مغز و اعصاب

آزمایش خون برای تشخیص ام اس

آزمایش خون برای تشخیص ام اس

آزمایش خون

بیماری ام اس ،شاید این روز ها بیشتراین اسم را بشنوید و میزان اطلاعاتی که درباره این بیماری این روزها وجود دارد بسیار بیشتر از یک دهه پیش است. با توجه به سطح آگاهی موجود مراجعات به متخصصین و همینطور انجام آزمایش خون و دیگر آزمایشات جهت رد یا تایید این دسته بیماری ها افزایش یافته است. این خبر بسیار خوبی است ، حال اینکه علائم ام اس چیست و مطلب مرتبط با آن را در این مطلب بیان می کنیم. بیماری ام اس به گونه است که می تواند مغز و نخاع را درگیر کند و طیف گسترده ای از علائم مانند از دست دادن تعادل حین راه رفتن ،مشکلات بینایی و حس و حرکت دست و پاها را از خود نشان دهد.

این بیماری به طور معمول در خانم های جوان رخ می دهد و شیوع آن در خانم ها بیشتر از آقایان می باشد. در صورت تشخیص زودهنگام می توان جلوی پیشرفت علائم را گرفت و مانع از بدتر شدن بیماری شد.

از علل ایجاد این بیماری می تواند به ژنتیک، منطقه جغرافیایی، عفونت های ویروسی و فشار های روحی اشاره کرد. نکته بارز در این بیماری پلاک های مختلف در بافت سفید مغز می باشد که در این پلاک ها میلین که غلاف سلول های عصبی می باشد از بین رفته است، که معمولا در آزمایش خون نشان داده نمی شود. وجود میلین در نورون ها (سلول های عصبی) منجر به افزایش سرعت پیام رسانی می شود حال فرض کنید اگر این میلین از بین برود چه اتفاقی می افتد،سرعت پیام رسانی کاهش یافته و فرد حرکات را به کندی و با تاخبر انجام می دهد.

این بیماری به گونه ای می تواند جنبه های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به مرور کیفیت زندگی فرد را کم کند،همین مسئله که فرد در سنین جوانی این کاهش کیفیت را تجربه میکند تحمل آن بسیار سخت می باشد.

 

علائم ام اس

این موضوع طیف وسیعی را در بر میگیرد و همینطور فرد به فرد متفاوت است. برخی از این علائم عبارت اند از:

  1. خستگی
  2. به سختی راه رفتن
  3. مشکلات بینایی یا تنبلی چشم، مانند تاری دید
  4. مشکلات مربوط به دستگاه ادراری و توانایی ضعیف نگهداشتن ادرار
  5. احساس بی حسی و گز گز در انگشتان دست و پا
  6. احساس سفتی یا اسپاسم عضلات
  7. مشکلات حفظ تعادل
  8. مشکلاتی در ارتباط با یادگیری ،فکر کردن و برنامه ریزی

 

تست ام اس

تست ام اس

 

علائم بیماری ام اس اختصاصی نیست و ممکن است در بسیاری از بیماری ها این علائم مشاهده شود.

بنابراین درصورت مشاهده این علائم در خود و یا اطرافیان حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام تست های تشخیصی و همین طور آزمایش خون به تشخیص درست دست پیدا کنند.

پیشنهاد مقاله: دکتر آنلاین مغز و اعصاب برای درمان ام اس

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تشخیص بیماری ام اس

با توجه به اینکه علائم بیماری ام اس اختصاصی نیست و می تواند شک را به سمت بسیاری از بیماری ها ببرد. مجموعه ای از علائم و آزمایشات و تست ام اس به همراه معاینات عصبی می تواند تشخیص را قطعی کند. هیچ کدام از تست های آزمایشگاهی به تنهایی نمی توانند تشخیص قطعی ام اس را ممکن سازند. گاها انجام آزمایش خون به این خاطر است تا بیماری های دیگر و یا کمبود مواد معدنی و ویتامین ها که ممکن است علائمی شبیه به ام اس را تقلید کنند رد شوند. گرفتن فشار بینایی ،انواع تصویربرداری ها و آزمایش مایع مغزی نخاعی در رسیدن به تشخیص ممکن است کمک کند. اهمیت تشخیص قطعی و اطمینان از تشخیص این بیماری به این خاطر است که بیمار معمولا دوره درمان طولانی را میبایست طی کند.

فشار زیادی را از نظر روحی و روانی نیز میبایست متحمل شود، بنابراین به راحتی نمیتوان برچسب بیماری ام اس را به فردی زد.

 

درمان بیماری ام اس

بعد از اینکه تشخیص با کمک آزمایش خون دیگر روش ها قطعی شد پزشک متخصص راه درمانی متناسب با شرایط بیمار را در نظر میگیرد. هرچه بیماری را زودتر تشخیص دهند مطمئنا نتیجه درمان مطلوب تر خواهد بود و راحت تر می توان جلوی پیشروی بیماری و بدتر شدن علائم را گرفت. و این آگاهی را باید به بیمار بدهیم که دوره های عود و بهبود در این بیماری زیاد است . میبایست به توصیه های پزشک توجه کند تا دفعات عود بیماری کاهش یابد و از نظر روحیه بتواند خود را قوی نگه دارد. برخی از تحقیقات نشان می دهند که احتمال عود این بیماری در 3 ماهه سوم بارداری کاهش می یابد و از طرفی در 6 ماهه اول بعد از زایمان درصدی بیشتر می شود .

 

علائم ام اس

علائم ام اس

 

مواردی که فرد مبتلا به ام اس میبایست رعایت کند!

  1. گرما هدایت پیام عصبی را دچار اختلال می کند بنابراین بهتر است بیمر از انجام فعالیت هایی که دمای بدن را بالا میبرند خودداری کند.
  2. استرس و فشار روحی برای این بیماران اصلا مناسب نیست و تا جای ممکن میبایست از حضور در محیط هایی که استرس و اضراب زیادی را به فرد وارد می کندن دوری کند.
  3. حفظ رژیم غذایی سالم و مصرف مایعات کافی بسیار مهم است.
  4. خواب خوب و با کیفیت
  5. ورزش و فعالیت بدنی سبک مانند پیاده روی برای این افراد مناسب است.
  6. مصرف سیگار در این افراد ممکن است سرعت پیشروی بیماری را افزایش دهد به همین دلیل توصیه نمی شود.
  7. حفظ روحیه و دوری از انزوا
  8. پیگیری درست روند درمان و آزمایش های مختلف مانند آزمایش خون که پزشک معالج درخواست کرده است.

 

پیشنهاد ویژه: بیماری ام اس | چه عوامل و دلایلی باعث بیماری ام اس می‌شود

بیماران ام اس با توجه به سن کم و روحیه بالایی که دارند در تشکیل کمپین ها و افزایش آگاهی همدیگر فعال هستند. همین مسئله یعنی آگاهی بیشتر نسبت به بیماری، درک جوانب مختلف آن را راحت تر خواهد کرد.

بسیاری از بیماری ها و کمبود های ویتامین بدن می تواند علائم ام اس را تقلید کنند. بنابراین چکاپ سالانه و آزمایش خون متناسب با شرایط خودتان می تواند به تشخیص زودهنگام و پیگیری روند درمان کمک کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nhs.uk/conditions/multiple-sclerosis/living-with/
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/multiple-sclerosis/symptoms-causes/syc-20350269

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.