روانشناسی

تاثیر قرص خواب بر کیفیت خواب

تاثیر قرص خواب بر کیفیت خواب

بی خوابی

بی خوابی (insomnia disorders) یکی از شایع ترین علائمی است که بزرگسالان به دنبال مشاوره پزشکی هستند. اگرچه خواب یک محرک بیولوژیکی قوی و بسیار تنظیم شده است، توانایی به خواب رفتن در زمان مورد نظر و حفظ خواب بدون بیداری بیش از حد شکننده است و تحت تأثیر عوامل متعددی است. شناسایی این عوامل هسته اصلی درمان اختلالات خواب است. پس از بررسی تمام عوامل و تجویز مناسب ترین قرص خواب برای شما توسط پزشک ،شاهد تاثیر قرص خواب بر کیفیت خواب خود خواهید بود.

مدیریت بی خوابی نیازمند یک رویکرد گام به گام است که با تلاش برای از بین بردن یا به حداقل رساندن عوامل متعدد کمک کننده و بیماری های همراهی که می توانند با خواب مطلوب تداخل ایجاد کنند، شروع می شود. بی خوابی اغلب فقط تا حدی به درمان اثرات مخرب خواب پاسخ می دهد. با این حال، و بسیاری از افراد نیاز به درمان برای کیفیت خواب دارند. با این حال، رویکردهای رفتاری و دارویی موفق برای بی خوابی تنها زمانی باید اجرا شوند که همه عوامل مؤثر شناخته و تلاش برای رسیدگی به آنها انجام شود. پس از بررسی تمام عوامل و تجویز مناسب ترین قرص خواب برای شما توسط پزشک، شاهد تاثیر قرص خواب بر کیفیت خواب خود خواهید بود.

 

بی خوابی

بی خوابی با ناتوانی در شروع یا حفظ خواب مشخص می شود. همچنین ممکن است به شکل بیدار شدن در صبح زود باشد که در آن فرد چندین ساعت زودتر از خواب بیدار می شود و نمی تواند دوباره بخوابد. مشکل در شروع یا حفظ خواب اغلب ممکن است خود را به صورت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز نشان دهد که مشخصاً منجر به اختلال عملکرد در طول روز می شود.

 

کیفیت خواب

کیفیت خواب

 

قبل از رسیدن به تشخیص بی خوابی اولیه، روانشناسان و پزشکان سایر علل بالقوه، مانند سایر اختلالات خواب، عوارض جانبی داروها، سوء مصرف مواد، افسردگی، یا سایر بیماری هایی که قبلاً شناسایی نشده بودند را رد می کند. بی خوابی روانی فیزیولوژیکی ممکن است ناشی از یک عامل استرس زا همراه با ترس از ناتوانی در خواب باشد. پزشکان ممکن است بی خوابی را با ترکیبی از استفاده از قرص خواب که شامل داروهای آرام بخش- خواب آور یا داروهای ضد افسردگی آرام بخش و به همراه با تکنیک های رفتاری برای ارتقای خواب منظم درمان کنند.

 

پیشنهاد مقاله: مشاوره خانواده آنلاین برای درمان بی خوابی پس از زایمان

علل بی خوابی

 علت این اختلال به بهترین وجه به عنوان ترکیبی از عوامل مستعد کننده، تسریع کننده و تداوم کننده که در طول زمان متفاوت هستند، تصور می شود. هر یک از این عوامل باید برای تدوین یک برنامه درمانی فردی ارزیابی شود. عوامل مستعد کننده و تشدید کننده-سابقه خواب باید شامل بررسی رویدادهای اجتماعی، پزشکی و روانپزشکی باشد که ممکن است در زمان شروع بی خوابی مرتبط بوده باشند. سپس چنین عواملی به طور متغیر در زمینه واکنش اساسی فرد به اختلال خواب زمانی که تحت استرس روانی یا فیزیولوژیکی قرار دارند، تقویت می شوند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوامل تاثیر گذار بر خواب

  • جسمی: مانند انواع بیماری ها، عمل جراحی و…
  • روانی شامل: اختلالات و بیماری های روانی
  • روانی اجتماعی یا بین فردی باشند مانند از دست دادن شغل، مرگ یکی از عزیزان، طلاق، مشاجره و….

علائم معمولاً زمانی برطرف می شوند که عامل استرس زا حذف یا برطرف شود یا زمانی که فرد با عامل استرس زا سازگار شود. گاهی اوقات، مشکلات خواب ادامه می یابد و منجر به بی خوابی مزمن می شود و بر کیفیت خواب افراد تاثیر میگذارد.این ممکن است به دلیل ایجاد عادات خواب ضعیف در طول دوره این اختلال باشد.

 

درمان

وقتی نمی‌توانیم بخوابیم یا وقتی به دفعات بیدار می‌شویم، یا وقتی خواب انرژی و سرزندگی را دوباره به زندگیمان برنمی گرداند یا حتی کیفیت خواب مناسبی نداریم به درمان نیاز خواهیم داشت.

 

قرص خواب آور

قرص خواب آور

 

شاید رایج‌ترین درمان برای بی‌خوابی دارو درمانی یا به اصطلاح عامه قرص خواب باشد. برای کسانی که از خواب خود رضایت ندارند و نزد پزشک می‌روند به احتمال زیاد قرص خواب تجویز خواهد شد که شامل دو دسته دارو میشوند:

  1. قرص خواب کوتاه اثر (short-acting drugs) مثل: تریازولام (Halcion) و زولپیدم (Ambien)
  2. قرص خواب طولانی اثر (long-acting drugs)مثل: فلورازپام (Dalmane)

قرص‌ خواب کوتاه اثر دارویی است که فقط برای مدتی کوتاه روی کیفیت خواب تاثیر میگذارد. این داروها فقط برای مدت کوتاهی ایجاد خواب آلودگی می‌کنند. و این داروها را به داروهای طولانی اثر ترجیح می دهند. زیرا قرص خواب طولانی اثر گاهی تا قبل از صبح وظیفه خود را متوقف نمی‌کند. مصرف کنندگان می‌گویند که در طول روز خواب آلودگی آنها بیشتر می شود.

داروهای جدیدتر، مثل داروهایی که به طور مستقیم در سیستم ملاتونین تاثیر می‌گذارند نیز برای کمک به کیفیت خواب بهتر و راحت تر به خواب رفتن و خواب ماندن اختراع شده‌اند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان بی خوابی

نقاط ضعف دارو درمانی برای خواب

  1. قرص خواب می‌تواند خواب آلودگی مفرط ایجاد کند
  2. درمانجویان ممکن است به آسانی به آن معتاد شوند و عمدتاً یا سهوا به سوء مصرف آنها بپردازند.
  3. این داروها برای درمان‌های کوتاه مدت تولید می شوند و برای مصرف بیشتر از ۴ هفته توصیه نمی‌شوند.
  4. مصرف طولانی‌ تر ممکن است اعتیاد بیاورد و باعث شود بی‌خوابی شدید دوباره، اما با کیفیت خواب کمتر برگردد.
  5. ممکن است احتمال مشکلات مرتبط با راه رفتن در خواب را افزایش دهند.

در کنار دارو درمانی و یا به تنهایی از سایر روش‌ها برای بازگشت خواب به چشم درمان جویان استفاده می‌شود مانند درمان‌های محیطی و درمان‌های پسیکولوژیک.

قرص خواب آور باید با احتیاط مصرف شوند. این داروها قابل وصول بدون نسخه تاثیر محدودی دارند. قرص خواب آور با تاثیر طولانی برای اختلال خواب وسط شب مفیدتر است. داروهای با اثر کوتاه مدت برای کسانی که در به خواب رفتن دچار مشکل هستند مفیدتر است.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.uptodate.com/contents/overview-of-the-treatment-of-insomnia-in-adults/abstract/36
  2. https://www.uptodate.com/contents/evaluation-and-diagnosis-of-insomnia-in-adults/abstract/3
  3. کتاب آسیب شناسی روانی نویسنده مهدی گنجی/فصل بیستم/صفحات ۹۲۶ تا ۹۳۰
  4. خلاصه روانپزشکی کاپلان سادوک جلد دوم/ فصل بیست و چهارم/ صفحات ۴۲۹ تا ۴۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.