مادر و کودک

10 نکته طلایی برای وزن گیری نوزاد در ماه اول

10 نکته طلایی برای وزن گیری نوزاد در ماه اول

وزن گیری نوزاد

اگر نوزاد شما وزن زیادی از دست بدهد یا تا 3 هفته وزن خود را به دست نیاورد، باید با ماما یا پزشک مشورت کنید. پزشکان در مورد نحوه تغذیه صحیح به شما مشاوره خواهند داد، احتمالاً در صورت شیردهی، از شما بخواهند که رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید و به طور کلی برای سلامت کودک خود تا وزن گیری نوزاد تحت نظر و تحت کنترل آنها نگه دارید.

افزایش وزن نوزاد به صورت یکنواخت یکی از نشانه هایی است که نشان می دهد کودک شما سالم است و به خوبی تغذیه می شود. کم شدن وزن نوزادان ظرف چند روز اول پس از تولد طبیعی به شمار می رود. نوزاد شما در 2 هفته اول وزن گیری می شود تا اطمینان حاصل شود که وزن زمان تولد خود را دوباره به دست آورده است. اکثر نوزادان ظرف 3 هفته، وزن زمان تولد خود یا بالاتر از آن را دوباره به دست می آورند.

 

وزن گیری نوزاد من چه مقدار باید باشد؟

کودک شما در این ماه حدود 2.5 تا 3.8 سانتی متر طول و حدود 907 گرم وزن اضافه می کند. اما اگر افزایش وزن نوزاد شما کمی بیشتر یا کمی کمتر باشد نیز مشکلی ندارد. در این مرحله، هنگام گرسنگی، کودک شما ممکن است بی قرار به نظر برسد، گریه کند، زبانش را بیرون بیاورد یا دست ها و لب هایش را بمکد. هنگامی که سیر است، احتمالاً به نظر می رسد که کودک شما علاقه ای به تغذیه ندارد یا فقط بعد از شیر دادن به خواب می رود.

 

غذا برای وزن گیری نوزاد

غذا برای وزن گیری نوزاد

 

کودک شما ممکن است دچار افزایش اشتها و بی قراری شود. این افزایش اشتها به این معنی است که کودک شما یک جهش رشد را پشت سر می گذارد. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، ممکن است متوجه شوید که کودک شما تمایل دارد در ساعات خاصی از روز بیشتر (گاهی در هر ساعت!) غذا بخورد زیرا غذا برای وزن گیری نوزاد بسیار موثر است. به این امر «تغذیه خوشه ای» می گویند. اگر به نوزاد شیر خشک برای وزن گیری داده می شود، ممکن است هنگام وزن گیری نوزاد، تمایل داشته باشد بیشتر شیر بنوشد.

 

وزن گیری نوزاد چگونه بررسی می شود؟

نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند ممکن است به شیر خشک برای وزن گیری یا مکمل اضافه شده به شیر خشک نیاز داشته باشند تا مواد مغذی و کالری بیشتری دریافت کنند. پزشکان ممکن است بخواهند رشد را در چند ماه اول بیشتر بررسی کنند تا مطمئن شوند که کودک به اندازه کافی رشد می کند. احتمالا مدتی طول بکشد تا نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند به وزن نرمال برسند، اما تا زمانی که به طور پیوسته رشد می کنند، معمولا مشکلی ندارد.

 

اگر رشد کودک من کند باشد چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که وزن گیری نوزاد شما با سرعت مورد انتظار رشد نمی کند، پزشک کودک شما را بررسی می کند و از شما در مورد موارد زیر سوال می پرسد:

 

پیشنهاد مقاله: واکسن نوزاد و زمانبندی دقیق آن

نوزاد شما چند بار در روز شیر می خورد:

در یک ماهگی، کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود ممکن است حدود 8 بار در یک دوره 24 ساعته (تقریبا هر 2 تا 3 ساعت) شیر بخورد. نوزادانی که با شیر خشک برای وزن گیری تغذیه می شوند معمولا کمتر غذا می خورند، شاید هر 3 تا 4 ساعت یکبار.

 

کودک شما در هر بار شیر خوردن چه مقدار می خورد:

یک نوزاد معمولاً حداقل 10 دقیقه شیر می خورد، باید صدای قورت دادن شنیده شود و پس از اتمام نوزاد باید راضی به نظر برسد. نوزادانی که برای افزایش وزن نوزاد با بطری تغذیه می شوند ممکن است تا 118 تا 148 میلی لیتر در یک جلسه بنوشند.

 

چند وقت یکبار نوزاد شما ادرار می کند:

نوزادان باید حداقل 4 تا 6 پوشک خیس در روز داشته باشند.

 

تعداد دفعات مدفوع کودک شما در روز و سفت یا آبکی بودن آن چقدر است:

تعداد دفعات می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند با هر بار شیر خوردن مدفوع می‌کنند، اما ممکن است یک روز یا بیشتر مدفوع نکنند. اکثر نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند حداقل یک بار در روز مدفوع می‌کنند، اما بقیه بیشتر یا کمتر از آن مدفوع می‌کنند. مدفوع نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند معمولاً نرم و کمی آبکی است. مدفوع نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند کمی سفت تر است. چه کودک شما با شیر مادر تغذیه شود و چه با شیر خشک، الگوی مدفوع او تا زمانی که مدفوع سفت نباشد و مخاط یا خون در آن نباشد، احتمالاً مشکلی ندارد.

اگر به نوزاد خود شیر می دهید، برای وزن گیری نوزاد مراجعه به مشاور شیردهی ممکن است کمک کننده باشد. آنها می توانند به هر سوالی که دارید پاسخ دهند و مطمئن شوند که کودک شما به اندازه کافی شیر مادر جهت افزایش وزن نوزاد دریافت می کند.

 

آیا ممکن است وزن گیری نوزاد بیش از حد ممکن شود؟

نیازی نیست نگران افزایش وزن نوزاد خود در ماه اول باشید، زیرا کودک شما تا چند ماه آینده به سرعت رشد خواهد کرد. بنابراین هر زمان که به نظر می رسد او گرسنه است به او غذا دهید زیرا غذا برای وزن گیری نوزاد نقش موثری دارد. با این حال، شروع برخی از عادات سالم با کودکتان اشکالی ندارد: هنگامی که کودک شما راضی به نظر می رسد، شیر دادن را متوقف کنید. تا زمانی که وزن گیری نوزاد شما مشکلی نداشته باشد، نیازی نیست بیشتر از نیاز به نوزاد شیر مادر یا شیر خشک برای وزن گیری بدهید. نوزادان در این سن نباید آب میوه، غلات یا سایر غذاها بخورند. آنها تغذیه مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند. همچنین، شروع زودهنگام آبمیوه یا غذاها می تواند باعث افزایش بیش از حد وزن آنها شود.

نوزادان در این سن به آب اضافی نیاز ندارند. هرگز شیر خشک را برای کاهش وزن کم نکنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

وزن گیری نوزاد چه زمانی اندازه گیری می شود؟

پس از 2 هفته اول، نوزاد شما باید وزن شود:

  • تا 6 ماهگی حداکثر یک بار در ماه
  • از سن 6 تا 12 ماهگی حداکثر هر 2 ماه یکبار
  • در سن بالای 1 سال حداکثر هر 3 ماه یک بار

نوزاد شما معمولاً فقط در صورت درخواست شما یا نگرانی در مورد سلامت یا رشد او بیشتر از این تعداد وزن می شود. قد کودک شما نیز ممکن است در برخی از بررسی های رشدی آنها اندازه گیری شود. نمودار تغییرات وزن و قد نوزاد شما در پرونده سلامت رشد کودک ثبت می شود.  این نمودارها الگوی رشدی را نشان می‌دهد که کودکان سالم معمولاً از آن پیروی می‌کنند، خواه از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کنند یا ترکیبی از هر دو. پسران و دختران نمودارهای متفاوتی دارند زیرا پسرها کمی سنگین تر و قد بلندتر هستند و الگوی رشد آنها کمی متفاوت است.

 

افزایش وزن نوزاد

افزایش وزن نوزاد

 

برای وزن گیری نوزاد تغذیه با شیر مادر بهتر است یا شیر خشک؟

تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 4 تا 6 ماهگی بسیار توصیه می شود، حتی اگر افزایش وزن نوزاد آنطور که انتظار داشتید نباشد. در مورد تغذیه انحصاری با شیر مادر، اطمینان حاصل کنید که کودک شما شیر پسین (Hind Milk) را مصرف می کند. شیر پسین به شیر به شیر چگال و چرب و پرکالری که در هر بار شیردهی پس از شیر پیشین ترشح می شود، اطلاق می شود که برای ماه نخست بهترین مورد تغذیه نوزاد است.

پیشنهاد ویژه: علت مدفوع سبز در نوزاد با متخصص نوزادان

چه غذاهایی شیر مادر را افزایش می دهند؟

غذاهایی وجود دارند که می توانند به افزایش شیر شما کمک کنند. این غذاها حاوی ترکیبات و مواد معدنی حیاتی هستند که تصور می شود به تحریک تولید شیر کمک می کنند: غلات کامل- جو دوسر– گوشت بدون چربی- سیر- زردآلو- نخود- شنبلیله- رازیانه- آب.

 

آیا برای وزن گیری نوزاد به مکمل نیاز است؟

برخی از نوزادان ممکن است به ویتامین های اضافی نیاز داشته باشند، مانند:

  • نوزادان نارس که با وزن کمتر از 3.3 پوند به دنیا می آیند، احتمالاً به ویتامین ها و مواد معدنی اضافی که مستقیماً به شیر مادر یا شیر خشک اضافه می شوند، نیاز دارند.
  • نوزادانی که به طور انحصاری و همچنین تا حدی از شیر مادر تغذیه می‌شوند، احتمالا به ویتامین D و آهن نیاز داشته باشند.
  • نوزادان متولد شده از مادرانی که از رژیم غذایی سخت گیاهی پیروی می کنند ممکن است برای وزن گیری نوزاد به مکمل B12 نیاز داشته باشند

 

خواب چه نقشی در وزن گیری نوزاد دارد؟

مطالعات نشان داده است که نوزادانی که در ماه های اول زندگی خود در طول شب بیشتر و با وقفه های کمتری می خوابند، کمتر دچار اضافه وزن می شوند. اگر نوزادی در شب به اندازه کافی با کیفیت بالا نخوابد، ممکن است روز بعد احساس گرسنگی و خستگی کند، که منجر به خوردن بیشتر و حرکت کمتر می شود و به نوبه خود می تواند به چاق شدن بیش از اندازه نوزاد کمک کند. در واقع کیفیت خواب نوزاد، بر افزایش وزن صحیح نوزاد تاثیر می گذارد.

 

خواب چه نقشی در وزن گیری نوزاد دارد؟

در موارد زیر بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • در روز چهارم یا پنجم پس از تولد حداقل 15 گرم در روز افزایش نمی یابد.
  • تا 3 هفته پس از تولد وزن هنگام تولد دوباره جبران نمی شود.
  • در 4 ماه اول حداقل 454 گرم در ماه اضافه نمی کند (از کمترین وزن بعد از تولد در مقابل وزن هنگام تولد)
  • کاهش چشمگیری در سرعت رشد (وزن، طول یا دور سر) نسبت به منحنی قبلی خود دارد.

 

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://kidshealth.org/en/parents/grow13m.html
  2. https://www.parentcircle.com/0-12-months-baby-weight-chart/article
  3. https://www.healthline.com/health/baby/1-month-old-baby
  4. https://onewillow.com/blog/foods-that-increase-milk-supply/
  5. https://www.happyfamilyorganics.com/learning-center/article/supplements-and-vitamins-for-your-baby/
  6. https://www.nih.gov/news-events/news-releases/study-finds-link-between-sleep-habits-weight-gain-newborns
  7. https://www.chop.edu/conditions-diseases/slow-or-poor-infant-weight-gain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.