پوست و مو

آسیب های ناشی از کندن موهای سفید

آسیب های ناشی از کندن موهای سفید

کندن موهای سفید

تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است. اما موهای خاکستری یا سفید تقریباً در هر زمانی از زندگی ممکن است ظاهر شوند. عوامل ژنتیکی، استرس، رنگ مو و عوامل دیگر ممکن است در این امر نقش داشته باشند. فولیکول‌های مو رنگدانه‌ای حاوی ملانین تولید می‌کنند. با گذشت زمان، فولیکول‌های مو سلول‌های رنگدانه‌ای را از دست می‌دهند و در نتیجه رنگ مو سفید می‌شوند. در کل بهتر است به جای کندن موهای سفید به دنبال پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو باشید.

 

چرا نکندن موهای سفید یک امر مهم است

هنگامی که شروع به کندن موی سفید خود می کنید، ممکن است در ابتدا چیز مهمی به نظر نرسد، اما اگر به کندن فولیکول های مو ادامه دهید، ممکن است آسیب جدی وارد کنید. گاهی اوقات فولیکول عفونی می شود و منجر به تشکیل پوسچول حاوی چرک می شود. کندن مکرر می تواند باعث هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود. اما این افسانه که اگر یک موی سفید را بکنید، ده برابر موی سفید به جای آن ظاهر می‌شوند، از بین رفته است و درست نیست. علاوه بر تورم و جای زخم، کندن مستقیم مو از ریشه  می تواند به ریزش موی زودرس غیرقابل برگشت در ناحیه کمک کند.

بیمارانی که دارای تیک عصبی هستند و موهای خود را می کنند، ممکن است دارای لکه های طاسی دائمی در پوست سر خود باشند. آیا کندن یک موی سفید باعث سفید شدن بیشتر موها می شود؟ این ایده که کشیدن و کندن موهای سفید باعث رشد 10 موی دیگر در جای خود می شود درست نیست. کندن یک موی سفید فقط یک موی سفید جدید در جای خود ایجاد می کند، زیرا تنها یک مو می تواند در هر فولیکول رشد کند. موهای دیگر شما تا زمانی که سلول های رنگدانه فولیکول های بمیرند سفید نمی شوند.

آیا این بدان معنی است که باید موهای سفید را بکنید؟ اگر موهای سفیدی وجود دارد که باید از شر آن خلاص شوید، آن را با دقت کوتاه کنید. کندن می تواند به فولیکول مو آسیب برساند و ضربه مکرر به هر فولیکول می تواند باعث عفونت، تشکیل اسکار یا  منجر به ایجاد لکه های طاسی شود.

 

دلایل سفید شدن موها

دلایل زیادی علاوه بر افزایش سن می توانند باعث سفید شدن موها شود.

 

سفیدی زودرس

سفیدی زودرس

 

کمبود ویتامین

هر گونه کمبود ویتامین B-6، B-12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می تواند منجر به سفیدی زودرس شود. سطوح پایین فریتین سرم، که آهن را در بدن ذخیره می کند، ویتامین B-12 و کلسترول خوب HDL-C در کسانی که سفیدی زودرس مو دارند رایج تر است.

 

ژنتیک

بر اساس گزارشی که در سال 2013 در ژورنال درماتولوژی هندی منتشر شد، سفید شدن زودرس موهای افراد تا حد زیادی به ژنتیک مرتبط است.

 

پیشنهاد مقاله: درمان ریزش مو به کمک محلول ماینوکسیدیل

استرس اکسیداتیو

در حالی که سفید شدن مو بیشتر ژنتیکی است، استرس اکسیداتیو در بدن به آن سرعت می بخشد. هنگامی که آنتی اکسیدان ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد کافی نیستند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می شود. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و به پیری و بیماری کمک می کنند.

 

شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی، از جمله بیماری های خودایمنی، ممکن است خطر سفید شدن زودهنگام را در فرد افزایش دهد. در واقع، تحقیقات منتشر شده در سال 2008 ارتباط بین ناهنجاری های مو و اختلال عملکرد تیروئید را نشان داد.

 

عوامل استرس زای زندگی

معمولاً تصور می شود که استرس ممکن است منجر به سفید شدن زودرس موها شود. با این حال، مطالعات به طور قطعی این را ثابت نکرده است. مطالعات تحقیقاتی متناقضی در مورد استرس زندگی وجود دارد، مانند استرس ناشی از تروما، که منجر به سفید شدن زودرس می شود. یک مطالعه از دانشگاه نیویورک که در Nature Medicine گزارش شده است، نشان می‌دهد که سلول‌های مسئول رنگ مو زمانی که بدن تحت استرس است از بین می‌روند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سیگار کشیدن

مطالعه‌ای در سال 2013 که در مجله آنلاین درماتولوژی ایتالیا گزارش شده است، نشان می‌دهد که سیگاری‌ها 2 برابر بیشتر احتمال دارد که موهایشان شروع به سفید شدن کند. یک مطالعه در سال 2015 در مجله آکادمی پوست آمریکا نیز نشان داد که سیگار کشیدن با موهای سفید زودرس در مردان جوان مرتبط است.

 

رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

رنگ‌های شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می‌توانند به سفیدی زودرس مو کمک کنند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضری هستند که ملانین را کاهش می دهند. پراکسید هیدروژن، که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از محصولاتی که موها را دکلره می کنند در نهایت باعث سفید شدن مو می شود.

 

پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو

اگر ژنتیک یا پیری علت آن باشد، هیچ چیز نمی تواند مانع این روند شود. هنگامی که کمبود رژیم غذایی و ویتامین دلیل سفیدی زودرس مو باشد، اصلاح این موارد ممکن است از بدتر شدن آن جلوگیری کند. بهتر است به جای کندن موهای سفید به دنبال پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو باشید.

 

سفید شدن موها

سفید شدن موها

 

مصرف آنتی اکسیدان بیشتر

خوردن یک رژیم غذایی با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، از جمله سبزیجات و میوه ها، ممکن است به جلوگیری از سفید شدن مو کمک کند.

 

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی

 

ترک سیگار

سیگار اثرات نامطلوبی بر بدن دارد و به سفید شدن موها کمک می کند.

 

پیشنهاد ویژه: 13 ماده غذایی که ریزش مو را قطع می کند

درمان های طبیعی

برگ کاری

استفاده دارویی از برگ کاری به قرن ها قبل برمی گردد. هنگامی که برگ کاری با روغن مو ترکیب شده و روی پوست سر مالیده می شود، می تواند سفیدی زودرس را کاهش دهد.

 

چای سیاه

چای سیاه می تواند موها را تیره تر، درخشان تر و نرم تر کند. می توان آن را با خیساندن 3 تا 5 کیسه چای در 2 فنجان آب جوش، خنک کردن و مالیدن به موهای تمیز و مرطوب استفاده کرد. چای را می‌توان با نرم‌کننده مخلوط کرد و به مدت 1 ساعت روی موها گذاشت و سپس آبکشی کرد.

 

فلز مس

طبق یک مطالعه در سال 2012، سطوح پایین مس می تواند منجر به سفید شدن زودرس شود. منابع غذایی خوب مس عبارتند از جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه.

 

کدو حلوایی

کدو حلوایی برای احیای رنگدانه مو و تحریک ریشه مو شناخته شده است. ماساژ منظم روغن کدو حلوایی می تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند.

در کل بهتر است به جای کندن موهای سفید به دنبال پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو باشید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/320288#prevention-and-reversing-premature-white-hair
  2. https://uamshealth.com/medical-myths/does-pulling-one-gray-hair-cause-more-to-grow-in-its-place/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.