رژیم و تغذیه

خواص آبلیمو برای کبد چیست؟

خواص آبلیمو برای کبد چیست؟

خواص آبلیمو برای کبد

لیمو حاوی مواد مغذی است که ممکن است به حمایت از سلامت قلب و عروق شما کمک کند. لیمو سرشار از ویتامین C، فیبر و ترکیبات مختلف گیاهی مفید است. لیمو می تواند به سلامت قلب، کنترل وزن و سلامت گوارش کمک کند. در این مقاله در مورد خواص آبلیمو برای کبد و سلامت کلی بدن صحبت می کنیم.

 

خواص آبلیمو برای کبد

این میوه و آب آن فواید بسیاری دارد، از بهبود عملکرد کبد گرفته تا جوانی پوست. یک لیموترش کوچک حاوی بیش از یک سوم ویتامین C توصیه شده روزانه است، علاوه بر آن مواد مغذی دیگری با اثرات آنتی اکسیدانی دارد. آب لیمو مغذی است. این نوشیدنی سرشار از ویتامین C است و می تواند رژیم غذایی شما را بهبود بخشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

منبع خوبی از ویتامین های B کمپلکس، منیزیم، مس و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین است. علاوه بر این، تنها 27 کالری و 8.4 گرم کربوهیدرات از جمله 3.1 گرم قند دارد.

ویتامین C، ماده مغذی اولیه در آب لیمو، یک آنتی اکسیدان قوی است که به حفظ متابولیسم سلولی کمک می کند، طبق یک مقاله تحقیقاتی در دسامبر 2015 که در ‌Frontiers in Physiology منتشر شد. همچنین به نام اسید اسکوربیک شناخته می شود، در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند، از تمایز نورونی حمایت می کند و عملکرد طبیعی سیستم عصبی را حفظ می کند. علاوه بر این، سنتز کلاژن را افزایش می دهد و ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد، به خصوص زمانی که به صورت موضعی استفاده شود.

آب لیمو حاوی لوتئین و زآگزانتین است، دو آنتی اکسیدان که از بیماری های چشمی محافظت می کنند و بینایی شما را سالم نگه می دارند. این مواد مغذی ممکن است به جلوگیری از پیری، بهبود عملکرد بینایی و کاهش خطر آب مروارید کمک کنند، همانطور که در بررسی نوامبر 2015 در مجله چشم پزشکی گزارش شده است.

 

معجزه آب گرم و لیمو ترش

معجزه آب گرم و لیمو ترش

 

طریقه مصرف لیمو ترش برای کبد چرب

این نوشیدنی با طراوت به دلیل اثرات مفید آن بر روی کبد به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف لیمو ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد. مقاله ای که در مارس 2019 منتشر شده است، تأثیرات فلاونوئیدهای مرکبات را بر سلامت قلب و عروق ارزیابی کرده است. این آنتی اکسیدان ها التهاب را کاهش می دهند، رادیکال های آزاد را از بین می برند .از فواید آب لیمو در صبح به همراه صبحانه کاهش التهاب بدن و افزایش شادابی می باشد.

چندین مطالعه نشان می دهد که فلاونوئیدهای مرکبات ممکن است سطح قند خون و کلسترول را کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است علائم دیابت را بهبود بخشند و از بیماری های قلبی عروقی محافظت کنند. مطالعه دیگری نشان داد که نارینژنین، ذخیره چربی در کبد را کاهش می دهد که به رفع و پیشگیری کبد چرب کمک می کند. یک مطالعه روی حیوانات در BioMed Research International در آوریل 2017 نشان داد که آب لیمو ممکن است آسیب مزمن کبدی ناشی از الکل را در موش ها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن کاهش دهد.

 

پیشنهاد مقاله: عوامل موثر بر افزایش آنزیم کبدی

لیمو حاوی ویتامین C، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و سایر ترکیبات فعال زیستی است که با آسیب اکسیداتیو مبارزه می کند و از کبد محافظت می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثرات محافظتی کبدی لیمو مورد نیاز است می توانید روزانه دو تا سه عدد لیمو را به همراه وعده های غذایی مصرف کنید.بهترین زمان خوردن لیمو ترش برای کبد چرب همراه با غذا می باشد.

 

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

با اصلاح رژیم غذایی و کاهش وزن شروع کنید. بیماری کبد چرب غیرالکلی، وضعیتی که 20 تا 30 درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد، بیشتر در افراد چاق رخ می دهد. اگر به این اختلال توجه نشود، ممکن است منجر به بیماری مزمن کبدی شود. داشتن اضافه وزن یا چاقی خطر مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و باعث التهاب می شود. هر دو شرایط از عوامل خطر اصلی بیماری کبد چرب هستند. یکی از راه های محافظت از این اندام حیاتی این است که غذاها و نوشیدنی های شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنید. مراقب باشید که هم قند و هم فروکتوز بر عملکرد کبد تأثیر می گذارد.

آب لیمو و لیمو قند کمی دارند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. از آنها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل لذت ببرید تا کبد خود را شاد و سالم نگه دارید.میزان مصرف لیمو ترش در روز باید متعادل باشد مثلا روزی ۲-۳ عدد

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان ارتباط با متخصص تغذیه و رژیم درمانی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

به الکل نه بگویید

مصرف الکل اغلب مقصر بیماری های کبدی است. با گذشت زمان، سوء مصرف الکل می تواند بر توانایی کبد شما برای بازسازی تأثیر بگذارد و منجر به آسیب دائمی شود. بیماری کبد چرب الکلی، هپاتیت الکلی و سیروز همگی پیامدهای  نوشیدن بیش از حد الکل هستند.

 

میزان مصرف لیمو ترش در روز

میزان مصرف لیمو ترش در روز

 

مفید برای قلب و عروق

لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. یک لیمو حدود 31 میلی گرم ویتامین C را فراهم می کند که 51 درصد از مصرف روزانه مورد نیاز است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 24 گرم عصاره فیبر مرکبات به مدت یک ماه باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود ترکیبات گیاهی موجود در لیمو – یعنی هسپریدین و دیوسمین – نیز برای کاهش کلسترول هستند.

 

معجزه آب گرم و لیمو ترش

لیمو اغلب به عنوان یک میوه کاهش وزن تبلیغ می شود، و چند تئوری در مورد علت این امر وجود دارد. یک نظریه رایج این است که فیبر پکتین محلول موجود در آن در معده شما منبسط می شود و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. نظریه دیگری نشان می دهد که نوشیدن آب گرم با لیمو به کاهش وزن کمک می کند. تئوری های دیگر نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: مضرات تخمه آفتابگردان برای کبد چیست؟

جلوگیری از سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه توده‌های کوچکی هستند که وقتی مواد زائد متبلور می‌شوند و در کلیه‌ها جمع می‌شوند، تشکیل می‌شوند. اسید سیتریک ممکن است با افزایش حجم ادرار و افزایش pH ادرار، به جلوگیری از سنگ کلیه کمک می کند.

 

محافظت در برابر کم خونی

کم خونی فقر آهن بسیار شایع است. زمانی اتفاق می افتد که آهن کافی از غذاهایی که می خورید دریافت نکنید. لیمو حاوی مقداری آهن است، اما در درجه اول با بهبود جذب آهن از غذاهای گیاهی از کم خونی جلوگیری می کند

 

کاهش خطر سرطان

یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک کند در مطالعات آزمایشی، بسیاری از ترکیبات لیمو سلول های سرطانی را از بین برده است. با این حال، آنها ممکن است تأثیر یکسانی بر روی بدن انسان نداشته باشند. برخی از محققان فکر می کنند که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو – مانند لیمونن و نارینژنین – می توانند اثرات ضد سرطانی داشته باشند، اما این فرضیه نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/nutrition/6-lemon-health-benefits#TOC_TITLE_HDR_8
  2. https://www.livestrong.com/article/286438-the-effect-of-lemon-juice-on-liver-function/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.