250 همانند همتای دوز 500 خود بوده و از دیگر عوارض احتمالی این دارو که در کمتر از یک درصد مواقع ممکن است رخ بدهد می‌توان به بثورات پوستی، درد در قفسه سینه، خشکی پوست و حساسیت به آفتاب نیز زیر اشاره کرد.

 

کپسول آزیترومایسین

کپسول آزیترومایسین

 

قرص آزیترومایسین 250 برای کودکان

آزیترومایسین ۲۵۰ برای درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی کودکان به‌کار می‌رود. از موارد مصرف قرص آزیترومایسین برای افراد زیر ۱۶ سال می‌توان به عفونت‌های گلو، دستگاه تنفسی و گوش اشاره کرد. همواره به‌خاطر داشته باشید که نباید به‌هیچ‌عنوان این دارو را بدون تجویز پزشک و دستورالعمل آن به کودکان بدهید؛ زیرا سطح سیستم دفاعی کودکان در مقایسه با جوانان و افراد بالغ کمی ضعیف‌تر بوده و ممکن است عوارض جانبی کپسول آزیترومایسین در آن‌ها به‌شکلی حاد و وخیم بروز کند. به‌طورکلی، این دارو بسته به سن کودک، وزن آن و میزان عفونت طی رژیم‌های تک دوز (مصرف روزانه یک عدد قرص آزیترومایسین)، ۱۲ و ۸ساعته تجویز می‌شود.

 

نحوه مصرف آزیترومایسین 250

نحوه مصرف این دارو بسته به وزن افراد و میزان وخامت بیماری متفاوت است. در وهله اول، باید تنها به دستور پزشک خود برای مصرف کپسول آزیترومایسین توجه کنید؛ اما به‌طورکلی عموما مصرف این قرص به‌صورت یک بار در روز یا ۱۲ساعته خواهد بود. موارد مصرف قرص آزیترومایسین ۲۵۰ بسیار گسترده بوده و آن را برای درمان التهاب‌ها و عفونت‌های مختلف در رده سنی بزرگسالان و کودکان تجویز می‌کنند.

 

آزیترومایسین سرماخوردگی 500

از قرص آزیترومایسین برای درمان سرماخوردگی نیز استفاده می‌شود؛ البته به‌خاطر داشته باشید که دوز ۵۰۰ آن تنها برای سرماخوردگی‌های شدید مورداستفاده قرار می‌گیرد. عموما این دارو برای درمان موارد زیر تجویز می‌شود:

  • سرفه‌های خشک شدید
  • انسداد مجاری تنفسی
  • گلودردهای چرکی

همواره به‌خاطر داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های باکتریایی کاربرد دارند و روی بیماری‌هایی که منشأ ویروسی دارند تأثیری نمی‌گذارند. ازجمله بیماری‌های ویروسی رایج می‌توان کرونا، سرخجه، آبله‌مرغان و… را نام برد. مدت مصرف داروی آزیترومایسین بسته به شرایط بیماری و وخامت آن بین ۳ تا ۵ روز است؛ عموما مصرف این قرص برای سرماخوردگی باید در بازه‌های زمانی ۱۲ساعته یا روزانه یک عدد انجام شود.

 

پیشنهاد ویژه: درمان گلو درد به کمک انواع قرص آنتی بیوتیک

آزیترومایسین 500 هر چند ساعت یکبار مصرف شود؟

موارد مصرف قرص آزیترومایسین 500 نسبتا محدود است. این دارو می‌تواند عوارضی همچون ضعف، خواب‌آلودگی و بی‌حالی را برای شما به‌همراه داشته باشد. کپسول آزیترومایسین 500 بسته به مرحله بیماری و میزان وخامت آن در رژیم‌های تک دوز یا بازه‌های ۱۲ساعته تجویز می‌شود.

 

سخن پایانی

داروی آزیترومایسین را در شرایطی مناسب نگهداری کنید. تاریخ انقضای قرص و شربت آزیترومایسین ۲ سال بوده و بعد از گذشت این بازه زمانی باید دارو را دور انداخت. همچنین این دارو باید در شرایطی دور از نور آفتاب و رطوبت نگهداری شود؛ نگهداری از قرص آزیترومایسین در اماکنی مانند حمام و آشپزخانه که مرطوب هستند ممنوع بوده و نباید آن را در دسترس کودکان قرار دهید. شما می‌توانید با رزرو ویزیت آنلاین پزشکان مجرب سایت ازپزشک، شرایط بیماری خود را بررسی و دوز و نحوه مصرف دقیق دارو‌های آزیترومایسین را دریافت کنید. امیدواریم با نگارش این مقاله، به‌تمامی سؤالاتتان درزمینه موارد مصرف قرص آزیترومایسین و عوارض آن پاسخ داده باشیم.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.