پوست و مو

لکه های چربی دور چشم و راه کارهای معجزه آسا برای درمان آن

لکه های چربی دور چشم و راه کارهای معجزه آسا برای درمان آن

لکه های چربی دور چشم

لکه های چربی دور چشم یا همان میلیا کیست های کوچک، زرد یا سفیدی هستند که به صورت خوشه ای، معمولا روی صورت ظاهر می شوند. میلیا معمولاً به تنهایی برطرف می شود، اما لایه برداری یا شستشوی منظم با صابون ملایم ممکن است کمک کند. در صورت لزوم پزشک می تواند آنها را درمان کند. این مقاله به انواع مختلف میلیا، علل آنها و راه های ممکن برای خلاص شدن از شر آنها می پردازد.

 

جلوگیری از لکه های چربی دور چشم یا میلیا

همیشه نمی توان از میلیا جلوگیری کرد، به عنوان مثال، زمانی که در نوزادان رخ می دهد.

 

نکاتی برای پیشگیری ازدانه های زیر چشم:

  • اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • اجتناب از استفاده از کرم های غلیظ یا محصولات روغن دار
  • لایه برداری بین 2 تا 3 بار در هفته

 

درمان میلیا و چربی زیر چشم

آنها را دست نزنید

تلاش برای کندن میلیا می تواند باعث خونریزی، دلمه و اسکار برجستگی ها شود. خراش دادن پوست نیز می تواند میکروب ها را وارد ناحیه کند. این می تواند باعث عفونت شود.

 

چربی زیر چشم

چربی زیر چشم

 

منطقه را تمیز کنید

مطمئن شوید که هر روز صورت خود را با یک صابون ملایم و بدون پارابن می شویید. هر صابونی که ملایم نباشد، روغن‌هایی را که برای حفظ تعادل و سلامتی نیاز دارد، از بین می‌برد.

 

بخور آب منافذ پوست را باز می کند

پس از تمیز کردن، با بخاردهی منافذ خود را باز کنید. یکی از راه های انجام این کار این است که: 5 تا 8 دقیقه در بخار حمام بمانید. بخار به آرامی منافذ شما را باز می کند و پوسته های پوستی یا سایر محرک هایی را که ممکن است در زیر آن گیر کرده اند آزاد کند.

 

پیشنهاد مقاله: ۷ عاملی که خال های قرمز پوست تان را بیشتر می کند

به آرامی محل را لایه برداری کنید

لایه برداری ملایم پوست ممکن است به پوست شما کمک کند. به دنبال لایه بردار حاوی اسید سالیسیلیک، اسید سیتریک یا اسید گلیکولیک باشید. لایه برداری بیش از حد می تواند پوست را تحریک کند، بنابراین این کار را هر روز انجام ندهید. با استفاده از یک لایه بردار هفته ای یک بار شروع کنید و ببینید که آیا میلیا شما را بهبود می بخشد یا خیر.

 

از کرم رتینوئید استفاده کنید

برخی از محققان کرم های رتینوئید موضعی را برای از بین بردن میلیا توصیه می کنند. کرم های رتینوئید حاوی ویتامین A هستند. این ویتامین برای سلامت پوست شما ضروری است. فقط یک بار در روز از هر محصولی که حاوی رتینوئید – یا نوع کم قدرت آن، رتینول است، استفاده کنید. هنگام استفاده از کرم رتینوئید یا رتینول، استفاده از ضد آفتاب هر روز ضروری است. آنها پوست شما را در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید ضعیف تر می کنند.

 

یک ضد آفتاب سبک برای صورت انتخاب کنید

برای محافظت از پوست صورت خود در برابر اشعه ماوراء بنفش باید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. یک مزیت ضد آفتاب مناسب می تواند کاهش تحریک پوستی باشد که باعث میلیا می شود. مطمئن شوید SPF 30 یا بالاتر باشد. اگر پوست شما به نور خورشید بسیار حساس است، از محصولی با SPF 100 استفاده کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین توسط دکتر متخصص پوست  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمانهای خانگی میلیا دور چشم

در بیشتر موارد، میلیا به خودی خود ظرف چند ماه ناپدید می شود. در حالی که هیچ درمان خاصی برای حذف سریع میلیا ثابت نشده است، این درمان ها عمدتاً کم خطر و زمان بر هستند.

مثلا:

  • هر روز ناحیه را تمیز کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست از صابون ملایم استفاده کنید.
  • بخار آب منافذ را باز می کند. این کار را می توان با نشستن در حمام و دوش آب گرم انجام داد.
  • به طور مرتب ناحیه مورد نظر را لایه برداری کنید. با این حال، از لایه برداری بیش از حد خودداری کنید، زیرا لایه برداری روزانه می تواند پوست را تحریک کند.
  • از ضد آفتاب استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب با محافظت بالا، می تواند مفید باشند.

 

درمان گیاهی دانه های چربی زیر چشم

برخی تحقیقات نشان می دهد که عصاره های گل رز، دارچین و عسل دارای خواص ضد باکتریایی هستند که می توانند برخی از مشکلات پوستی را برطرف کنند. با این حال، هیچ تحقیقی در مورد اثربخشی آنها با milia انجام نشده است.

 

غده چربی زیر پلک چشم

عکس میلیا دور چشم

 

درمان های پزشکی دانه های زیر چشم

درمان جوش سفید روی پلک بالای چشم معمولاً ضروری نیستند و خطرات خاصی را به همراه دارند. اگر لکه های چربی دور چشم باعث نگرانی باشد، از درمان های بالینی خاصی برای حذف آنها استفاده می شود. شامل:

  • بازکردن. پزشک از یک سوزن یا تیغ استریل برای برداشتن میلیا استفاده می کند. این کار را در خانه انجام ندهید، زیرا ممکن است در معرض خطر عفونت قرار بگیرید.
  • کورتاژ. پزشک ناحیه را بی‌حس می‌کند، میلیا را برمی‌دارد، سپس پوست را با سیم داغ می‌بندد.
  • سرما درمانی. میلیاها اغلب با نیتروژن مایع منجمد می شوند. این می تواند باعث ایجاد تاول یا تورم شود که باید ظرف چند روز ناپدید شود.
  • مینوسیکلین. این آنتی بیوتیک خوراکی می تواند در درمان انواع خاصی از میلیا، مانند milia en plaque مفید باشد.

همه این درمان ها خطر ایجاد جای زخم را به همراه دارند، به جز ماینوسایکلین که خطرات دیگری نیز دارد. از آنجایی که میلیا خود باعث ایجاد زخم نمی شود، قبل از انجام این درمان ها به دقت فکر کنید.

 

میلیا چیست؟

میلیا کیست های کوچک و برآمدگی مانندی هستند که در زیر پوست یافت می شوند. اندازه آنها معمولاً 1 تا 2 میلی متر است. زمانی که پوسته های پوست یا کراتین که یک پروتئین است در زیر پوست گیر می کند، تشکیل می شوند. میلیا یا چربی زیر چشم معمولاً در اطراف پلک ها و گونه ها ایجاد می شود

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

عوامل خطر

میلیا خطرات بسیار کمی دارد. هنگامی که میلیا با بیماری یا آسیب دیگری همراه است، آن بیماری باید جداگانه درمان شود. مهم است که میلیا به درستی تشخیص داده شود. آنها را می توان با انواع دیگر بیماری های پوستی، از جمله کومدون، میلیاریا و انواع دیگر کیست ها اشتباه گرفت.

 

پیشنهاد ویژه: 10 مورد از خواص روغن کنجد برای پوست

جوش سفید روی پلک بالای چشم

همان میلیا است. میلیا معمولا مشکلات طولانی مدت ایجاد نمی کند. چشم انداز بسیار خوب است و اکثر موارد بدون درمان طی چند هفته برطرف می شوند. اگر میلیا ظرف چند هفته ناپدید نشود، پزشک ممکن است گزینه های درمانی را توصیه کند.

 

جوش قرمز زیر چشم

جوش قرمز زیر چشم دیگر میلیا نیست.میتواند نشنان دهنده حساسیت یا الرژی و حتی عفونت باشد.ترجیحا برای معاینه به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/skin-disorders/how-to-get-rid-of-milia#sunscreen
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/320953#outlook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.