دارویی

بهترین قرص اشتھا آور برای بزرگسالان کدام است؟

بهترین قرص اشتھا آور برای بزرگسالان کدام است؟

قرص اشتھا آور

برخی افراد به دلیل شرایط سلامتی، خوردن غذا را سخت می دانند. محرک های اشتها شامل قرص اشتھا آور و داروهایی مانند مژسترول، روی و سایر مکمل ها هستند. نکات مربوط به سبک زندگی نیز ممکن است کمک کننده باشد، مانند انجام ورزش و تهیه غذاهای کوچک و خوشمزه. محرک های اشتها و چاق کننده، داروها، مکمل ها یا سایر موادی هستند که احساس گرسنگی را افزایش می دهند. یک محرک اشتها به عنوان یک اشتها زا نیز شناخته می شود. ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهان نیز ممکن است مانند تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی، به‌عنوان پراکسی‌زا عمل کنند.

اگرچه بسیاری از افراد افزایش اشتها را منفی می دانند، اما برخی از افراد ممکن است نیاز به تحریک میل خود به خوردن داشته باشند. در این مقاله، چندین محرک اشتها، از داروها و مکمل‌ها گرفته تا تغییر سبک زندگی را فهرست می‌کنیم.

 

بهترین قرص اشتھا آور بدون عوارض

برخی ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی ممکن است در تحریک اشتها موثر باشند. با این حال، اگر متوجه کاهش اشتها شدید بهتر است از خودتشخیصی و خوددرمانی اجتناب کنید و ابتدا با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. دلایل زیادی برای کاهش اشتها وجود دارد، و یک متخصص مراقبت های بهداشتی به بهترین وجه برای بررسی مسائلی مانند عوارض جانبی نسخه، توسعه، و شرایط زمینه ای مجهز است. چند مکمل که یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است شما را تشویق به امتحان کند عبارتند از:

 

فلز روی

کمبود روی می‌تواند باعث از دست دادن اشتها و کاهش وزن شود. نشان داده شده است که منبع مورد اعتماد دلیل اصلی کاهش اشتها در برخی افراد مسن است. اگر پزشک متخصص عمومی به شما تشخیص کمبود روی بدهد، ممکن است به شما دستور دهد مکمل روی مصرف کنید.

 

قرص اشتھا آور سیپروهپتادین

قرص اشتھا آور سیپروهپتادین

 

تیامین

کمبود تیامین، که به عنوان ویتامین B1 نیز شناخته می شود، می تواند اشتهای افراد مسن را کاهش دهد. اگر کمبود ویتامین B1 در شما تشخیص داده شد، ممکن است به شما توصیه شود که مکمل های ویتامین B1 مصرف کنید.

 

روغن ماهی

روغن ماهی ممکن است اشتها را تحریک کند. روغن ماهی معمولاً برای هر بزرگسالی که به ماهی حساسیت ندارد، بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، شواهد در مورد استفاده از روغن ماهی به عنوان محرک اشتها اندک است. با پزشک خود در مورد فواید مکمل روغن ماهی صحبت کنید و اینکه آیا فکر می کند ممکن است به شرایط خاص شما کمک کند یا خیر.

 

پیشنهاد مقاله: کم اشتهایی در کودکان و راه های درمان آن

قرص اشتھا آور برای بزرگسالان بدون عوارض

چند منبع معتبر دارویی وجود دارد که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای استفاده به عنوان محرک اشتها تایید شده است. این داروها عبارتند از:

 

Dronabinol (مارینول)

Dronabinol ،یک داروی کانابینوئیدی است. این بدان معنی است که روی گیرنده های کانابینوئیدی در مغز عمل می کند. Dronabinol به کاهش حالت تهوع در افراد مبتلا به سرطان کمک می کند و اشتها را در افراد مبتلا به HIV تحریک می کند. پزشک می تواند در تعیین اینکه آیا این دارو برای شما مفید و بی خطر است یا خیر کمک کند.

 

سیپروهپتادین

قرص اشتھا آور سیپروهپتادین یک آنتی هیستامین و عامل آنتی سروتونرژیک، یک محرک اشتها است که در افزایش وزن در کودکان و بزرگسالان کم اشتها موثر است. مطالعات متعددی نشان می دهد سیپروهپتادین به نتایج مثبتی در افزایش اشتها دست یافته است.

 

مژسترول Megestrol (Megace)

یک پروژسترون مصنوعی است. اشتها را تحریک می کند و برای درمان بی اشتهایی یا کاشکسی استفاده می شود. کاشکسیا کاهش شدید وزن مربوط به شرایط مزمن است. می توان آن را برای کودکان نیز تجویز کرد. اماعوارض جانبی هورمونی بالقوه دارد و می تواند باعث لخته شدن خون شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اکساندرولون (اکساندرین)

اکساندرولون یک مشتق تستوسترون مصنوعی است. افزایش وزن را مانند استروئیدهای آنابولیک یا تستوسترون طبیعی در بدن افزایش می دهد. اغلب به شرح زیر تجویز می شود:

  • ترومای شدید
  • عفونت ها
  • عمل جراحی

در حالی که اکساندرولون بیشتر برای افزایش وزن و نه تحریک مستقیم اشتها استفاده می شود، ممکن است منجر به افزایش اشتها شود. اکساندرولون می تواند باعث تغییراتی در کلسترول شود. این ممکن است خطر تصلب شرایین یا تصلب شرایین را افزایش دهد.

دسته های دیگری از داروها وجود دارند که اغلب به عنوان محرک اشتها استفاده می شوند، اما این داروها برای این استفاده مورد تایید FDA قرار نگرفته اند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای تشنج
  • برخی از داروهای ضد روان پریشی
  • استروئیدها

خوددرمانی هرگز توصیه نمی شود. پزشک شما تنها کسی است که باید تصمیم بگیرد کاهش اشتهای شما را با داروهای بدون برچسب یا داروهایی که توسط FDA تایید شده اند درمان کند.

 

قرص اشتھا آور موجود در داروخانه و قرص اشتھا آور قوی

انواع مختلفی از محرک های اشتها وجود دارد و حاوی داروها یا مواد شیمیایی مختلف است. همه آنها به یک هدف عمل می کنند: ایجاد تمایل دوباره برای خوردن.

انواع مختلف محرک ها یا درمان های اشتها عبارتند از:

 

کورتیکواستروئیدها

محرک های اشتها حاوی کورتیکواستروئیدها نسبتاً رایج هستند و به دلیل افزایش وزن شناخته شده اند. که یک ضد التهاب است و احساس خوبی ایجاد می کند.

 

بهترین قرص اشتها آور خارجی

بهترین قرص اشتها آور خارجی

 

داروهای سیستم عصبی مرکزی

Dronabinol دارویی است که حاوی دلتا-9-تتراهیدروکانابینول است، یک ماده فعال موجود در ماری جوانای پزشکی. سایر داروهای رایج سیستم عصبی مرکزی میرتازاپین، سیپروهپتادین و اولانزاپین هستند.

 

درمان هورمونی

مژسترول استات دارویی است که هورمون ها را برای افزایش وزن تحریک می کند. عوامل رشد یا هورمونی، یک عامل هورمونی نوظهور که در حال مطالعه است، گرلین است. که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و وظیفه آن ارسال سیگنال به بدن برای ترشح هورمون های رشد است. مصرف مکمل گرلین نیز همین کار را انجام می دهد و می تواند به افزایش وزن شما کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: انواع نوشیدنی برای ھیدراته نگه داشتن بدن !

چه چیزی باعث از دست دادن اشتها می شود؟

از دست دادن اشتها می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. ممکن است در اثر یک رویداد پزشکی، کاهش سلامتی ایجاد شود یا می تواند به مراحل مختلف زندگی مرتبط باشد. گاهی اوقات هیچ دلیل آشکاری وجود ندارد. اصطلاح پزشکی برای کاهش اشتها ،بی اشتهایی است. بی اشتهایی را نباید با بی اشتهایی عصبی که یک اختلال خوردن است، اشتباه گرفت.

 

شایع ترین دلایل کاهش اشتها

  • افسردگی
  • احساسات شدید مانند غم و اندوه
  • سه ماهه اول بارداری
  • حالت تهوع
  • زوال عقل
  • سرطان روده بزرگ، تخمدان، معده یا پانکراس
  • بیماری کبد یا کلیه
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • هپاتیت
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  • استفاده مواد مخدر
  • استفاده از داروها یا درمان های خاص
  • تیروئید کم کار
  • یبوست

 

تغییر سبک زندگی برای تحریک اشتها

چندین راه برای کمک به افزایش اشتها در کنار مصرف داروها یا مکمل ها وجود دارد. این تغییرات سبک زندگی عبارتند از:

  • وعده های غذایی را لذت بخش تر کنید. سعی کنید با دوستان و خانواده غذا بخورید، یا در حین تماشای یک برنامه مورد علاقه. اگر در طول وعده غذایی خود اوقات خوبی داشته باشید، ممکن است بیشتر بخورید.
  • غذاهایی را که دوست دارید بخورید و منوی خود را تغییر دهید. برخی از افراد داشتن یک دفتر خاطرات غذایی را برای پیگیری پیشرفت خود و اطمینان از دریافت کالری کافی مفید می دانند.
  • برای وعده های غذایی وقت بگذارید. اگر خوردن سه وعده غذای کامل در روز بسیار طاقت فرسا است، می توانید سعی کنید غذای خود را به پنج یا شش وعده کوچکتر در روز تقسیم کنید. هنگام تلاش برای افزایش اشتهای خود، مهم است که وعده های غذایی خود را حذف نکنید.
  • مقداری از کالری خود را بنوشید. نوشیدنی های حاوی کالری، مانند شیک های پروتئینی و اسموتی های میوه، می توانند به شما کمک کنند کالری مورد نیاز روزانه خود را برآورده کنید. فقط مطمئن شوید که به سراغ نوشیدنی های مغذی می روید و از نوشیدن نوشیدنی های حاوی کالری خالی مانند نوشابه خودداری کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/appetite-stimulant
  2. https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/what-to-know-about-appetite-stimulants

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.