مادر و کودک

قوی ترین داروی گیاهی برای درمان سرفه کودکان

قوی ترین داروی گیاهی برای درمان سرفه کودکان

سرفه کودکان

سرفه کودکان از جمله علائم شایعی است که در بسیاری از بیماری ها دیده می شود. والدین با دیدن این علائم سریعا در صدد برطرف کردن آن با کمک روش های درمان خانگی سرفه و یا در مواردی شربت های ضد سرفه برمی آیند. این علامت در بیماری های تنفسی به خصوص نوع ویروسی آن معمولا خود محدود شونده هستند. اما در مواردی نیز میبایست از دارو برای برطرف کردن این علامت کمک گرفت. با توجه به پیشرفت علم و افزایش آگاهی مردم، استفاده از دارو های مختلف افزایش یافته است و بسیاری از افراد همچنان در درمان بیماری ها از دارو های گیاهی استفاده می کنند. شرکت های دارویی نیز با توجه به افزایش نیاز، تولید این دسته از دارو ها را با تنوع زیادی وارد بازار دارویی و داروخانه ها کرده اند.

استفاده از دارو های گیاهی همیشه میبایست با احتیاط صورت گیرد. استفاده از این دارو ها در کودکان ممکن است حساسیت های شدید از خود نشان دهند و همین مسئله ایجاب می کند تا در استفاده از این دارو ها، حتما از مشورت با پزشک استفاده کنند. برای یک کودک طبیعی است که در سال 8 بار سرما بخورد. علت این تعداد ابتلا، سیستم ایمنی ضعیف در سنین پایین تر می باشد. یکی از علائم شایع در عفونت های ویروسی و باکتریایی سیستم تنفسی سرفه می باشد. این مسئله که علامت از چه زمانی ایجاد شده است و چه مواردی آن را تشدید می کند در تشخیص علت و انتخاب داروی مناسب بسیار موثر است.

 

علل ایجاد سرفه کودکان

در درمان سرفه کودکان مطلبی که بسیار مهم می باشد این است که ابتدا علت آن مشخص شود و سپس در جهت رفع این علامت تلاش گردد. برخی از این علائم به اختصار عبارت اند از:

 

ضد سرفه

ضد سرفه

 

عفونت ها

در سنین پایین به علت ضعف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به انواع عفونت خای ویروسی و باکتریایی بیشتر است. ویروس ها و باکتری هایی که سیستم تنفسی را درگیر کنند می توانند منجر به ایجاد سرفه شود. در برخی از این درگیری ها کودکان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خواهد داشت. استفاده از آنتی بیوتیک در کودکان حتما با محاسبه وزن کودک و با تشخیص پزشک میبایست صورت گیرد. یکی از علل شایع ایجاد این علامت در سنین پایین به دنبال عفونت ها، برونشیت می باشد. بنابراین دریافت هر شربت ضد سرفه ای از داروخانه ها به بهبودی شدت سرفه کمک نخواهد کرد. بیماری های دیگری که به دنبال عفونتها در کودک منجر به ایجاد سرفه می شوند عبارت اند از: کروپ، ذات الریه، برونشیولیت و ….

طی سال های اخیر با ایجاد پاندمی کووید 19 و همه گیری آن در سنین پایین نگرانی والدین نیز افزایش یافته است. یکی از عوارض طولانی مدت این ویروس ها سرفه های خشک است که گاها با مصرف چندین نوع شربت نیز کاهش نمی یابد.

 

پیشنهاد مقاله: درمان سرفه با دمنوش های گیاهی

آلرژی

در برخی افراد ممکن است حساسیت به بعضی موارد و به اصطلاح آلرژن ها وجود داشته باشد. وجود حساسیت منجر به تولید هیستامین در بدن شوند که این ماده می تواند باعث سرفه کودکان، اشک ریزش، آبریزش، عطسه، راش های پوستی شود.

بهترین راه کنترل این وضعیت دوری از ماده ای است که این علائم را ایجاد می کند. بسیاری از دارو های آنتی هیستامین در داروخانه ها موجود می باشند مانند سیتریزین، نئوتادین، لوراتادین اما اینکه کدام یک برای کودک شما مناسب است با پزشک معالج می باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آسم

آسم در کودکان می تواند علائمی همچون سرفه، تنگی نفس و تنفس صدادار از خود نشان دهد. تشخیص آسم در سن کم بسیار مهم می باشد چراکه از پیشرفت علائم جلوگیری می کند. در برخی افراد سرفه ها حالت مزمن پیدا می کند. انواع شربت ها برای کم کردن آنها استفاده می شود در حالی که علت اصلی آنها بیماری آسم می باشد.

 

درمان سرفه

درمان سرفه

 

تحریک کننده ها

موادی مانند دود سیگار، دود ماشین ها، هوای بسیار سرد و یا بسیار گرم نیز می تواند محرک ایجاد گلو درد باشد. امروزه با آلودگی هوا این علائم در کودک بیشتر مشاهده می شود.

 

جسم خارجی

گاها در کودکی به دنبال ورود جسم خارجی از اجزای مواد غذایی گرفته تا اسباب بازی ممکن است سرفه های ناگهانی در او ایحاد کند و این سرفه قطع شود. اما دوره های مکرر سرفه و عفونت های سیستم تنفسی ایجاد شود. در صورتی که شرح حال دقیق داده نشود و معاینه دقیق صورت نگیرد ممکن است این مسئله ورود جسم خارجی در نظر گرفته نشود.

در چنین مواردی درمان با آنتی بیوتیک های مختلف صورت میگیرد اما تا جسم خارجی و ترشحات ایجاد شده خارج نگردد این علامت در کودکان بهبود نخواهد یافت.

 

پیشنهاد ویژه: علت سرفه کودکان چیست؟

شربت های گیاهی برای سرفه کودکان

دارو های گیاهی همانطور که قبلا نیز ذکر شده است تحقیقات علمی کافی برای تایید و یا ردشان انجام نشده و همین مسئله به پزشک اجازه نمی دهد تا با خیال راحت از این شربت ضد سرفه استفاده کند.

امروزه در بازار دارویی شربت های ضد سرفه برند هایی مانند پلارژین کیدز، توسیپان، پروسپان، آویشن، زوفا عسلی و چندین نوع دیگر جود دارد. برخی از این شربت ها در ادامه توضیحات اندکی برایشان بیان می شود:

  • پلارژین کیدز: این شربت از سن بالای 6 ماه قابل تجویز می باشد و از عصاره گیاه پلارگونیوم و عسل تشکیل می شود. برای درمان سرفه های سرماخوردگی و برونشیت استفاده می شود.
  • زوفا عسلی: این شربت نیز در درمان سرفه کودکان کاربرد داشته است. محتویات آن عبارت اند از: آویشن، گیاه زوفا، آویشن شیرازی، عناب، انجیر خشک، پر سیاوشان و پنیرک که میبایست زیر نظر پزشک مصرف شود.
  • پروسپان: این شربت از عصاره برگ خشک پیچک تهیه و تاثیر گزاری خوبی در سرفه های ناشی از درگیری برونش ها دارد.

داروهای گیاهی که در کنترل سرفه کودکان استفاده می شوند فراوان هستند و استفاده از هرکدام از آن ها با رعایت وزن و رده سنی کودک میبایست ورت گیرد. بنابراین گیاهی بودن یک دارو به معنای بدون ضرر بودن آن نیست. در بالا سعی شد به توضیحات بیشتر در ارتباط با این موضوع بپردازیم.

 

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/kids-dry-cough#causes
  2. https://www.nhs.uk/conditions/baby/health/colds-coughs-and-ear-infections-in-children/
  3. https://kidshealth.org/en/parents/childs-cough.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.