دارویی

موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن

موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن

پماد تتراسایکلین

تتراسایکلین ها دسته ای از آنتی بیوتیک ها هستن که  مکانیسم عمل آنها مهار سنتر پروتئین توسط باکتری هاست. پماد تتراسایکلین 3 درصد و کرم تتراسایکلین ،یکی از اشکال دارویی تتراسیکلین ها میباشد. اشکال دارویی دیگر بصورت کپسول ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی و پماد چشمی یک درصد موجود هست. قبل از اینکه  موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن را بدانید به این نکته توجه داشته باشید که همانطور که اشکال خوراکی تتراسایکلین  در بارداری منع مصرف دارد و همچنین در کودکان بدلیل تغییر رنگ دندان و تاخیر در رشد استخوان ممنوع هست. مصرف پماد تتراسایکلین و کرم تتراسیکلین در بارداری و کودکان با احتیاط و زیر نظر پزشک انجام شود.

 

موارد مصرف تتراسایکلین خوراکی

موارد مصرف تتراسایکلین خوراکی که بصورت کپسول ۲۵۰ میلی گرمی در بازار موجود هست برای درمان انواع عفونت‌های میکروبی مربوط به ارگانهای مختلف بدن با نظر متخصص عفونی تجویز می‌شود. فرم موضعی که بصورت پماد تتراسیکلین 3درصد در بازار موجود هست در درمان آکنه استفاده می‌شود و همینطور انواع زخمهای عفونی. موارد مصرف پماد تتراسایکلین چشمی یک درصد جهت انواع بلفاریت (عفونت پلک) وکونژنکتویتهای باکتریایی (با علایم ترشح چرکی چشم ،قرمزی،و خارش) استفاده می‌شود و همینطور جهت کراتیت باکتریایی و تراخم استفاده می‌شود.

در ادامه مبحث موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن باید به این نکته توجه کرد که مصرف اشکال موضعی کرم تتراسایکلین در کودکان بالای یازده سال طبق مطالعات انجام شده عارضه ای نداشته. اما در کودکان زیر ۱۱ سال مطالعات کافی انجام نشده هست اما بنظر نمی‌رسد عوارض اضافه تری نسبت به استفاده در بزرگسالان داشته باشد.با این وجود برای سن زیر هشت سال معمولا تجویز نمیشود.

 

کرم تتراسایکلین

کرم تتراسایکلین

 

در ادامه موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن بهتر است بدانیم موارد نادری درماتیت(التهاب پوست) گزارش شده است بعضی بیماران احساس سوزش در محل به مدت چند دقیقه را گزارش کرده اند. عارضه دیگر پماد تتراسایکلین ایجاد رنگ زرد خیلی ملایم روی پوست خصوصا در اطراف ریشه مو میباشد.

 

پیشنهاد مقاله: لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش

پماد تتراسایکلین 3 درصد برای زخم

موارد مصرف پماد تتراسایکلین 3درصد برای زخم باز مانند زخم های جراحی،عفونت‌های باکتریایی ثانویه که روی زخم تمیز ایجاد می‌شود مثل عفونت محل بریدگی با جسم آلوده یا آلوده شدن ثانویه زخم، همینطور زخم باز ناشی از تروماهای خفیف که پارگی عمیق نداشته باشد و همینطور عفونت محل کارهای زیبایی مثل عفونت محل سوراخ کردن گوش یا عفونت محل پرسینگ و برای سایر زخم ها مانند پیودرمای مزمن و آکنه و  عفونت‌های محل سوختگی می‌توان با نظر پزشک استفاده کرد. همانطور که در بالا در مورد موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن گفتیم پماد چشمی تتراسایکلین هیدروکلراید جایگاهی در درمان  زخمهای باز ندارد.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

و همینطور برای زخم تمیز و تازه که شواهدی از عفونت ندارد مثل زخم تازه ناشی از بریدگی با چاقوی تمیز یا تیغ که آلودگی ندارد مصرف پماد تتراسایکلین یا کرم تتراسیکلین توصیه نمی‌شود. دقت به این داشته باشیم که کرم یا پماد تتراسیکلین در ترمیم زخم تأثیری ندارد. مورد دیگرموارد مصرف تتراسایکلین در درمان زخم در موارد زخم های معده ای میباشد که همزمانی با میکروب معده هلیکوباکتر پیلوری داشته باشد که در این مورد فرم خوراکی تتراسایکلین یعنی کپسول تتراسایکلین ۲۵۰ میلی گرمی با نظر متخصص بیماری‌های عفونی یا متخصص گوارش تجویز میشود.

 

تتراسایکلین هیدروکلراید

تتراسایکلین هیدروکلراید

 

پماد تتراسایکلین برای لک صورت

استفاده از کرم تتراسایکلین یا پماد تتراسیکلین 3درصد در درمان لک صورت هیچ جایگاهی ندارد. در یک مطالعه در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی دچار راشهای پوستی میشوند مصرف کپسول تتراسایکلین هیدروکلراید باعث اندکی بهبود در التهاب پوستی و راش بیماران شده ولی مطالعات بیشتری سودمند بودن و استفاده روتین از تتراسیکلین برای درمان لک صورت یا راش را اثبات نکرده است. علاوه بر اینکه ایجاد لکه های پوستی عارضه مصرف طولانی مدت کپسول تتراسایکلین ۲۵۰ خوراکی میباشد و همانطور که در موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن گفتیم پماد تتراسایکلین و کرم تتراسایکلین برای درمان لک صورت توصیه نمی‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: درمان خانگی جای جوش صورت

پماد تتراسایکلین چشمی برای زخم

پماد چشمی تتراسیکلین هیدروکلراید یک درصد در درمان یا پیشگیری از عفونت زخمهای پوستی ناشی از تروما یا پارگی و یا برای ترمیم زخم جایگاهی ندارد.تنها در مواردی مانند زخمهای قرنیه و کراتیت یا کونژنکتویت که زخم و التهاب داخل ساختمان‌های خارجی چشم باشد پماد چشمی تتراسایکلین هیدروکلراید به تجویز چشم پزشک قابل استفاده میباشد. در مورد موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن باید گفت پماد تتراسایکلین موضعی را نمی‌توان بجای پماد چشمی یک درصد استفاده کرد و استفاده از آن داخل بینی و مخاطات ممنوع است.

 

پماد تتراسایکلین برای جوش صورت

در درمان جوشهای عمقی و مقاوم به درمان صورت و نوعی خاص از جوشها یا همان آکنه بعلت ماهیت عفونی بودن این جوشها با تجویز پزشک متخصص پوست یا متخصص عفونی هم فرم خوراکی کپسول تتراسایکلین ۲۵۰ میلی گرمی و هم کرم تتراسیکلین قابل تجویز میباشد. در استفاده از فرم موضعی دقت شود پماد وارد چشم ،بینی و مخاطات نشود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.uptodate.com/contents/acne-vulgaris-management-of-moderate-to-severe-acne-in-adolescents-and-adults?search=Tetracycline%20ointment&source=search_result&selectedTitle=1~150&usage_type=default&display_rank=1
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35919448/
  3. https://www.mayoclinic.org/search/search-results?q=Tetracycline%20ointment
  4. mandell Douglas and Bennett principle

2 دیدگاه در “موارد مصرف پماد تتراسایکلین و عوارض آن

  1. زهرا گفت:

    سلام‌خانم دکتر من ۵ ماهی میشه گوشمو سوراخ کردم و هرباری ک گوشواره میندازم چرکی میشه ورم میکنه چیکار کنم گوشم خوب بشه بتونم راحت گوشواره بندازم؟؟

    1. سلام عزیزم با پدالکلی سوراخ رو تمیز کنید پماد تتراسایکلین هر۱۲ ساعت بزنید و از گوشواره جنس طلا استفاده کنید. اگه عفونت خیلی زیاده داخل اپلیکیشن برام عکس بفرست شاید نیاز باشه قرص آنتی بیوتیک استفاده کنی.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص عمومی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.