قلب و عروق

هفت نشانه بیماری قلبی که باید بدانید!

هفت نشانه بیماری قلبی که باید بدانید!

بیماری قلبی

بیماری قلبی به هر مشکلی اطلاق می شود که بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد، مانند بیماری عروق کرونر، آریتمی و نارسایی قلبی. این بیماری‌ها همواره همراه با علائم مشخص نیستند و گاها ممکن است بیماری قلبی بدون علامت باشد. به احتمال زیاد شما با برخی از علائم “کلاسیک” ناراحتی قلبی آشنا هستید. علائم قلب درد شامل درد قفسه سینه (به آن آنژین صدری نیز گفته می‌شود) که ممکن است به شکل احساس فشار یا سنگینی ناراحت کننده باشد، تپش قلب یا احساس تپش قلب و احساس تنگی نفس یا مشکل در تنفس نیز از دیگر علائم قلب درد می‌باشد.

بیماری قلبی می‌تواند باعث ایجاد علائمی شود که بر سایر قسمت‌های بدن تأثیرگذار است. اگر هر یک از علائمی که در ادامه این مقاله ذکر خواهد شد را تجربه می کنید، آن را نادیده نگیرید و برای معالجه به پزشک خود مراجعه کنید.

 

 سرفه در بیماری قلبی

گرچه سرفه یک نشانه بسیار شایع از عفونت قفسه سینه یا بیماری‌های مرتبط با ریه است، سرفه مداوم می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی قلبی باشد. منظور از نارسایی قلبی آن است که قلب آنطور که باید خون را به سایر نقاط بدن پمپاژ  نمی‌کند. هنگامی که قلب به درستی خون را  پمپاژ نمی‌کند، احتمال تجمع مایعات  در ریه ها وجود دارد که می‌تواند باعث سرفه و گاهی تنگی نفس شود. سرفه ناشی از نارسایی قلبی دائمی است و ممکن است خلط ایجاد کند که این خلط می‌تواند به رنگ سفید، صورتی و یا خونی باشد. سرفه‌ها ممکن است شب هنگام دراز کشیدن رخ دهد. اگر سرفه‌ مداومی  دارید که بهبود نمی‌یابد و یا سرفه خونی دارید، فوراً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

ناراحتی قلبی

ناراحتی قلبی

 

درد فک / دندان درد در بیماری قلبی

درد فک یا دندان درد، می‌تواند نشانه ای از کاهش جریان خون به عضله قلب باشد که درد آن از قفسه سینه به فک شما می‌رسد. این درد، می‌تواند یک علامت هشدار دهنده در رابطه با حمله قلبی یا آنژین باشد. با وجود اینکه هم زنان و هم مردان ممکن است این علامت قلب درد غیرعادی غیرعادی را تجربه کنند، زنان بیشتر از مردان احتمال دارد درد فک را به عنوان علامت هشدار دهنده حمله قلبی تجربه کنند. در صورت تجربه درد فکی که بهبود نمی‌یابد، درد فکی که در حال تشدید شدن است و یا درد فک همراه با سایر علائم هشداردهنده حمله قلبی (مانند حالت تهوع یا تنگی نفس) ، فوراً با اورژانس (115) تماس بگیرید.

 

پیشنهاد مقاله: عروق کرونر قلب | بیماری عروق کرونر قلب چیست و چگونه درمان می‎‌شود؟

ورم پا و مچ پا در بیماری قلبی

اگر یک روز کامل را به مدت طولانی سر پا بوده اید(مخصوصاً زمانی که هوا گرم است) و یا یک پرواز طولانی مدت داشته‌اید، به احتمال زیاد تورم پاها و مچ پا را تجربه کرده اید. تورم پاها و مچ پاها در صورتیکه ادامه‌دار باشد، می‌تواند از علائم نارسایی قلبی باشد. در شرایطی که قلب نتواند خون را به طور موثر در بدن پمپاژ کند، مایعات می‌تواند در پاها و مچ پاها (به دلیل نیروی جاذبه زمین) و در برخی موارد حتی در شکم جمع شود. به این حالت ادم (با تلفظ o-deem-a) می‌گویند. اگر متوجه شدید که پاها و مچ پاها اغلب متورم هستند یا متوجه شدید که جوراب و کفش شما اثری از خود بر روی پوستتان بر جای می‌گذارند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

سرگیجه در بیماری قلبی

یک فرد ممکن است به دلایل مختلفی سرگیجه را تجربه کند، با این حال ممکن است که سرگیجه نشانه‌ای از ریتم غیر طبیعی قلب باشد. ریتم غیر طبیعی قلب یا آریتمی به دلیل بروز مشکل الکتریکی در قلب ایجاد می‌شود. یک نمونه از ریتم غیر طبیعی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی است که در آن قلب به طور نامنظم و اغلب تند می‌زند. همراه با سرگیجه، ممکن است تپش قلب، انقباضات تند قلب، تنگی نفس و سبکی سر را تجربه کنید. در صورت بروز این علائم با پزشک خود صحبت کنید. اگر علائم شما شدید است، رو به وخامت می‌رود و یا بهبود نمی‌یابد، با اورژانس (115) تماس بگیرید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان مشاوره آنلاین با متخصص قلب و عروق است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اختلال نعوظ در بیماری قلبی

این نشانه را با یک مثال توضیح می‌دهیم. در گذشته کارگران معدن زغال سنگ، از قناری‌ها برای تشخیص وجود گازهای خطرناک یا کمبود اکسیژن در معدن استفاده می‌کردند. آن‌ها قناری را همراه خود به داخل معدن می‌بردند. مرگ قناری در معدن نشان‌دهنده کمبود اکسیژن و یا اشباع گازهای سمی بود و کارگران می‌بایست هرچه سریع‌تر  از معدن خارج می‌شدند. اختلال نعوظ را می‌توان به عنوان «قناری در معدن زغال سنگ» برای تشخیص ناراحتی قلبی در نظر گرفت. اختلال نعوظ به عنوان یک علامت هشدار دهنده اولیه در نظر گرفته می‌شود. آلت تناسلی یک اندام پرعروق است و شریان‌های آن بسیار کوچکتر از شریان‌های قلب هستند. این بدان معناست که آسیب می تواند پیش از بروز سایر علائم ناراحتی قلبی، در آلت تناسلی ایجاد شود. بیماری قلبی و اختلال نعوظ عوامل خطر مشابهی دارند، بنابراین اگر اختلال نعوظ دارید، بهتر است با کمک پزشک خود، سایر عوامل خطر ناراحتی قلبی مانند فشار خون بالا یا کلسترول بالا را بررسی کنید.

 

علائم قلب درد

علائم قلب درد

 

درد یا گرفتگی عضلات پا در بیماری قلبی

همه ما هر از گاهی دچار گرفتگی عضلات پا می‌شویم به ویژه کسانی که به مدت بسیار طولانی می‌نشینند، ورزش می‌کنند و یا کم‌آبی دارند. با این حال، برای برخی افراد، درد و گرفتگی ساق پا می‌تواند نشانه‌ای از کاهش جریان خون در پاها باشد. به این وضعیت بیماری شریان محیطی گفته می‌شود (همچنین به عنوان بیماری عروق محیطی شناخته می شود). بیماری شریان محیطی توسط همان عوامل خطری ایجاد می‌شود که باعث بیماری عروق کرونر قلب نیز می‌شود. در این بیماری شریان‌های پا سفت و باریک می‌شوند و خون نمی‌تواند به راحتی از طریق شریان‌ها جریان یابد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، فرد ممکن است علامتی به نام “لنگش متناوب” را تجربه کند. ابیمار ممکن است هنگام راه رفتن متوجه درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پا (اغلب در ساق پا) شود که با توقف بمنظور استراحت از بین می‌رود. سایر علائم بیماری عروق محیطی که بر پاها تأثیر می‌گذارد می تواند شامل بی‌حسی، ضعف یا سردی، تغییر رنگ، ریزش مو زخم و جراحت باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، با پزشک خود مشورت کنید.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

خواب نامناسب در بیماری قلبی

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که نمی‌توانید چشمان خود را در طول روز باز نگه دارید؟ آیا تا به حال اطرافیان‌تان به شما گفته یا شکایت کرده‌اند که در طول خواب با صدای بلند خروپف می‌کنید یا حتی گاهی اوقات نفس خود را متوقف می‌کنید؟ اغلب با دهان خشک یا سردرد از خواب بیدار می‌شوید؟ اگر هر یک از این نشانه‌ها برای شما آشنا به نظر می‌رسد، ممکن است به یک بیماری به نام آپنه انسدادی خواب مبتلا باشید. آپنه خواب زمانی اتفاق می افتد که راه هوایی در هنگام خواب تا حدی یا به طور کامل مسدود شود. افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات قلبی و عروقی از جمله فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و سکته هستند. اگر آپنه خواب دارید (یا فکر می‌کنید که ممکن است داشته باشید)، با پزشک خود مشورت کنید. آپنه خواب همچنین ممکن است ناشی از سایر عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن باشد.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر دیابت بر قلب و راه ھای درمان آن 

چگونه از بیماری قلبی پیشگیری کنیم؟

کماکان بهترین درمان برای ناراحتی قلبی، یپشگیری است. داشتن یک شیوه زندگی سالم می‌تواند به کنترل فاکتورهای خطر و محافظت از قلب شما در برابر آسیب کمک کند. برخی اقداماتی که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید عبارتند از:

  • ورزش منظم
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم
  • نکشیدن سیگار
  • نداشتن اضافه وزن
  • فشار خون در محدوده نرمال

 

تصویر دکتر آوا فرزانه

آوا فرزانه

قلب و عروق

تصویر دکتر سعید امیری پویا

سعید امیری پویا

قلب و عروق

تصویر دکتر الهام شاه ابراهیمی

الهام شاه ابراهیمی

قلب و عروق

تصویر دکتر بهزاد حاجی مرادی

بهزاد حاجی مرادی

قلب و عروق

تصویر دکتر عیسی عابدینی صدر

عیسی عابدینی صدر

قلب و عروق

تصویر دکتر زهرا کیان پور

زهرا کیان پور

قلب و عروق

تصویر دکتر مجتبی یوسفی

مجتبی یوسفی

قلب و عروق

تصویر دکتر افروزه کرمی

افروزه کرمی

قلب و عروق

تصویر دکتر مهشید فیضی

مهشید فیضی

قلب و عروق

تصویر دکتر حمیدرضا رحمن پور

حمیدرضا رحمن پور

قلب و عروق

تصویر دکتر علیرضا جبلی

علیرضا جبلی

قلب و عروق

تصویر دکتر فریده رفیعی

فریده رفیعی

قلب و عروق

تصویر دکتر عباس قندرچی محمره

عباس قندرچی محمره

قلب و عروق

تصویر دکتر جمیل اسماعیلیان

جمیل اسماعیلیان

قلب و عروق

تصویر دکتر شیوا عطاری پور اصفهانی

شیوا عطاری پور اصفهانی

قلب و عروق

تصویر دکتر محمد رضایی

محمد رضایی

قلب و عروق

تصویر دکتر محسن صدقی پور

محسن صدقی پور

قلب و عروق

تصویر دکتر یاسر تاسه زر

یاسر تاسه زر

قلب و عروق

تصویر دکتر مهرداد حسین زاده

مهرداد حسین زاده

قلب و عروق

تصویر دکتر زیبا بوستانی

زیبا بوستانی

قلب و عروق

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.heartfoundation.org.au/blog/symptoms-of-heart-disease
  2. https://onlinedoctor.lloydspharmacy.com/uk/erectile-dysfunction/signs-of-heart-problems

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.