زنان و زایمان

علت سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

علت سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

سفت شدن شکم در بارداری

بدن شما در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شود و سفت شدن شکم نیز بسیار شایع است. سفت شدن شکم ممکن است در اوایل سه ماهه اول بخاطر رشد و کشش رحم، شروع شود. همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، ممکن است نشانه ای از سقط جنین احتمالی در هفته های اولیه یا زایمان زودرس باشد، همچنین می تواند انقباضات طبیعی باشد که به زایمان منجر نمی شود که به آن انقباضات کاذب نیز می گویند یا نشانه زایمان واقعی باشد. دلایل زیادی برای سفت شدن شکم در دوران بارداری وجود دارد که بسته به سه ماهه بارداری ممکن است متفاوت باشد.

در ادامه به بررسی علل سفت شدن شکم در ماه های مختلف بارداری می پردازیم .

 

سفت شدن شکم در ماه نهم بارداری و سه ماهه اول:

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک زن ممکن است در سه ماهه اول بارداری احساس کند شکمش سفت شده است، از جمله:

  • کشش: در طول سه ماهه اول، رحم به سرعت در حال رشد و کشش است تا بتواند جنین در حال رشد را در خود جای دهد. که می تواند باعث گرفتگی شکم یا دردهای تیز، کوبنده شود، زیرا رباط ها و سایر بافت ها کشیده می شوند.
  • گاز یا یبوست: درد گاز یک مشکل بسیار رایج در دوران بارداری است. که می تواند باعث گرفتگی یا درد  در شکم شود و می تواند بسیار دردناک باشد. یبوست نیز یک شکایت رایج در اوایل بارداری است. تغییرات هورمون های بارداری می تواند باعث کند شدن دستگاه گوارش شود. همچنین، آهن موجود در برخی ویتامین های دوران بارداری می تواند مدفوع را سفت کرده و دستشویی را دشوار کند. هم گاز و هم یبوست گاهی اوقات باعث می شود که احساس کنید شکم شما سفت شده است.
  • سقط جنین: به ندرت، سفت شدن شکم می‌تواند نشانه سقط جنین باشد، با این حال، سقط جنین قبل از هفته دوازدهم بارداری شایع است.

سایر علائم سقط جنین عبارتند از:

  • کمر درد خفیف تا شدید
  • خونریزی واژینال قرمز روشن یا قهوه ای
  • ترشحات واژینال یا لخته
  • کاهش علائم یا نشانه های بارداری، مانند کاهش حالت تهوع صبحگاهی یا حساسیت سینه

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

سفت شدن شکم درهفته ۲۷ بارداری و سه ماه دوم:

همانطور که رحم شما در سه ماهه دوم رشد می کند، ممکن است متوجه سفت شدن بیشتر شکم شوید.  دلایل احتمالی سفت شدن شکم در سه ماه دوم عبارتند از :

  • درد رباط های رحمی: همانطور که رحم شما رشد می کند، رباط های حمایت کننده آن که رباط های گرد نامیده می شوند، کشیده می شوند. که می تواند منجر به احساس کشش در لگن شود. گاهی اوقات ممکن است احساس سفت شدن شکم نیز داشته باشید.
  • انقباضات براکستون هیکس: انقباضات براکستون هیکس نوعی انقباض کاذب و تمرینی هستند و معمولا در سه ماهه دوم یا سوم شروع می شوند و شایع ترین دلیل سفت شدن شکم  در بارداری است. انقباضات براکستون هیکس به اندازه انقباضات معمول زایمان، دردناک نیست واغلب با فعالیت مانند ورزش یا رابطه جنسی رخ می دهند.
  • پوزیشن و حرکات جنین: بسته به جایی که جنین در آن لحظه قرار دارد، ممکن است در شکم خود احساس فشار کنید. این به این دلیل است که نوزاد موقعیت خود را تغییر می دهد، که می تواند ناحیه جدیدی از رحم یا اندام های مجاور شما را فشار دهد.
  • زایمان زودرس: سفت شدن شکم به تنهایی نشانه زایمان زودرس نیست. اما اگر احساس گرفتگی همراه با بدتر شدن درد دارید، بهتر است به پزشک یا ماما مراجعه کنید .

 

سفت شدن شکم در بارداری

سفت شدن شکم در بارداری

 

سفت شدن شکم در بارداری ماه آخر‌

در آخرین مرحله بارداری، کودک به سرعت در حال رشد است و سفت شدن شکم  بسیار رایج است. در اینجا چند دلیل احتمالی وجود دارد:

  • درد رباط های رحمی: این احساس می تواند با ادامه رشد رحم شما شدیدتر شود.
  • انقباضات براکستون هیکس: مانند سه ماهه دوم، انقباضات براکستون هیکس می تواند دلیلی برای سفت شدن شکم در سه ماهه سوم باشد. بدن شما برای زایمان تمرین می کند و کاملا طبیعی است.
  • حرکات جنین: با بزرگ شدن جنین و رحم در ۳ ماه سوم هنگامی که کودک تغییر وضعیت می دهد، شما آن را شدیدتر احساس خواهید کرد و می تواند دلیلی برای سفت شدن شکم باشد.
  • درد زایمان: در اواخر سه ماهه سوم، انقباضات زایمان می تواند باعث احساس سفت شدن شکم شود. رحم بسیار قوی تر از زمان انقباضات براکستون هیکس منقبض می شود و علائم دیگری از زایمان را نیز تجربه خواهید کرد. اگر سفت شدن با گذشت زمان قوی‌تر می‌شود، یا به خودی خود حل نمی‌شود و به یک الگوی ثابت ادامه می‌دهد یا با گذشت زمان بیشتر می شود، ممکن است زمان زایمان شما باشد. اگر فکر می کنید در حال زایمان هستید، برای اقدامات بعدی فوراً به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید.

 

پیشنهاد مقاله: علت درد مثانه در بارداری چیست؟

درمان سفت شدن شکم در بارداری

  •  تغییر پوزیشن : اگر نشسته اید، ایستادن را امتحان کنید. اگر دراز می کشید، سعی کنید به سمت دیگری بچرخید. حرکت رحم شما به طور معمول باعث کاهش سفتی شکم می شود.
  • آب بنوشید: انقباضات براکستون هیکس، که یک دلیل بسیار رایج برای سفت شدن شکم است، اغلب به دلیل کم آبی بدن ایجاد می شود. بنابراین نوشیدن یک لیوان آب می تواند کمک کننده باشد.
  • قدم زدن: وقتی احساس کردید شکمتان سفت شده است، بلند شوید و شروع به حرکت کنید. حرکت دادن بدن می تواند به خلاص شدن از احساس سفتی ناراحت کننده کمک کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

از هفته چندم بارداری شکم سفت می شود؟

سفت شدن شکم  در دوران بارداری متغیر است ولی معمولاً در سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم رخ می دهد، همانطور که رحم شما بزرگ می شود، در نهایت به دیواره شکم فشار می آورد و باعث می شود شکم شما سفت شود. ماهیچه ها و رباط های اطراف رحم شما نیز کشیده می شوند که می تواند باعث گرفتگی خفیف شود.

 

انقباض شکم در بارداری

انقباض شکم در بارداری

 

سفت شدن شکم در بارداری و تعیین جنسیت

انقباض شکم در بارداری یک تجربه رایج است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. هیچ مدرک علمی برای تایید این ادعا وجود ندارد که سفت شدن می تواند جنسیت جنین را نشان دهد. بهترین راه برای تعیین جنسیت جنین سونوگرافی است.

 

پیشنهاد ویژه: بهترین پوزیشن بارداری برای بچه دار شدن چیست؟

علت شل و سفت شدن شکم در بارداری؟

دلایل زیادی برای شل و سفت شدن شکم در بارداری وجود دارد مانند: تغییرات هورمونی، حرکات جنین، انقباضات براکستون هیکس، استرس ‌و خستگی، رشد رحم و کشیدگی رباط های رحمی، زایمان زودرس، درد زایمان و …

 

خلاصه مطالب

سفت شدن شکم و انقباضات براکستون هیکس بخش طبیعی بسیاری از بارداری ها هستند. اما اگر زمانی احساس کردید که این سفتی نشانه چیز دیگری مانند سقط جنین یا زایمان زودرس است به پزشک مراجعه کنید . اگرچه انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه سوم بیشتر می شود، اما این امکان وجود دارد که سفتی در شکم شما به معنای واقعی بودن آن باشد. اگر احتمال زایمان دارید به بیمارستان بروید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/321659
  2. https://www.healthline.com/health/pregnancy/stomach-tightening-during-pregnancy
  3. https://www.thebump.com/a/abdominal-tightening-during-pregnancy
  4. https://greatist.com/health/stomach-tightening-during-pregnancy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.