گوارش

معرفی ۱۵ قرص معده درد، بهترین قرص معده درد کدام است؟

معرفی ۱۵ قرص معده درد، بهترین قرص معده درد کدام است؟

قرص معده درد

داروهای معده درد، مانند بی کربنات سدیم، امپرازول یا سایمتیدین می توانند به کاهش درد و سوزش کمک کنند، زیرا با مهار تولید اسید یا خنثی کردن اسیدیته در معده عمل می کنند. برخی نیز ممکن است سرعت تخلیه معده را افزایش دهند. معده درد معمولاً به دلیل تولید بیش از حد اسید، گاز اضافی، ورم معده، زخم معده، رفلاکس معده به مری یا خوردن غذای آلوده ایجاد می شود. علاوه بر معده درد، این شرایط می تواند باعث استفراغ و اسهال نیز شود. درمان معده درد با دارو باید توسط متخصص گوارش انجام شود و به علت اصلی آن بستگی دارد.

این داروها می توانند عوارض جانبی مانند افزایش فشار خون، مشکلات کلیوی، سردرد یا حتی آریتمی قلبی ایجاد کنند.

 

قرص معده درد بزرگسالان

رایج ترین داروهایی که برای معده درد تجویز می شود عبارتند از:

 

بی کربنات سدیم

بی کربنات سدیم یک آنتی اسید است که به سرعت اسید معده را خنثی می کند و به طور موقت درد معده، سوزش سر دل یا سوزش ناشی از سوء هاضمه، ورم معده یا ریفلاکس معده را تسکین می دهد. بی کربنات سدیم نباید توسط کودکان زیر 2 سال، زنان باردار یا افراد مبتلا به آلکالوز، استفراغ یا انسداد روده استفاده شود.

 

 منیزیوم هیدروکسید

شیر منیزیم یک آنتی اسید حاوی هیدروکسید منیزیم است که به کاهش اسید معده کمک می کند. علائمی مانند درد معده، سوزش سر دل و احساس سوزش ناشی از سوء هاضمه را تسکین می دهد. این دارو را می توان به صورت سوسپانسیون خوراکی یافت. شیر منیزیم نباید توسط کودکان زیر 2 سال، زنان باردار یا شیرده، یا افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا افرادی که به هیدروکسید منیزیم یا هر جزء دیگر موجود در شیر خشک حساسیت دارند مصرف کنند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

امپرازول

امپرازول دارویی است که با تولید اسید در معده تداخل دارد. به کاهش درد معده، سوزش یا آروغ زدن بیش از حد ناشی از ورم معده، زخم معده، ریفلاکس معده به مری کمک می کند. این دارو را می توان به شکل کپسول یافت و باید طبق تجویز مصرف شود، زیرا دوزها و زمان درمان با توجه به مشکل معده تحت درمان متفاوت است. امپرازول نباید توسط کودکان زیر 1 سال، زنان باردار یا شیرده یا افرادی که مشکلات کبدی شدید دارند یا به اجزای موجود در کپسول حساسیت دارند استفاده شود. علاوه بر امپرازول، داروهای دیگری که مانع تولید اسید معده می شوند و پزشک ممکن است تجویز کند عبارتند از: لانزوپرازول، اسموپرازول یا پانتوپرازول.

 

دارو معده درد

دارو معده درد

 

بهترین قرص برای سوزش معده؟

فاموتیدین

فاموتیدین برای تسکین علائم رفلاکس اسید و سوزش سر دل استفاده می شود و این کار را با کاهش میزان اسید معده انجام می دهد. فاموتیدین، شرایط زیر را درمان می کند:

  • بیماری ریفلاکس معده (GERD): این بیماری زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری شما باز می گردد. و ممکن است باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو، طعم ترش در دهان یا آروغ زدن شود.
  • آسیب ناشی از اسید به پوشش مری: وقتی اسید معده به سمت بالا و به قسمت پایینی مری پاشیده می‌شود، می‌تواند به سلول‌های بافتی در مری آسیب برساند.
  • زخم اثنی عشر: ناحیه اثنی عشر بخشی از روده شماست که وقتی غذا از معده خارج می شود از آنجا عبور می کند.
  • زخم معده: این زخم‌ها که به عنوان زخم معده شناخته می‌شوند، زخم‌های دردناک در پوشش معده هستند.

شرایطی که معده شما بیش از حد اسید تولید می کند. مانند سندرم زولینگر-الیسون است.

 

پیشنهاد مقاله: مراقبت های قبل و بعد از آندوسکوپی معده!

سایمتیدین

سایمتیدین دارویی است که به کاهش درد معده ناشی از زخم معده یا دوازدهه، ازوفاژیت پپتیک، سندرم زولینگر-الیسون یا سوزش سر دل کمک می کند. این دارو با مهار تولید اسید در معده، با اتصال به گیرنده‌های سلول‌های معده از عملکرد هیستامین جلوگیری می‌کند. هیستامین وقتی فعال می شود تولید اسید معده را افزایش می دهد. سایمتیدین را می توان به شکل قرص یافت و دوزهای آن بسته به شرایط تحت درمان متفاوت است. بنابراین باید طبق دستور پزشک مصرف شود.

سایمتیدین نباید در کودکان زیر 1 سال، زنان باردار یا شیرده یا افرادی که آسم، بیماری قلبی، زخم معده بدخیم دارند یا تحت درمان با داروی دوفتیلید هستند، مصرف شود. علاوه بر سایمتیدین، داروهای دیگری که با تجویز پزشک می توانند اثر هیستامین را مهار کنند، نیزاتیدین یا فاموتیدین هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص گوارش و کبد و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سوکرالفات

سوکرالفات محافظ معده است که برای درد معده و سوزش در موارد گاستریت مزمن یا زخم معده یا اثنی عشر تجویز می شود. این ماده با تشکیل مخاطی عمل می کند که به عنوان یک سد محافظ در معده عمل می کند و از آسیب اسید به دیواره معده جلوگیری می کند. این دارو فقط باید طبق دستور مصرف شود زیرا می تواند عوارض جانبی مانند مدفوع تیره، سرگیجه، سردرد، خشکی دهان، حالت تهوع، استفراغ، درد معده بعد از غذا خوردن، یبوست، گاز زیاد، توده های روی پوست یا اختلالات روان پریشی ایجاد کند.

سوکرالفات را می توان به شکل قرص یا قرص جویدنی یافت و برای زنان باردار، مادران شیرده، کودکان یا افرادی که به اجزای فرمول حساسیت دارند، منع مصرف دارد. علاوه بر سوکرالفات، یکی دیگر از محافظ های معده که پزشک ممکن است توصیه کند نمک بیسموت است.

 

قرص درد معده

قرص درد معده

 

بهترین قرص معده برای هضم غذا

 آلومینیوم هیدروکسید

هیدروکسید آلومینیوم یکی دیگر از آنتی اسیدهای سریع الاثر است که به تسکین درد معده و علائم مربوط به هضم ضعیف، ورم معده یا زخم معده کمک می کند. برای رفع پری، سوزش سر دل، گاز زیاد یا آروغ زدن موثر است. این آنتی اسید را می توان به صورت قرص یا سوسپانسیون خوراکی یافت و در ترکیب با سایر آنتی اسیدها مانند هیدروکسید منیزیم و کربنات کلسیم نیز موجود است. هیدروکسید آلومینیوم به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر باید برای مدت کوتاهی حداکثر به مدت 2 هفته مصرف شود. می تواند عوارض جانبی مانند اسهال، یبوست، حالت تهوع، استفراغ، افزایش فشار خون یا مشکلات کلیوی ایجاد کند.

هیدروکسید آلومینیوم نباید توسط کودکان زیر 12 سال، زنان باردار یا شیرده یا افراد مبتلا به نارسایی شدید کلیه، انسداد روده، آپاندیسیت، خونریزی در معده یا روده، هموروئید یا هیپوکلریدری استفاده شود.

 

سایمتیکون

سایمتیکون دارویی است که برای کمک به تسکین درد معده ناشی از گاز اضافی تجویز شده است. با شکستن حباب‌هایی که گاز را به دام می‌اندازند، دفع آن را تسهیل می‌کند و احساس نفخ معده، ناراحتی یا فشار ناشی از گاز اضافی در معده یا روده را تسکین می‌دهد. این دارو را می توان به صورت قرص، محلول قطره ای یا کپسول نرم یافت که به صورت خوراکی تجویز می شود. نحوه مصرف دوز توصیه شده برای بزرگسالان یک قرص 40 میلی گرمی است که طبق توصیه پزشک به صورت خوراکی تا 3 بار در روز بعد از غذا مصرف می شود.

اگر به اجزای فرمول آن حساسیت دارید و همچنین در موارد انسداد روده یا سوراخ شدن روده نباید از سیمتیکون استفاده کرد. علاوه بر این، در دوران بارداری یا شیردهی، سیمتیکون فقط باید طبق توصیه های پزشکی استفاده شود.

 

دومپریدون

دومپریدون دارویی است که با تحریک حرکت در معده و روده، تخلیه معده را تسریع می کند. این دارو برای کاهش درد معده ناشی از تاخیر در تخلیه معده، مانند سوء هاضمه یا رفلاکس معده به مری، موثر است. این دارو را می توان به صورت قرص یا سوسپانسیون خوراکی یافت. دومپریدون فقط باید طبق تجویز برای دوره های کمتر از یک هفته استفاده شود، زیرا می تواند عوارض جانبی مانند سردرد، خواب آلودگی، بی قراری، افسردگی، اضطراب، اسهال، بزرگ شدن سینه ها، آمنوره یا ضعف عضلانی ایجاد کند.

دومپریدون نباید برای نوزادان یا کودکان زیر 12 سال یا افرادی که هر نوع خونریزی گوارشی و انسداد دارند استفاده شود. همچنین در دوران بارداری باید از مصرف آن خودداری شود و مصرف آن در دوران شیردهی فقط باید توسط پزشک توصیه شود. سایر داروهایی که به تسریع تخلیه معده کمک می کنند و می توانند توسط پزشک توصیه شوند عبارتند از: متوکلوپرامید و سیزاپراید.

 

قرص معده درد و ورم معده عصبی

داروهایی که می توانند عوارض جانبی معده عصبی مانند حالت تهوع، اسهال یا اسیدیته معده را کاهش دهند عبارتند از: آلکا- سلتزر، امترول، میلانتا، پپتو- بیسمال، سیمیلاک یا تومز. برای اینکه بدانید کدام دارو برای علائم شما مناسب تر است، با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد، فرد ممکن است برای کاهش سطح اضطراب و استرس خود نیاز به مصرف دارو داشته باشد. درمان اضطراب و افسردگی نیز ممکن است به کاهش بروز معده عصبی کمک کند.

هنگامی که تغییر لایف استایل و عادات غذایی باعث بهبود علائم نمی شود، توصیه می شود با یک متخصص مشورت کنید و علت را به طور دقیق تشخیص دهید. پزشک شما ممکن است داروهایی مانند کاهش دهنده اسید، مسکن درد معده، داروهای ضد التهاب یا دیمن هیدرینات را برای کمک به تسکین علائم معده عصبی تجویز کند.

 

پیشنهاد ویژه: کاربردهای قرص فاموتیدین + زمان مصرف + عوارض مصرف+ دلایل تجویز

خلاصه مطالب

همه ما هر از گاهی دچار معده درد، ناراحتی معده و درد شکم می شویم که ممکن است به صورت ناگهانی یا طولانی مدت باشد علت آن می تواند هر چیزی باشد، از گاز یا کشیدگی عضله گرفته تا مواردی جدی مانند زخم و التهاب معده . اگر اغلب دچار معده درد یا ناراحتی معده می‌شوید، یا درد زیادی دارید، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. برخی داروهایی که در معده درد کاربرد دارند عبارتند از:

  • استروئیدها: درد و التهاب ناشی از بیماری هایی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو را کاهش می دهند.
  • مهارکننده های پمپ پروتون: اختلالاتی که با اسید معده بدتر می شوند مانند زخم ها و رفلاکس معده به مری.
  • آنتی بیوتیک ها: شرایط باکتریایی یا زخم های مربوط به هلیکوباکتر پیلوری.

 

سوالات متداول

بهترین قرص معده برای هضم غذا؟

لیست انواع قرص برای هضم بهتر غذا عبارتند از : رانیتیدین امپرازول رابپرازول دی سیکلومین آلومینیوم هیدروکسید سایمتیکون متوکلوپرامید دومپریدون

بهترین قرص برای سوزش معده؟

فاموتیدین سایمتیدین نیزاتیدین رانیتیدین امپرازول رابپرازول.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.tuasaude.com/en/medicine-for-stomach-pain/#:~:text=5.-,Omeprazole,gastroesophageal%20reflux%20or%20reflux%20esophagitis
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/famotidine-oral-tablet
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/321611
  4. https://www.webmd.com/first-aid/abdominal-pain-in-adults-treatment
  5. https://www.aurorahealthcare.org/services/gastroenterology-colorectal-surgery/abdominal-pain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.