زنان و زایمان

هر آنچه که باید در مورد فریز تخمک بدانید!

هر آنچه که باید در مورد فریز تخمک بدانید!

فریز تخمک

فریز تخمک یکی از راه های حفظ باروری زن است تا بتواند در آینده برای تشکیل خانواده تلاش کند. و شامل جمع آوری تخمک های یک زن، انجماد آنها و سپس ذوب آنها می شود تا بتوان از آنها در درمان باروری استفاده کرد. شانس باردار شدن یک زن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد زیرا کیفیت و تعداد تخمک های او کاهش می یابد. انجماد تخمک ها در زمانی که زن جوان است و تخمک ها از بالاترین کیفیت برخوردار هستند‌ می تواند در حفظ باروری موثر باشد.

 

فریز تخمک چیست؟

بسیاری از زنان می خواهند روزی بچه دار شوند. اما اگر شریک زندگی مناسب را پیدا نکرده باشید، به زمان بیشتری برای ایجاد شغل خود نیاز داشته باشید، بخواهید به اهداف دیگر زندگی خود دست یابید یا با یک بیماری پزشکی روبرو باشید که می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد، فریز کردن تخمک‌ها گزینه‌ای است که ممکن است به شما در تحقق رویای مادر شدن در زمانی که آماده هستید کمک کند.

استخراج و ذخیره تخمک های شما برای استفاده در آینده ممکن است بهترین شانس را برای بارداری در آینده به شما بدهد، به خصوص اگر با یک بیماری پزشکی مانند شیمی درمانی، درمان اندومتریوز شدید یا یک بیماری خود ایمنی روبرو هستید که می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد.

 

عمل فریز تخمک چگونه انجام میشود

برای برخی افراد سوال است که فریز تخمک دختر مجرد امکان پذیر است؟ فریز کردن تخمک تاثیری روی پرده بکارت ندارد و دختران باکره نیز می توانند تخمک های خود را فریز کنند. انجماد تخمک همان فرآیند لقاح آزمایشگاهی است. تنها تفاوت این است که پس از بازیابی تخمک، به جای بارور کردن، تخمک ها را ذخیره می کنیم. برای فریز کردن تخمک، روزانه دو تا سه داروی هورمونی را به مدت 10 تا 12 روز تزریق می کنید. که باعث می شود یک گروه از تخمک ها به طور همزمان رشد کنند. برای ردیابی رشد تخمک ها در این دوره، چهار تا شش سونوگرافی لگن و آزمایش خون مکرر نیز دارید.

هنگامی که تخمک ها بالغ شدند، برای بازیابی آنها تحت یک عمل جراحی با هدایت سونوگرافی قرار می گیرید. عمل سرپایی تحت بیهوشی 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. در نهایت یک جنین شناس بررسی می کند که تخمک ها بالغ هستند و پتانسیل بارور شدن را دارند یا خیر.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آمادگی برای عمل فریز تخمک

  • در مرحله اول، شما باید برای هر گونه بیماری عفونی مانند HIV و هپاتیت آزمایش شوید. این موضوع هیچ تاثیری بر اینکه آیا می توانید تخمک های خود را فریز کنید یا خیر ندارد، بلکه برای اطمینان از این است که نمونه تخمک های آسیب دیده به طور جداگانه ذخیره می شوند تا از آلودگی سایر نمونه ها جلوگیری شود.
  • سپس فرآیند IVF را شروع خواهید کرد، که معمولاً حدود دو تا سه هفته طول می کشد تا کامل شود. و شامل مصرف داروهایی برای افزایش تولید تخمک و کمک به بالغ شدن تخمک ها می‌شود. هنگامی که آنها آماده شدند، در حالی که تحت بیهوشی عمومی یا آرام بخش هستید جمع آوری می شوند. در این مرحله، به جای مخلوط کردن تخمک ها با اسپرم (مانند IVF معمولی)، یک محافظ سرمایی که محلول انجماد است برای محافظت از تخمک ها اضافه می شود. سپس تخمک ها با سرد کردن آهسته یا با انجماد سریع، منجمد شده و در مخازن نیتروژن مایع ذخیره می‌شوند.
  • اکثر بیماران زیر 38 سال حدود 7 تا 14 تخمک جمع آوری می کنند و هنگامی که می خواهید از آنها استفاده کنید، تخمک ها ذوب می شوند و آنهایی که سالم مانده اند با اسپرم شریک یا اهدا کننده شما تزریق می شوند.

 

فریز تخمک

فریز تخمک

 

چرا باید فریز تخمک انجام دهیم

انجماد تخمک روشی برای حفظ باروری یک زن است تا بتواند در آینده بچه دار شود. در شرایط زیر می توانید از فریز تخمک بهره ببرید:

  •  خانم هایی که می خواهند تخمک های خود را برای لقاح آزمایشگاهی در آینده در زمانی که برای بارداری آماده هستند منجمد کنند.
  • کسانی که می خواهند تخمک های خود را قبل از شیمی درمانی یا رادیوتراپی فریز کنند که می تواند به تخمدان ها آسیب برساند.
  • افرادی که دارای اختلالات ژنتیکی هستند که باعث نارسایی زودرس تخمدان می شوند یا کسانی که اختلال عملکرد تخمدان دارند مانند کیست شکلاتی
  • برای درمان ناباروری با IVF. اگر شریک مرد مشکل انزال دارد یا در روز برداشت تخمک اسپرم تولید نمی کند، تخمک ها را برای استفاده در آینده منجمد کنید.
  • برای فریز کردن تخمک ها برای اهدا.

 

پیشنهاد مقاله: علت سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

بهترین سن برای فریز تخمک؟

به طور کلی، باروری از اواخر دهه 20 یا اوایل 30 سالگی شروع به کاهش می کند و پس از 35 سالگی به سرعت کاهش می یابد زیرا ذخایر تخمک شما حتی بیشتر تحلیل می رود. بنابراین، بهترین سن برای انجماد تخمک‌ها احتمالاً بین ۲۷ تا ۳۴ سالگی است. اکثر افراد می توانند تخمک های خود را حداکثر تا 55 سال ذخیره کنند.

 

میزان موفقیت بارداری در فریز تخمک چقدر است

تخمک های فریز شده قطعا منجر به تولد زنده نمی شوند. احتمال اینکه هر تخمک فریز شده منجر به تولد زنده شود بین 2 تا 12 درصد است. عواملی که بر موفقیت فرآیندهای انجماد و ذوب تخمک ها تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • سن انجماد تخمک ها: زنان جوان تر تمایل به تولید تخمک های بیشتری دارند که احتمال ناهنجاری کمتری دارند.
  • سن در زمان ذوب تخمک و IVF: احتمال بارداری موفقیت آمیز در زنان جوان بیشتر است.
  • کیفیت اسپرم: اسپرم سالم احتمال بیشتری برای تولید جنین سالم و بارداری موفق دارد.
  • کلینیک: میزان موفقیت انجماد و ذوب تخمک ها در کلینیک ها متفاوت است.
  • تعداد تخمک: انجماد تعداد بیشتری از تخمک ها فرصت های بیشتری را برای چرخه های موفق IVF فراهم می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض فریز تخمک چیست

در حالی که عوارض جانبی رایج هستند، اما معمولاً شدید نیستند و در نتیجه افزایش طبیعی سطوح هورمونی هستند که با تحریک تخمدان رخ می دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوسانات خلقی
  • گرگرفتگی
  • سردرد
  • حالت تهوع

پس از عمل بازیابی، برخی از زنان ممکن است دارای موارد زیر باشند:

  • نفخ
  • گرفتگی
  • درد خفیف

 

انجماد تخمک

انجماد تخمک

 

آیا سن در تعیین میزان موفقیت باروری موثر است

سن در تعیین میزان موفقیت باروری موثر است و با افزایش سن، باروری شما کاهش می یابد. و به طور مستقیم با تعداد تخمک های باقی مانده در تخمدان ها و همچنین کیفیت آن تخمک ها مرتبط است. هر تخمکی نمی تواند با اسپرم برای تولید بچه شریک شود.

 

ریسک های فریز تخمک

پس از فریز تخمک، برخی از زنان ممکن است دچار گرفتگی، نفخ و لکه بینی شوند. سایر عوارض جانبی ناخواسته عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • نفخ
  • نوسانات خلقی
  • سردرد

هورمون های اضافی می توانند این اثرات را تحریک کنند.

در موارد نادر، تحریک تخمک می‌تواند منجر به وضعیتی به نام سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (HSS) شود. اثرات HSS می تواند شامل درد، حالت تهوع و افزایش وزن قابل توجه باشد. به ندرت، HSS ممکن است باعث ایجاد لخته خون در پاها و تنگی نفس شود.  عوارض طولانی مدت شامل خطر بیشتر سرطان تخمدان است.

 

بچه دار شدن بعد از فریز تخمک

در آینده، زمانی که زن آماده استفاده از تخمک های خود شد، تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) قرار می گیرد. با IVF، متخصص باروری تخمک را در آزمایشگاه با استفاده از اسپرم شریک زن یا اهداکننده بارور می‌کند. اگر این روش موثر باشد، تخمک و اسپرم به جنین تبدیل می‌شوند که چند روز بعد در رحم زن لانه گزینی می‌شود. اکثر کلینیک های باروری سعی می کنند چندین جنین را همزمان رشد دهند تا شانس بارداری موفق را افزایش دهند.

 

پیشنهاد ویژه: علت به وجود آمدن زخم دھانه رحم چیست؟

هزینه فریز تخمک ۱۴۰۲

هزینه فریز تخمک در سال 1402 تا 30 میلیون تومان است. این هزینه با توجه به مرکز درمانی که می‌توانید تغییر دهید. برای نگهداری آن ممکن است سالانه تا 6 میلیون تومان از شما گرفته شود.

 

آیا عمل فریز تخمک دردناک است؟

در طول عمل تحت بیهوشی خواهید بود. با این حال، احساس کمی گرفتگی، درد یا درد بلافاصله پس از عمل طبیعی است. برخی از عناصر فرآیند انجماد تخمک ممکن است ناراحت کننده باشند. با این حال، این تجربه برای اکثر زنان دردناک نیست.

 

خلاصه مطالب

 انجماد تخمک روشی برای حفظ تخمک های زن است. این تکنیک برای به تعویق انداختن بارداری استفاده شده است. هنگامی که بارداری مورد نظر باشد، تخمک ها را می توان ذوب کرده، بارور کرد و به عنوان جنین به رحم منتقل کرد. مطالعات متعدد نشان داده اند که بیشتر مشکلات ناباروری به دلیل زوال سلول های زایای مرتبط با افزایش سن است. میزان موفقیت این روش بسته به سن زن متفاوت است و احتمال آن در زنان جوانتر و بالغ بیشتر است.

 

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://carefertility.com.au/resources/blog/8-common-questions-about-freezing-eggs-for-a-later-pregnancy
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/314815
  3. https://www.hfea.gov.uk/treatments/fertility-preservation/egg-freezing/
  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Oocyte_cryopreservation
  5. https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/freezing-eggs-preserving-fertility-for-the-future

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.