دارویی

پماد کالامین چه کاربرد ھایی دارد؟

پماد کالامین چه کاربرد ھایی دارد؟

پماد کالامین

پماد کالامین جز دسته دارویی پوستی موضعی میباشد که به دو فرم کرم و لوسیون در بازار دارویی ایران بدون نسخه نیز در دسترس است که می توانید برای خارش خفیف  و تحریکات جزیی پوستی از آن استفاده کنید. این داروی موضعی در تسکین خارش، درد و ناراحتی ناشی از نیش حشرات، آبله مرغان، گیاهان سمی و غیره کمک می کند. اکسید روی و اکسید فریک موجود در فرآورده دارای اثر قابض بر پوست می باشند به علاوه باعث تسکین و بهبود پوست آسیب دیده نیز میشوند. اکثر مردم هیچ عارضه جانبی در استفاده از آن ندارند، اما در صورت بروز هر نوع تحریک پوستی مانند اثر خشک کننده با این دارو باید استفاده از کالامین را متوقف کنید.تداخل دارویی با این دارو گزارش نشده.

همچنین مصرف آن در دوره بارداری و شیردهی در دسته A قرار دارد و بلامانع است.

 

مزیت اصلی لوسیون کالامین

مزیت اصلی لوسیون کالامین این است که می تواند خارش را تسکین دهد. گیاهان سمی مانند پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی می توانند باعث خارش و تحریک پوست شوند. علاوه بر این، می‌تواند به خشک کردن هرگونه تراوش یا ترشح که ممکن است به دلیل تحریک روی پوست شما ایجاد شود، کمک کند.

 

کرم کالامین

کرم کالامین

 

پماد کالامین برای لک صورت

لوسیون کالامین در “فهرست داروهای ضروری” سازمان بهداشت جهانی ذکر شده است. لوسیون کالامین حاوی کائولین است که در کرم های رفع تیرگی استفاده می شود. استفاده مداوم از لوسیون می تواند لکه های تیره را تا حدی روشن کند.

 

پیشنهاد مقاله: خواص معجزه آسای پماد زینک اکساید برای پوست

پماد کالامین برای آبله مرغان

می توانید از لوسیون کالامین برای کمک به تسکین علائم این بیماری عفونی(ویروسی) به خصوص خارش در محل ضایعات استفاده کنید. همچنین می تواند از عفونت های پوستی بیشتر نیز جلوگیری کند.

 

پماد کالامین برای واژن

از لوسیون کالامین روی زخم باز استفاده نکنید. از مصرف لوسیون کالامین در نزدیکی چشم، بینی، دهان یا ناحیه تناسلی و مقعدی خودداری کنید. پماد کالامین برای واژن و ناحیه تناسلی غیر قابل استفاده میباشد.اگر لوسیون را در هر یک از این مناطق قرار گرفت، بلافاصله آن را با آب بشویید.

 

 

پماد کالامین برای ناحیه تناسلی

همانطور که گفته شد مصرف کالامین در مخاط ناحیه تناسلی به علت تحریک مخاطی کاربردی ندارد اما در ناحیه دارای پوست(غیرمخاطی) ممکن است در تسکین ضایعات پوستی و خارش مفید باشد. نکته قابل ذکر اینست که از تماس این دارو با ناحیه مخاطی جلوگیری شود.

 

پماد کالامین برای سوختگی

می توانید از لوسیون کالامین برای تسکین ضایعات پوستی ناشی از حرارت و آفتاب سوختگی نیز استفاده کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

پماد کالامین برای قارچ پوستی

استفاده از کرم یا لوسیون کالامین در ضایعات قارچی پوست به جهت کاهش تحریک پوستی و خارش ممکن است گاهی تجویز گردد اما باید متذکر شد که کالامین خاصیت ضدقارچ نداشته و در موارد بروز ضایعات قارچی حتما باید به پزشک مراجعه کرد و از دارو های موضعی مخصوص با خاصیت ضد قارچ استفاده کرد.

 

لوسیون کالامین 8 درصد چیست؟

لوسیون کالامین 8٪ شامل 8٪ اکسید روی است.این دارو برای تسکین درد، خارش و ناراحتی ناشی از تحریکات جزئی پوستی استفاده می شود.

 

سایر کاربرد های کرم و لوسیون کالامین موضعی

نیش حشرات:

می‌توانید از لوسیون کالامین در محل نیش حشرات استفاده کنید تا به واکنش‌های خفیف کمک کنید. لوسیون را چندین بار در روز بمالید تا زمانی که علائم شما برطرف شود یا نیش حشرات از بین برود.

 

زونا:

در کنار داروهای ضد ویروسی می توانید از لوسیون کالامین برای زونا استفاده کنید. لوسیون را مستقیماً روی پوست تمییز و خشک خود بمالید تا کمی از علائم این بیماری تسکین یابد.

 

عوارض پماد کالامین

عوارض پماد کالامین

 

گال:

یک کنه کوچک می تواند باعث بیماری پوستی به نام گال شود. برای کاهش خارش ناشی از گال، می توانید از لوسیون کالامین استفاده کنید. می تواند به تسکین علائم شما کمک کند اما کنه ها را از بین نمی برد.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر پماد کلوتریمازول در درمان بیماری های عفونی زنان

آکنه:

ممکن است بتوانید از لوسیون کالامین برای آکنه استفاده کنید. اگرچه آکنه شما را درمان نمی کند، اما ممکن است به خشک شدن جوش کمک کند.

 

کهیر:

شما می توانید به دلایل مختلف دچار کهیر شوید. لوسیون کالامین برای کهیر می تواند به تسکین خارش ناشی از این بیماری پوستی کمک کند.

کالامین یک داروی ضد خارش بدون نسخه است. شما باید آن را فقط روی پوست خود (به صورت موضعی) استفاده کنید. در هنگام استفاده مطمئن شوید که تمام دستورالعمل های موجود در بسته دارویی را دنبال میکنید.

قبل از استفاده از لوسیون کالامین، آن را به خوبی تکان دهید. مقداری از لوسیون را روی یک تکه پنبه، سواب پنبه ای یا پارچه نرم بریزید. سپس، دارو را روی ناحیه آسیب دیده پوست خود بمالید. بگذارید لوسیون روی پوست شما خشک شود. این فرآیند را هر چند وقت یکبار که لازم است تکرار کنید. (معمولا هر شش تا هشت ساعت) در صورت بلع دارو به مرکز درمانی مراجعه کنید چون ممکن است باعث التهاب معده و تهوع ناشی از تحریک مخاطی شود. نوشیدن شیر یا خوردن داروهای  آنتی اسید برای تسکین این التهاب تا قبل از رسیدن نزد پزشک مفید است.

شما می توانید از لوسیون کالامین برای کودکان 2 سال به بالا استفاده کنید، اما حتما بر استفاده از دارو نظارت داشته باشید. شما می توانید تا چهار بار در روز از لوسیون کالامین برای کودک خود استفاده کنید. در صورت عدم استفاده، دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. از پزشک کودک خود در مورد استفاده از لوسیون کالامین در کودک کمتر از 2 سال سوال کنید. در صورت استفاده طولانی مدت بالای 7 روزاز این دارو و یا در صورتی که محل ضایعه بدتر شد حتما با پزشک متخصص کودکان خود در مورد ادامه استفاده مشورت کنید.

 

سوالات متداول

پماد کالامین برای چیست؟

لوسیون یا کرم کالامین برای کاهش تحریکات پوستی و خارش در موارد گزش حشرات، حساسیت های پوستی مثل کهیر، عفونت های ویروسی مثل آبله مرغان و زونا و ... کاربرد دارد.

پماد کالامین برای لک صورت کاربرد دارد؟

کالامین دارویی اختصاصا ضد لک نیست اما برخی مطالعات تاثیر آن را در کاهش تیرگی پوستی تایید کرده اند.

پماد کالامین برای ناحیه واژن کاربردی دارد؟

با توجه با اینکه ناحیه واژن در خانمها بافت مخاطی دارد و از استفاده از کرم کالامین در نواحی مخاطی باید اجتناب گردد پس استفاده از آن در این ناحیه کاربردی ندارد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/calamine-topical-route/proper-use/drg-20062463?p=1
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/23338-calamine-lotion
  3. https://skinkraft.com/blogs/articles/dark-spots-causes-prevention-treatments#:~:text=Calamine%20lotion%20is%20listed%20on,lotion%20can%20lighten%20dark%20spots.1
  4. Calamine [prescribing information]. Chesterbrook, PA: AmerisourceBergen; received March 2021.

1 دیدگاه در “پماد کالامین چه کاربرد ھایی دارد؟

  1. رها احمدی گفت:

    خیلی توضیحات مفید بود ممنون از خانم دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.