ارتوپدی

بهترین قرص غضروف ساز چیست؟

بهترین قرص غضروف ساز چیست؟

قرص غضروف ساز

غضروف به عنوان نوعی بافت همبند تعریف می شود که حمایت ساختاری و محافظت از مفاصل بدن را فراهم می کند. این بافت، از سلول های تخصصی به نام کندروسیت ها تشکیل می شود  که ترکیبی از کلاژن، پروتئوگلیکان ها و سایر پروتئین های غیر کلاژنی تولید می کنند. غضروف اگرچه ماده ای سخت و انعطاف پذیر است، نسبتاً به آسانی مورد آسیب قرار می گیرد. افراد مبتلا به آسیب غضروف معمولاً درد مفاصل، سفتی و التهاب (تورم) را تجربه می کنند.

غضروف در بدن انسان وظایف مختلفی دارد:

  • اصطکاک را کاهش می دهد و به عنوان یک بالشتک بین مفاصل عمل می کند و به تحمل وزن ما در هنگام دویدن، خم شدن و کشش کمک می کند. مثلا استخوان های قسمت قفسه سینه با استفاده از غضروف ها به یکدیگر متصل می شوند.
  • برخی از اعضای بدن تقریباً به طور کامل از غضروف ساخته شده اند، به عنوان مثال، قسمت های خارجی گوش ما.
  • در کودکان انتهای استخوان های بلند از غضروف تشکیل می شود که در نهایت به استخوان تبدیل می شود.

بر خلاف سایر انواع بافت، غضروف عروق خونی ندارد. به همین دلیل، غضروف آسیب دیده در مقایسه با سایر بافت هایی که عروق خونی دارند، زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. در این مقاله، عملکرد غضروف، چگونگی آسیب دیدن آن و نحوه درمان آن را با استفاده از قرص غضروف ساز شرح خواهیم داد.

 

داروی غضروف ساز

داروی غضروف ساز

 

علائم آسیب به غضروف

بیماران با آسیب به غضروف در مفصل (آسیب غضروف مفصلی) ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • التهاب – ناحیه متورم و گرمتر از سایر قسمت های بدن می شود و حساس و دردناک می شود.
  • سفتی
  • محدودیت برد – با پیشرفت آسیب، اندام آسیب دیده به راحتی و آزادانه حرکت نمی کند.

اگرچه زانو بیشتر در معرض آسیب های غضروف مفصلی قرار دارد، اما سایر قسمت های بدن شامل مچ دست، شانه، مچ پا، آرنج و مفصل ران نیز ممکن است آسیب ببینند. در موارد شدید، یک تکه غضروف ممکن است پاره شود و مفصل قفل شود. این امر می تواند منجر به همارتروز (خونریزی در مفصل) شود. این آسیب باعث کبودی این ناحیه می شود. برای درمان در مراحل ابتدایی از داروی غضروف ساز و در مراحل پیشرفته از درمان های جراحی استفاده می شود. در ادامه مقاله، درباره قرص غضروف ساز بیشتر صحبت می کنیم.

 

پیشنهاد مقاله: اپلیکیشن پزشکی برای درمان درد مفاصل و بیماران مبتلا به آرتروز

مکمل و قرص غضروف ساز

گلوکزامین

جزء طبیعی غضروف است، ماده ای که از ساییدگی استخوان ها به یکدیگر و ایجاد درد و التهاب جلوگیری می کند. گلوکزامین بلوک های ساختمانی برای پروتئوگلیکان ها است و به نظر می رسد غضروف ها را برای ساخت کلاژن و پروتئوگلیکان های جدید تحریک می کند. همچنین می تواند به جلوگیری از تجزیه غضروف که ممکن است در اثر آرتریت اتفاق بیفتد کمک کند. بسیاری از مکمل ‌های درمان درد مفاصل، حاوی گلوکزامین هستند که یکی از مکمل‌ های مورد مطالعه برای استئوآرتریت است. اما با وجود این تحقیقات، هنوز سوالاتی در مورد میزان اثربخشی آن وجود دارد.

دو نوع گلوکزامین در مکمل ها وجود دارد: گلوکزامین هیدروکلراید و گلوکزامین سولفات. مطالعات نشان می دهد که داروی غضروف ساز حاوی گلوکزامین هیدروکلراید کمک زیادی به بهبود درد مفاصل ناشی از آرتروز نمی کنند در حالی که گلوکزامین سولفات این علائم را بهبود می بخشد.

اگر گلوکزامین سولفات در مدت زمان طولانی مصرف شود، ممکن است به کند کردن پیشرفت آرتروز نیز کمک کند. قرص غضروف ساز گلوکزامین سولفات معمولاً یک بار در روز در دوز 1500 میلی گرم (میلی گرم) مصرف می شود. اگر این مکمل غضروف ساز معده شما را ناراحت می کند، می توانید آن را در سه نوبت 500 میلی گرمی مصرف کنید. این مکمل های غذایی بدون نسخه در داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی در دسترس هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

کندرویتین

کندرویتین نیز مانند گلوکزامین، بلوک ساختمانی غضروف است. اگر غضروف به دلیل آرتروز دچار تجزیه شده باشد، کندرویتین می تواند موثر واقع شود. کندرویتین نقش های مختلفی را در سنتز بافت همبند ایفا می کند زیرا یک گلیکوزامینوگلیکان است و هنگامی که هیدراته می شود، فشار اسمزی ایجاد می کند که مقاومت فشاری غضروف سینوویال را افزایش می دهد. از این رو یک داروی غضروف ساز موثر محسوب می شود. بسیاری از مطالعات بالینی نشان می دهد که مکمل غضروف ساز کندرویتین می تواند درد و سفتی مفاصل را در افراد مبتلا به استئوآرتریت کاهش دهد. حدود 53 درصد افرادی که کندرویتین مصرف می کنند، 20 درصد یا بیشتر در درد زانو بهبود یافته اند.

 

مکمل غضروف ساز

مکمل غضروف ساز

 

کندرویتین سولفات همچنین ممکن است پیشرفت آرتروز را در صورت مصرف طولانی مدت کند کند. در بسیاری از مکمل های مخصوص مفصل، ترکیبی از گلوکزامین با کندرویتین ارائه شده است، اما میزان اثربخشی داروی ترکیبی نسبت به مصرف جداگانه این مکمل ها، هنوز کاملا مشخص نشده است. قرص غضروف ساز کندرویتین معمولاً در دوز 400 تا 800 میلی گرم دو یا سه بار در روز مصرف می شود.

 

زردچوبه

زردچوبه یکی از محبوب ترین مکمل ها برای درمان درد از جمله درد مفاصل ناشی از آرتروز است که در تولید قرص غضروف ساز از آن استفاده می شود. ثابت شده است که کورکومین که در ترکیب شیمیایی زردچوبه یافت می شود، اثرات ضد درد و ضد التهابی از خود نشان داده است. اگرچه تحقیقات در مورد اثر زردچوبه بر درد مفاصل محدود است، اما یک منبع معتبر مطالعاتی نشان داده است که علائم درد مفاصل را بهبود می بخشد و ممکن است با ایبوپروفن قابل مقایسه باشد. مکمل غضروف ساز حاوی زردچوبه معمولاً با دوز 500 میلی گرم دو تا چهار بار در روز مصرف می شود.

 

پیشنهاد ویژه: درمان خانگی درد مفاصل انگشتان دست با پزشک ارتوپد

SAMe

S-adenosyl-L-methionine (SAMe)  مکملی است که معمولا برای کمک به علائم افسردگی و آرتروز استفاده می شود. کبد شما به طور طبیعی SAMe را از اسید آمینه ای به نام متیونین تولید می کند.این اسید آمینه، عملکردهای مختلفی از جمله کمک به تولید و ترمیم غضروف دارد. قرص غضروف ساز SAMe می تواند به علائم درد مفاصل ناشی از آرتروز کمک کند. این داروی غضروف ساز می تواند به اندازه داروی ضد التهابی سلکوکسیب (Celebrex) موثر باشد. مکمل غضروف ساز SAMe معمولاً در دوزهای 200 تا 400 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود. باید دقت داشت که تا رسیدن به نتایج نهایی ممکن است نیاز باشد چند هفته تا چند ماه به مصرف دارو ادامه دهید.

 

تصویر دکتر رامین ارژنگ

رامین ارژنگ

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر کتایون تاجیک

کتایون تاجیک

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر بهزاد خانمحمدی

بهزاد خانمحمدی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رضا اعرابیان

رضا اعرابیان

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر رضا پورعلی

رضا پورعلی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد ربانی

محمد ربانی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر شعیب مجدی

شعیب مجدی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر علیرضا عشرتی

علیرضا عشرتی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر عباس رحیمیان

عباس رحیمیان

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر راشد رحمتی

راشد رحمتی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمدعلی طاهرنیا

محمدعلی طاهرنیا

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر احسان علیمی

احسان علیمی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر کیارش بصیری

کیارش بصیری

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر فرزاد آراسته

فرزاد آراسته

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد حسین کریمی نسب

محمد حسین کریمی نسب

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر حمید قاضی

حمید قاضی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر مرتضی مولوی

مرتضی مولوی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر وحید حسامی

وحید حسامی

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر محمد اخلاق نجات

محمد اخلاق نجات

جراحی استخوان و مفاصل

تصویر دکتر داود کلانتری

داود کلانتری

جراحی استخوان و مفاصل

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/joint-supplements#fish-oil
  2. https://www.webmd.com/osteoarthritis/nutritional-supplements-osteoarthritis
  3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/osteoarthritis/expert-answers/glucosamine/faq-20058430

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.