زنان و زایمان

میوم و ارتباط آن با ناباروری

میوم و ارتباط آن با ناباروری

میوم رحمی

فیبروم ها تومورهای خوش خیمی هستند که در داخل یا روی رحم یا رحم رشد می کنند. آنها ممکن است بر باروری و شانس بارداری تأثیر بگذارند که به آن ها میوم هم می گویند. میوم رحم بسیار شایع است. حدود 20 تا 80 درصد از زنان تا سن 50 سالگی به این توده‌های غیرسرطانی مبتلا می‌شوند و 30 درصد از زنان بین 25 تا 44 سال دارای علائم فیبروم هستند. این بدان معناست که فیبروم های رحمی در طول سال های باروری رایج هستند. در ادامه با هم ببینیم آیا در ناباروری هم موثرند یا خیر.

 

میوم چه اثراتی بر بارداری دارد؟

اکثر زنان در طول بارداری خود هیچ اثری از فیبروم ها را تجربه نمی کنند. با این حال، یک بررسی در سال 2010 نشان می دهد که 10 تا 30 درصد از زنان مبتلا به فیبروم در دوران بارداری دچار عوارض می شوند. محققان خاطرنشان می کنند که شایع ترین عارضه فیبروم در دوران بارداری درد است. اغلب در زنان مبتلا به فیبروم های بزرگتر از 5 سانتی متر که در دو سه ماهه آخر بارداری خود هستند دیده می شود.

 

عوارض در دوران بارداری و زایمان:

محدودیت رشد جنین، فیبروم های بزرگ ممکن است به دلیل کاهش فضای داخل رحمی، از رشد کامل جنین جلوگیری کند.

جدا شدن جفت. این زمانی اتفاق می افتد که جفت از دیواره رحم جدا می شود زیرا توسط فیبروم مسدود شده است. این امر باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی حیاتی می شود.

زایمان زودرس درد ناشی از میوم ممکن است منجر به انقباضات رحمی شود که می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

زایمان سزارین. تخمین می زند که زنان مبتلا به فیبروم شش برابر بیشتر از زنانی که این رشد ها را ندارند به زایمان سزارین  نیاز دارند.

موقعیت بریچ. به دلیل شکل غیرطبیعی حفره، ممکن است کودک نتواند برای زایمان واژینال هماهنگ شود.

سقط جنین. تحقیقات نشان می دهد که شانس سقط جنین در زنان مبتلا به فیبروم دو برابر می شود.

 

ناباروری

ناباروری

 

آیا فیبروم باعث ناباروری میشود؟

اکثر فیبروم ها در طول بارداری تغییری نمی دهند، اما برخی از آنها تغییر می کنند. در واقع، بر اساس یک بررسی در سال 2010، یک سوم فیبروم های رحمی ممکن است در سه ماهه اول رشد کنند. رشد میوم احتمالاً تحت تأثیر استروژن است و سطح استروژن در دوران بارداری افزایش می یابد. این ممکن است منجر به رشد شود.

با این حال، برای زنان دیگر، فیبروم ممکن است در طول بارداری کوچک شود. در مطالعه‌ای در سال 2010، محققان دریافتند که 79 درصد از فیبروم‌هایی که قبل از بارداری وجود داشته‌اند، پس از زایمان کاهش یافته‌اند.

 

آیا میوم باعث ناباروری میشود؟

آیا میوم باعث نازایی میشود؟ بسیاری از زنانی که فیبروم دارند می توانند به طور طبیعی باردار شوند. حتی ممکن است برای بارداری نیازی به درمان نباشد.

با این حال، در برخی موارد، فیبروم ها می توانند بر ناباروری شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، فیبروم های زیر مخاطی، که نوعی فیبروم است که رشد می کند و به داخل حفره رحم برآمده می شود، خطر ناباروری یا از دست دادن بارداری را افزایش می دهد.

در حالی که فیبروم ممکن است برای برخی از زنان باعث ناباروری شود، توضیحات دیگری برای نازایی رایج تر است. اگر در باردار شدن یا حفظ بارداری مشکل دارید، پزشک ممکن است قبل از نسبت دادن این مشکل به فیبروم، علل احتمالی دیگر را بررسی کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره آنلاین متخصص زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اگر می خواهید با میوم باردار شوید، اقدامات بعدی:

با پزشک خود در مورد اندازه یا موقعیت فیبروم هایی که دارید برای جلوگیری از ناباروری صحبت کنید. بپرسید که آیا آنها می توانند در تلاش شما برای باردار شدن مشکل یا نازایی ایجاد کنند. به همین ترتیب، از پزشک خود بپرسید که آیا درمان می تواند به بهبود شانس موفقیت شما در بارداری کمک کند.

 

فیبروم در دوران بارداری چگونه درمان می شود؟

در دوران بارداری، درمان به دلیل خطر برای جنین محدود است. استراحت در رختخواب، هیدراتاسیون، و مسکن های خفیف درد ممکن است برای کمک به مادران باردار برای مدیریت علائم فیبروم تجویز شود.

در موارد بسیار نادر، میومکتومی را می توان در زنان در نیمه دوم بارداری انجام داد. این روش فیبروم ها را از خارج رحم یا از داخل دیواره رحم خارج می کند در حالی که رحم دست نخورده باقی می ماند. فیبروم هایی که در حفره رحم رشد می کنند به دلیل خطرات احتمالی برای جنین به طور کلی در جای خود باقی می مانند.

 

فیبروم قبل از بارداری چگونه برای بهبود باروری درمان می شود؟

درمان قبل از بارداری ممکن است خطر باروری شما را بهبود بخشد. رایج ترین درمان های فیبروم که باعث حفظ باروری می شود عبارتند از:

 

میومکتومی

این روش جراحی برای برداشتن فیبروم استفاده می شود و ممکن است نیاز به زایمان سزارین را افزایش دهد و احتمالاً باید حدود سه ماه بعد از عمل اقدام به بارداری کنید.

 

قرص های هورمونی ضد بارداری

در حالی که قرص مصرف می کنید، نمی توانید باردار شوید. اما این داروی ضد بارداری می تواند به کاهش علائم بیماری مانند خونریزی شدید و پریودهای دردناک کمک کند.

 

دستگاه داخل رحمی (IUD)

مانند قرص های ضد بارداری، آی یو دی تا زمانی که از آن استفاده می کنید از بارداری جلوگیری می کند. با این حال، می تواند به از بین بردن برخی از علائم و در عین حال حفظ باروری کمک کند.

 

آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (Gn-RH)

این نوع دارو تولید هورمون هایی را که منجر به تخمک گذاری و قاعدگی می شوند مسدود می کند، بنابراین در حین مصرف این دارو نمی توانید باردار شوید. می تواند به کوچک شدن فیبروم کمک کند.

 

میولیز

در این روش از جریان الکتریکی، لیزر یا پرتو انرژی فرکانس رادیویی برای کوچک کردن عروق خونی تغذیه کننده فیبروم ها استفاده می شود.

درمان های دیگری برای زنان مبتلا که ممکن است بخواهند در آینده بچه دار شوند، در دسترس است. هر درمانی خطر و عوارض خاص خود را دارد، بنابراین با پزشک خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید.

به همین ترتیب، از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید قبل از اقدام برای باردار شدن پس از درمان صبر کنید. با برخی از درمان‌ها، مانند قرص‌های ضدبارداری، می‌توانید به محض اینکه مصرف آن را متوقف کردید، برای بارداری اقدام کنید. برای دیگران، ممکن است یک دوره انتظار وجود داشته باشد.

پیشنهاد ویژه برای مطالعه : قرص ضد بارداری روکین چیست و چه کاربردی دارد؟

فیبروم

فیبروم

 

علائم میوم چیست؟

ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. اگر علائمی دارید، شایع ترین علائم عبارتند از:

  • دوره های سنگین یا دردناک
  • خونریزی بین قاعدگی (لکه بینی)
  • کم خونی ناشی از خونریزی شدید یا طولانی مدت
  • دوره های طولانی
  • احساس پر بودن یا فشار خفیف در قسمت پایین شکم
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد کمر
  • یبوست
  • مشکلات باروری، از جمله ناباروری، سقط جنین و زایمان زودرس
  • تکرر ادرار
  • مشکل در تخلیه مثانه

فیبروم ممکن است در طول معاینه لگن احساس شود. اگر چه پزشک شما مشکوک به تومورهای غیرسرطانی باشد، ممکن است آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی را تجویز کند تا تأیید کند که تومورها در واقع فیبروم هستند و چیز دیگری نیستند.

بیشتر بخوانید: نمونه برداری از رحم با کورتاژ تشخیص

 

چشم انداز میوم چیست؟

فیبروم رحم ممکن است بر ناباروری شما تأثیر بگذارد. آنها همچنین ممکن است بر توانایی شما در انجام موفقیت آمیز بارداری تأثیر بگذارند. با این حال، اکثر زنان در نتیجه این تومورها هیچ مشکل باروری یا عوارض بارداری را تجربه نمی کنند. اگر فیبروم دارید و مایل به تشکیل خانواده هستید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی و خطرات خود صحبت کنید. هر دوی شما با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای بارداری آینده شما ایمن تر است.

 

سبک زندگی سالم

اگر نمی توانید از فیبروم پیشگیری کنید، یک سبک زندگی سالم ممکن است خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. یک سبک زندگی سالم، که شامل حفظ وزن سالم است، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات باروری و بارداری های پرخطر را برای شما کاهش دهد.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. How Do Fibroids Affect Pregnancy and Fertility?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.