دارویی

نحوه مصرف قرص مترونیدازول

نحوه مصرف قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول

 

در این چند سال اخیر مصرف قرص مترونیدازول به سرعت شایع شد. بیماران برای درمان با توجه به تجویز دارو، قرص مترونیدازول از داروخانه‌ها تهیه می کردند. همچنان این دارو توسط  افراد تهیه می‌شود اما آیا می‌دانید قرص مترونیدازول چیست؟ و یا اینکه قرص مترونیدازول هر چند ساعت باید مصرف شود؟ این قرص برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟ آیا فروش قرص مترونیدازول بدون تجویز پزشک مجاز است و چه عوارض و فوایدی دارد؟ ما در این مطلب از مجله سلامتی به قرص مترونیدازول ۲۵۰ و قرص مترونیدازول ۵۰۰  و طریقه مصرف قرص مترونیدازول ۲۵۰ و اینکه قرص مترونیدازول ۵۰۰ برای چیست؟ اشاره خواهیم کرد. همچنین طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید و به خواندن این مطلب از سری مقالات ادامه دهید. در صورت نیاز هم می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن ازپزشک، مشاوره آنلاین پزشکی دریافت کنید.

 

مترونیدازول چیست؟

در جواب قرص مترونیدازول چیست یک آنتی بیوتیک موثر بوده و برای از بین بردن باکتری‌های مختلف و عفونت‌های ناشی از زخم، جراحی، کرونا و… استفاده می شود. دسته دارویی مترونیدازول در شاخه آنتی بیوتیک‌های شناخته شده، نیتروایمیدازول نام دارد. این دسته، به آنتی بیوتیک‌هایی اشاره دارد که جلو رشد باکتری در بدن را می‌گیرند و باعث از بین رفتن آنها می‌شوند. باید بدانید که آنتی بیوتیک‌ها از جمله مترونیدازول، نقشی در درمان بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و… ندارند. از مترونیدازول برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن، معده، روده، کبد، پوست، مفاصل، مغز، قلب و دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. همچنین مترونیدازول موضعی به شکل کرم و ژل هم وجود دارد که برای درمان روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل واژینال مترونیدازول هم موجود است و برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن استفاده می‌شود.

 

مترونیدازول ۲۵۰

مترونیدازول ۲۵۰

 

طریقه مصرف قرص مترونیدازول  ۲۵۰

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که قرص مترونیدازول ۲۵۰ برای چیه ؟ اثربخشی این دارو در کاهش سرعت رشد و جلوگیری از تکثیر باکتری ‌ها و انگل‌ ها مختلف است. یعنی می‌توان از قرص مترونیدازول در درمان اغلب بیماری‌های باکتریایی و عفونی استفاده کرد. در صورتیکه بدن شما به این سطح از آنتی‌بیوتیک مقاوم نشده باشد، مترونیدازول ۲۵۰ می‌تواند یک قرص بی‌خطر و کم‌ضرر برای درمان باشد. شما می‌توانید مترونیدازول را همراه با داروهای دیگر برای درمان زخم‌های روده و معده هم مصرف کنید.  در ادامه به اینکه مترونیدازول را در درمان چه بیماریهایی میتوان استفاده کرد اشاره خواهیم کرد:

  1. عفونت‌های مفصل
  2. عفونت‌های لگن
  3. التهاب واژن
  4. عفونت ناحیه تناسلی
  5. عفونت‌های ناشی از رابطه جنسی و مقاربتی
  6. ژیاردیازیس (نوعی عفونت روده‌ای)
  7. آمیبیازیس (نوعی عفونت انگلی)
  8. عفونت‌های دندانپزشکی مانند آبسه، جراحی و …
  9. عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  10. عفونت‌های پوستی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

طریقه مصرف قرص مترونیدازول 250 برای عفونت واژن

اگر عفونت‌های واژینال در زنان به دلیل باکتری ‌های بی هوازی باشد، یکی از موثرترین داروها برای رفع این مشکل بدون شک قرص واژینال مترونیدازول ۲۵۰ است. این دارو با اپلیکاتور و همان‌طور که پزشک دستور داده است، باید مصرف شود. بهتر است شب قبل از خواب این دارو را مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید پس از آن در حالت درازکش باقی بمانید. اگر پزشک دستور داده است، حتی در دوران قاعدگی هم باید مصرف این دارو را ادامه دهید. لازم به ذکر است که هر نوع عفونت در واژن با مترونیدازول قابل درمان نیست. چنانچه نیاز باشد  پزشک شما در مورد طریقه مصرف قرص مترونیدازول 500 برای عفونت واژن یا مترونیدازول 250 به شما مشاوره خواهد داد، پس خودسرانه از این دارو استفاده نکنید و حتما قبل از مصرف ازپزشک مشاوره دریافت کنید.

 

قرص مترونیدازول چیست

قرص مترونیدازول چیست

 

طریقه مصرف داروی مترونیدازول ۵۰۰ چیست؟

شاید برایتان سوال باشد مترونیدازول ۵۰۰ هر چند ساعت باید مصرف شود که در اینجا به بررسی آن می پردازیم. طریقه مصرف مترونیدازول ۵۰۰ و دوز مصرفی باید زیر نظر پزشک عفونی انجام شود. برای افرادی که مشکل معده دارند، امکان مصرف قرص مترونیدازول با یک لیوان شیر هم ممکن است. باید بدانید که طریقه مصرف داروی مترونیدازول و دوز مصرفی آن را سن، جنس، نوع بیماری و شدت آن مشخص می‌کند. بنابراین به دنبال خوردن قرص مترونیدازول قوی‌تر برای درمان نباشید و زیر نظر پزشک از این قرص استفاده کنید. حداکثر دوز مجاز مترونیدازول برای عفونت های خیلی شدید، 4 گرم در روز می باشد. اما تعداد مصرف داروی مترونیدازول ۵۰۰ برای اغلب عفونت های خانگی، ۳ بار در روز یعنی هر ۸ ساعت است. به همین دلیل نباید مقدار مصرف بیش از این میزان باشد چرا که می تواند عوارض زیادی داشته باشد. پس متوجه شدیم مصرف مترونیدازول هر 12 ساعت مناسب است یا خیر؟

بیشتر بخوانید: قرص فاموتیدین ۴۰ میلی گرم + موارد مصرف

 

قبل از تجویز قرص مترونیدازول ۵۰۰ توسط پزشک متخصص، حتما لیست داروهای مصرفی و حساسیت‌های دارویی‌تان را به پزشک بگویید. داروی مترونیدازول می‌تواند باعث بروز برخی تداخلات دارویی با سایر داروها و قرص‌ها شود. مصرف قرص‌های آنتی بیوتیک همراه با الکل ممنوع بوده و بسیار خطرناک است. از دیگر تداخلات دارویی قرص مترونیدازول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شربت سرفه
  • شربت سرماخوردگی
  • محصولات حاوی پروپیلن گلیکول
  • محلول لوپیناویر و ریتوناویر
  • لیتیوم
  • دی سولفیرام
  • هالوپریدول
  • مبندازول
  • فنی توئین
  • مایکوفنولات
  • پیریمیدون
  • وارفارین

 

شربت مترونیدازول

این شربت نیز  همانند قرص آن برای درمان عفونت های باکتریایی و انگلی کاربرد دارد. شربت باید پیش از مصرف به خوبی تکان داده شود و توسط یک سرنگ، قطره چکان یا قاشق مدرج دوز مورد نظر آن مشخص و میل شود. قاشق های غیر مدرج خانگی برای مصرف شربت مترونیدازول موثر نمی باشند. اغلب از شربت برای درمان عفونت های کودکان تحت نظر پزشک متخصص اطفال استفاده می گردد.

چنانچه یک دوز مصرف شربت مترونیدازول را فراموش کردید، بلافاصله آن را میل کنید. اما اگر زمان آن نزدیک به نوبت بعدی دارو شده است، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و دوز بعدی دارو را طبق روال قبلی میل کنید. شربت را در دمای 15 الی 30 درجه و به مدت 30 روز می توانید نگهداری کنید. پس از گذشت 30 روز، حتی اگر از شربت استفاده نکرده اید، مابقی آن را دور بیندازید و مجددا از آن استفاده نکنید.

 

قرص مترونیدازول برای اسهال

یکی از رایج ترین موارد مصرف قرص مترونیدازول، مصرف آن برای درمان اسهال های انگلی یا عفونی می باشد. داروی مترونیدازول برای درمان اسهال اغلب به صورت 500 میلی گرم هر 8 ساعت و به مدت 7 الی 10 روز مصرف می گردد. با این حال پزشک معالج ممکن است بر حسب سن، شدت، نوع اسهال و شرایط سلامتی زمینه ای شما از مقادیر دیگر دارو استفاده نماید. گاهی نیز مصرف دوزهای کمتر مانند مصرف قرص مترونیدازول 250 به صورت 3 بار در روز کافی می باشد. برای کاهش عوارض جانبی و درد شکم، قرص را همراه با غذا میل نمایید.

 

عوارض جانبی مصرف داروی مترونیدازول

پزشک متخصص زمانی که فواید مصرف قرص مترونیدازول بیشتر از مضرات و عوارض قرص مترونیدازول باشد این قرص را تجویز می‌کند. با این حال از عوارض قرص مترونیدازول 500 و قرص مترونیدازول 250 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه و عدم تعادل
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست
  • اسهال
  • خارش پوست
  • تورم زبان
  • گلو درد
  • نوروپاتی محیطی
  • اختلالات تکلم
  • گیجی
  • نوروپاتی عصب چشم
  • تشنج
  • التهاب واژن
  • درد شکم
  • خارش تناسلی

اگر هرکدام از این علائم را طولانی مدت تجربه کردید، مصرف قرص مترونیدازول ۲۵۰ را قطع کرده و ازپزشک کمک بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن ازپزشک، در هر زمان و مکان از بهترین پزشکان مشاوره بگیرید و ویزیت شوید. زنان باردار، مادران شیرده یا زنانی که قصد بارداری دارند، برای مصرف قرص مترونیدازول باید با پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص عفونی، مشورت کنند. در ضمن مصرف دارو ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری، تاری دید و گیجی در شما شود. بنابراین بعد از مصرف قرص مترونیدازول، از رانندگی و انجام کارهای حساس به شدت پرهیز کنید.

 

طریقه نگهداری قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول را در دمای اتاق و در یک مکان خشک و دور از تابش مستقیم نور نگهداری کنید. از قرار دادن قرص در دسترس کودکان و حیوانات خانگی اکیدا پرهیز نمایید. داروهای تاریخ گذشته یا مصرف نشده را دور بیندازید.

 

مصرف قرص مترونیدازول در بارداری و شیردهی

قرص مترونیدازول از جفت رد می شود و می تواند با بروز شکاف لب با یا بدون شکاف کام در جنین در صورت مصرف در سه ماهه اول بارداری همراه باشد. باتوجه به افزایش خطر سرطان توسط این دارو در مدل های حیوانی، برخی محققان مصرف آن را در زنان باردار توصیه نمی کنند. البته تحقیقات انسانی افزایش خطر سرطان در جنین حین مصرف این دارو را تایید نکرده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های واگیردار در آمریکا (CDC)، مصرف قرص مترونیدازول 500 را برای درمان واژینوز باکتریال، ژیاردیاز، آمیبیاز و تریکومونیازیس در بارداریمجاز دانسته است. با این حال بهتر است پیش از مصرف آن، حتما با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

مترونیدازول در شیر مادر نیز ترشح می شود. برخی محققان معتقد هستند که بهتر است حین مصرف مترونیدازول شیردهی قطع شود و شیر مادر به مدت 24 ساعت پس از قطع دارو نیز دوشیده و دور ریخته شود.

 

اگر یک نوبت مصرف قرص مترونیدازول فراموش شود، چه کنیم؟

بهتر است حین مصرف قرص مترونیدازول دقیق باشید. باتوجه به این که این دارو یک نوع آنتی بیوتیک می باشد، مصرف دقیق و منظم آن از نقش مهمی در از بین بردن کامل عفونت و جلوگیری از بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی برخوردار می باشد. با این حال اگر یک دوز را فراموش کردید، بلافاصله پس از یاداوری آن را مصرف کنید. چنانچه زمانی که به خاطر آوردید، فاصله کمی با نوبت بعدی مصرف دارو دارد، دوز فرمواش شده را مصرف نکنید و دوز بعدی را همانند روال قبلی مصرف کنید.

 

نحوه مصرف قرص مترونیدازول در بیماری کبدی یا کلیوی

اغلب تا زمانی که عملکرد کلیه با کاهش قابل توجه مواجه نگردد، ممنوعیتی در مصرف قرص مترونیدازول وجود ندارد. اما خطر عوارض عصبی (نوروپاتی، تشنج، آنسفالوپاتی) آن در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی افزایش می یابد. این دارو توسط دیالیز از خون برداشته می شود، لذا در بیمارانی که دیالیز می شوند، بهتر است در روزهای دیالیز پس از دیالیز مصرف گردد.

همچنین مصرف قرص مترونیدازول در بیماری های کبدی خفیف الی متوسط ممنوعیتی ندارد و نیازی به تغییر دوز نیز ندارد. اما در بیماری های کبدی شدید، باید دوز دارو تحت نظر پزشک معالج کاهش داده شود.

 

ممنوعیت های مصرف قرص مترونیدازول

مصرف قرص مترونیدازول به طور کلی ایمن می باشد و ممنوعیت های زیادی ندارد. تنها ممنوعیت های مهم این دارو عبارتند از:

  • حساسیت به مترونیدازول یا ترکیبات نیتروایمیدازول
  • ابتلا به تریکومونیازیس در سه ماهه اول بارداری
  • مصرف دی سولفیرام طی 2 هفته گذشته
  • مصرف همزمان الکل یا محصولات حاوی پروپیلن گلیکول حین درمان با مترونیدازول یا طی سه روز پس از قطع دارو
  • سندروم کوکاین (Cockayne syndrome)
  • ابتلا به اختلالات نورولوژیک یا عصبی فعال
  • سابقه ابتلا به دیسکرازی های خونی
  • کم کاری تیروئید
  • کم کاری آدرنال

 

سوالات متداول

عوارض قرص مترونیدازول 250 چیست؟

شایع ترین عوارض قرص مترونیدازول 250 حاوی عوارض عصبی، نوروپاتی محیطی، تشنج، اختلال عصب چشم، تهوع، استفراغ، درد مفاصل، اسهال یا یبوست، سردرد، سرگیجه و عدم تعادل می باشند.

قرص مترونیدازول 500 برای چیست؟

از قرص مترونیدازول 500 اغلب برای درمان عفونت های باکتریال و انگلی مانند برخی عفونت های شکم، واژن، سیستم ادراری تناسلی و درمان میکروب معده استفاده می شود.

آیا قرص مترونیدازول برای اسهال کاربرد دارد؟

بله. برخی اسهال های انگلی و عفونی توسط قرص مترونیدازول درمان می گردند.

منابع علمی این مطلب

2 دیدگاه در “نحوه مصرف قرص مترونیدازول

  1. آرزو گفت:

    سلام من در ماه آخر بارداری هستم و عفونت واژن دارم دکترم مترونیدازول ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت برام تجویز کرده . من خودسرانه دو تا قرص ۲۵۰ در هر نوبت استفاده کردم به جای ۵۰۰ . الان ترسیدم . آیا کارم اشتباه بوده ؟ برای جنین مشکل ایجاد نمیشه ؟ احساس میکنم حرکاتش کم شده

    1. سلام خیر فرقی نمیکنه. اگه حرکات کم شده سریعا به اورژانس مراجعه کنید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص زنان و زایمان در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.