دارویی

نحوه مصرف قرص لوپرامید

نحوه مصرف قرص لوپرامید

قرص لوپرامید

در این مقاله مورد در مورد داروی لوپرامید صحبت میکنیم و موارد مصرف آن و نحوه مصرف قرص لوپرامید برای دل پیچه و اینکه آیا مصرف قرص لوپرامید برای حالت تهوع مجاز هست یا نه؟ واینکه آیا قرص لوپرامید برای اسهال خوب است یا نه؟ و در مورد نحوه مصرف قرص لوپرامید برای کودکان و در مورد قرص لوپرامید برای دل پیچه توضیح می‌دهیم.

 

مکانیسم اثر داروی لوپرامید

لوپرامید یک داروی ترکیبی بر پایه پیپریدین، و از نوع مخدرهای ضداسهال می‌باشد. در درمان اسهال ناشی از گاستروآنتریت و در افزایش انقباض عضلات مقعد و درمان بی‌اختیاری مدفوع و اسهال شدید کاربرد دارد. لوپرامید به گیرنده مواد مخدر که بطور طبیعی در دیواره روده وجود دارد متصل می شود و باعث کاهش حرکت روده می‌شود. و مکانیسم اثر ضد اسهالی با واسطه همین کاهش حرکت روده هست که باعث بازجذب آب و املاح موجود در روده می‌شود و با این مکانیسم در واقع مانع از دست رفتن آب و املاح بدن بخاطر اسهال می‌شود.

 

قرص لوپرامید برای دل پیچه

قرص لوپرامید برای دل پیچه

 

اشکال دارویی داروی لوپرامید

بصورت شربت و قرص لوپرامید دو میلی گرمی و کپسول لوپرامید دو میلی گرمی در بازار ایران موجود هست. و جزو داروهای بدون نسخه میباشد.

 

پیشنهاد مقاله: درمان اسهال خونی و پیشگیری از آن

موارد مصرف قرص لوپرامید

  • اسهالهای حاد مانند اسهال مسافران اما در موارد اسهال خونی یا تب بالای ۳۸ درجه همراه اسهال مصرف آن بسیار با احتیاط باشد و توصیه می‌شود با مصرف همزمان آنتی بیوتیک باشد.
  • در اسهالهای ناشی از کنسر :بیماران شیمی درمانی به شرطی که اسهال آنها ناشی از عوارض دارویی باشد و اسهال بخاطر علل عفونی نباشد چون در این بیماران هم ریسک عفونت بسیار بالاتر هست و اینکه بخاطر ضعف ایمنی که دارن حتی با وجود عفونت ممکن هست تب نداشته باشند لذا مصرف قرص لوپرامید در این بیماران بسیار با دقت وتجویز آن  توسط پزشک باید انجام شود.
  • اسهال‌های مزمن و اسهالهای ناشی از فیستول روده به پوست در بیمارانی که تحت جراحی روده قرار گرفته اند.
  • در بیمارانی که ایلیوستومی شده اند.
  • قرص لوپرامید برای دل پیچه ناشی از اسهال غیر عفونی مفید هست. اما باید به این نکته توجه داشت علل حاد و خطرناک دل درد و دل پیچه باید رد شده باشد و عللی مثل زخم معده و آپاندیس و یا ایسکمی مزانتر و مسمومیت های دارویی ….علت دل پیچه نباشد. که در اینصورت مصرف داروی لوپرامید می‌تواند خطر آفرین باشد. ضمنا اینکه به صرف داشتن دل پیچه  بدون اسهال توصیه به مصرف لوپرامید نمی‌شود.
  • سندرم روده تحریک پذیر که بصورت اسهال تظاهر می‌کند. این بیماران بصورت دوره ای دچار اسهال یا یبوست میشوند .در دوره ای که اسهال دارند می‌توان از قرص لوپرامید البته بصورت کنترل شده و نه بیش از حد مجاز استفاده کرد. قابل ذکر است مصرف قرص لوپرامید برای حالت تهوع هیچ جایگاهی ندارد و مصرف همزمان با اندانسترون که یک داروی ضد تهوع هست دارای عوارض کشنده مانند آریتمی قلبی میباشد پس به صرف حالت تهوع به هیچ عنوان از لوپرامید استفاده نکنید مخصوصا اگر یک داروی ضد تهوع  استفاده کرده باشید که در اینصورت تداخلات دارویی را باید مد نظر داشت .
  • در موارد اسهال در بیماران مبتلا به کوید که اسهال این بیماران به علت کوید۱۹ باشد و نه سایر علل باکتریایی می‌توان از قرص لوپرامید استفاده کرد.
  • اسهال تغذیه ای بعنوان مثال اسهال ناشی از مصرف زیاد میوه یا مصرف زیاد ملین
  • در بیماران مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر بعد از ترک مواد

چنانچه دچار  اسهال شوند و اسهال آنها مربوط به علایم ترک مواد باشد و علت عفونی دیگری نداشته باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نحوه مصرف قرص لوپرامید در بزرگسالان

در اسهال مسافران ابتدا چهار میلی گرم یعنی دو عدد قرص لوپرامید ۲ میلی گرمی با هم خورده شود و سپس دو میلی گرم یعنی یک عدد قرص لوپرامید ۲میلی گرمی بعد از هر بار اسهال ولی میزان مصرف روزانه بیش از شانزده میلی گرم در روز (یعنی معادل هشت عدد قرص لوپرامید ) نباید باشد در موارد دیگر مانند ایلیوستومی و بیماران کنسری دوز بالاتر قابل استفاده هست اما تجویز آن با پزشک هست.

 

مصرف داروی لوپرامید در بارداری و شیردهی

مصرف لوپرامید در بارداری بی ضرر هست و جزو گروه بی دارویی میباشد اما در دوران شیردهی به این نکته باید توجه داشت که علیرغم بی ضرر بودن در شیر مادر ترشح می‌شود و ممکن هست موجب خواب آلودگی شیرخوار و اختلال در شیر خوردن کودک ایجاد کند.

 

داروی لوپرامید

داروی لوپرامید

 

قرص لوپرامید برای کودکان

با تفاسیر بالا و اینکه گفتیم مکانیسم دارو اتصال به گیرنده های مخدر روده میباشد و باعث کاهش حرکت روده می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: علت و درمان اسهال متناقض

آیا قرص لوپرامید برای کودکان توصیه می‌شود؟

قرص لوپرامید برای کودکان با اسهال عفونی و تب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در چه مواردی اجازه داریم از قرص لوپرامید برای کودکان استفاده کنیم؟ و نحوه مصرف قرص لوپرامید ۲ برای کودکان چگونه هست؟ موارد مجاز به استفاده در کودکان شامل کودکان بالای دو سال و در مواردی مانند اسهال ناشی از اشکال در عملکرد روده یا وجود سندرم روده تحریک پذیر(IBS) در کودک، یا دیگر علل غیر عفونی اسهال میباشد. در موارد اسهال ناشی از اختلالات متابولیک در کودکان مصرف آن توصیه نمی‌شود.

نحوه مصرف داروی لوپرامید در کودکان بالای ۲ سال یک میلی گرم ابتدا و سپس یک میلی گرم بعد از هر بار مدفوع شل میباشد ولی میزان مصرف روزانه بیش از سه میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن بیشتر نباید باشد. با تمام توضیحات فوق با توجه به عوارض خطرناک لوپرامید در صورت اوردوز خصوصا در بچه ها که حتی ساپرشن تنفسی می‌تواند بدهد از مصرف قرص لوپرامید بدون نسخه و تجویز پزشک خودداری کنید. تا حد امکان در کودکان زیر دو سال از دادن داروی لوپرامید خودداری کنید

 

عوارض داروی لوپرامید

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، تهوع، استفراغ، خشکی دهان، ناراحتی معده و یبوست، حساسیت، نفخ، درد شکم. لوپرامید برای اسهالهای ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی دستگاه گوارش توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروبها را از روده به تأخیر می‌اندازد و حتی باعث طولانی شدن دوره درمان می‌شود.و خطر ایجاد عوارضی مانند مگا کولون توکسیک می‌تواند داشته باشد.

مخصوصا به عارضه خواب آلودگی آن در کودکان و افراد مسن بسیار دقت کنید این عارضه گاه بدلیل مصرف دوز بالای این دارو باشد اکر متعاقب مصرف قرص لوپرامید خواب آلودگی بیش از اندازه یا افت سطح هوشیاری ایجاد شد حتما به پزشک متخصص عمومی مراجعه کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.drugs.com/drug-interactions/loperamide-with-zofran-1482-0-1752-1120.html
  2. harrison principle of internal medicine 
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.