زنان و زایمان

کیست مویی تخمدان چیست و چگونه درمان میشود؟

کیست مویی تخمدان چیست و چگونه درمان میشود؟

کیست مویی

کیست مویی تخمدان یک نوع تومور خوش‌خیم در تخمدان‌هاست که اغلب حاوی مو و ساختارهای مشابه پوست است. این کیست‌ها معمولاً بی‌خطر هستند و به صورت تصادفی در اسکن‌های تخمدان یا در زمان معاینات پزشکی کشف می‌شوند. در برخی موارد، ممکن است رشد زیاد آنها باعث علائمی مانند درد شکمی، نفخ، یا تغییرات در دوره قاعدگی شود. اکثر کیست‌های مویی تخمدان به طور خودبخود تخلیه می‌شوند، اما در موارد نادر ممکن است به اندازه‌های بزرگتر رشد کنند و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند. کیست مویی تخمدان، که به طور رسمی به عنوان کیست درموئید نامیده می‌شود، یک تومور خوش‌خیم و غالباً غیرخطرناک است. در اکثر موارد، درمان نیازی ندارد و از طریق مشاهده و نظارت پزشکی مداوم به خوبی کنترل می‌شود. در این مطلب به کیست مویی تخمدان و درمان کیست تخمدان خواهیم پرداخت. همراه ما باشید و برای داشتن مشاوره آنلاین اپلیکیشن ازپزشک را نصب کنید.

 

کیست مویی تخمدان چیست ؟

همانگونه که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم کیست مویی تخمدان یا همان کیست درموئید یک تومور خوش خیم است و اگر میخواهید بدانید که چه اندازه کیست تخمدان خطرناک است باید بگوییم که غالبا غیر خطرناک است. این نوع کیست نوعی سرطان تخمدان است که محتوای آن را خون، چربی، ناخت، استخوان، غضروف  و بافت های تیروئیدی تشکیل می دهد. این نوع کیست ‌ها از سلول‌های جنینی یا بنیادی به وجود می‌آیند که اغلب خوش‌خیم هستند. این کیست ها اغلب در زنان جوان بین ۲۰ تا ۳۰ سال بوجود می آیند. جالب است بدانید در داخل کیست درموئید تخمدان، بافت دندان، چربی، مو، استخوان و…بوجود می آید و به همین دلیل به کیست مویی معروف است.

درباره درموئید بیشتر بدانید

کیست‌های درموئید در بیشتر موارد بدون علامت بوده و بسیار متفاوت هستند. به این صورت که  از سایز کمتر از ۱ سانتی‌متر تا بیش از ۲۰ سانتی‌متر در تخمدان دیده می شوند. هر چه قدر سرعت رشد کیست درموئید بیشتر باشد احتمال ایجاد عوارض بیشتر می‌شود. یکی از نکاتی که این بیماری را کمی راز آلود کرده است این است که در برخی موارد می تواند بدون هیچ علامتی باشد و فقط در صورت انجام چکاپ مشخص شود. اما در شرایطی که تشخیص انجام شده است، هر چه سریع تر باید به درمان اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است کیست باعث اختلال در عملکرد خون رسانی به اقصاء نقاط بدن شود. هم چنین احتمال بروز مشکلات نازایی نیز وجود دارد.

 

بیشتر بخوانیدتشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی 

 

علائم و نشانه های کیست مویی

  • در برخی موارد استفراغ
  • چاقی بدون علت
  • احساس درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • بروز درد در ناحیه شکم، لگن و حتی در زمان شروع دوره قاعدگی
  • ترشحات خونی غیر عادی و خارج از دوره عادت ماهانه
  • ایجاد تورم در ناحیه شکم به حدی که به نظر می رسد فرد مورد نظر باردار است.
  • اختلال در عملکرد برخی از اندام های بدن
  • مشکل در حین دفع ادرار و مدفوع
  • حالت تهوع در صورت پارگی

 

کیست مویی تخمدان

عکس کیست درموئید

 

درمان سریع کیست تخمدان

کیست مویی تخمدان در اکثر موارد، درمان نیازی ندارد و از طریق مشاهده و نظارت پزشکی مداوم به خوبی کنترل می‌شود. در مواردی که کیست بزرگ یا با علائم نگران‌کننده‌ای مانند درد یا ناراحتی رشد می‌کند، پزشک ممکن است راه‌های زیر را پیشنهاد دهد:

  • نظارت پزشکی منظم: در بعضی موارد، کیست‌های کوچک می‌توانند به طور خودبخود بهبود یابند یا تخلیه شوند. پزشک ممکن است شما را به منظور نظارت منظم دعوت کند.
  1. مداخله دارویی:در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی یا داروهای مشابه را برای کاهش درد و التهاب تجویز کند.
  2. جراحیاگر کیست بزرگ شده یا علائم غیرعادی دارد، پزشک می‌تواند توصیه به جراحی داشته باشد تا کیست را تخریب یا خنثی کند. این جراحی معمولاً با استفاده از تزریق مواد تخریب‌کننده یا بازکردن کیست و خنثی کردن آن انجام می‌شود.

همیشه مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا بر اساس شرایط خاص خود، بهترین روش درمان را انتخاب کنید. صرف نظر از محل آن، تنها گزینه درمانی برای کیست درموئید برداشتن جراحی است. چندین فاکتور کلیدی وجود دارد که باید قبل از جراحی در نظر گرفته شود، به خصوص اگر کیست در کودک درمان شود. این فاکتورها شامل مواردی چون علائم خطر، وجود عفونت واژن، درمان های دارویی در حال انجام، بیماری های زمینه ایی، شدت کیست و ترجیح والدین است. البته قبل از اقدام به درمان، باید تمامی سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک خود قرار دهید، تا با ارزیابی هر کدام از آن ها تصمیمی مشخص گرفته شود.

 

کیست تخمدان

کیست تخمدان

 

روش های جراحی برای درمان کیست درموئید

از آنجایی که برای این روش از بیهوشی عمومی استفاده می شود، وجود همراه هم بسیار الزامی است. با این حال یکی از بهترین گزینه های درمانی بیماری شایع زنان جراحی به روش لاپاراسکوپی است که عمل جراحی را برای بیمار موفقیت آمیز می کند. به جز لاپاراسکوپی، انواع دیگری از درمان با روش جراحی وجود دارد. مانند سیستکتومی که نوعی جراحی به روش باز قدیمی است که در این گونه جراحی ها جراح سعی بر حفظ بافت تخمدان ها می کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تا حدی که اندازه کیست اجازه دهد تخمدان را نگه می دارند تا شانس باروری برای خانم وجود داشته باشد، زیرا تخمدان عضو اصلی در باروری است. از روش های دیگر درمان جراحی کیست درموئید است که به برداشتن یک یا هر تخمدان می پردازد زیرا زمانی که این روش را انتخاب می کنند به این معنا است که کیست از اندازه طبیعی خود خارج شده است و تمامی قسمت های این عضو را درگیر کرده است. برخی از جراحی های کیست به صورت سرپایی انجام می شود. یعنی شما بعد از جراحی می توانید همان روز به خانه بروید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.