رژیم و تغذیه

تاثیر تغذیه مناسب بر درمان یبوست در کودکان+ متخصص کودکان

تاثیر تغذیه مناسب بر درمان یبوست در کودکان+ متخصص کودکان

متخصص کودکان

یبوست در سنین پایین بسیار شایع می باشد. کودکی که بیماری یبوست دارد دفعات دفع نامنظم بوده و مدفوع خشک و سفت دارد. دلایل مختلفی در این سنین موجب ایجاد یبوست می شود. متخصص کودکان با در نظر گرفتن شرح حال کامل و معاینه به تشخیص درستی می رسد. حال در ادامه اینکه درمان یبوست کودکان به چه صورت می باشد ذکر شده است. خبر خوش این است که یبوست معمولا موقت می باشد و با تغییر سری روتین های تغذیه و فعالیت در اکثر مواقع برطرف می شود. درمان این بیماری نیازمند حوصله و همکاری والدین می باشد. در برخی افراد مدت زمان طولانی برای بهبودی طی می شود.

 

علائم کودک مبتلا به یبوست طبق نظر متخصص کودکان

علائم در کودکان از فردی به فرد دیگر متفاوت است برخی از علائم شایع عبارت اند از:

  • تعداد دفعات دفع مدفوع در هفته معمولا کمتر از 3 بار می باشد.
  • مدفوع سفت و خشک می باشد.
  • درد به هنگام دفع
  • درد شکم
  • لباس زیر کودک کثیف می شود، در واقع اندکی از مدفوع روی لباس زیر دیده می شود.
  • مدفوع سفت و سخت می تواند موجب ایجاد زخم در جدار خروجی مقعد شود که خونریزی به همراه دارد.
  • کاهش اشتها

یکی ازشرایطی که در کودکان یبوست را شدید تر می کند این است که کودک به علت دفع مدفوع دردناکی که دارد، مدفوع را نگه می دارد و به سرویس بهداشتی نمی رود همچنین به والدین نیز اطلاعی نمی دهد. این حرکت به علت جذب بیشتر آب مدفوع و خشک شدن بیشتر آن شرایط را بدتر می کند.

در چنین شرایطی کودک ممکن است به خود بپیچد، تغییر رنگ صورت نیز داشته باشد.

 

درمان یبوست کودکان

درمان یبوست کودکان

 

چه زمانی میبایست به متخصص کودکان مراجعه کنید؟

یبوست در سنین پایین معمولا مشکلات جدی ایجاد نمی کند. اما وقتی این شرایط مزمن شود می تواند نشان از وجود یک بیماری زمینه ای باشد و یا عوارض ایجاد کند.

اگر یبوست بیشتر از 2 هفته طول بکشد و یا همرا با علائم زیر باشد بهتر است کودک را نزد متخصص کودکان ببرید، این علائم عبارت اند از:

  • تب
  • غذا نخوردن
  • خون در مدفوع
  • درد به هنگام دفع مدفوع
  • کاهش وزن
  • بیرون زدگی قسمتی از روده تحت عنوان پرولاپس وجود داشته باشد.

 

پیشنهاد مقاله: کم اشتهایی در کودکان و راه های درمان آن

علل ایجاد یبوست

علل مختلفی در ایجاد یبوست و تشدید آن نقش دارند یکی از این دلایل نگهداشتن مدفوع می باشد، گاها کودک به علت استرسی که از رفتن به سرویس بهداشتی دارد مدفوع را نگه می دارد و شرایط یبوست بدتر می شود. نحوه آموزش دفع به کودک بسیار مهم است اگر کودک استرس داشته باشد یا این آموزش از سنین خیلی کم در کودک آغاز شده باشد، می تواند یبوست را ایجاد کند. تغییر عادات غذایی به گونه ای که غذاهای حاوی فیبر در سبد غذایی کم باشد، حرکت مواد غذایی در روده ها کند تر می شود و یبوست ایجاد می شود. یکی از دورانی که کودک مبتلا به چنین شرایطی می شود هنگامی است که از رژیم غذایی کاملا مایع به جامدات نیز رو می آورد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

طبق تحقیقات انجام شده و نظر متخصص کودکان تغییر شرایط مانند مسافرت، تغییرات هوا و استرس می تواند یبوست را تشدید کند. گاها کودکی ممکن است نسب به پروتئین شیر گاو حساسیت داشته باشد، و هضم آن به راحتی صورت نپذیرد؛ حساسیت به پروتئین شیر گاو نیز میتواند یبوست ایجاد کند. سابقه خانوادگی یبوست نیز زمینه ایجاد آن در فرزندان را فراهم می کند. در مواردی ممکن است علت یبوست بیماری های گوارشی و حتی مشکلات ساختاری از بدو تولد باشد.

 

درمان فوری یبوست

درمان فوری یبوست

 

درمان یبوست

لازم است بدانید درمان فوری یبوست معمولا اتفاق نمی افتد و حل این مسئله معمولا نیازمند زمان می باشد. درمان یبوست درخانه با شیوه های مختلف قابل انجام است.

  • برای درمان یبوست میبایست حتما با متخصص کودکان مشورت کنید، گاها با درمان علامتی مشکل اصلی به فراموشی سپرده می شود. مصرف مایعات فراوان یکی از راه های بسیار خوب و ساده درمان می باشد، درکنار مصرف مایعات می بایست رژیم غذایی کودک را به سمتی ببرید که میزان بالای فیبر که در سبزیجات ومیوه ها وجود دارد استفاده شود.
  • برخی میوه ها مانند انجیر نیز می تواند برای درمان یبوست استفاده شوند.
  • کودکی که خودش را در گوشه ای پنهان می کند و پاهایش را جمع میکند اما به سرویس بهداشتی نمی رود مشکلات استرسی برای او وجود داشته است. والدین با ایجاد محیطی امن و دور از استرس با کمک روانشناس کودکان میتوانند درمان یبوست در خانه را اجرا کنند. متخصص کودکان طبق تشخیص خود گاها شربت های ملین یا پودر هایی که حرکت مدفوع را راحت تر کند استفاده می کند. استفاده از این ملین ها معمولا دائمی نمی باشد و صرفا در دوران موقتی برای حل مسئله یبوست در کنار دیگر روش ها کاربرد دارد. شربت لاکتولوز نیز در چنین مواردی استفاده می شود.
  • حرکات ورزشی مرتب در هفته و به طور کلی تر فعالیت بدنی مناسب می تواند حرکت مدفوع در روده ها را راحت تر کند و یبوست بهبود یابد.

 

پیشنهاد ویژه: معجزه درمان یبوست با خاکشیر

 

درمان یبوست با دارو

برخی از دارو ها می توانند یبوست ایجاد کنند، اگر بنا به دلیلی کودک شما دارو استفاده می کند متخصص کودکان را در جریان بگذارید. تا در صورتی که علت یبوست همان داروی مصرفی باشد آن را جایگزین کند.

همانطور که ذکر شد درمان فوری یبوست معمولا رخ نمی دهد، اینکه در این مسیر والدین حامی باشید و شرایط کودک را درک کنید بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که بد برخورد کردن شما با کودک می تواند شرایط را بدتر کند. به علائم خطر توجه کنید و در صورت بروز هرکدام از آن ها به متخصص کودکان مراجعه داشته باشید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که حتی بعد از بهبود کودک، درصورتی که پزشک دارو تجویز کرده است، کودک برای دوره کوتاهی میبایست همچنان دارو استفاده کند تا مانع از بازگشت یبوست و علائم آزار دهنده همراه شود. و با توجه به اینکه این فرد مستعد بیماری یبوست می باشد، انجام مراقبت های غذایی و فعالیت روتین بدنی میبایست جزئی از شیوه زندگی او شود.

 

سوالات متداول

علائم شایع کودک مبتلا به یبوست طبق نظر متخصص کودکان چیست؟

1-تعداد دفعات دفع مدفوع در هفته معمولا کمتر از 3 بار می باشد. 2-مدفوع سفت و خشک می باشد. 3-درد به هنگام دفع 4-درد شکم 5-لباس زیر کودک کثیف می شود،در واقع اندکی از مدفوع روی لباس زیر دیده می شود. 6-مدفوع سفت و سخت می تواند موجب ایجاد زخم در جدار خروجی مقعد شود که خونریزی به همراه دارد. 7-کاهش اشتها

شایع ترین علل ایجاد یبوست چیست؟

علل مختلفی در ایجاد یبوست و تشدید آن نقش دارند یکی از این دلایل نگهداشتن مدفوع می باشد، گاها کودک به علت استرسی که از رفتن به سرویس بهداشتی دارد مدفوع را نگه می دارد و شرایط یبوست بدتر می شود. نحوه آموزش دفع به کودک بسیار مهم است اگر کودک استرس داشته باشد یا این آموزش از سنین خیلی کم در کودک آغاز شده باشد، می تواند یبوست را ایجاد کند.

روش های درمان یبوست در خانه چیست؟

1-برای درمان یبوست میبایست حتما با متخصص کودکان مشورت کنید، گاها با درمان علامتی مشکل اصلی به فراموشی سپرده می شود. مصرف مایعات فراوان یکی از راه های بسیار خوب و ساده درمان می باشد، درکنار مصرف مایعات می بایست رژیم غذایی کودک را به سمتی ببرید که میزان بالای فیبر که در سبزیجات ومیوه ها وجود دارد استفاده شود. 2-برخی میوه ها مانند انجیر نیز می تواند برای درمان یبوست استفاده شوند. 3-کودکی که خودش را در گوشه ای پنهان می کند و پاهایش را جمع میکند اما به سرویس بهداشتی نمی رود مشکلات استرسی برای او وجود داشته است. والدین با ایجاد محیطی امن و دور از استرس با کمک روانشناس کودکان میتوانند درمان یبوست در خانه را اجرا کنند. متخصص کودکان طبق تشخیص خود گاها شربت های ملین یا پودر هایی که حرکت مدفوع را راحت تر کند استفاده می کند. استفاده از این ملین ها معمولا دائمی نمی باشد و صرفا در دوران موقتی برای حل مسئله یبوست در کنار دیگر روش ها کاربرد دارد. شربت لاکتولوز نیز در چنین مواردی استفاده می شود. 4-حرکات ورزشی مرتب در هفته و به طور کلی تر فعالیت بدنی مناسب می تواند حرکت مدفوع در روده ها را راحت تر کند و یبوست بهبود یابد.

منابع علمی این مطلب

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/constipation-in-children/symptoms-causes/syc-20354242

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.