مادر و کودک

علت مدفوع سبز در نوزاد با متخصص نوزادان

علت مدفوع سبز در نوزاد با متخصص نوزادان

متخصص نوزادان

مدفوع سبز در نوزادان می تواند نشان از وجود مشکل در سیستم گوارش نوزاد باشد. در مواردی طبق نظر متخصص نوزادان ممکن است رنگ مدفوع به سبزی بزند و نرمال و طبیعی تلقی شود. تغییرات رژیم غذایی نوزاد و شیر مادر می تواند علت ایجاد این رنگ باشد. همچنین دلایل دیگری برای این مسئله وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته می شود. رنگ طبیعی مدفوع قهوه ای می باشد. اما این رنگ ممکن است روزانه تغییر کند، همچنین تغییر رنگ آن در نوزاد، کودک متناسب با سن آن ها مشهود است.

 

دلایل تغییر رنگ مدفوع به سبز طبق نظر متخصص نوزادان

مدفوع به علت موادی که از کبد تولید می شود به رنگ قهوه ای مشاهده می شود. رنگ طبیعی آن نشان از عملکرد درست کبد و پانکراس می باشد. رنگی که از کبد به مدفوع اضافه می شود بین قهوه ای و سبز می باشد، بنابراین گاها ممکن است رنگ مدفوع سبز دیده شود. در بعضی کودکان تغییر رنگ به زرد رنگ نیز مشاهده می شود.

 

سبز شدن مدفوع

سبز شدن مدفوع

 

برخی از علل ایجاد این تغییر رنگ ها عبارت اند از:

رژیم غذایی

غذا ها می توانند نقش مهمی در ایجاد این شرایط ایفا کنند. مصرف سبزیجات به ویژه سبزیجاتی که برگ های پهن سبز دارند در کودکان نیز موجب ایجاد مدفوع سبز باشند. کلروفیل ماده ای است که در سبز شدن رنگ سبز گیاهان نقش دارد، گیاهانی که حاوی کلروفیل هستند مانند اسفناج در سبز شدن رنگ مدفوع موثر می باشند. رنگ های خوراکی در برخی مواد غذایی می توانند در تغییر رنگ مدفوع موثر باشند. در نوزادان مکمل های آهن که طبق توصیه مراقبین سلامت و پزشک به نوزاد داده می شود می تواند رنگ مدفوع را تبدیل به رنگ سبز و سیاه بکند.

 

پیشنهاد مقاله: علت زور زدن نوزاد و درمان آن با متخصص اطفال

اسهال

اسهال هنگامی ایجاد می شود که به دنبال عفونت های ویروسی یا اختلالی که ایجاد شده است آب مدفوع توسط روده باریک جذب نمی شود و به همین جهت مدفوع شل و آبکی دفع می شود. زمانی که اسهال رخ می دهد اختلال الکترولیت ایجاد می شود و چون مواد غذایی سریع تر از زمان عادی از دستگاه گوارش عبور می کنند احتمال تغییر رنگ مدفوع و رفتن به سمت رنگ بیشتر است.

علل شایع ایجاد اسهال طبق نظر متخصص نوزادان عبارت اند از:

اسهال های مزمن در نوزادان و کودکان می توانند نشان از وجود بیماری زمینه ای مهمی باشند. حساسیت های غذایی، عدم تحمل گلوتن در مواد غذاییی و بیماری سلیاک و پرکاری تیرویید از جمله موارد مهمی می باشند که میبایست توسط متخصص نوزادان تشخیص داده شود و اقدامات اولیه مهم را برای آن ها انجام داد. تشخیص زودهنگام برابر است با کم کردن عوارض بیماری و برطرف شدن نگرانی والدین.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

موارد دیگر

در مواردی در نوزادان و کودکان زیر 6 ماه، مشاهده مدفوع سبز رنگ، طبیعی و حتی اطمینان بخش می باشد. در این سنین به این خاطر که تنوع مواد غذایی مصرفی توسط آن ها کم بوده و صرفا از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه صورت می گیرد رنگ مدفوع ثابت است و تغییرات چشم گیر مشاهده می شود. نوزادانی که صرفا از شیر مادر تغذیه می کنند معمولا مدفوع شل و زرد رنگ دارند. رنگ مدفوع می تواند متناسب با تغییر رژیم غذایی مادر تغییر کند. نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند معمولا مدفوع آن ها پر رنگ تر و رگه های سبز نیز ممکن است مشاهده شود.

 

مدفوع سبز در نوزادان

مدفوع سبز در نوزادان

 

با توجه به اینکه مدفوع سبز رنگ در نوزادان نگران کننده نیست اما اگر این رنگ سبز در این سنین با اسهال همرا باشد. 5امین علت مرگ و میر در کودکان در دنیا اسهال می باشد. از علائم خطرناک در کودکی که اسهال دارد عبارت اند از:

  • کم آبی
  • گریه کردن در حالی اشکی در چشم ندارد.
  • دهان و لب های خشک
  • چشم های گود رفته
  • خواب آلودگی

کودکان زیر 2 ماه در صورت بروز اسهال میبایست حتما توسط والدین به متخصص نوزادان مراجعه کنند و درمان مورد نظر را زودتر دریافت کنند. سالانه کودکان زیادی در دنیا بر اثر اسهال جان خود را از دست می دهند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها نیز می توانند موجب تغییر رنگ مدفوع شوند آن هم به این علت که آنتی بیوتیک ها می توانند نوع باکتری های فعال موجود در روده را تغییر دهند. در چنین مواردی سبز شدن رنگ مدفوع نیز مشاهده می شود.

 

پیشنهاد ویژه: نفخ شکم نوزاد و درمان آن با متخصص نوزادان

جلوگیری از ایجاد مدفوع سبز در نوزادان

همانطور که گفتیم این وضعیت در نوزادان و کودکان زیر 6 ماه طبیعی تلقی می شود اما باید به موارد خطر نیز توجه شود. برای این شرایط ابتدا میبایست دقت کنید که علت ایجاد این رنگ سبز چیست. آیا مربوط به تغذیه نوزاد است یا خیر. تغییر ناگهانی رنگ و بو می تواند خطرناک باشد و میبایست به متخصص نوزادان اطلاع بدهید. بیماری هایی مانند سلیاک میبایست هر چه زودتر تشخیص داده شود تا بتوان از عوارض احتمالی ممکنه جلوگیری کرد. برای مثال زودتر از سن 6 ماه، سعی شود غذاهایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک به کودک خورانده نشود چراکه تغییرات باکتری های روده ها می تواند منجر به تغییر رنگ مدفوع و سبز شدن آن شود.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که علائم هشدار شناخته شود و به موقع به متخصص نوزادان مراجعه شود.

 

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/319464#what-causes-orange-poop
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322595

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.