پوست و مو

چگونگی از بین بردن خال ھای مادرزادی!

چگونگی از بین بردن خال ھای مادرزادی!

از بین بردن خال ھای مادرزادی

خال مادرزادی لکه یا لکه هایی روی پوست شما است که با پوست اطراف آن متفاوت به نظر می رسد. خال‌های تولد بسیار رایج هستند و در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. بیشتر خال های مادرزادی در بدو تولد وجود دارند که نام خود را از همین جا می گیرند. برخی از خال‌های مادرزادی با افزایش سن محو می‌شوند، در حالی که برخی دیگر تا پایان عمر با شما خواهند بود، مگر اینکه آنها را حذف کنید. برخی از خال های مادرزادی خود به خود محو می شوند، اما برخی دیگر نیاز به درمان هایی مانند لیزر درمانی، دارو یا جراحی برای از بین بردن آنها دارند.

در حالی که از نظر پزشکی درمان بیشتر خال‌های مادرزادی ضروری نیست، اگر خال برجسته‌ای دارید که باعث می‌شود اعتماد به نفس کمتری داشته باشید، ممکن است احساس نیاز کنید که چگونه آن را حذف کنید. همچنین ممکن است پزشک پوست شما توصیه کند که برخی خال ها یا خال های مادرزادی برجسته به دلایل پزشکی برداشته شوند. گاهی اوقات این روش های جراحی می توانند جای زخم باقی بگذارند.

بیشتر خال های مادرزادی را می توان حذف کرد یا حداقل آن را کمتر به چشم آورد. هر کسی می‌تواند کاندیدای خوبی برای حذف خال مادرزادی باشد، اما پزشک متخصص پوست و مو به شما کمک می‌کند تا بر اساس نوع خال مادرزادی تصمیم بگیرید که کدام گزینه درمانی برای شما مناسب است، از جمله:

  • خال های مادرزادی عروقی: همانژیوم دوران نوزادی، لکه شراب پورت و خال سیمپلکس
  • ملانوسیتیک: خال های ملانوسیتیک مادرزادی و خال های کافه او لایت
  • غیر ملانوسیتی: خال سباسه و اپیدرم

هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد خال های مادرزادی وجود ندارد. شما می توانید با محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، خطر تغییر رنگ خال های مادرزادی یا تبدیل شدن به سرطان پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهید. زمانی که بیرون هستید از کرم ضد آفتاب و لباس محافظ استفاده کنید تا خطرتان را کاهش دهید. همچنین می توانید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز که نور خورشید در بالاترین حد خود است، بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.

 

از بین بردن خال ھای مادرزادی

بسته به نوع خال مادرزادی که دارید، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

 

مصرف یک دارو

در برخی موارد، پزشکان ممکن است بتا بلوکرها را تجویز کنند که معمولاً برای فشار خون بالا استفاده می شود. آنها رگ‌های خونی را کوچک می‌کنند و جریان خون را در یک ناحیه کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند خال‌های مادرزادی خاصی مانند همانژیوم دوران نوزادی کمتر دیده شوند. کورتیکواستروئیدها همچنین عروق خونی را کوچک می کنند و می توانند همانژیوم دوران نوزادی را به حداقل برسانند. این درمان‌ها فقط در مرحله تکثیر خال مادرزادی، زمانی که رشد می‌کند، مؤثر هستند، و زمانی که فردی حدوداً 1 ساله شود به پایان می‌رسد.

 

پاک کردن خال

پاک کردن خال

 

پس از آن، آنها معمولاً شروع به ناپدید شدن می کنند. هر گونه باقیمانده را می توان با جراحی یا با لیزر درمانی برداشت.

 

انجام لیزر درمانی

لیزر درمانی می تواند به روشن شدن خال های قرمز رنگ مانند خال های مادرزادی پورت واین کمک کند. نور لیزر به گرما تبدیل می‌شود که رگ‌های خونی را منقبض یا از بین می‌برد و باعث می‌شود خال‌های مادرزادی کمتر دیده شوند. لیزر درمانی زمانی موثرتر است که از دوران نوزادی استفاده شود، اما می توان از آن برای کودکان و بزرگسالان نیز استفاده کرد. یک مطالعه کوچک در سال 1995 و یک بررسی تحقیقی در سال 1991 نشان داد که در برخی موارد،برداشتن خال با لیزر یا لیزر می تواند به طور کامل از شر خال های مادرزادی، به ویژه خال های مادرزادی کافه لاته یا خال های مادرزادی عروقی خلاص شود.

 

ریموو خال با جراحی

تراشیدن یا جراحی به طور فیزیکی خال مادرزادی را از بین می برد، در حالی که لیزر رگ های خونی را کوچک می کند تا خال های مادرزادی عروقی کمتر قابل مشاهده باشند. دارو همچنین برای کوچک کردن برخی از خال های مادرزادی مانند برخی از همانژیوم ها استفاده می شود. جراحی خال مادرزادی معمولاً در مطب با بی حسی موضعی انجام می شود. اگر ناحیه خال مادرزادی بسیار بزرگ باشد، ممکن است تحت بیهوشی عمومی در یک محیط جراحی انجام شود. برای از بین بردن خال مادرزادی از یک چاقوی جراحی کوچک استفاده می شود.

 

پیشنهاد مقاله: ۷ عاملی که خال های قرمز پوست تان را بیشتر می کند

آیا خال مادرزادی خطرناک است؟

خال‌های تولد بسیار رایج هستند، اما همه آن‌ها را ندارند. تخمین زده می شود که 10 درصد از تمام نوزادان متولد شده در سراسر جهان دارای یک خال خاص به نام همانژیوم هستند

علائم خال های مادرزادی رنگدانه به نوع خال مادرزادی بستگی دارد. علائم می تواند شامل خال های مادرزادی باشد که عبارتند از:

  • مسطح یا برجسته
  • حاشیه های منظم یا نامنظم داشته باشید
  • دارای رنگ های مختلف (قهوه ای، قهوه ای، مشکی، آبی، بنفش)

خال‌های رنگدانه‌ای معمولاً مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند، اما خال‌های مادرزادی بزرگ‌تر یا آن‌هایی که ممکن است نامنظم یا به سرعت در حال تغییر باشند، ممکن است نیاز به بررسی علائم اولیه سرطان پوست داشته باشند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

انواع خال های مادرزادی:

  • لکه شرابی (پورت واین)
  • لکه های کافه او لایت
  • همانژیوم
  • نقطه منگولین
  • همانژیوم نوزادی
  • پچ های سالمون
  • ناهنجاری وریدی
  • ملانوسیتوز پوستی
  • خال های رنگدانه ای
  • خال های مادرزادی
  • لکه های ماکولا

 

خال مادرزادی قهوه ای:

بروز خال های مادرزادی ممکن است ارثی باشد. برخی از علائم ممکن است مشابه علائم سایر اعضای خانواده باشد، اما اکثر آنها اینطور نیستند. خال های قرمز مادرزادی به دلیل رشد بیش از حد رگ های خونی ایجاد می شوند. خال های مادرزادی آبی یا قهوه ای توسط سلول های رنگدانه (ملانوسیت ها) ایجاد می شوند.

دو نوع خال رنگدانه وجود دارد: لکه‌های کافه‌آو لایت، خال‌ها و لکه‌های منگولین. خال‌های رنگدانه‌ای می‌توانند مسطح یا برجسته با حاشیه‌های منظم یا نامنظم و رنگ‌هایی باشند که از قهوه‌ای تا سیاه و آبی متغیر است. بیشتر خال های رنگدانه ای هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند، خال‌های مادرزادی صاف و هایپر پیگمانته هستند. café au lait macules café au lait لکه‌های کافه‌آو لایت فرانسوی به معنای «قهوه با شیر» است و به رنگ قهوه ای روشن آنها اشاره دارد. آنها توسط مجموعه ای از ملانوسیت های تولید کننده رنگدانه در اپیدرم پوست ایجاد می شوند.] این لکه‌ها معمولاً دائمی هستند و ممکن است در طول زمان افزایش یابند

 

خال بدن

خال بدن

 

لکه‌های کافه‌آو لایت

لکه‌های Café au lait اغلب بی‌خطر هستند، اما ممکن است با سندرم‌هایی مانند نوروفیبروماتوز نوع 1 و سندرم مک‌کون-آلبرایت همراه باشند. ضایعات Café au lait با مرزهای ناهموار ممکن است در سندرم McCune-Albright دیده شود در مقابل، ضایعات café au lait نوروفیبروماتوز نوع 1 دارای مرزهای صاف هستند.

خالها معمولاً در طول زندگی کودک شما باقی می‌مانند. خال های بزرگ یا غول پیکر بیشتر به سرطان پوست تبدیل می شوند. خال ها می توانند به رنگ قهوه ای، صورتی، قهوه ای یا سیاه باشند. آنها ممکن است صاف یا برجسته باشند. برخی از خال ها ممکن است دارای موی روییده از آنها باشند

 

لکه منگولین (Mongolian spot):

اینها لکه های صافی از پوست خاکستری مایل به آبی هستند که معمولاً روی باسن یا کمر دیده می شوند. این لکه ها معمولاً تا زمانی که کودک شما مدرسه را شروع می کند، خود به خود محو می شوند. لکه‌های مغولی در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، مانند کودکان آفریقایی، سرخپوستان آمریکایی، آسیایی، اسپانیایی تبار و اروپای جنوبی بیشتر دیده می‌شود.

در کلی جهت بررسی بیشتر و تشخیص سندرم های همراه بهتر از پزشک خود کمک بگیرید.

 

پیشنهاد ویژه: لکه های چربی دور چشم و راه کارهای معجزه آسا برای درمان آن

خال مادرزادی نشانه چیست؟

علت دقیق ایجاد خال های مادرزادی ناشناخته است. در برخی موارد، خال های مادرزادی به این دلیل ایجاد می شوند:

  • رگ های خونی آنطور که انتظار می رود در طول رشد جنین تشکیل نمی شوند (لکه های مادرزادی عروقی).
  • سلول های ملانوسیت (سلول هایی که به پوست شما رنگ می دهند) به صورت خوشه ای رشد می کنند (لکه های رنگدانه ای).
  • نوعی از خال مادرزادی در سابقه خانوادگی بیولوژیکی شما وجود دارد (استعداد ژنتیکی).
  • یک بیماری زمینه ای باعث ایجاد خال مادرزادی (سندرم خال سباسه، سرطان پوست یا نوروفیبروماتوز) می شود.

 

خال مادرزادی در سر؟

خال های سباسه در بدو تولد وجود دارند و بیشتر روی پوست سر قرار دارند. آنها در نتیجه رشد بیش از حد غدد چربی تشکیل می شوند که ماده مومی شکلی به نام سبوم ترشح می کنند که پوست و مو را مرطوب می کند. این خال‌های مادرزادی معمولاً به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد یا نارنجی هستند. آنها اغلب به شکل بیضی بلند یا کاما ظاهر می شوند.

همچنین لکه های قرمز کم رنگ که به آن پچ های سالمون، بوسه های فرشته یا نیش لک لک نیز می گویند، رایج ترین نوع خال مادرزادی عروقی هستند. لکه های ماکولا (MA-kyuh-ler) معمولاً روی پیشانی یا پلک ها هستند. پشت گردن؛ یا روی بینی، لب بالایی یا پشت سر. ممکن است زمانی که کودک گریه می کند بیشتر قابل توجه باشند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/birthmark-removal
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/12159-birthmarks
  3. https://www.rileychildrens.org/health-info/pigmented-birthmark#:~:text=There%20are%20three%20types%20of,birthmarks%20cause%20no%20health%20problems.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.