زنان و زایمان

تداخلات دارویی قرص ال دی

تداخلات دارویی قرص ال دی

قرص ال دی

 

روشی که برای پیشگیری از بارداری انتخاب می کنید یک تصمیم شخصی است و گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. اگر از نظر جنسی فعال هستید و می توانید باردار شوید، می توانید قرص ال دی را در نظر بگیرید. قرص‌های ضدبارداری که به آنها  ocp نیز گفته می‌شود، خوراکی هستند. با توجه به سازمان غذا و دارو (FDA)، آنها یک روش موثر برای کنترل بارداری با میزان موفقیت حدود 91 درصد هستند. اما تداخلات دارویی قرص ال دی کدام است؟ تداخل قرص ال دی با استامینوفن،تداخل دارویی ال دی، چه داروهایی اثر قرص ال دی را از بین میبرد، چه غذاهایی اثر قرص ال دی را از بین میبرد و… که در ادامه به بررسی این موارد میپزدازیم.

 

قرص ضد بارداری چیست؟

این قرص حاوی مقادیر کمی هورمون مشابه هورمون‌هایی هستند که بدن شما به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی می سازد.

هورمون‌های موجود در قرص‌ها با توقف تخمک‌گذاری یا آزاد شدن تخمک از تخمدان، از بارداری جلوگیری می‌کنند. برخی از قرص های ضد بارداری نیز به طور موقت پوشش داخلی رحم را تغییر می دهند بنابراین احتمال کمتری دارد که تخمک بارور شده کاشته شود.

 

قرص  ال دی چگونه کار می کنند؟

به دو صورت عمل می کنند. اول، آنها از تخمک گذاری بدن شما جلوگیری می کنند. این بدان معنی است که تخمدان های شما دیگر هر ماه یک تخمک آزاد نمی کنند.

دوم، این قرص‌ها باعث می‌شوند بدن شما مخاط دهانه رحم را ضخیم و زیاد کند، مخاط غلیظ شده از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می کند.

قرص های فقط پروژسترون نیز به روش های مختلف عمل می کنند. آنها عمدتاً با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم و نازک شدن اندومتر کار می کنند.

آندومتر پوشش داخلی رحم است، جایی که تخمک پس از لقاح در آن لانه گزینی می کند. اگر این پوشش نازک‌تر باشد، کاشت تخمک در آن سخت‌تر است.

قرص های حاوی پروژسترون نیز ممکن است از تخمک گذاری جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: لانه گزینی چیست؟

تداخلات دارویی قرص ال دی

تداخلات دارویی قرص ال دی

 

چگونه از قرص ضد بارداری استفاده کنم؟

قرص های ترکیبی در فرمت های مختلفی وجود دارند. این شامل بسته های ماهانه است که در چرخه های 21، 24 یا 28 روزه استفاده می شود.

اگر مصرف قرص ترکیبی خود را ظرف 5 روز پس از شروع قاعدگی شروع کنید، بلافاصله در برابر بارداری محافظت خواهید شد. اگر در زمان دیگری شروع کنید، باید قرص ها را به مدت 7 روز متوالی مصرف کنید تا اینکه محافظت شوید. در این مدت، باید از یک روش پیشگیری از بارداری مانند کاندوم  استفاده کنید.

از سوی دیگر، قرص‌های فقط پروژسترون، فقط در بسته‌های 28 تایی عرضه می‌شوند. مانند قرص‌های ترکیبی، شما هر روز یک قرص را در همان زمان مصرف می‌کنید.

 

قرص ال دی با چه داروهایی تداخل دارد

چه قرصهایی اثر قرص ضد بارداری را از بین میبرد؟ برخی از داروها اگر با هم مصرف شوند خوب کار نمی کنند.تداخل دارویی قرص ال دی را بشناسید. همین موضوع در مورد داروهای پیشگیری از بارداری  نیز صادق است. اگر می خواهید درست عمل کنند، باید از مصرف برخی داروها اجتناب کنید.

این قرص – و برخی دیگر از انواع روش های پیشگیری از بارداری مانند پچ، حلقه یا تزریق – معمولا حاوی هورمون های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون است.

آنها از خروج تخمک ها از تخمدان جلوگیری می کنند، بنابراین شما باردار نخواهید شد. اما برخی از داروها اجازه نمی دهند هورمون ها کار خود را انجام دهند. اگر آنها را همزمان با داروی کنترل بارداری خود مصرف کنید، ممکن است از محافظتی که فکر می کنید خبری نباشد.

 

آنتی بیوتیک ها

در بیشتر موارد، لازم نیست نگران مصرف این داروها باشید. پزشکان آنها را برای درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری ها مانند ذات الریه، آکنه و عفونت های مجاری ادراری (UTIs) تجویز می کنند. آنتی بیوتیک های رایج شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین هستند.

تاکنون، تنها آنتی بیوتیکی که مطالعات نشان می دهد در کنترل بارداری تداخل دارد، ریفامپین (ریفادین)، دارویی است که برای درمان سل استفاده می شود.

ریفامپین باعث پریودهای نامنظم می شود. این خطر باردار شدن را افزایش می دهد، حتی اگر از روش صحیح پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

به غیر از ریفامپین، شما می توانید همزمان با آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری را بدون استفاده از روش های پشتیبان مصرف کنید.

البته سایر آنتی بیوتیک ها مانند آزیترومایسین، اریترومایسین، تتراسیکلین ها و پنی سیلین هم در کاهش اثر قرص ال دی نقش دارند و منجر به بروز تداخلات دارویی قرص ال دی می گردند.

 

داروهای ضد اچ آی وی

برخی از داروهایی که HIV را درمان می کنند ممکن است با قرص تداخل داشته باشند. آنها عبارتند از:

  • داروناویر (Prezista)
  • Efavirenz (Sustiva)
  • لوپیناویر/ریتوناویر (Kaletra)
  • نویراپین (ویرامون)

سایر داروهای HIV ممکن است خوب باشند. با پزشک متخصص زنان خود در مورد بهترین دارو  و قرص ال دی صحبت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره رایگان دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  مشاوره انلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

پیشنهاد مقاله: مصرف داروی تاریخ گذشته

 

داروهای ضد قارچ

دو مورد اصلی که باید نگران آنها بود گریزئوفولوین (Gris-PEG) و کتوکونازول (Extina، Nizoral، Xolegel) هستند.

گریزئوفولوین برای درمان عفونت های پوستی مانند پای ورزشکاران استفاده می شود. کتوکونازول عمدتاً زمانی استفاده می شود که سایر داروهای ضد قارچ در دسترس نیستند یا اثری ندارند.

دانشمندان بر این باورند که خطر داروهای ضد قارچی که بر قرص‌های ضد بارداری شما تأثیر می‌گذارند کم است، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

 

داروهای ضد تشنج

برخی از این داروها تجزیه هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری را افزایش می دهند. که می تواند  اثر آنها را کمتر کند. این داروها عبارتند از:

  • کاربامازپین (کارباترول، اپیتول، اکوترو، تگرتول)
  • فلبامات (فلباتول)
  • اکسکاربازپین (Trileptal)
  • فنوباربیتال (لومینال)
  • فنی توئین (دیلانتین، فنی تک)
  • پریمیدون (میزولین)
  • توپیرامات (توپاماکس)

اگر از داروهای ضد تشنج استفاده می کنید، حتماً از شکل دیگری برای پیشگیری از بارداری (مانند مصرف همزمان قرص ال دی و آی یو دی، دیافراگم یا کاندوم) استفاده کنید.

داروهای ضد بارداری با عملکرد داروهای ضد تشنج شما تداخلی ندارد.

 

مدافینیل (Provigil)

این یک محرک است که معمولاً برای درمان علائم اختلالات خواب مانند نارکولپسی و آپنه خواب استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که اثربخشی قرص ال دی را کاهش می دهد. در حالی که از مودافینیل (Provigil) استفاده می کنید و تا یک ماه پس از ترک آن، از شکل دیگری از کنترل بارداری استفاده کنید.

 

پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری

 

داروهای گیاهی

تعدادی از اینها به خوبی با قرص های ضد بارداری ترکیب نمی شوند. برخی از داروها که باید از ان ها اجتناب کنید:

مخمر سنت جان. برخی افراد از آن برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط و اختلالات خواب استفاده می کنند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد زنانی که همزمان قرص‌  ضدبارداری و خار مریم مصرف می‌کردند، میزان بیشتری از خونریزی و تجزیه استروژن در بدنشان دارند، که نشان می‌دهد داروهای ضدبارداری ممکن است آنطور که باید کار نکنند.

 

سایر داروهای گیاهی که ممکن است بر عملکرد قرص ضد بارداری شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • قرص سیر. برخی از افراد این داروها را برای فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر بیماری های قلبی و خونی مصرف می کنند.
  • دانه کتان. این برای مشکلات گوارشی مانند یبوست شدید و سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

پیشنهاد ویزه: مطالعه مقاله قرص ضد بارداری روکین چیست و چه کاربردی دارد؟

 

عوارض قرص ال دی بعد از چهل سالگی

قرص ال دی و به طور کلی انواع قرص های ضد بارداری، علاوه بر اثر مثبتی که در جلوگیری از بارداری ناخواسته ایفا می کنند، با عوارض جانبی متعددی نیز همراه می باشند. عوارض قرص های ضد بارداری با افزاش سن، بیشتر دیده می شوند. از جمله عوارض جانبی قرص ال دی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لکه بینی
  • درد پستان ها
  • نفخ
  • تهوع
  • افزایش فشار خون
  • سردرد
  • لخته خون
  • حمله قلبی
  • اختلالات کبدی
  • افزایش وزن
  • اختلالات خلقی
  • کاهش میل جنسی
  • آمبولی ریه
  • سکته مغزی

مصرف این قرص ها در افراد مبتلا به فشار خون بالا، سرطان سینه، سرطان رحم، بیماری قلبی، سیروز کبدی، برخی انواع سردردهای میگرنی، آدنوم هپاتوسلولار یا هپاتوم بدخیم ممنوع می باشد.

 

سر ساعت نخوردن قرص ال دی

همچنین سر ساعت نخوردن قرص ال دی با کاهش اثر آن و افزایش خطر بارداری همراه می باشد. در صورتی که فقط یک قرص را فراموش کرده اید، بهتر است به محض یاداوری، قرص فراموش شده را مصرف کنید. در صورتی که دو یا بیشتر از دو قرص را فراموش کرده اید، بهتر است در دو روز بعدی، هر کدام دو قرص مصرف کنید. بهتر است به مدت پنج الی هفت روز بعدی حتما از یک روش ضدبارداری دیگر مانند کاندوم های مردانه نیز استفاده کنید

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

سوالات متداول

قرص ضد بارداری چیست؟

این قرص حاوی مقادیر کمی هورمون مشابه هورمون‌هایی هستند که بدن شما به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی می سازد.

قرص  ال دی چگونه کار می کنند؟

به دو صورت عمل می کنند. اول، آنها از تخمک گذاری بدن شما جلوگیری می کنند. این بدان معنی است که تخمدان های شما دیگر هر ماه یک تخمک آزاد نمی کنند. دوم، این قرص‌ها باعث می‌شوند بدن شما مخاط دهانه رحم را ضخیم و زیاد کند، مخاط غلیظ شده از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می کند.

چه قرصهایی اثر قرص ضد بارداری را از بین میبرد؟

برخی انواع آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد تشنج، داروهای ضد ایدز و داروهای ضد قارچ به عنوان تداخلات دارویی قرص ال دی در نظر گرفته می شوند.

قرص ضد بارداری تا چند روز اثر دارد؟

اغلب قدرت باروری بلافاصله پس از قطع قرص های ضد بارداری باز می گردد. حتی یک الی دو ساعت تاخیر در مصرف قرص ها، با افزایش خطر شکست روش پیشگیری از بارداری همراه می باشد.

حاملگی بعد از قطع قرص ضد بارداری چه زمانی رخ می دهد؟

اغلب افرادی که قرص های ضدبارداری مصرف می کنند، همانند افراد عادی طی یک سال پس از قطع قرص ها باردار می شوند. البته این به نوع قرص مصرفی نیز بستگی دارد.

منابع علمی این مطلب

  1. Medicines That Interfere With Birth Control Pills
  2. Your Guide to Birth Control Pills: Types, Effectiveness, and Safety

18 دیدگاه در “تداخلات دارویی قرص ال دی

  1. فرزانه گفت:

    سلام
    برای منظم شدن پریودی دارم قرص ال دی مصرف میکنم
    بخاطر سرماخوردگی دیروز ازیترومایسین و پنی سیلین استفاده کردم و امروز لک دیدم. با اینکه هنوز نصف بسته ال دی مونده. برام مهمه ک سرتاریخش پریودبشم. باید مصرف انتی بیوتیک هارو قطع کنم؟

    1. سلام خیر. ولی فاصله مصرف رو زیاد کنید. ازیترو رو صبح و ال دی رو شب بخورید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص زنان و زایمان در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. زینب گفت:

    سلام وقت بخیر
    من برای کیستم قرص ضدبارداری فمیکا مصرف میکنم و الان هم ناچار به مصرف قرص صد افسردگی آسنترا هستم
    آیا این دو قرص با هم تداخل دارند؟

    1. سلام بله تا حدودی تداخل دارن، اسنترا رو صبح ها،فمیکارو شب ها استفاده کنید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص زنان و زایمان در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  3. لیلا گفت:

    سلام من ای یو دی دارم،چهل و دوسالمه والان دکتر بهم گفت کیست داری ،ایا با وجود ای یو دی میتوانم قرص ال دی مصرف کنم؟

    1. سلام اگه با تشخیص متخصص زنان تجویز شده مشکلی نداره.

  4. سمیه گفت:

    سلام قرص ال دی با کسی که زخم معده داره بخورن مشکلی پیش نمیاد یا با داروهاش تداخل نداره

    1. سلام خیر مشکلی نداره.

  5. سیما گفت:

    سلام.وقت بخیر..بنا به مشکلات روحی مجبور به استفاده از قرص های سرترالین و سیمیوال هستم..هفته آینده هم مسافر کربلا هستم…متاسفانه تاریخ پریودم هم هست..شنیدم ال دی با سرترالین و سیمیوال تداخل داره…من چکار میتونم بکنم که پریود نشم تو اون تاریخ

    1. سلام قرص ال دی رو با فاصله ۶ ساعته از قرص های اعصاب استفاده کنید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص عمومی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  6. ص گفت:

    سلام مصرف قرص ضد بارداری با قرص آملوپرس ۵ اشکال دارد؟
    چون فشارم بالاست
    و موقع پریود هم خونریزی زیاد هست

    1. سلام تداخل دارویی گزارش نشده مشکلی نداره. فقط مصرفش رو با شیردهی فاصله بدید. اول به بچه شیر بدید بعد قرصتونو بخورید.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص عمومی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  7. آنیتا گفت:

    سلام خسته نباشید
    آیا قرص ال دی با قرص خواب کلونازپام تداخل دارد ؟ و اثر ال دی را کم می‌کند ؟

    1. سلام خیر زیاد روهم تاثیری ندارن.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص عمومی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  8. Parsa گفت:

    سلام ایا قرص ال دی با مونته لوکاست و فکسوفنادین یا حتی گین اپ تداخل داره؟؟؟؟؟

    1. سلام قرص ال دی بیشتر با انتی بیوتیک و ضد انعقاد ها و ضد صرع ها تداخل دارن. با قرص هایی که شما فرمودید تداخلی گزارش نشده.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص عمومی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  9. نازيلا گفت:

    سلام
    ایا کسی ک با قرص ال دی جلوگیری میکنه همزمان داروهای کنترل قند خون هم استفاده میکنه امپاور پلاس و پیتوز ایا قرص جلوگیری را خنثی میکند یا نه

    1. با سلام خیر اثر ال دی خنثی نمیشه . قرص ال دی مقداری باعث افزایش اثر داروهای قند شما میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.