مادر و کودک

بهترین شربت سرفه برای کودکان

بهترین شربت سرفه برای کودکان

برای کودکان

وقتی کودکی طی بیماری ،علامت سرفه را پیدا میکند ،والدین در جهت بر طرف شدن این سرفه ها برای کودکان انواع شربت های ضد سرفه را امتحان میکنند تا در نهایت این علامت بر طرف شود .به دنبال بیماری ویروسی یا باکتریال که مجاری هوایی را در گیر بکند  میتواند سرفه ایجاد شود،اینکه کدام شربت برای سرفه مناسب است ،تشخیص آن با پزشک معالج می باشد.وبا توجه به ممنوعیت ها و حساسیت و محدودیت های سنی که برای شربت ضد سرفه خودسرانه آن ها را استفاده نکنید ،تنوع شربت های ضد سرفه بسیار زیاد است و اینکه حتی بهترین شربت سرفه گیاهی برای کودکان چیست ،میبایست توسط پزشک معالج تعیین شود.

ویروس سرماخوردگی جز بیماری های شایع در اطفال است که معمولا مشکلات پیچیده ای را برای کودکان ایجاد نمیکند اما در این روز ها و پس از پاندمی کووید 19 نگرانی های والدین نسبت به ابتلا کودک به این ویروس و عوارض احتمالی روی تنفس کودک بیشتر شده است که البته سرفه های مکرر و طول کشنده ای را نیز در کودکان ایجاد کرده است ،به همین جهت مصرف انواع شربت های ضد سرفه رواج یافته، به گونه ای که بسیاری از والدین بدون مراجعه به پزشک،مستقیم با مراجعه به داروخانه ها شربت ضد سرفه گیاهی یا صنعتی را برای کودک تهیه میکنند.

برخی از این شربت ها در صورتی که محدوده سن مخصوص تجویز در آن ها رعایت نشود عوارض زیادی را بر کودک میگذارند.همانند شربت دیفن هیدرامین که حتما توسط پزشک میبایست تجویز شود.

 

پیشنهاد مقاله: علت سرفه کودکان چیست؟

بهترین شربت سرفه برای کودکان چیست؟

انتخاب یک شربت ضد سرفه مناسب برای کودکان به عوامل مختلفی وابسته است و فاکتور هایی مانند سن کودک ،حساسیت ها،بیماری های زمینه ای ،دارو های همراه میبایست توسط پزشک چک و مورد توجه قرار گیرند.اینکه آیا سرفه کودک بر اساس حساسیت های وی بوده و سرفه ها خشک و قطاری است یا اینکه به دنبال عفونتی این مسئله ایجاد شده و ترشحات و خلط فراوان وجود دارد یا نه از مواردی است که میبایست مورد توجه قرار گیرد.

 

بهترین شربت سرفه گیاهی برای کودکان

بهترین شربت سرفه گیاهی برای کودکان

 

در ادامه برخی از شربت های ضد سرفه رایج در بازار را به طور مختصر معرفی میکنیم:

  • شربت دکسترومتورفان:

این شربت با مکانیسم مهار رفلکس عصبی سرفه به کاهش آن کمک میکند.معمولا در سرفه های خشک کاربردداشته .محدودیت نی نیز از جهت تجویز داشته است که زیر 2 سال معمولا توصیه نمی شود.از جمله عوارضی که ممکن است در برخی افراد دیده شود توهم است که ممکن است به خاطر وجود این ویژگی توسط برخی افراد مورد سو استفاده نیز قرار گیرد.

در این شربت می بینیم که علاوه بر دکسترومتورفان ماده سودوافدرین را نیز دارد. وجود این ماده به کاهش احتقان و گرفتگی بینی کمک کرده و تنفس را راحت تر میکند، و معمولا برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

این شربت ضد سرفه خلط آور است و سرفه کردن و خروج خلط را راحت تر میکند. این شربت ترکیبی از سودوافدرین که یک ماده ضد احتقان است،کلرفنیرامین که آنتی هیستامین و گایافنزین که خلط آور است میباشد. در این شربت ممکن است میزانی سرفه را تشدید کرده تا روند بهبود تسریع یابد. در واقع به خروج خلط ها کمک میکند.همانند اکثر شربت ها برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود.

 

پیشنهاد ویژه: درمان گیاهی سرفه کودکان

 

شربت گایافنزین نیز جز خلط آور هاست و به رقیق شدن ترشحات و خروج آن ها کمک میکند. در برخی دستورالعمل ها استفاده این شربت در بالای 6 ماه منعی ندارد.دوز مصرف این شربت توسط پزشک محاسبه می شود.

 

بهترین شربت سرفه برای کودکان چیست؟

بهترین شربت سرفه برای کودکان چیست؟

 

خلط آور است و بدون توصیه پزشک در زیر 2 سال ممنوع می باشد.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

بهترین شربت سرفه گیاهی برای کودکان

با توجه به بازار دارویی کشور ما و بسیاری از کشور ها استفاده از شربت های سرفه گیاهی نیز بسیار رواج پیدا کرده است. برخی از این دارو ها تحقیقات گسترده رویشان انجام نشده و استفاده از آن ها خیلی توصیه نمی شود. بنابراین فقط با این عنوان که شربتی گیاهی است تصور نکنید هیچ گونه آسیب یا ضرری برای کودکان ندارد بلکه ممکن است به کلیه ها و سیستم تنفسی مضر باشد. برخی از شربت های گیاهی رایج که به فراوانی استفاده می شود عبارت است از: شربت پروسپان که از عصاره گیاه پیچک بوده و خلط آور می باشد.

شربت سرفه توسیان از عصاره گیاه آویشن بوده و این شربت نیز خلط آور است. شربت آیورا نیز از عصاره گیاه پیچک بوده و خلط آور و تشکین دهنده سرفه می باشد.

 

نحوه تجویز و سن مناسب تجویز حتما میبایست توسط پزشک تعیین شود. استفاده از شربت های ضد سرفه در نوزادان کمتر از یک ماه توصیه نمی شود و حتی برای کودکان کمتر از 2 سال نسز اصلا استفاده خودسرانه و تنها ب مراجعه به داروخانه و خریذد دارو بدون نسخه پزشک توصیه نمی شود. بنا براین حتما در این مسئله توجه ویژه و لازم را داشته باشید.

 

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. by Bertram G.Katzung basic and clinical pharmacology
  2. https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/should-you-give-kids-medicine-coughs-and-colds#

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.