رژیم و تغذیه

تشخیص و نحوه درمان حساسیت به شیر

تشخیص و نحوه درمان حساسیت به شیر

درمان حساسیت به شیر

پرهیز از شیر و فرآورده های آن، درمان حسایت به شیر است. آلرژی به شیر یک پاسخ غیر معمول سیستم ایمنی بدن است. اما یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی در کودکان است. حساسیت به شیر گاو بیشتر اتفاق میوفتد، اما شیر گوسفند، بز، گاومیش نیز می تواند باعث واکنش شود. واکنش آلرژیک معمولاً بلافاصله پس از مصرف شیر رخ می دهد.

 

علائم حساسیت به شیر گاو در بزرگسالان

علائم آلرژی به شیر، که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، چند دقیقه تا چند ساعت پس از نوشیدن شیر یا خوردن فرآورده های شیری رخ می دهد.

 

علائم حساسیت به لاکتوز یا شیر

  • کهیر
  • خس خس سینه
  • احساس خارش یا سوزن سوزن شدن در اطراف لب یا دهان
  • تورم لب ها، زبان یا گلو
  • سرفه یا تنگی نفس
  • استفراغ

 

درمان حساسیت به لاکتوز در بزرگسالان

درمان حساسیت به لاکتوز در بزرگسالان

 

علائم و نشانه هایی که دیرتر ایجاد می شوند:

  • مدفوع شل یا اسهال که ممکن است حاوی خون باشد
  • گرفتگی شکم
  • آبریزش بینی
  • چشمان اشک آلود
  • قولنج، در نوزادان

 

تشخیص حساسیت به شیر گاو

زمانی که غذا باعث واکنش آلرژیک می شود، تشخیص اینکه چه غذایی مقصر است همیشه آسان نیست. برای ارزیابی اینکه آیا شما یا فرزندتان به شیر حساسیت دارید، پزشک ممکن است:

  • سوالات مفصلی در مورد علائم و نشانه ها بپرسد
  • یک معاینه فیزیکی انجام دهد
  • آیا شیر را از رژیم غذایی خود خود حذف کرده اید (رژیم حذفی)
  • تست پوست. در این آزمایش مقادیر کمی از پروتئین های موجود در شیر زیر پوست شما  قرار داده می شود. اگر آلرژی دارید، احتمالاً در محل آزمایش روی پوستتان یک برآمدگی برجسته (کهیر) ایجاد می شود. متخصصان آلرژی معمولاً برای انجام و تفسیر تست‌های پوستی آلرژی مجهزتر هستند. به خاطر داشته باشید که این نوع آزمایش برای تشخیص حساسیت به شیر کاملاً دقیق نیست.
  • آزمایش خون. آزمایش خون می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به شیر را با اندازه گیری میزان آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE) در خون شما اندازه گیری کند. اما این آزمایش در تشخیص حساسیت به شیر کاملاً دقیق نیست.

اگر نتایج معاینه و آزمایش شما نتواند آلرژی به شیر را تأیید کند، ممکن است پزشکتان یک تست دهانی را تجویز کند. اگر پزشک مشکوک باشد که علائم شما ناشی از چیزی غیر از حساسیت غذایی است، ممکن است برای شناسایی – یا رد – سایر مشکلات پزشکی به آزمایش‌های دیگری نیاز داشته باشید.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین زمان برای مصرف شیر!

درمان حساسیت به شیر گاو در بزرگسالان

تنها راه جلوگیری از واکنش آلرژیک، اجتناب از شیر و پروتئین شیر است. این می تواند دشوار باشد زیرا شیر یک عنصر رایج در بسیاری از غذاها است. با پزشک متخصص عمومی خود در مورد مواردی که باید اجتناب کنید صحبت کنید. اگر شما یا فرزندتان یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) دارید، ممکن است نیاز به تزریق اورژانسی اپی نفرین (آدرنالین) و مراجعه به اورژانس داشته باشید. اگر شما در معرض خطر واکنش شدید هستید، ممکن است شما یا فرزندتان همیشه نیاز به حمل اپی نفرین تزریقی داشته باشید. از پزشک یا داروساز خود بخواهید نحوه استفاده از این دستگاه را نشان دهد تا برای شرایط اضطراری آماده شوید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان حساسیت به لاکتوز در بزرگسالان یا عدم تحمل لاکتوز شیر؟

آلرژی واقعی به شیر با عدم تحمل پروتئین شیر و عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. برخلاف حساسیت به شیر، عدم تحمل سیستم ایمنی را درگیر نمی کند. عدم تحمل شیر نیاز به درمان متفاوت از حساسیت واقعی به شیر دارد. علائم حساسیت به لاکتوز یا عدم تحمل پروتئین شیر یا عدم تحمل لاکتوز شامل مشکلات گوارشی مانند نفخ یا اسهال پس از مصرف شیر یا محصولات حاوی شیر است.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر شما یا فرزندتان بلافاصله پس از مصرف شیر علائم آلرژی به شیر را تجربه کردید، به پزشک یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. اگر شما یا فرزندتان علائم آنافیلاکسی را داشتید، به دنبال درمان اورژانسی باشید.

 

آیا شیر برای آلرژی مضر است؟

همه آلرژی های غذایی  به دلیل نقص در عملکرد سیستم ایمنی ایجاد می شوند. اگر به شیر آلرژی دارید، سیستم ایمنی شما پروتئین‌های شیر را مضر تشخیص می‌دهد و باعث تولید آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین E (IgE) برای خنثی کردن ان می‌شود. دفعه بعد که شیر می خورید، سیستم ایمنی بدن شما هیستامین و سایر مواد شیمیایی آزاد می کند که باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم و نشانه های آلرژیک می شود.

 

علائم حساسیت به لاکتوز

علائم حساسیت به لاکتوز

 

عوامل خطر

عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به آلرژی به شیر را افزایش دهند:

 

سایر آلرژی ها

بسیاری از کودکانی که به شیر حساسیت دارند، آلرژی های دیگری نیز دارند.

  • درماتیت آتوپیک. کودکانی که به درماتیت آتوپیک – یک التهاب شایع و مزمن پوست – مبتلا هستند، بسیار بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی غذایی هستند.
  • سابقه خانوادگی. خطر ابتلا به آلرژی غذایی در یک فرد افزایش می‌یابد اگر یکی از والدین یا هر دو دارای آلرژی غذایی یا نوع دیگری از آلرژی مانند تب یونجه، آسم، کهیر یا اگزما باشند.
  • سن. آلرژی به شیر در کودکان شایع تر است. با افزایش سن، سیستم گوارشی آنها بالغ می شود و بدن آنها کمتر به شیر واکنش نشان می دهد.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیری که شیر مادر بر زردی نوزاد می گذارد!

عوارض

کودکانی که به شیر آلرژی دارند بیشتر در معرض ابتلا به برخی دیگر از مشکلات سلامتی هستند، از جمله:

  • کمبودهای تغذیه ای به دلیل محدودیت های غذایی و چالش های تغذیه، کودکان مبتلا به آلرژی به شیر ممکن است کمبود ویتامین و مواد معدنی را تجربه کنند.
  • کاهش کیفیت زندگی. بسیاری از غذاهای رایج و گاهی غیرمنتظره حاوی شیر هستند، از جمله برخی سس های سالاد یا حتی هات داگ

 

جلوگیری از حساسیت به شیر

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از آلرژی غذایی وجود ندارد، اما می‌توانید با اجتناب از مواد غذایی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود، از واکنش‌ها جلوگیری کنید. اگر می دانید خود یا فرزندتان به شیر حساسیت دارید، از شیر و فرآورده های شیری خودداری کنید.

 

جایگزین های شیر برای نوزادان

در کودکانی که به شیر حساسیت دارند، استفاده از شیر خشک می تواند از واکنش های آلرژیک جلوگیری کند. یا انواع شیر هیدرولیز شده با آنزیم ها یا گرما.

 

مقابله و حمایت

داشتن یک آلرژی جدی والدین یا کودک می تواند استرس زا باشد. صحبت کردن با دیگران در موقعیت های مشابه می تواند مفید باشد. علاوه بر ارائه حمایت و تشویق، آنها همچنین ممکن است نکات مقابله ای مفیدی را ارائه دهند، مانند نحوه برخورد مؤثر با مسئولان مدرسه برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای پزشکی فرزندتان.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/milk-allergy/diagnosis-treatment/drc-20375106
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/milk-allergy/symptoms-causes/syc-20375101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.